AnonymBruker Skrevet 9. mars #101 Del Skrevet 9. mars On 3/8/2024 at 9:08 AM, AnonymBruker said: Jeg jobber som rekrutterer, og ser dette de siste årene nesten har blitt et "krav" i enkelte yrker, altså fra arbeidstaker. Begrunnelsen er ofte fleksibilitet, men er det andre ting som frister deg? Stusser også litt over dette med fleksibilitet, og får følelsen av at mange skriver flere timer enn de ellers ville gjort om de var på jobb fysisk. Anonymkode: b9307...620 Min erfaring med hjemmekontor e var at jeg jobbet bedre og mer effektivt. Dette pga av mindre avbrytelser og bråkete kollegaer som forstyrret. Jeg fikk også utnyttet dagene bedre, da jeg fikk jobbet den tiden jeg ellers brukte på reising til/fra jobb.. pr nå jobber jeg hovedsaklig fra kontoret, men velger hjemmekontor på dager hvor jeg f.eks har tannlegetime eller annet pga sparer reisetid. Jeg synes det er greit å være på kontoret mesteparten av tiden for ikke å isolere meg fra fellessskapet. Jeg er selvdreven og trenger ikke ytre motivasjon for å gjøre det jeg skal. Har flere kollegaer som har fast hjemmekontor 2-3 dager pr uke. Min erfaring er at flere av disse gjør mindre, de er tildels utilgjengelige og forhindret fra å gjøre visse oppgaver som jeg har behov for. Så det går direkte ut over mine tisdfrister på leveranser og er et irritasjonsmoment i min hverdag. Anonymkode: edc95...db9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #102 Del Skrevet 9. mars snute skrev (11 minutter siden): Ser at jeg er litt motsatt av dere andre, jeg er mer effektiv på kontoret. Jeg liker hjemmekontor også, men ikke de dagene jeg vet det er mye å gjøre. Hjemme er det ikke like bra fasiliteter som på jobb, alt husarbeidet som burde blitt gjort forstyrrer meg - og i tillegg barn som kommer hjem fra skolen. Syns arbeidsmiljøet på jobben blir dårligere av at mange er mye hjemme. På fredager er det omtrent ingen på jobb… Men stor fordel å kunne være hjemme av og til. vi må være 3 dager på kontoret - men det er mange som ikke er det. Gjør det noe? Du er jo der for å jobbe. Anonymkode: a5ebb...fc7 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #103 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Min erfaring med hjemmekontor e var at jeg jobbet bedre og mer effektivt. Dette pga av mindre avbrytelser og bråkete kollegaer som forstyrret. Jeg fikk også utnyttet dagene bedre, da jeg fikk jobbet den tiden jeg ellers brukte på reising til/fra jobb.. pr nå jobber jeg hovedsaklig fra kontoret, men velger hjemmekontor på dager hvor jeg f.eks har tannlegetime eller annet pga sparer reisetid. Jeg synes det er greit å være på kontoret mesteparten av tiden for ikke å isolere meg fra fellessskapet. Jeg er selvdreven og trenger ikke ytre motivasjon for å gjøre det jeg skal. Har flere kollegaer som har fast hjemmekontor 2-3 dager pr uke. Min erfaring er at flere av disse gjør mindre, de er tildels utilgjengelige og forhindret fra å gjøre visse oppgaver som jeg har behov for. Så det går direkte ut over mine tisdfrister på leveranser og er et irritasjonsmoment i min hverdag. Anonymkode: edc95...db9 Og her tenker jeg jo det handler om ledelse som ikke klarer å omstille seg. Jeg er mellomleder med mange på hjemmekontor, fordi de i liten grad har oppgaver som krever samarbeid, kun høy grad av konsentrasjon. Noen klarer ikke det på jobb, i likhet med meg, da det er mye forstyrrelser. Men jeg har jo kontakt med mine ansatte selv om de jobber hjemmefra. De har frister for levering, og når disse overskrides, må de jo rapportere om det til meg. Hvis jeg tar kontakt i arbeidstida, forventer jeg jo svar, med mindre jeg har fått beskjed om at de har en avtale og derfor blir utilgjengelig en periode. Kanskje en del mellomledere opplever det som mer krevende å følge opp folk hjemme, men jeg opplever jo at jobben er akkurat den samme, midlene er bare litt annerledes. Nå har jeg flinke og selvgående folk under meg, da. Noe jeg forteller dem jevnlig. Og de vet at det bare er å ta kontakt om det skulle være noe. Anonymkode: 9cd5b...374 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snute Skrevet 9. mars #104 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Gjør det noe? Du er jo der for å jobbe. Anonymkode: a5ebb...fc7 Ja, for meg er det sosiale på jobb veldig viktig! Det er ingen som kan konsentrere seg i mange timer uten pauser, jeg syns det er hyggelig å snakke litt med andre. I tillegg syns jeg det er mye lettere å samarbeide om alle er på samme sted. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #105 Del Skrevet 9. mars Jeg ønsker en kombinasjon, slik at man får det beste av begge verdener. Det sosiale på jobb og arbeidsmiljøet der, men også fleksibiliteten i å kunne hente fra bhg tidligere, eller å kunne hente et sykt barn men fortsette på arbeidsoppgavene senere. Nå er heg ikke typen som skriver ekstra timer, men heller jobber ekstra uten å skrive timer da😅 Anonymkode: d1d4b...4f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #106 Del Skrevet 9. mars snute skrev (Akkurat nå): Ja, for meg er det sosiale på jobb veldig viktig! Det er ingen som kan konsentrere seg i mange timer uten pauser, jeg syns det er hyggelig å snakke litt med andre. I tillegg syns jeg det er mye lettere å samarbeide om alle er på samme sted. Ja, da er nok du en av disse som forstyrrer deler av arbeidsdagen til folk på skravling fremfor å jobbe. Det er sånne som deg vi som foretrekker hjemmekontor vil unngå. Jeg er helt motsatt, når jeg er inne i arbeidsflyt så vil jeg gjøre meg ferdig. Hvis du da kommer og forstyrrer fordi du vil skravle tar det en stund før jeg kommer inn i flyten igjen. Anonymkode: a5ebb...fc7 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #107 Del Skrevet 9. mars 2 minutter siden, AnonymBruker said: Og her tenker jeg jo det handler om ledelse som ikke klarer å omstille seg. Jeg er mellomleder med mange på hjemmekontor, fordi de i liten grad har oppgaver som krever samarbeid, kun høy grad av konsentrasjon. Noen klarer ikke det på jobb, i likhet med meg, da det er mye forstyrrelser. Men jeg har jo kontakt med mine ansatte selv om de jobber hjemmefra. De har frister for levering, og når disse overskrides, må de jo rapportere om det til meg. Hvis jeg tar kontakt i arbeidstida, forventer jeg jo svar, med mindre jeg har fått beskjed om at de har en avtale og derfor blir utilgjengelig en periode. Kanskje en del mellomledere opplever det som mer krevende å følge opp folk hjemme, men jeg opplever jo at jobben er akkurat den samme, midlene er bare litt annerledes. Nå har jeg flinke og selvgående folk under meg, da. Noe jeg forteller dem jevnlig. Og de vet at det bare er å ta kontakt om det skulle være noe. Anonymkode: 9cd5b...374 Ja, det er helt klart slapp ledelse. På fint heter det stor grad av tillit og frihet under ansvar. Og noen føler på det ansvaret, andre ikke. Jeg er mest skuffet over kollegaer med slapp holdning. Vi snakker godt voksne folk som hever lønn for å snike seg unna. Jeg oppfatter det som lav arbeidsmoral. Jeg er selv litt i motsatt ende og yter kanskje litt for mye ift det som er bra og dårlig på å koble ut jobb i fritiden. Så jeg er forsiktig med å kritisere åpent. Anonymkode: edc95...db9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #108 Del Skrevet 9. mars For min del føler jeg at jeg jobber bedre når jeg jobber hjemmefra, ikke minst sparer jeg mer penger. Lunsj på jobb ble veldig dyrt da jeg jobbet i en mannsdominert bransje, og de ikke var for å kjøpe inn "knekkebrød og tilsvarende på jobb" og alle skulle spise lunsj sammen på en kantine vi hadde avtale med, ble fort 300kr for dagens lunsjmeny og det var altfor dyrt for meg. Jeg pleide å ta med meg lunsj til jobb, men når du sitter der blant 12 andre kolleger og alle skal til kantinen og spise, så blir man nesten nødt til å henge seg på. I tillegg hadde jeg veldig dårlig selvkontroll, kunne lett bli fristet til en caffelatte og bolle omtrent hver dag, og det ble også veldig dyrt for lommeboken. Jeg jobber bedre hjemmefra. Mer ro, får unnagjort oppgaver fortere og har muligheten til å tjene mer penger. Drar innom jobben når jeg må og siden jeg har vært så flink med å spare penger de andre dagene, så klar Anonymkode: 21ebe...703 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #109 Del Skrevet 9. mars snute skrev (1 time siden): Ja, for meg er det sosiale på jobb veldig viktig! Det er ingen som kan konsentrere seg i mange timer uten pauser, jeg syns det er hyggelig å snakke litt med andre. I tillegg syns jeg det er mye lettere å samarbeide om alle er på samme sted. Samme her. Jeg har også en stilling som krever mye samarbeid med andre, og da blir det problematisk med de som sitter på hjemmekontor. De er vanskelige å få tak i, og få planlagt treff med. Anonymkode: b17b3...933 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #110 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er helt klart slapp ledelse. På fint heter det stor grad av tillit og frihet under ansvar. Og noen føler på det ansvaret, andre ikke. Jeg er mest skuffet over kollegaer med slapp holdning. Vi snakker godt voksne folk som hever lønn for å snike seg unna. Jeg oppfatter det som lav arbeidsmoral. Jeg er selv litt i motsatt ende og yter kanskje litt for mye ift det som er bra og dårlig på å koble ut jobb i fritiden. Så jeg er forsiktig med å kritisere åpent. Anonymkode: edc95...db9 Igjen, det er fint med ærlige folk. Alt skrytet av omtrent 98% av folk på hjemmekontor tror jeg ingenting på. Det er bare for å tviholde på denne goden som tillater den å være latsabber. Anonymkode: f3227...c4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #111 Del Skrevet 9. mars Høres nydelig ut å slippe reisevei, slippe å sminke seg og fikse seg, kunne gått med behagelige klær, slippe det sosiale, og ha full fokus på arbeidsoppgavene. Fleksibilitet i forhold til familien hadde og vært gull. Drømmer om en sånn jobb. Jeg er 100% sikker på at produksjonen hadde vært større for min del, om jeg slapp reisevei, alt det sosiale og kunne fått mer fleksibilitet i forhold til når jeg jobbet. Anonymkode: 21071...309 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snute Skrevet 9. mars #112 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, da er nok du en av disse som forstyrrer deler av arbeidsdagen til folk på skravling fremfor å jobbe. Det er sånne som deg vi som foretrekker hjemmekontor vil unngå. Jeg er helt motsatt, når jeg er inne i arbeidsflyt så vil jeg gjøre meg ferdig. Hvis du da kommer og forstyrrer fordi du vil skravle tar det en stund før jeg kommer inn i flyten igjen. Anonymkode: a5ebb...fc7 He he, det er helt tydelig at du ikke kjenner meg eller min arbeidsplass. Hvis man trenger en pause går man ut av landskapet, er ikke sånn at folk skravler der eller at jeg forstyrre folk som sitter å konsentrer seg om jobben. Hvorfor tror du at jeg ikke vil gjøre meg ferdig når jeg er inne i arbeidsflyt? Det vil jeg selvfølgelig. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #113 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva man baserer det på? Er du morsom? Utallige tråder her på KG og andre forum hvor folk er ærlige og ikke påstår de jobber så effektivt der de runker, tar på pcen og fortsetter å sove, trener et par timer i arbeidstiden, gamer, går turer utenom pauser, handler på butikker osv osv. Enten er man produktiv i 7.5 timer og hvis ikke så har man for lite å gjøre så ber man om mer jobb! For de som ikke er på hjemmekontor som lærere, sykepleier, barnehagelære, offshore osv osv - DE jobber kontinuerlig i i 7.5 timer og holder samfunnet i gang! Hvis jobben man gjør på hjemmekontor viser at man egentlig kun har jobb for 3 timer så må man FÅ MER jobb fra kontoret da, hvis så mye tid går vekk i piss som mas rundt kaffetrakteren når man er på kontoret! Da er bedriften fullstendig ineffektiv og da bør de som absolutt skal ha hjemmekontor FÅR MER JOBB så de faktisk er tvunget til å jobbe de 7.5 timene de er ansatt for å jobbe. Og tro meg, det går den veien! Det kommer til å bli slutt på denne latheten og friheten folk knuger så veldig på, mer arbeid vil bli forventet og krevd. Og andre måter for å registrere faktisk jobbetid på hjemmekontor vil komme. Anonymkode: f3227...c4a Nei, jeg er ikke «morsom», jeg spør oppriktig om kilden til dine påstander om at folk jobber mindre effektivt på hjemmekontor. «Noen skrev det på KG» er for meg ikke en valid og reliabel kilde. 🙄 For å være seriøs så er sakens fakta at produksjonen gikk opp i yrker som kunne jobbe 100% fra hjemmekontor. De som slet var ledere på mellomnivå, altså de som har den daglige oppfølgingen av de ansatte. Jeg kjører inn til byen de dagene jeg er på kontoret, og når man vet at kanskje 80% (?) av de som står i køen slett ikke behøver å reise til kontoret i det hele tatt (annet enn for å tilfredsstille arbeidsgivers kontrollbehov) så er det nesten rart at det er lov, sett ut i fra er miljøperspektiv. Jeg skulle gjerne sett et regnskap på hvor mange KG Co2 som kunne ha vært spart dersom hjemmekontor ble normen. Da hadde helsepersonell, brannkonstabel, politi, håndtverkere osv. også kommet seg raskere fram. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kom på en ting jeg ikke liker med hjemmekontor også, for å nyansere debatten litt; jeg har aldri "fri", i den forstand at jeg kan få en mail med jobbrelaterte spørsmål nærmest når som helst på døgnet, alle dager i uka, og det forventes et svar snarest mulig. Jeg har opplevd å stå opp etter sengetid for å svare på ting som "haster!!!". Men alle fordelene veier så klart opp for sånne småting. Anonymkode: a5ebb...fc7 Her må du lære deg å logge helt av når du har fri. Ikke vær pålogget på telefonen, er det viktig så får de ringe og du skal føre overtid. Anonymkode: 27646...ab0 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #114 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Samme her. Jeg har også en stilling som krever mye samarbeid med andre, og da blir det problematisk med de som sitter på hjemmekontor. De er vanskelige å få tak i, og få planlagt treff med. Anonymkode: b17b3...933 Ja, de er vel ute å gjør alt annet enn å jobbe, sover, på tur osv. Høres veldig effektivt ut. Anonymkode: f3227...c4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #115 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei, jeg er ikke «morsom», jeg spør oppriktig om kilden til dine påstander om at folk jobber mindre effektivt på hjemmekontor. «Noen skrev det på KG» er for meg ikke en valid og reliabel kilde. 🙄 For å være seriøs så er sakens fakta at produksjonen gikk opp i yrker som kunne jobbe 100% fra hjemmekontor. De som slet var ledere på mellomnivå, altså de som har den daglige oppfølgingen av de ansatte. 0 Tja, hva med denne? https://www.hmsmagasinet.no/hjemmekontor/forskning-slar-hull-pa-myte-om-hjemmekontoret/988933 Sitat Sitat Nei, du jobber ikke mer effektivt hjemmefra enn om du drar på kontoret. Tvert imot, viser ny forskning Magasinet The Economist har tatt for seg noe av forskningen på feltet og mener det er grunnlag for å hevde som et tittelpoeng at illusjonene om hjemmekontoret falmer. De viser til flere studier i virksomheter der effektivitet er relativt lett å måle, som telefonsalg, call-sentere og enkel databehandling: Blant hjemmekontoristene ligger produktiviteten 18 til 19 prosent lavere enn hos dem som jobber på kontoret. Kvaliteten faller også. Anonymkode: f3227...c4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #116 Del Skrevet 9. mars Sitat The Economist drøfter spørsmålet om det ikke handler om å lære seg å jobbe mer effektivt med nye, digitale verktøy for fjernsamhandling. Det kan ha noe for seg. Men selv om hele staben blir kløppere på Teams, vil virksomheten over tid betale en pris i form av svakere faglig utvikling blant de ansatte. Her viser magasinet til en Harvard-studie som viser at medarbeideres feedback til hverandre falt drastisk etter at de gikk hen og satte seg på hjemmekontor. Og en studie fra prestisjefylte MIT – Massachusetts Institute of Technology – mener å kunne fastslå at hjemmekontoristene lærer mindre. De som jobber på kontoret derimot, tar til seg ny kunnskap og ferdigheter raskere. Anonymkode: f3227...c4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #117 Del Skrevet 9. mars Vil helst ut av huset og på jobb, men dessverre er det et elendig arbeidsmiljø bestående av mor og datter som forsurer stemningen hver eneste dag, dominerende, kontrollerende, setter kun seg selv først og snakker nedsettende om alle andre og det kommer de aldri til å gi seg med, så da tar jeg forebyggende for mental helse å blir hjemme 2 dager i uka. Kort vei til jobben, kantina er kjempegod og serverer akkurat det jeg vil ha. Anonymkode: bfe11...5a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #118 Del Skrevet 9. mars Jeg har verken barn eller hund, så i utgangspunktet foretrekker jeg å være på kontoret. Skal sies at vi ikke har åpent landskap, da hadde jeg nok foretrukket hjemmekontor. Det positive med hjemmekontor er å slippe å bruke tid på å komme seg til/fra jobb, kunne lage seg en god lunsj hjemme, kanskje se på en episode av en serie mens man spiser lunsj. Kunne gjøre litt enkel husarbeid (noen pauser må jeg uansett ta), gå ut i frisk luft. Samtidig liker jeg å komme meg ut av hjemmet og å være sosial, og jobb er min viktigste sosiale arena. Så for min del vil jeg være på kontoret mesteparten av tiden, men kan gjerne ta hjemmekontor 1-2 dager i uka. Hadde jeg hatt barn og/eller hund hadde jeg lett foretrukket hjemmekontor, forstår nesten ikke hvordan folk får tiden til å gå opp uten. Anonymkode: b7786...9d7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 9. mars #119 Del Skrevet 9. mars 3 hours ago, AnonymBruker said: Ja, det er helt klart slapp ledelse. På fint heter det stor grad av tillit og frihet under ansvar. Og noen føler på det ansvaret, andre ikke. Jeg er mest skuffet over kollegaer med slapp holdning. Vi snakker godt voksne folk som hever lønn for å snike seg unna. Jeg oppfatter det som lav arbeidsmoral. Jeg er selv litt i motsatt ende og yter kanskje litt for mye ift det som er bra og dårlig på å koble ut jobb i fritiden. Så jeg er forsiktig med å kritisere åpent. Anonymkode: edc95...db9 Kollegaer med slapp holdning er dessverre et problem, uavhengig av hjemmekontor. Har opplevd dette på flere arbeidsplasser og det går ut over min motivasjon når kollegaer hever lønn for å snike seg unna. Skulle ønske ledere ble mer strenge på å ta tak i sånne folk med en gang de viser tendensene. Men det kan vel hende jeg burde være takknemlig for disse folkene, de driver jo forventningene til hva man skal levere nedover. Jeg kan ofte jobbe kanskje 5 timer i snitt hver dag, men likevel få utrette mye mer enn mine kollegaer, og både sjefen og kundene er strålende fornøyd. Jeg aner ikke helt hva andre folk driver med i 7.5 timer hver dag, men de klager på at de har det travelt liksom, selv om de produserer mindre enn meg. Har etterhvert gitt opp å få nok jobb til å faktisk fylle hele arbeidsuken, jeg gjør alt de ber meg om og mer til så da får det bare være at jeg ikke bruker den tilmålte mengden tid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #120 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Samme her. Jeg har også en stilling som krever mye samarbeid med andre, og da blir det problematisk med de som sitter på hjemmekontor. De er vanskelige å få tak i, og få planlagt treff med. Anonymkode: b17b3...933 Jeg samarbeider mye bedre med folk etter vi begynte jobbe hjemme. Før måtte jeg feks gå opp to etasjer for å finne den jeg skulle prate med og lete etter stillerom, eller jeg måtte booke møterom og ble kastet ut når tiden var over og vi enda ikke var ferdige. Remote ringer vi bare hverandre på teams, vi er alltid tilgjengelige og ingen kaster oss ut av møterommet. Digger det!! Anonymkode: a1aac...7ea 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå