Gå til innhold

Hvorfor ønsker du hjemmekontor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine grunner er:

1. åpent kontorlandskap som gjør at man er helt bombet i hodet når man kommer hjem. Pluss mange forstyrrelser fra andre som vil ha hjelp slik jeg ikke rekker over mine oppgaver.

2. Sparer flere timer i uken (og penger) på ikke å dra på kontoret

3. når jeg er ferdig med mine oppgaver kan jeg gjøre ting hjemme og likevel være tilgjengelig om det kommer inn nye oppgaver. Det frigjør tid til gøyale ting i fritiden som øker trivsel

Anonymkode: 7402b...944

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er på hjemmekontor og det kommer jeg til å fortsette med så lenge barna går i barnehage og småskolen. Husker før covid kom jeg på jobb etter levering og pendling som varte i 2 timer og  var allerede utslitt 😛 Satt 1 time i koma med kaffe før jeg kom igang i 9-10-tiden. Nå er jeg i full gang fra kl 06:30 med en liten pause når jeg leverer :) 

Anonymkode: a1aac...7ea

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i Staten. Vi har to faste og en valgfri dag på kontoret. Jeg får gjort minst like mye hjemme. Jeg har for det meste arbeidsoppgaver som egner seg til det.

På kontoret sitter vi i åpent landskap og det er mye forstyrrelser, både faglig og sosialt. Det hører med til historien at jeg hadde «gjemmekontor» også før pandemien, for å skjermes litt fra avbrytelser mv. i arbeidet. Jeg er ikke av de som trenger den sosiale biten. Det er en gedigen tidstyv for meg.

Det er soleklart at den største fordelen med åpent landskap er at arbeidsgiver ikke trenger like store kontorer. Skulder til skulder læring i åpent landskap er minimal, og støy og andre avbrytelser skaper irritasjon. 

Det blir fort et møterace på de faste dagen og verst er kanskje at vi skal ledes så mye disse dagene. Det er jevnt over tre ledere som går rundene sine. Det tar masse tid og gir ingenting. 

Jeg sparer også tid og penger ved å jobbe hjemmefra. 

Jeg gjør ikke noe husarbeid i arbeidstiden og jeg logger av når jeg stempler ut. Work-life balance er viktig. 

En 100 % retur til arbeidsplassen ville jeg sett på som veldig negativt. I en ny jobb ville det vært en dealbreaker. 

Arbeidsgiverne må nok tenke ganske nytt hvis de vil at trenden skal snu slik at folk flest vil reise til kontoret. 

Anonymkode: 5fbb4...a90

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter covid viste sjefen min en oversikt over hvor mye produktiviteten hadde økt og hvor mye sykefraværet hadde gått ned (til null!) mens vi var på hjemmekontor,  allikevel var målet å få alle tilbake på felleskontorene sine 😆

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, solsolsol said:

Etter covid viste sjefen min en oversikt over hvor mye produktiviteten hadde økt og hvor mye sykefraværet hadde gått ned (til null!) mens vi var på hjemmekontor,  allikevel var målet å få alle tilbake på felleskontorene sine 😆

Ja, hvem skal sjefen ellers sjefe over. 😅 Mange som oppdager at arbeidstakerne trenger mye mindre styring og ledelse enn antatt. 

Anonymkode: 49222...4d8

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er plaget med migrene. De dagene jeg er på kontoret (fast 1 dag i uka), får jeg migreneanfall 9 av 10 ganger og må gå hjem før kl 16.

De dagene jeg er på hjemmekontor (4 dager i uka), får jeg anfall kanskje 1 av 30 dager.

Så hvis jeg ikke hadde hatt mulighet for hjemmekontor, hadde jeg kanskje ikke klart å stå i jobb i det hele tatt.

Anonymkode: cd9e8...450

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er helt sikkert en del som jukser og skriver timer de ikke jobber. Men systemet er sjeldent rent tillitsbasert. I jobbene som har hjemmekontor så kan som regel arbeidsgiveren se hvor my som blir produsert. Om en ansatt leverer langt mindre enn de hun skulle så er jo det noe arbeidsgiveren kan reagere på. 

Samme gjelder  når arbeidstakere er mye utilgjengelig og på mistenkelige tidspunkter.

Har selv arbeidstakere på jobben som lurer seg unna jobb. Men det er arbeidsgiveren som ikke tør å konfrontere de ansatte. Alle vet hvem som er unnasluntrere. 

Anonymkode: 87e3d...c44

Det stemmer ikke på min kontorjobb. Dvs de kan jo se at man har kontroll og framdrift på oppgavene, men om jeg har skrevet en rapport, hatt tre møter, avklart en kravspek så kan det ha tatt to timer om jeg og de andre er effektive, eller det kan ha tatt hele dagen. Umulig å si.

Jeg blir udisiplinert på hjemmekontor og ender med å bruke hele dagen for å kunne skrive 7,5 effektive timer. 

Anonymkode: 6d208...4a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har delvis hjemmekontor. Er hjemme 2 dager i uka. Har eget kontor på jobb, så det er ro å få der. Jeg har vel og merke samtaler som må gjøres på kontoret, og saksbehandling jeg kan gjøre hjemmefra. Med 45 min en vei er det veldig greit å slippe å kjøre hver dag. 

Anonymkode: c0b5c...c27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke tenkt meg å jobbe kun på hjemmekontor, men at det er mulig 1-2 dager i uken ser jeg på som en selvfølge. Hvorfor? 

- noen oppgaver krever mye konsentrasjon over lengre tid, noe som ikke alltid er enkelt i åpent landskap

- hverdagslogistikken går ikke alltid helt opp, feks mtp kollektivtransport til og fra jobb. Jeg sparer fort inn en drøy time i transport ved å være hjemme. Det kan både være fordi jeg skal kjøre unger på en tidlig trening eller kamp, eller at jeg ønsker å få satt på noen maskiner med klesvask i løpet av dagen. Det stjeler ikke nevneverdig av arbeidshverdagen, om noe i det hele tatt, men kan gi mye privat å få slikt gjort. Kanskje har jeg et privat ærend også som er raskere å få gjort hvis jeg er hjemme

- enkelte dager er jeg i teams møter hele dagen. Da er det liten grunn til å sitte på kontoret og okkupere et stillerom hele dagen

- er jeg litt småpjusk er det greit å kunne jobbe hjemmefra. Alternativet ville kanskje vært å ta ut en sykedag i isteden 

- av og til vil jeg bare kunne sove en halvtime ekstra, eller slippe å dresse meg opp 😅 Kanskje se en episode av noe i lunsjen eller bare ha litt fred og ro

Jeg tror at hjemmekontor gir arbeidsgiver mer enn det tar. Noen skulker sikkert litt og har gjemmekontor i steden for hjemmekontor. Men, jeg tror det er vel så mange som jobber litt når de er småpjusk eller er hjemme med sykt barn, som ellers ville ha vært helt avlogget. Eller bare det at mange logger på litt om ettermiddagen for å svare ut en siste sak El. Litt her og der som ikk føres noe sted. Det er gi og ta. For meg og flere av mine kollegaer så tror jeg hvertfall at netto arbeidstimer har gått opp til arb.givers fordel ved å åpne opp for mer bruk av hjemmekontor. Men som vi likevel er fornøyd med siden det gir oss tillit og fleksibilitet som vi nyter godt av

Anonymkode: 840c1...582

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fredag;

Sov til 6.30. Dro på meg joggedressen, hentet en kaffekopp, og var foran skjerm kl 6.40. Jobbet konsentrert en drøy time for å planlegge/strukturere møter, rydde mailboks, skrive en rapport. 

Ca 8. Fikk en telefon, snakket mens jeg sminket meg. 

8.20. 10 min til første møte. Ny kaffe, tannpuss, fikse hår, ta på meg en fin overdel. 

8.30 - 12. Fire møter. Sitte foran kamera, pen fra livet og opp. Ellers joggebukse, ullsokker og beina høyt. 

12-13.30. Joggetur, dusj, lunsj, litt avslapping.

13.30 - 14.30 nytt møte + rapportskriving

14.30 til nå - diverse telefoner, har satt på middag, ryddet huset, og satt også en halvtime i solen og pratet. 

Fordelen er altså alt mulig annet man får gjort i løpet av dagen, som ellers må gjøres før eller etter arbeidsdag. Samt komforten i det å være hjemme. 

Anonymkode: 6b2d5...6e1

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som har konsentrasjonsoppgaver og ikke alltid trives veldig godt i åpne landskap.

Flekser litt som i at jeg er på kontoret når jeg har mye møter (som ikke er Teams) og kanskje litt mindre arbeidsmengde, men sitter hjemme når jeg har mye.

Når det er sagt - jeg skal ikke påstå at jeg konsenterer meg så ekstremt mye bedre hjemme, eller er mye mer effektiv. Jeg blir bare mindre irritert. 

Først og fremst så liker jeg fleksibiliteten i forhold til at man kan trene og setter på en klesvask og diverse når man vil. Venter du på en håndverker eller skal til frisøren eller noe er det også greit med hjemmekontor. Jeg liker å flekse på tiden, de dagene jeg har dødsmye å gjøre så står jeg opp tidlig og jobber hardt til sånn lunsjtider. Så kan jeg ta en pause på mange timer før jeg tra opp jobben igjen på kvelden. Jeg jobber best morgen og etter middag, så da kan jeg styre dagen etter det.

Jeg har en type jobb hvor jeg leverer til andre, så det er ikke sånn at jeg bare kan sluntre unna. Det har jo vært dager jeg ikke har gjort en dritt på hjemmekontoret omtrent, bare sørget for at statusen på Teams er grønn. Men da sitter jeg jo med dobbelt arbeid neste dag eller i helgen liksom.

Anonymkode: a34db...9de

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig introvert og blir sliten av alle lydene i åpent kontorlandskap. Konsentrerer meg bedre hjemme. 

Slipper å betale for parkering. Sykler det meste for å slippe parkeringsavgift, og trives godt med det men akkurat på de glatteste og våteste dagene er det deilig å slippe.

Så sparer jeg også strøm på å sitte hjemme og fyre i ovnen. Bruker det litt som unnskyldning også for å slippe kontoret heh. 

Har hjemmekontor en-to dager i uka. Mest på vinteren. Sitter jeg hjemme når det er varm og pent vær så er det verre å få ting gjort - da er jeg mer effektiv på kontoret.

Anonymkode: 7e5fc...ece

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet et sted i staten hvor det etter korona ble innført hjemmekontor, på valgfrie dager. Det førte til at de fleste, unntatt økonomene, var utilgjengelige når de hadde hjemmekontor og at jeg ikke fikk gjort min jobb. Jeg endte faktisk opp med å søke meg over til et annet sted uten hjemmekontor etter det. Der jeg jobber nå har vi hjemmekontor om det er noe spesielt som at barna skal til legen, elektriker som kommer eller lignende, men ellers er vi til stede på cellekontorene våre. Helt nydelig.

Anonymkode: b17b3...933

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter en post covid-periode er det nå slutt på hjemmekontor på min arbeidsplass og alle er pisket tilbake på kontoret. Dette skjedde med en nyansatt øverste sjef som nok innerst inne tror at alle på hjemmekontor sluntrer unna arbeidsoppgavene. Dette stemmer overhode ikke på min arbeidsplass, og vi er allerede veldig overvåket, da ledelsen kan se hvem som er innlogget i systemene, hvor lenge vi jobber, hver eneste endring som gjøres i et dokument inne i systemet etc. Jeg føler ikke at jeg blir møtt med tillit ved å bli pisket tilbake på denne måte, og det gjør at jeg nå trives dårligere i jobben enn jeg gjorde da vi fikk tillit på hjemmekontoret.

Selv på dager der jeg bare har arbeidsoppgaver jeg kan gjøre fra hvilken som helst plass i verden med internett, så må jeg altså reise til kontoret nå, hver dag. Der er det forstyrrelser fra kolleger hele tiden som bare skal stille “et kort spørsmål” (som blir til en lengre prat), og jeg er helt klart mye mindre effektiv enn jeg var på hjemmekontoret. Det er også press på å delta sosialt i lunsjen, og den strekker seg gjerne ut i tid. På hjemmekontoret hoppet jeg ofte over lunsjen fordi jeg var i skriveflow. Og skriveflow kommer godt med når man har en jobb som krever at man klarer å tenke de lange tankene.

Når vi er syke nå, eller “hjemme med sykt barn”, så oppfordres vi til å delta i møter digitalt likevel. Det er altså ikke lenger lov å være for syk til å jobbe, alle føler på presset til å logge seg på, selv liggende i senga med feber.

De tar med begge hender.

Neste gang jeg skal søke ny jobb er mulighet for hjemmekontor, i hvertfall et par dager i uka, noe jeg kommer til å se etter når jeg leser stillingsannonser, helt klart. Jeg liker å bli møtt med tillit fra arbeidsgiver. Det gjør at jeg opplever større autonomi og at jeg yter det lille ekstra. Nå ender jeg opp med å bli litt kjip tilbake.

Anonymkode: 56df2...4ad

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber mye mer effektivt på hjemmekontor enn på kontoret

jeg trives best med hybrid løsning. 

100% på kontoret er uaktuelt for meg. Da mister de meg som søker

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt i åpent landskap fra jeg var 6-20 år og synes det er mye bedre arbeidsmiljø på arbeidsplassen. Jeg tror også man vil kunne se på statistikkene etter hvert at de med hjemmekontor får oftere psykiske problemer. Jeg tror en kombinasjon kan være bra. Det som jeg synes er fordelen med hjemmekontor er å kunne sove litt lenger og ikke bruke tid på kjøring.  Det kan også være en fordel om man har teamsmøter mesteparten av arbeidsdagen, så man ikke forstyrrer de andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg jobber som rekrutterer, og ser dette de siste årene nesten har blitt et "krav" i enkelte yrker, altså fra arbeidstaker.

Begrunnelsen er ofte fleksibilitet, men er det andre ting som frister deg?

Stusser også litt over dette med fleksibilitet, og får følelsen av at mange skriver flere timer enn de ellers ville gjort om de var på jobb fysisk.

Anonymkode: b9307...620

Hjemmekontor var en guds gave for meg. Økt konsentrasjon, slipper åpent kontorlandskap med tosifret antall kolleger og prat HELE tiden. Er mye mer avslappa, jobber bedre. Ingen reisevei, ingen kø. Er langt mer effektiv (blir ikke avbrutt hele tiden). Trives generelt laaaangt bedre i jobben. Nå mener jeg på samme tid det er viktig å ivereta et godt arbeidsmiljø, så jeg kan gjerne ha en hybridstilling. MEN har ikke jobben tilbud om MINIMUM 3 dager hjemmekontor kommer jeg aldri noensinne til å takke ja til stillingen. Jeg gidder ikke maset før corona, det slet meg helt ut. For min del var mulighetene for hjemmekontor noe av det flotteste med hele corona. Det er ikke for alle, og det er helt ok, men ansatte er ulike- med ulike behov.

Anonymkode: 24162...956

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker på ingen måte full tid med hjemmekontor, men syns det er fint 1-2 dager i uken. Det hjelper veldig på tidsklemma. Jeg får gjort mye mer på kortere tid ettersom jeg ikke blir forstyrret av åpent kontorlandskap. Jeg er generelt mindre sliten etter en arbeidsdag, selv om jeg får gjort mer jobbrelatert enn det jeg ville gjort på kontoret. Samtidig har vi et veldig godt arbeidsmiljø på jobb. Så jeg syns det er veldig hyggelig å være der, men det er mye mindre effektivt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker hjemmekontor av samme grunner som mange andre, slippe reisevei og slippe åpent landskap. Spesielt viktig med lite barn for får til kortere dager i barnehagen når vi kan jobbe hjemmefra.

Jeg har en jobb der det ikke er så lett å sluntre unna så det er ikke så mye rom for å jobbe mindre hjemme enn på kontoret.

Men er egentlig glad det ikke var lov med så mye hjemmekontor da jeg var ny i jobben... For de første årene på arbeidsplassen var det veldig sosialt og fint, ble kjent med alle og hadde det veldig hyggelig på kontoret og i lunchen. Nå er jeg eldre og mer sliten og alle jobb-vennene har sluttet, så jeg har ikke det samme behovet for å bli kjent med folk. Det er jo litt kjipt og jeg ser jo at det er vanskeligere for nyansatte nå som så mange er hjemme. Vanskeligere å bli kjent med folk, vite hvem du skal spørre om hjelp, finne noen du kan be om hjelp og sånne ting.

Anonymkode: fbcd0...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (11 timer siden):

Jeg hadde utelukkende hjemmekontor i lengre tid. Veldig greit å slippe å bruke tid og penger på å reise. 

Hadde en jobb som gjorde det mulig å kombinere jobbing med Playstation-spilling uten at det var mulig å oppdage 😄

Nettopp derfor man ikke bør tillate hjemmekontor. NOEN jobber nok den tiden de skal, men alt for mange GJØR IKKE DET. Unnasluntrere og latsabber - helt tydelig at en sjef må til å for å passe på at folk gjør jobben sin. 

Man kan ikke stole på folk idag, alle er bare ute etter å lure seg unna.

Anonymkode: f3227...c4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...