Gå til innhold

Hvorfor ønsker du hjemmekontor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 8.36):

Med full rett! Folk gjør jo masse annet enn jobb på hjemmekontor. Det vil tvinge frem andre måter for kontroll og mer jobb etterhvert. Man er helt naiv om man innbiller seg noe annet.

Anonymkode: f3227...c4a

Ja, det gjør jeg. Nå har jeg frokost og nett-tid. Ca 12 trener jeg en time. I morgen tar jeg nok en tur på butikken. Og så får jeg unna husarbeid og matlaging gjennom dagen. 

Men det betyr jo ikke at jeg ikke også jobber. 6.30 - 10.00 satt jeg ved PCen og jobbet konsentrert, samt tok to telefoner. 10.30 - 12.00 er det to møter. ca14-16.30 har jeg en del telefoner, samt et lytt-inn-møte. Da skal jeg brette klær, rydde hus og starte på middag. 

Anonymkode: 6b2d5...6e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hjemmekontor 1-2 dager i uken som det passer meg.

Jeg ELSKER hjemmekontor fordi:

1.Sove lenger et par dager i uken, jeg har 45 minutters reisevei.

2.Vi har åpent landskap, det er veldig bråkete når alle er på jobb samtidig. Får dermed arbeidsro og er lettere å konsentrere meg, både på dager med hjemmekontor og på jobb.

3.Blir bedre kjent med kollegaer når man er færre på jobb.

4. Variasjonen.

5.Har ikke hatt en sykefraværsdag på flere år, hvis jeg er syk jobber jeg bare hjemmefra slik at jeg slipper å smitte kollegaer.

Anonymkode: 6d401...9a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kombinasjon av hjemmekontor og vanlig kontor. For meg er hjemmekontor først og fremst en stor fordel fordi jeg har lang pendlervei (halvannen time hver vei), så den fleksibiliteten gjør at jeg faktisk kan bo der jeg bor og jobbe der jeg jobber uten å bli utbrent av tre timer i bil hver dag. 

Opplever egentlig at jeg er like effektiv begge steder - på kontoret kan det være flere som vil slå av en prat, lunsjen blir fort litt lenger og liknende, mens på hjemmekontoret tar man seg kanskje tid til å sette på en klesvask eller slike ting.

Om noe føler jeg mer på at jeg må være ekstra effektiv på hjemmekontoret, og jobber gjerne litt ekstra der. Både fordi jeg sparer kjøretid og har «tid til overs», og fordi jeg føler jeg må bevise for sjefen at jeg er like effektiv hjemme. Sistnevnte sitter dog kun i mitt eget hode, for sjefen er veldig grei og har aldri lagt seg opp i hvor jeg sitter. 

Enkelte oppgaver er lettere å gjøre på hjemmekontor på grunn av at det er mindre støy. Andre oppgaver er det fint å sitte sammen med andre for å gjøre - så det avgjør når jeg er hvor. 

Anonymkode: 49fec...45f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har for det meste delte kontorplasser og landskap, med free seating. Det er et helvete. Å aldri vite hvor du skal sitte når du kommer på jobb, om du "tar" plassen fra noen som pleier å sitte der. Grusomt!

Masse støy, fælt lys, dårlig luft - ja, vi har gamle lokaler.

De som har enekontor som tilrettelegging hos oss stortrives på kontoret og forstår ikke at vi andre har hjemmekontor. Snakk om å ikke klare å sette seg i andres situasjon.

Hjemmekontor gir meg store fordeler.

- jobbe i ro og fred. Ingen skravling i gangene og ingen som kommer inn for å spørre om noe de strengt tatt kunne ha funnet ut selv. Innimellom kommer det et spørsmål på chat og det er helt greit. I spesielle tilfeller så ringer noen meg opp på teams og det er også greit.

- Teamsmøter er mye mer strukturerte og effektive, enn fysiske møter. Og jeg elsker webinarer. 

- Ingen pendling, noe som er bra for meg, miljøet og andre som er ute å kjører.

- slipper migrene i stor grad da det er så slitsomt å være på kontoret grunnet støy og masse inntrykk

- Spise bedre og roligere lunsjer

-Sitte på en kontorplass som er tilpasset meg

- Gå en tur i lunsjen eller se en episode av en serie, valgfrihet. 

-Kan ev sette på en vask eller oppvaskmaskingen.

Mange som er på kontoret hos oss tar lange lunsjer og flere lange kaffepauser i løpet av en dag. Det er ikke 7,5 timers effektiv jobbing på kontoret. Og de samme klager over at det er så mye å gjøre.

Anonymkode: b8771...ff8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Hva slags utdanning har dere med hjemmekontor?:)

Anonymkode: c100e...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sosionom. Er saksbehandler 

Anonymkode: e7121...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen formell utdanning utenom Ex Phil etter videregående for ørten år siden... Jobber innen medier-tech. Har lederstilling, så ønsker å være på kontoret mest mulig, blant annet for å stature et eksempel. Tar hjemmekontor knapt en gang i uka. Må innnrømme at det ofte er for å få gjort litt smått forefallende, som klesvask og denslag - men det er ikke særlig mer enn det som går med til skravletid på pulten eller utenom, så har god samvittighet for det. Dessuten er jo det bra for jobben at jeg har det ryddig hjemme. Så ser det som et lite frynsegode også.

Anonymkode: 4da8b...1b1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Arealplanlegger, er rådgiver. Utdanning: https://www.planutdanning.no/

Anonymkode: 49c7a...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er hjemmekontor uaktuelt. Jeg mangler disiplin og struktur til det.

Anonymkode: aa9f6...46e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere grunner til det. Først og fremst slipper jeg reisevei (er endel kø og kollektiv er ikke en mulighet), så da kan jeg få hentet før i barnehage/skole. Det hadde blitt altfor lange dager for barna dersom jeg måtte reise inn på kontoret hver dag. I tillegg blir jeg utrolig sliten av åpent kontorlandskap og mange mennesker, så å kunne ha noen dager hvor jeg jobber hjemmefra gjør at jeg har mye mer energi i hverdagen og er mindre syk. For det tredje er det veldig praktisk å kunne sette på en vaskemaskin og gjøre enkle ting i huset i løpet av arbeidsdagen og få gått tur med hunden i lunsjen. Hvis jeg ikke hadde hatt mulighet for hjemmekontor hadde jeg aldri klart å være i 100% jobb. 

Anonymkode: 5dbb1...581

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.9.2024 den 16.05):

Jeg er utvikler. Jeg drar på kontoret ca 1 gang pr måned.

Anonymkode: a1aac...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 9.08):

Jeg jobber som rekrutterer, og ser dette de siste årene nesten har blitt et "krav" i enkelte yrker, altså fra arbeidstaker.

Begrunnelsen er ofte fleksibilitet, men er det andre ting som frister deg?

Stusser også litt over dette med fleksibilitet, og får følelsen av at mange skriver flere timer enn de ellers ville gjort om de var på jobb fysisk.

Anonymkode: b9307...620

Kollegene mine forstyrrer meg. Får gjort mye mer på 7,5 timer på hjemmekontor.

Er jeg på kontoret må jeg ofte lese meg opp og følge opp ting på kveldstid fordi tiden forsvinner i så utrolig mye vas. I kommunen hvor jeg jobber har altfor mange mye tid. Mange skravlesjuke som jobber effektivt kanskje 2-3 timer daglig.

Fleksibilitet og sånt er jeg ikke så opptatt av. 

Anonymkode: 08c94...1d7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kollegene mine forstyrrer meg. Får gjort mye mer på 7,5 timer på hjemmekontor.

Er jeg på kontoret må jeg ofte lese meg opp og følge opp ting på kveldstid fordi tiden forsvinner i så utrolig mye vas. I kommunen hvor jeg jobber har altfor mange mye tid. Mange skravlesjuke som jobber effektivt kanskje 2-3 timer daglig.

Anonymkode: 08c94...1d7

Jepp, knapt noen overdrivelse en gang. Mange har fordommer mot folk på hjemmekontor, men etter min erfaring sluntrer de fleste mye mer unna når de er på den fysiske arbeidsplassen. Da er det liksom greit, fordi de er "på jobb". 

Anonymkode: 49222...4d8

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjemmekontor gjør at man sparer tid på reisevei. I tillegg er nesten alle kontorer åpne landskap som er fantastisk ved team arbeid men drepen viss man faktisk skal konsentrere seg og sitte med egne oppgaver. Det er alltid manko på grupperom for møter med kunder.

Det forsvinner mye tid på kontoret til fjas, hjemme har mann interessen til å bli ferdig så effektivt som mulig så mann kan gjøre andre ting.

Har man barn kan man ta imot dem etter skolen.

I tillegg har man friheten til å jobbe fra hytta slik at mann kan kombinere jobb og fritid på en mer gunstig måte for seg selv.

Ved sykt barn eller viss mann er litt små syk selv får man fortsatt fått unna litt jobb fremfor å være helt borte fra arbeid.

Det verste er egentlig kontorer med free seating hvor man ikke kan ha noe liggende klart for neste arbeidsdag.

Arbeidsgivere har for lengst gjort om kontoret til det minst effektive stedet å få gjort jobben mann er satt til. Det er hyggelig for å være litt sosiale og ved team arbeid men ellers er det ubrukelig.

Anonymkode: 0f527...c21

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...