Gå til innhold

Hvorfor ønsker du hjemmekontor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tone83 skrev (1 time siden):

Jeg satt i åpent landskap fra jeg var 6-20 år og synes det er mye bedre arbeidsmiljø på arbeidsplassen. Jeg tror også man vil kunne se på statistikkene etter hvert at de med hjemmekontor får oftere psykiske problemer. Jeg tror en kombinasjon kan være bra. Det som jeg synes er fordelen med hjemmekontor er å kunne sove litt lenger og ikke bruke tid på kjøring.  Det kan også være en fordel om man har teamsmøter mesteparten av arbeidsdagen, så man ikke forstyrrer de andre. 

Jeg tror de som er ekstroverte, gjerne tror det. Jeg tror ikke de tenker på at andre opplever det annerledes. Nå har ikke jeg 100 % hjemmekontor, delvis fordi jeg har en sjef som mener at det å være på kontoret er saliggjørende, men for meg er 3 dager på kontoret i uka maks. Jeg får ikke tenkt en tanke ferdig pga. avbrytelser, jeg blir generelt mindre kreativ og problemløsende når jeg må forholde meg til mennesker hele dagen. 

Og til slutt tror jeg at jeg og min sjef rett og slett har ulik erfaring fordi vi kommer fra to ulike generasjoner. Jeg har en lederkollega på samme nivå, på hjemmekontor chatter vi og løser hverandres problemer, får ut frustrasjon og alt som hører med. Min sjef skjønner ikke at dette er mulig, for han har ikke erfaring med den type digital samhandling. 

Anonymkode: 9cd5b...374

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sparer reisevei, trives ikke i åpent landskap. Min erfaring er at jeg produserer mer hjemme i ro og fred enn på den fysiske arbeidsplassen.

Anonymkode: dc4cd...9ff

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan stå opp senere

Kan ta pauser når jeg vil og gå litt ut og få frisk luft

Slippe pendling, kø og bensinpenger

Anonymkode: cd5f2...e76

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp derfor man ikke bør tillate hjemmekontor. NOEN jobber nok den tiden de skal, men alt for mange GJØR IKKE DET. Unnasluntrere og latsabber - helt tydelig at en sjef må til å for å passe på at folk gjør jobben sin. 

Man kan ikke stole på folk idag, alle er bare ute etter å lure seg unna.

Anonymkode: f3227...c4a

Jeg var ikke mindre produktiv enn de andre, eller hadde dårligere kvalitet på arbeidet, og jeg er nå leder i samme virksomhet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Etter en post covid-periode er det nå slutt på hjemmekontor på min arbeidsplass og alle er pisket tilbake på kontoret. Dette skjedde med en nyansatt øverste sjef som nok innerst inne tror at alle på hjemmekontor sluntrer unna arbeidsoppgavene. Dette stemmer overhode ikke på min arbeidsplass, og vi er allerede veldig overvåket, da ledelsen kan se hvem som er innlogget i systemene, hvor lenge vi jobber, hver eneste endring som gjøres i et dokument inne i systemet etc. Jeg føler ikke at jeg blir møtt med tillit ved å bli pisket tilbake på denne måte, og det gjør at jeg nå trives dårligere i jobben enn jeg gjorde da vi fikk tillit på hjemmekontoret.

Selv på dager der jeg bare har arbeidsoppgaver jeg kan gjøre fra hvilken som helst plass i verden med internett, så må jeg altså reise til kontoret nå, hver dag. Der er det forstyrrelser fra kolleger hele tiden som bare skal stille “et kort spørsmål” (som blir til en lengre prat), og jeg er helt klart mye mindre effektiv enn jeg var på hjemmekontoret. Det er også press på å delta sosialt i lunsjen, og den strekker seg gjerne ut i tid. På hjemmekontoret hoppet jeg ofte over lunsjen fordi jeg var i skriveflow. Og skriveflow kommer godt med når man har en jobb som krever at man klarer å tenke de lange tankene.

Når vi er syke nå, eller “hjemme med sykt barn”, så oppfordres vi til å delta i møter digitalt likevel. Det er altså ikke lenger lov å være for syk til å jobbe, alle føler på presset til å logge seg på, selv liggende i senga med feber.

De tar med begge hender.

Neste gang jeg skal søke ny jobb er mulighet for hjemmekontor, i hvertfall et par dager i uka, noe jeg kommer til å se etter når jeg leser stillingsannonser, helt klart. Jeg liker å bli møtt med tillit fra arbeidsgiver. Det gjør at jeg opplever større autonomi og at jeg yter det lille ekstra. Nå ender jeg opp med å bli litt kjip tilbake.

Anonymkode: 56df2...4ad

Jeg hadde også en arbeidsgiver som krevde at alle kom tilbake på kontoret etter korona. Da byttet jeg jobb.

Dersom arbeidsgiveren din nekter deg å jobbe hjemmefra, men forventer at du gjør det når du selv eller barna er syke så oppfordrer jeg deg 100% til å ta sykedager uten å jobbe når du har behov for det. Legg PC’en igjen på arbeidsplassen. Ikke gi fra deg rettigheter som har tatt arbeiderbevegelsen over hundre år å kjempe igjennom. 

Nettopp derfor man ikke bør tillate hjemmekontor. NOEN jobber nok den tiden de skal, men alt for mange GJØR IKKE DET. Unnasluntrere og latsabber - helt tydelig at en sjef må til å for å passe på at folk gjør jobben sin. 

Man kan ikke stole på folk idag, alle er bare ute etter å lure seg unna.

Hva baserer du denne påstanden på? 
Jeg har vært på et par foredrag i senere tid hvor foredragsholderne har nevnt at undersøkelser har vist at de som ikke har trivdes med hjemmekontor under corona har vært mellomledere, og at produktiviteten for arbeidsstokken for øvrig gikk opp. Jeg har ikke googlet kildene men siden ikke bare én, men to, foredragsholdere har sagt det samme nylig så regner jeg med at det er mulig å søke opp for den som måtte ha interesse av det. 

Anonymkode: 27646...ab0

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 9.08):

Jeg jobber som rekrutterer, og ser dette de siste årene nesten har blitt et "krav" i enkelte yrker, altså fra arbeidstaker.

Begrunnelsen er ofte fleksibilitet, men er det andre ting som frister deg?

Stusser også litt over dette med fleksibilitet, og får følelsen av at mange skriver flere timer enn de ellers ville gjort om de var på jobb fysisk.

Anonymkode: b9307...620

Autonomi er nok viktigst.

Ellers skal man ikke undergrave at mange ledere kjører for har linje med kontroll på jobb, samt at arbeidsmiljøet er litt hummer og kanari, at ikke alle kolleger er like gode, at mye tid på jobb spises opp av uinteressant chitchat, at det er mye forheftelser og støy, og at en jobbsituasjon føles mer stressende og belastende enn hjemmekontor. 

I tillegg kan man være kledd komfortabel, sparer tid på badet, sparer tid på transport, kan gjøre enkelt husvedlikehold innimellom, får større kontroll over barna (for de som har skolebarn) og ellers kan jobbe mer effektivt og konsentrert, som igjen skaper mer fritid.

Hjemmekontor er i høy grad undervurdert. Der jobb på arbeidsplassen er unødvendig og imot sin hensikt. Problemet er at arbeidsgiverne har dette behovet for kontroll og ikke stoler på arbeidstakerne. 

Endret av Bombasi
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg hadde også en arbeidsgiver som krevde at alle kom tilbake på kontoret etter korona. Da byttet jeg jobb.

Dersom arbeidsgiveren din nekter deg å jobbe hjemmefra, men forventer at du gjør det når du selv eller barna er syke så oppfordrer jeg deg 100% til å ta sykedager uten å jobbe når du har behov for det. Legg PC’en igjen på arbeidsplassen. Ikke gi fra deg rettigheter som har tatt arbeiderbevegelsen over hundre år å kjempe igjennom. 

Hva baserer du denne påstanden på? 
Jeg har vært på et par foredrag i senere tid hvor foredragsholderne har nevnt at undersøkelser har vist at de som ikke har trivdes med hjemmekontor under corona har vært mellomledere, og at produktiviteten for arbeidsstokken for øvrig gikk opp. Jeg har ikke googlet kildene men siden ikke bare én, men to, foredragsholdere har sagt det samme nylig så regner jeg med at det er mulig å søke opp for den som måtte ha interesse av det. 

Anonymkode: 27646...ab0

Hva man baserer det på? Er du morsom? Utallige tråder her på KG og andre forum hvor folk er ærlige og ikke påstår de jobber så effektivt der de runker, tar på pcen og fortsetter å sove, trener et par timer i arbeidstiden, gamer, går turer utenom pauser, handler på butikker osv osv. Enten er man produktiv i 7.5 timer og hvis ikke så har man for lite å gjøre så ber man om mer jobb! For de som ikke er på hjemmekontor som lærere, sykepleier, barnehagelære, offshore osv osv - DE jobber kontinuerlig i i 7.5 timer og holder samfunnet i gang!

Hvis jobben man gjør på hjemmekontor viser at man egentlig kun har jobb for 3 timer så må man FÅ MER jobb fra kontoret da, hvis så mye tid går vekk i piss som mas rundt kaffetrakteren når man er på kontoret!  Da er bedriften fullstendig ineffektiv og da bør de som absolutt skal ha hjemmekontor FÅR MER JOBB så de faktisk er tvunget til å jobbe de 7.5 timene de er ansatt for å jobbe.  Og tro meg, det går den veien! Det kommer til å bli slutt på denne latheten og friheten folk knuger så veldig på, mer arbeid vil bli forventet og krevd. Og andre måter for å registrere faktisk jobbetid på hjemmekontor vil komme. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (9 timer siden):

Autonomi er nok viktigst.

Ellers skal man ikke undergrave at mange ledere kjører for har linje med kontroll på jobb, samt at arbeidsmiljøet er litt hummer og kanari, at ikke alle kolleger er like gode, at mye tid på jobb spises opp av uinteressant chitchat, at det er mye forheftelser og støy, og at en jobbsituasjon føles mer stressende og belastende enn hjemmekontor. 

I tillegg kan man være kledd komfortabel, sparer tid på badet, kan gjøre enkelt husvedlikehold innimellom, får større kontroll over barna (for de som har skolebarn) og ellers kan jobbe mer effektivt og konsentrert, som igjen skaper mer fritid.

Hjemmekontor er i høy grad undervurdert. Der jobb på arbeidsplassen er unødvendig og imot sin hensikt. Problemet er at arbeidsgiverne har dette behovet for kontroll og ikke stoler på arbeidstakerne. 

Med full rett! Folk gjør jo masse annet enn jobb på hjemmekontor. Det vil tvinge frem andre måter for kontroll og mer jobb etterhvert. Man er helt naiv om man innbiller seg noe annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Med full rett! Folk gjør jo masse annet enn jobb på hjemmekontor. Det vil tvinge frem andre måter for kontroll og mer jobb etterhvert. Man er helt naiv om man innbiller seg noe annet.

Jeg jobber jo 7,5 timer selv om jeg tar en times tid til å gå tur med bikkja midt på dagen. Da slår jeg jo bare av PCen en time senere, ser virkelig ikke problemet.

Anonymkode: a5ebb...fc7

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipper kostnadene av å komme meg frem og tilbake hver dag.
Slipper å være rundt folk hele tiden.
Slipper å måtte stresse med å stelle meg grytidlig om morgenen, kan godt jobbe i pysj om jeg vil. 
Slipper å la hunden være alene 8 timer i døgnet.
Har mer fleksibel arbeidstid, kan jobbe litt når det passer.
Har utsikt til det fine småbruket vårt, som rett og slett gir ro i sjela. 
Kan jobbe fra andre steder om jeg trenger/vil, det er bare å pakke med seg PC'en og iPad.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det jeg liker med hjemmekontor:

- jobber mer uforstyrret og er enklere å sitte med oppgaver som krever konsentrasjon

- kan gå en tur midt på dagen mens det er dagslys, sette på en klesvask e.l., også jobber jeg tilsvarende lengre utover ettermiddagen. Altså, fleksibiliteten. 

- slippe å bruke tid på reise til/fra jobb. Man sparer tid og penger, og blir mindre sliten av en arbeidsdag 

Anonymkode: 377bf...c5f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting jeg ikke liker med hjemmekontor også, for å nyansere debatten litt; jeg har aldri "fri", i den forstand at jeg kan få en mail med jobbrelaterte spørsmål nærmest når som helst på døgnet, alle dager i uka, og det forventes et svar snarest mulig. Jeg har opplevd å stå opp etter sengetid for å svare på ting som "haster!!!". Men alle fordelene veier så klart opp for sånne småting.

Anonymkode: a5ebb...fc7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer tid på reise (har små barn, så det er gull verdt), mye lettere å konsentrere seg enn i åpent landskap og blir mindre sliten (introvert), og slapper mer av og er mer komfortabel enn sammen med masse andre ukjente. Det er også et stort pluss og kunne kjøre noen vaskemaskiner i løpet av dagen. Vi er mye mer effektive hjemme enn de dagene vi er på kontoret. 

Anonymkode: 3d0af...15f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er en del av oss som har arbeidsgivere som driter i når vi jobber og hvor mange timer så lenge vi gjør det vi skal. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber mer på kontoret nå enn jeg gjorde i min tidligere jobb. Uavhengig av covid. 

Men avogtil kjenner jeg virkelig behov for å jobbe mer i ro. Det å bruke mindre tid på transport frem og tilbake er utrolig godt.

Behovet hadde vært større om barna var små og en skulle hente og levere i bhg.

Anonymkode: a1e90...8ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 9.15):

Så misunnelig på dere som har hjemmekontor som mulighet. Jeg er lærer og kan følgelig ikke unngå å dukke opp på jobb enkelte ukedager. Hadde jeg visst at hjemmekontor skulle bli vanlig i mange yrker hadde jeg ikke valgt lærer på nytt

Anonymkode: 11fc8...26f

Helt ærlig: jobber kun med adm, og har hatt fleksibel hjemmekontor-løsning. Nå med barn på skole så har jeg fått så lyst til å jobbe som lærer i grunnskolen. Hadde valgt lektor utdanning om jeg var i 20 års alderen igjen.. 

Anonymkode: 3ebe0...f20

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Etter en post covid-periode er det nå slutt på hjemmekontor på min arbeidsplass og alle er pisket tilbake på kontoret. Dette skjedde med en nyansatt øverste sjef som nok innerst inne tror at alle på hjemmekontor sluntrer unna arbeidsoppgavene. Dette stemmer overhode ikke på min arbeidsplass, og vi er allerede veldig overvåket, da ledelsen kan se hvem som er innlogget i systemene, hvor lenge vi jobber, hver eneste endring som gjøres i et dokument inne i systemet etc. Jeg føler ikke at jeg blir møtt med tillit ved å bli pisket tilbake på denne måte, og det gjør at jeg nå trives dårligere i jobben enn jeg gjorde da vi fikk tillit på hjemmekontoret.

Selv på dager der jeg bare har arbeidsoppgaver jeg kan gjøre fra hvilken som helst plass i verden med internett, så må jeg altså reise til kontoret nå, hver dag. Der er det forstyrrelser fra kolleger hele tiden som bare skal stille “et kort spørsmål” (som blir til en lengre prat), og jeg er helt klart mye mindre effektiv enn jeg var på hjemmekontoret. Det er også press på å delta sosialt i lunsjen, og den strekker seg gjerne ut i tid. På hjemmekontoret hoppet jeg ofte over lunsjen fordi jeg var i skriveflow. Og skriveflow kommer godt med når man har en jobb som krever at man klarer å tenke de lange tankene.

Når vi er syke nå, eller “hjemme med sykt barn”, så oppfordres vi til å delta i møter digitalt likevel. Det er altså ikke lenger lov å være for syk til å jobbe, alle føler på presset til å logge seg på, selv liggende i senga med feber.

De tar med begge hender.

Neste gang jeg skal søke ny jobb er mulighet for hjemmekontor, i hvertfall et par dager i uka, noe jeg kommer til å se etter når jeg leser stillingsannonser, helt klart. Jeg liker å bli møtt med tillit fra arbeidsgiver. Det gjør at jeg opplever større autonomi og at jeg yter det lille ekstra. Nå ender jeg opp med å bli litt kjip tilbake.

Anonymkode: 56df2...4ad

Om jeg hadde blitt tvunget til å være på kontoret 5 dager i uken hadde jeg ikke jobbet et sekund engang om jeg var syk/hadde sykt barn. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Sparer tid og penger på pendling.

- Siden jeg slipper pendling kan jeg sove litt lengre noen dager. 

- Mindre pendling gjør at barna får kortere dager i barnehagen. 

- Jeg er en introvert person, så å sitte i åpent kontorlandskap 5 dager i uken hadde gjort meg helt utslitt. 

- Jeg bruker lunsjen til å gå tur med hunden og hunden slipper å være så mye alene hjemme.

Anonymkode: 5dbb1...581

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det sin fulle rett?

Er du klar over hvor mye dødtid det er på en arbeidsplass? Er du klar over at den effektive jobbingen har slingringsmonn i forhold til antall timer på jobb, pga pauser, kolleger, meningsløse møter, forheftelser osv? Er du klar over at hjemmekontor øker effektiviteten på den effektive jobbingen også?

Hva så om en med hjemmekontor setter på en maskin med klær? Hva så om en med hjemmekontor tar seg en tur på kafè? Hva så om en med hjemmekontor stikker og trener? 

Greia med hjemmekontor er at man får tid til seg selv istedenfor å svi tilsvarende tid av på dødtid på jobb. 

Hjemmekontor skal ikke handle om antall timer. Men om grad av stillingstilfredsstillelse og kvalitet på jobben. 

Hvis en ansatt leverer tilsvarende eller bedre jobb hjemme, og attpåtil har tid til private ting, så er det jo vinn-vinn for både arbeidsgiver og arbeidstaker. Men det klarer gjerne ikke arbeidsgiveren å se, fordi alt de føler er at de har mistet kontroll.

Endret av Bombasi
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg er litt motsatt av dere andre, jeg er mer effektiv på kontoret. Jeg liker hjemmekontor også, men ikke de dagene jeg vet det er mye å gjøre. Hjemme er det ikke like bra fasiliteter som på jobb, alt husarbeidet som burde blitt gjort forstyrrer meg - og i tillegg barn som kommer hjem fra skolen. Syns arbeidsmiljøet på jobben blir dårligere av at mange er mye hjemme. På fredager er det omtrent ingen på jobb… Men stor fordel å kunne være hjemme av og til. vi må være 3 dager på kontoret - men det er mange som ikke er det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...