Gå til innhold

Hvorfor ønsker du hjemmekontor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det må være deilig å slippe pendlingen. Den tiden kan brukes på ekstra trening. 

Mange av de som har hjemmekontor har en veldig behagelig jobb. De kan ta seg en 5 minutter pause bare for å kjøpe en konsertbillett. Hvilken luksus er ikke det!? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spare tid på reise, gå på dass uten å bli flau, slipper unna plagsomme kollegaer som skal chatte, får være i fred å konsentrere meg, ha katta i fanget osv osv!

Anonymkode: 64f0a...8b7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vae utelukkende på kontoret da vi hadde egne kontor, men med åpent landskap er jeg hjemme så mye som mulig. Blir så ukonsentrert av så mye støy, og føler at jeg ikke får gjort noe som helst. I tillegg er jeg helt kaputt i hodet etter arbeidsdagen. Hjemme jobber jeg mye mer effektivt og blir mindre sliten.

Anonymkode: 15e27...0a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 9.08):

Stusser også litt over dette med fleksibilitet, og får følelsen av at mange skriver flere timer enn de ellers ville gjort om de var på jobb fysisk.

Anonymkode: b9307...620

Mange kan jo sannsynligvis jobbe noe mer fordi de slipper kjøretida til og fra jobb. Ev. kan man endre litt på tidene man jobber, hvis det ikke er krav til når man må jobbe. 

Anonymkode: c0b20...090

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mer energi i løpet av dagen. Om jeg ikke har nok arbeidsoppgaver kan jeg i det minste sette på en vask enn å henge ved kaffemaskinen på jobb..Kommer ikke til å bytte til en jobb med med mindre enn 50% hjemmekontor som jeg har nå. 

Anonymkode: 49c7a...8d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 9.23):

Det var et krav når jeg søkte jobber for et par år siden, ja. Nå jobber jeg fra hjemmekonto så og si hele tiden. Er inne på kontoret kanskje 3-4 ganger i måneden.

Det er veldig mange fordeler. Ingen henger over deg. Ingen ser når du tar pauser. Jeg slipper å sitte å høre på skravla gå mens jeg konsentrerer meg. Men det beste av alt; ingen reisevei. Jeg får hundrevis av timer ekstra fritid i året.

I tillegg kan jeg ta med meg jobben på ferie om jeg vil. Være borte mye lenger enn de 5 ukene man vanligvis har. I fjor satt jeg 3 måneder på en øy i stillehavet.

Anonymkode: 3818d...ac7

Hvor jobber du? 
lurer veldig på hvor dere jobber/hvilke type jobber man kan ha på hjemmekontor 😊

Anonymkode: 45ac6...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker hjemmekontor for jeg får gjort så mye mer. Kommer inn mindre fra sidelinja siden jeg ikke sitter ved pulten. Både relevante spørsmål de bare ikke orker å finne ut av selv, men også tomprat. Kan være hyggelig, men i riktig mengde. Om jeg setter meg som "Presenterer" på Teams så får jeg ihvertfall mer fred:P

Andre ting er at jeg slipper å stå opp så tidlig, løpe etter bussen på holka eller stå i stampe med bil og betale bom, jeg kan sette på oppvaskmaskina når jeg henter meg kaffe osv. Kan også bruke den timen jeg normalt bruker på buss(en vei) til å få unna handling, matlaging eller denslags fremfor hel/halvfabrikata. Kan også trene.

Anonymkode: 39748...f91

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor jobber du? 
lurer veldig på hvor dere jobber/hvilke type jobber man kan ha på hjemmekontor 😊

Jeg er programmerer og mange i min bransje dro aldri tilbake til kontoret etter covid.

Anonymkode: a1aac...7ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 1 time reisevei hver vei. De dagene jeg er på kontoret må jeg kjøre hjemmefra kl 06.30. Når jeg har hjemmekontor kan jeg logge på kl 08, og sove mye lenger. Det gir meg mer overskudd å slippe 2 timer kjøring hver dag. 

i tillegg er arbeidsmiljøet dårlig og jeg trives ikke på jobb. 

Anonymkode: cd684...2b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor jobber du? 

Grafisk design, har alltid hatt hjemmekontor. Får en tidsfrist på oppdrag, så lenge jeg holder meg til tidsfristen så bryr ingen seg om når  jeg jobber 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fastlønn og full fleks, altså ingen som bryr seg om når eller hvor jeg jobber så lenge jeg får jobben gjort. Om mulig så forsøker jeg holde en dag i uka fri for møter sånn at jeg kan ta hjemmekontor. Da fokuserer jeg på oppgavene jeg har som krever konsentrasjon over tid, som er vanskelig å få gjort på kontoret. 

Mye av jobben er avhengig av input fra andre, så 100% hjemmekontor fungerer dårlig. (Det så jeg også under covid.)

Derimot er jeg glad for at jeg har fleksibiliteten til å gå tidlig fra jobb og hente i barnehagen, og heller jobbe en time eller to på kvelden. (Sistnevnte gjør jeg ofte uansett, har kolleger i andre tidssoner som gjør at det blir minst ett møte i uka utenfor vanlig arbeidstid.)

Anonymkode: 19c6c...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte undret på om behov for hjemmekontor er et symptom på at man egentlig ikke liker jobben, men jeg er ikke helt sikker.

Mine grunner:

- Åpent landskap på jobben. Synes rett og slett det er veldig tøft å sitte i det dagen lang. Særlig om jeg har konsentrasjonsarbeid. Vi har blitt større og fått større lokaler og bråket har økt vesentlig.

- Selv om vi har åpent landskap sitter vi stort sett for oss selv og jobber. Derfor er det egentlig liten grunn til å dra på kontoret foruten lunsjen vi har sammen eller om man ellers har behov for samhandling (personlig foretrekker jeg en muntlig diskusjon foran Teams).

- Slipper å pendle kollektivt. Har ikke lang vei til jobb,  men går jo fort 1 time av dagen uansett og det er jo sjeldent behagelig å stå på en stappfull trikk/buss.

- Like bra eller bedre kontor hjemme. Har et dedikert kontor med god stol, stor skjerm, stereoanlegg, osv.

Om jeg hadde eget kontor på jobb hadde jeg nok vært mer på kontoret, så det er nok hovedfaktoren for min del. Men slik det er i dag overlever jeg fint med en roughly 50/50 splitt på hjemme og kontor. Varierer litt.

Å skulle ta en kontorjobb nå uten mulighet for hjemmekontor virker som en absurd tanke. Måtte nok vært en fysisk jobb som ikke kan gjøres hjemmefra om det skulle vært aktuelt :) 

Anonymkode: 3197f...a72

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 9.08):

Stusser også litt over dette med fleksibilitet, og får følelsen av at mange skriver flere timer enn de ellers ville gjort om de var på jobb fysisk.

Hvordan i all verden kom du til den slutningen? :) 

Fleksibilitet for min del på hjemmekontor må i så fall være at jeg er mer fleksibel til når jeg vil ta lunsjen min eller at jeg kan ta en treningsøkt eller gjøre et ærend midt på dag. Sistnevnte gjøres dog sjeldent siden det innebærer at jeg må jobbe utover kvelden for å ta igjen tapt tid.

Jeg er så lei av folk tror at de som er på kontoret er så mye mer effektive. Virker som mange tenker at tid på kontoret tilsvarer effektiv arbeidstid. Men jeg ser ofte mange på kontoret med laaaange lunsjpauser, småprat, surfing på nett, og så videre. 

For min del er det slik at de dagene jeg virkelig har det travelt så kommer jeg ikke på kontoret og jobber hyperfokusert hjemmefra uten distraksjoner. 

I tillegg er jeg mer bevisst på tidsbruken min hjemme. Om jeg skulle vært ineffektiv en dag har jeg en tendens til å jobbe en time ekstra "gratis". Det har aldri skjedd på kontoret. Der er jeg ut arbeidsdagen uansett hvor mye ineffektivitet det har vært en gitt dag. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ofte undret på om behov for hjemmekontor er et symptom på at man egentlig ikke liker jobben, men jeg er ikke helt sikker.

Stemmer absolutt ikke for min del i hvert fall, jeg liker jobben veldig godt. Men behov for hjemmekontor kan kanskje i større grad ha med å gjøre om man trives med å være veldig sosial med kolleger, eller om man foretrekker å jobbe mest mulig uforstyrret. 

Anonymkode: 49222...4d8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg er i slutten av 20-årene og frykter at jeg ikke kan pensjonere meg før jeg er 80 år. Tanken på en veldig høy pensjonsalder er mer "komfortabel" når arbeidsplassen tilrettelegger for work-life balance, altså at jeg kan dra opp på en hytte torsdags kveld, ha hjemmekontor på en fredag, og slapper av på hytta i helgen. Får rett og slett mindre følelsen av et hamsterhjul som kommer til å vare i 50-60 år. 

2. Jeg kan lett bli "overveldet". Åpent kontorlandskap med free seating er et relativt nytt konspet og det kan være overveldende. Konstant sosialisering, høylytt, altfor få sitteplasser, osv. Hjemmekontor gir meg litt avbrekk og jeg får blant annet gjort systematiske oppgaver mer effektivt uten distraksjoner. 

3. Jeg har lyst på barn om et par år og har skjønt at to foreldre i fulltidsstillinger + barn gir tidsklemma. En mer fleksibel arbeidsgiver gjør at man får flere muligheter og overskudd til å få ting til å gå rundt uten at man må gå ned i stilling. (+ jeg er av generasjonen med mødre som gikk ned i stilling for å få ting til å gå rundt og synes arbeidsgiver her har en mulighet og ansvar til å styrke likestillingen ved å gi arbeidstakere mer fleksibilitet) 

Anonymkode: 5e370...c17

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

1. Jeg er i slutten av 20-årene og frykter at jeg ikke kan pensjonere meg før jeg er 80 år. Tanken på en veldig høy pensjonsalder er mer "komfortabel" når arbeidsplassen tilrettelegger for work-life balance, altså at jeg kan dra opp på en hytte torsdags kveld, ha hjemmekontor på en fredag, og slapper av på hytta i helgen. Får rett og slett mindre følelsen av et hamsterhjul som kommer til å vare i 50-60 år. 

2. Jeg kan lett bli "overveldet". Åpent kontorlandskap med free seating er et relativt nytt konspet og det kan være overveldende. Konstant sosialisering, høylytt, altfor få sitteplasser, osv. Hjemmekontor gir meg litt avbrekk og jeg får blant annet gjort systematiske oppgaver mer effektivt uten distraksjoner. 

3. Jeg har lyst på barn om et par år og har skjønt at to foreldre i fulltidsstillinger + barn gir tidsklemma. En mer fleksibel arbeidsgiver gjør at man får flere muligheter og overskudd til å få ting til å gå rundt uten at man må gå ned i stilling. (+ jeg er av generasjonen med mødre som gikk ned i stilling for å få ting til å gå rundt og synes arbeidsgiver her har en mulighet og ansvar til å styrke likestillingen ved å gi arbeidstakere mer fleksibilitet) 

Kan legge til enda et punkt siden så mange andre nevner pendling

4. Jeg er ung og har så vidt kommet inn på boligmarkedet i byen jeg bor (det er snakk om Oslo og her holder også kontoret mitt til). Når jeg skal stifte familie så må jeg mest sannsynligvis flytte til et mye mer usentralt område for å få råd til noe større. Med så høye boligpriser som det er nå så kan det fort bli en time reisevei hver vei til kontoret. Dette går igjen litt på punkt 3. og tidsklemma.

Synes rett og slett at det er usosial oppførsel av bedrifter å ikke følge med på hvordan tidene har forandret seg. Det er selvsagt ikke alle arbeidsplasser som kan tilby hjemmekontor, men om pandemien har gitt rekordresultat og bedriften innfører "return to office" for å micro manage de ansatte (eller for å få mest mulig at av den høye husleien), så synes jeg det er usosial oppførsel og god grunn til å søke grønnere jorder. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fast hjemmekontor to dager i uken. For meg er dette en forutsetning for å stå i jobben min. Har latt være å søke på flere jobber jeg er godt kvalifisert for på grunn av at arbeidsgiver ikke tilbyr denne ordningen. Noen av årsakene til at jeg ønsker hjemmekontor: 

- Få jobbe konsentrert. Jobber i stor grad med saksbehandling, og jeg får ikke skjermet meg nok på kontoret. Vet at jeg er mer effektiv hjemmefra (mye av jobben jeg gjør er målbar). Er fortsatt tilgjengelig for kolleger, men det er lettere å få være i fred på teams enn på kontoret.

- Er introvert. Blir derfor ekstremt sliten av å være på kontoret hver dag, som igjen fører til at jeg blir ekstra plaget med migrene/nakkesmerter. Har null overskudd de dagene jeg har vært på kontoret. 

- Spare reisetid. Har relativt lang reisevei og bruker heller tiden jeg normalt bruker på å reise til å få unna jobb. Jeg kan også sove minst en time ekstra de dagene jeg er hjemme. 

- Frisk luft. Bruker lunsjpausen til å gå en tur, som igjen gjør at jeg presterer bedre i jobb.

- Kan jobbe hjemmefra når jeg er syk. Egentlig ikke en fordel for meg når jeg tenker meg om, men absolutt en fordel for arbeidsgiver. 

Drømmen min er en jobb med tilnærmet 100 % hjemmekontor, slik som min bedre halvdel har. Tror det hadde vært godt for stressnivået og helsen min generelt. Dessverre vokser ikke slike jobber på trær, og spesielt ikke her i distriktene.

Anonymkode: 90c1b...0ec

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fleksibilitet for min del på hjemmekontor må i så fall være at jeg er mer fleksibel til når jeg vil ta lunsjen min eller at jeg kan ta en treningsøkt eller gjøre et ærend midt på dag. Sistnevnte gjøres dog sjeldent siden det innebærer at jeg må jobbe utover kvelden for å ta igjen tapt tid.

Vi tar lunsj når vi vil, trener når vi vil og kan gjøre ærend midt på dagen, selv om vi er på kontoret. Så lenge vi ikke har avtaler. Det er ikke noe spesielt med hjemmekontor. 

Anonymkode: b17b3...933

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er jeg tilbake i jobb etter endt mammaperm, pappaen og babyen er hjemme. Dette var aaaalt for tidlig for både meg og babyen, og når sjefen ikke ville tilrettelegge ammefri så funker det best å jobbe hjemmefra. Da kan vi amme midt på dagen. 

Men generelt:

- Jeg hater åpent landskap og free seating! Vi ble flyttet fra et stille og rolig område til en «aktiv sone», og det skravles og vandres ustoppelig. I tillegg har vi færre plasser enn vi er i avdelingen, og siden alle de unge barnløse og de eldre med store unger kommer før meg som må levere i barnehagen, så får de sine faste  plasser, og jeg må alltid finne et annet sted. 

- Jeg er introvert, den evige summen av skravel sliter meg ut. 

- Vi har veldig små skjermer, og ledelsen nekter å gi oss større. Jobber med data, og de store skjermene jeg har hjemme gjør jobben enklere. 

- Jeg jobber en del med veldig store datasett, så det går en del tid i kjøring. Maskinene fra jobb er så svake at de klarer ikke gjøre noe annet samtidig. Hjemme kan jeg bruke denne tiden på å starte en vask, henge opp tøy osv. På jobb sitter jeg bare der og venter. 

-Hverdagen med levering og henting i barnehage funker bedre med hjemmekontor. 

- Viktigst av alt: jeg kan konsentrere meg! 

Jeg har en klassisk kontorjobb, så det er ingen grunn for at jeg må på kontoret. Bortsett fra alt sånt om at de som får høyere lønn og bedre stilling og morsommere prosjekter og sånn fordi de er ekstroverte og elsker å skravle ved kaffemaskinen.. 

Verden i dag er ikke lagd for introverte småbarnsmødre.. 

Anonymkode: f9230...074

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Verden i dag er ikke lagd for introverte småbarnsmødre.. 

Anonymkode: f9230...074

Verden i dag blir vel mer og mer tilpasset introverte småbarnsmødre... og andre som trives best hjemme

Anonymkode: cfa51...a1d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...