AnonymBruker Skrevet 8. mars #21 Del Skrevet 8. mars Nå har jeg ikke så lang reisevei, men tidligere hadde jeg en time hver vei. Hjemmekontor 2 ganger i uken ga meg 4 timer ekstra fritid i uken! Og det er MYE med småbarn. Jeg er også introvert. Deilig å ha dager innimellom hvor jeg ikke møter et eneste menneske fysisk. Anonymkode: 3befc...37b 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #22 Del Skrevet 8. mars Jeg trives best med å være på kontoret, men liker fleksibiliteten hjemmekontor-muligheten gir. Med barn, så er det noen dager der det gjør det så vanvittig mye enklere å få kabalen til å gå opp når man kan slippe reisetid. Jeg opplever ikke at jeg jobber mindre på hjemmekontor. Heller omvendt, da hjemmekontoret mitt stort sett har lunsj ved pulten og absolutt ingen fredagskake. Om man skulle "jukse" og skrive flere timer enn man faktisk jobber, kunne man vel like gjerne gjort det på kontoret. Ingen hadde merket om jeg skrev at jeg kom 7 en dag jeg i virkeligheten kom 7.35. Fleksibel arbeidstid er tillitsbasert. Jeg tror virkelig ikke det er mange som jukser på det. Men det finnes sikkert noen (helt uavhengig av hjemmekontor eller ikke). Anonymkode: 75a7b...661 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #23 Del Skrevet 8. mars Når jeg har hjemmekontor jobber jeg bedre, jeg spiser bedre, jeg er mer opplagt, og føler meg bedre. Jeg kan stå opp litt senere enn vanlig, dusje og lage meg ordentlig frokost da jeg ikke bruker tid på pendling. Jeg kan jobbe i stillhet eller å høre på musikk uten problemer, det hjelper på konsentrasjonen, å spise lunsj er billigere siden jeg kan lage noe godt hjemme. Anonymkode: 4eb9a...a22 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #24 Del Skrevet 8. mars Slippe reising og stress om morgenen for å komme seg ut døra til riktig tid. Sparer penger på transport. Få jobbe i ro og fred. Jeg jobber omtrent halvparten av tida på hjemmekontor og resten sammen med kollegaene, og synes jeg får det beste av to verdener. Anonymkode: 169f9...1fe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #25 Del Skrevet 8. mars 25 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg jobber som rekrutterer, og ser dette de siste årene nesten har blitt et "krav" i enkelte yrker, altså fra arbeidstaker. Begrunnelsen er ofte fleksibilitet, men er det andre ting som frister deg? Stusser også litt over dette med fleksibilitet, og får følelsen av at mange skriver flere timer enn de ellers ville gjort om de var på jobb fysisk. Anonymkode: b9307...620 Det er helt sikkert en del som jukser og skriver timer de ikke jobber. Men systemet er sjeldent rent tillitsbasert. I jobbene som har hjemmekontor så kan som regel arbeidsgiveren se hvor my som blir produsert. Om en ansatt leverer langt mindre enn de hun skulle så er jo det noe arbeidsgiveren kan reagere på. Samme gjelder når arbeidstakere er mye utilgjengelig og på mistenkelige tidspunkter. Har selv arbeidstakere på jobben som lurer seg unna jobb. Men det er arbeidsgiveren som ikke tør å konfrontere de ansatte. Alle vet hvem som er unnasluntrere. Anonymkode: 87e3d...c44 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #26 Del Skrevet 8. mars Jeg er enig med de som sier fleksibilitet, mer fritid fordi jeg sparer tid på reisevei, i tillegg så syns jeg at en dag med hjemmekontor gjør at jeg får tenkt meg om litt og får gjort ting jeg utsetter på kontoret. Veldig fint å ha teamsmøter eller se på webinarer hjemmefra. Anonymkode: 9b7af...a6e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #27 Del Skrevet 8. mars Det koster med bompenger ja! Her er det 4-5000 i måneden i bompenger og bensin. I tillegg koster det med klær og lunch. Jeg ble rik da jeg startet å jobbe hjemme og slapp alle de utleggene hver måned. Vi har innredet en del av kjelleren- som har egen inngang- til kontor. Der har vi brukt en del titusener på ventilasjon, kjøkkengruppe, nytt gulv med varme, og har det veldig optimalt her. Det er ikke slik at jeg sitter i stua med ungdommene. Jeg går faktisk på jobb, med morgenmøte og alt sammen. Jeg måtte stå opp klokken 6 da jeg skulle på jobb før. Nå står jeg opp 07:30. Jeg lager meg kaffe, ordner meg på badet, og går ned på jobb. Det er en helt ny hverdag. Jeg er ferdig på jobb klokken 16:00, og da går jeg opp og slipper å kjøre en time med rushtrafikk og kø. Jeg var jo delvis utbrent av det der livet, og nå har jeg såå mye overskudd i forhold til før. Det er ingen nedside. Det sosiale tar vi igjen når vi møtes, som er regelmessig med møter. Da tar vi en dag der alle møter og har felles lunsj og mye diskusjoner. Anonymkode: d7a72...756 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #28 Del Skrevet 8. mars Jeg har eget kontor og ikke lang reisevei, men synes hjemmekontor er helt nydelig allikevel. Hverdagslogistikken blir enklere. Sparer 30 minutter hver dag på transport. Jeg kan ordne meg det jeg vil til lunsj, når jeg vil. Det er lettere å jobbe med konsentrasjonsoppgaver. Selv om jeg har eget kontor er det ofte folk på døra eller jeg blir forstyrret av ander ting som foregår på arbeidsplassen. På kontoret blir det mye pauser og unødvendig tomprat. Jeg er en jobb hvor jeg er avhengig av andre, men disse andre har uansett et annet arbeidssted enn der jeg har kontoret mitt så alt foregår online. Jeg kan også jobbe i treningstøyet, slik at jeg kan gå rett på trening når arbeidsdagen er over. I det hele tatt, utelukkende positivt med mulighet for hjemmekontor. Er stort sett kun på kontoret når jeg skal i fysiske møter og er det få av. Anonymkode: 4b2b9...fc6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #29 Del Skrevet 8. mars Siden arbeidsplassen min ligger i et annet land enn jeg bor i er det greit å kunne ha hjemmekontor. Det sagt så føler jeg at jeg går glipp av mye. Det er mange viktige relasjoner som bygges og avgjørelser som tas ved kaffemaskina, og jeg savner det sosiale aspektet selv om jeg ikke er spesielt sosial av meg. Jeg har tillgang på co-work i gangavstand, men det blir ikke det samme, spesielt når jeg strever litt med språket. Anonymkode: 9c8a0...505 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #30 Del Skrevet 8. mars Er mer effektiv når jeg ikke blir forstyrret av kollegaer som bare vil slå av en prat, korte pauser blir aktive (feks sette på en klesvask, rydde ut av oppvasken ol), gåtur/joggetur midt på dagen (lunsj mens jeg jobber). Totalt sett får jeg gjort mye mer på hjemmekontor og jeg er mye mindre syk da. Ulemper er at jeg blir forstyrret når barna kommer hjem fra skolen og at jeg savner kaffeslaberas med kollegaer. Hjemmekontor 2 ganger i uken er supert men jeg liker ikke å alltid være på hjemmekontor. Anonymkode: d95f4...ead 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 8. mars #31 Del Skrevet 8. mars Jeg innrømmer glatt at jeg "jukser" med timene, men det gjør jeg uansett om jeg er hjemme eller på kontor. Årsaken er rett og slett at jeg bruker mye mindre enn 7.5 timer hver dag på å få jobben gjort. Er det nok å gjøre så jobber jeg så mange timer det trengs, men i roligere perioder jobber jeg vesentlig mindre. At arbeidsgiver ikke klarer å gi meg nok oppgaver til å fylle opp tiden min får jeg ikke gjort noe med, jeg har gitt beskjed om at jeg har ledig kapasitet, jeg leverer alt jeg skal med god kvalitet og før tiden. Da får det bare være at jeg jobber færre timer enn det som er meningen. Når det gjelder hjemmekontor er det samme grunn for meg som det mange andre her oppgir. Jeg sparer tid, slipper å bruke energi på å være sosial med folk jeg ikke egentlig har noe til overs for, og det er mye mer komfortabelt å være hjemme i joggebuksa enn på kontoret. Det er også mye lettere å konsentrere seg. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #32 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Stusser også litt over dette med fleksibilitet, og får følelsen av at mange skriver flere timer enn de ellers ville gjort om de var på jobb fysisk. Anonymkode: b9307...620 Så lenge man leverer og gjør det en skal innen gitte frister, hva er problemet? Ingen i kontorlandskap sitter kontinuerlig med ren jobb. Det går utrolig mye tid på snakke med kollegaer om ikke-relevante saker. Ingen som bryr seg at det føres timer over det... Jeg har utelukkende hjemmekontor da jeg er den eneste i landet som er ansatt hos mitt firma. Jeg har null reisetid, jeg gjør mine opppgaver vel innenfor gitte tidsfrister. Jeg kan fint starte jobben kl 13, eller omså kl 1 på natta. Oppgavene er de samme uansett når på døgnet de blir utført. Anonymkode: 1eee8...349 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonysoum Skrevet 8. mars #33 Del Skrevet 8. mars Mer fokustid, fleksibilitet og spart tid i hverdagen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #34 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg jobber som rekrutterer, og ser dette de siste årene nesten har blitt et "krav" i enkelte yrker, altså fra arbeidstaker. Begrunnelsen er ofte fleksibilitet, men er det andre ting som frister deg? Stusser også litt over dette med fleksibilitet, og får følelsen av at mange skriver flere timer enn de ellers ville gjort om de var på jobb fysisk. Anonymkode: b9307...620 Jeg har ikke hatt ‘’arbeidstid’’ siden Januar 2007😊 Jeg jobber med regnskap, og ‘’forventer’’ fri arbeidstid og hjemmekontor faktisk i yrket mitt, bare for det at jeg har alltid hatt det, men har bare byttet jobb 1 gang da siden 2007, og i begge jobbene var/er det sånn.. Full frihet, og fullt ansvar….. Samtidig så har vi ett system som vi registrerer inn jobben og benyttet timer(faktureringsgrad) som vises på en skjerm på kontoret😂 Så, så lenge navnet mine kunder er markert grønne og faktureringsgraden min er markert grønn, og jeg er tilgjengelig på mail og telefon, og kundene mine er fornøyde, så er livet bra! Vi må dokumentere og ‘’forsvare’’ hvert eneste på begynte kvarter og all tid brukt som avviker fra ‘’normalen’’.. Har jeg brukt ekstra tid på en oppgave en måned, så skal jeg dokumentere det💁♀️Med rette! Kundene og arbbeidsgiveren mine har rett å vite hva de betaler for! Men akkuratt i mitt yrket er det lett å spore jobben min da.. Så å jukse med timer er nesten umulig og helt utenkelig hos oss… Vi er selvgående.. Uansett; mine personlige grunner for å ønske hjemmekontor, er at jeg har ADHD, og åpent landskap er GRUSOMT for meg!! 🤦♀️Jeg må jobbe med musikk på øret, og jeg må kunne bevege meg og synge for meg selv og gå rundt hjemme når jeg snakker i tlf😂 Jeg ville vært en forferdelig ansatt om jeg MÅTTE møte på kontoret hver dag😬 Men når jeg får styre dagen selv, så er jeg på 4 året den ansatten som har høyest faktureringsgrad, i tillegg til å være alene med 3 i alderen 5-8 år💁♀️ Har også bare brukt 7 sykt barn dager på 4 år💁♀️(Jeg har besteforeldre i nabohuset som stiller opp da, så jeg er heldig) Men…. Vil tro det varierer fra yrke til yrke, men regnskapsyrke er jo veldig å følge med på vedr timer og utført jobb.. Anonymkode: 1400a...006 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 8. mars #35 Del Skrevet 8. mars Jeg synes folk er slitsomme. Uansett hvor mye man snakker om arbeidsro blir man hele tiden forstyrret på kontoret. I tillegg til å spare på reisekostnader, og man får spise skikkelig mat i lunsjen uten å høre på at folk snakker om slanking dag inn og dag ut. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #36 Del Skrevet 8. mars Jeg ønsker hjemmekontor fordi: 1. Jeg sparer TID på å slippe å stampe i kø/ta kollektivt med ventetid mellom hver etappe. Som småbarnsforelder er mer fritid gull verdt. Faktisk går ikke hverdagen opp uten når man skal hente/levere i barnehage og SFO. 2. Jeg sparer også tid på å stelle og kle meg om morgenen. På kontoret må jeg se presentabel ut, hjemme kan jeg sitte i joggebuksa. 3. Jeg sparer PENGER. Det koster tusenvis av kroner i måneden på månedskort/drivstoff/parkering å reise til kontoret med mindre man bor innen gangavstand. 4. Jeg får mer SØVN når jeg slipper å bruke tid på å reise til jobb. 5. Jeg kan hente barna mine i rimelig tid. 6. Jeg slipper å sitte i åpent landskap med konstante forstyrrelser når jeg forsøker å konsentrere meg. 7. Jeg slipper å løpe rundt på bygget for å lete etter et ledig møterom når jeg skal ha Teams-møte. Så fasiten er at jeg får mer fritid og romsligere økonomi. Når fordelene for arbeidsgiver i tillegg er: 1. Jeg har mer tid og overskudd til å jobbe ekstra ved behov. 2. Jeg jobber som oftest gjennom lunsjen siden jeg uansett ikke har noen å prate med på hjemmekontor. 3. Jeg jobber det jeg klarer selv om jeg selv eller barna er syke. 4. Arbeidsgiver kan spare penger på å stille mindre lokaler til rådighet. Så ser jeg rett og slett ikke annet enn vinn-vinn her. 🤷♀️ Anonymkode: 27646...ab0 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #37 Del Skrevet 8. mars Fordi jeg har kronisk migrene, Asperger og et barn med spesielle behov. Alle inntrykkene i åpent landskap gjør meg veldig sliten og jeg har mye mer migrene når jeg er mye på kontoret. Å spare tiden reiseveien tar, gjør det enklere å følge opp barnet, også å være hjemme når han kommer fra skolen (jeg kan fint jobbe med barnet hjemme, han trenger bare at noen er til stede). Jeg jobber mye mer fokusert og effektivt alene hjemme enn i kontorlandskapet, som jo er et arbeidskonsept fra helvete for alle andre enn de mest ekstroverte. Anonymkode: 3c377...3f4 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #38 Del Skrevet 8. mars Druid skrev (1 time siden): Mindre fravær. De fleste "egenmeldinger" og "hjemme med sykt barn" forsvinner når du ikke er nødt til å ta hensyn til andre ansatte. Godt poeng. Vi brukte så å si aldri sykt barn-dag da mannen hadde jobb med hjemmekontor. Han greide fint å få gjort det meste på dagtid selv med syk unge hjemme, og eventuelt så satt han 1/2-1 time på kveldstid etter jeg kom hjem fra jobb. Det var selvsagt supert for begges arbeidsgivere (jeg har en jobb som krever fysisk oppmøte hver dag, vi er VELDIG sårbare for sykefravær). Anonymkode: 85834...0bc 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 8. mars #39 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber som rekrutterer, og ser dette de siste årene nesten har blitt et "krav" i enkelte yrker, altså fra arbeidstaker. Begrunnelsen er ofte fleksibilitet, men er det andre ting som frister deg? Stusser også litt over dette med fleksibilitet, og får følelsen av at mange skriver flere timer enn de ellers ville gjort om de var på jobb fysisk. Anonymkode: b9307...620 Jeg har hjemmekontor+ egent kontor, går inn i boblen min når jeg jobber og vil ikke ha forstyrrelser 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janina1 Skrevet 8. mars #40 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Så misunnelig på dere som har hjemmekontor som mulighet. Jeg er lærer og kan følgelig ikke unngå å dukke opp på jobb enkelte ukedager. Hadde jeg visst at hjemmekontor skulle bli vanlig i mange yrker hadde jeg ikke valgt lærer på nytt Anonymkode: 11fc8...26f Samme her, bortsett fra at jeg jobber i helsevesenet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå