Gå til innhold

Hvorfor ønsker du hjemmekontor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som rekrutterer, og ser dette de siste årene nesten har blitt et "krav" i enkelte yrker, altså fra arbeidstaker.

Begrunnelsen er ofte fleksibilitet, men er det andre ting som frister deg?

Stusser også litt over dette med fleksibilitet, og får følelsen av at mange skriver flere timer enn de ellers ville gjort om de var på jobb fysisk.

Anonymkode: b9307...620

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ønsker hjemmekontor fordi jeg ikke trives i åpent kontorlandskap, og det er jo stort sett det arbeidsgivere kan tilby i disse dager innen mitt fagfelt.

• Liker 35
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleksibilitet er noe av det beste man kan ha om man greier å være ærlig med arbeidstid og ikke jukser og jobber mindre enn man skal. Det er jo tillitsbasert. Men for egen del er fleiksi det som holder meg i jobb, å kunne tilpasse jobben og jobbe når jeg har mest overskudd og kunne slutte tidlig hvis kroppen er sluttkjørt. 

Anonymkode: 908cf...294

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde utelukkende hjemmekontor i lengre tid. Veldig greit å slippe å bruke tid og penger på å reise. 

Hadde en jobb som gjorde det mulig å kombinere jobbing med Playstation-spilling uten at det var mulig å oppdage 😄

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har åpent landskap og det er mye støy, når man kan gjøre alt hjemmefra ser jeg ikke helt behovet for å tvinge noen på kontoret. vi har fleksibel løsning,hjemme når det passer, kontoret når det er noe spesielt. fungerer optimalt. 

Anonymkode: 52cf7...5e4

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer tid jeg kan bruke på annet enn reising, og jeg kan sitte mer uforstyrret og jobbe med oppgaver jeg har planlagt for å utføre i fred og ro på hjemmekontor. 

Så hender det for all del at jeg benytter anledningen på hjemmekontor til å gå på butikken mens ikke alle er der, men det er det forståelse og aksept for hos oss. Avslår selvfølgelig ikke møter av den grunn, og stempler selvfølgelig ut på et tidspunkt som innebærer at jeg ikke får betalt for å gå på butikken.

Anonymkode: a7d6e...ee3

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så misunnelig på dere som har hjemmekontor som mulighet. Jeg er lærer og kan følgelig ikke unngå å dukke opp på jobb enkelte ukedager. Hadde jeg visst at hjemmekontor skulle bli vanlig i mange yrker hadde jeg ikke valgt lærer på nytt

Anonymkode: 11fc8...26f

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For egen del er det uaktuelt å jobbe i åpent landskap, det er jeg ferdig med og er det det eneste som tilbys er jobben uinteressant. Dersom jobben ikke tilbyr mulighet for hjemmekontor må den ha svært mye annet å tilby for å gjøre opp for det: 

I dag har jeg regelmessig hjemmekontor, noe som gjør at jeg sparer mye tid og penger på transport til og fra jobb. Jeg kan sove lengre og er mer opplagt, får jobbet mer uavbrutt og er langt mindre mentalt sliten ved arbeidsdagens slutt. Jeg elsker også at jeg kan fikse meg mer varierte lunsjer da jeg jo er hjemme, og kan spise lunsjen min utendørs når det er vær til det. Jeg kan gå en liten tur i lunsjen for å få beveget på meg og få frisk luft, noe som ikke er et alternativ der jeg jobber nå (på kontoret).

Jeg har så pass mye erfaring og kompetanse at jeg har "råd" til å være kresen, det å jobbe hjemmefra gir meg så mye glede og overskudd at det står svært høyt på listen når jeg søker ny jobb.

Anonymkode: 8710e...05d

• Liker 21
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber stort sett hjemme, og hovedgrunnen til at jeg ønsker det er fordi jeg slipper pendling. Jeg fikk helt mark av å stå i kø hver dag og bruke så lang tid til kontoret. Når du bruker en halvtime på 5 kilometer, så gjør det noe med deg i lengden. Jeg orker ikke. Det er ikke verd det. 

Så jeg tok en jobb der jeg kan ha hjemmekontor. Nå har jeg fastlønn, og fører ikke overtid, så det har ingenting med timene jeg fører. Det er forventet at jeg er tilstede hele tiden, og kalenderen er full. Så det er jo ikke slik at jeg på noen måte gjør mindre hjemme. Kanskje heller motsatt. 

Oppsiden er ingen reisetid, og at jeg kan ta hunden på tur i lunchen og få meg litt frisk luft. 

Anonymkode: d7a72...756

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å slippe reisevei. Om man er en unnasluntrer så klarer man fint det på kontoret også. Opplever at jeg får gjort mer på hjemmekontor, det bikker heller til fordel for arbeidsgiver. 

Anonymkode: 1e476...61b

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som vil helst møte opp på en fysisk arbeidsplass, men siden åpent kontorlandskap har blitt det alle har, så vil jeg ha muligheten for å kunne heller sitte hjemme og jobbe. De fleste møtene tas på Teams uansett. 

Men jeg møter gjerne opp på for å kunne sosialisere med kollegaer, så lenge jeg har ett eget kontor med en DØR jeg kan lukke når jeg trenger fokus tid :)

Anonymkode: f97c0...5f7

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt på hjemmekontor, men skulle veldig gjerne hatt det hver dag. Trives ikke i åpent landskap med masse folk som jabber dagen lang enten med hverandre eller i telefonen med klienter. Får tidspress pga lang reisevei. Får totalt mer fritid fordi jeg bruker 2 timer hver vei til/fra jobb. 

Anonymkode: ecc96...783

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir syk og stresset av åpent landskap og free seating. Det fungerer ikke for meg i lengden. 

Anonymkode: 20ed8...4f7

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var et krav når jeg søkte jobber for et par år siden, ja. Nå jobber jeg fra hjemmekonto så og si hele tiden. Er inne på kontoret kanskje 3-4 ganger i måneden.

Det er veldig mange fordeler. Ingen henger over deg. Ingen ser når du tar pauser. Jeg slipper å sitte å høre på skravla gå mens jeg konsentrerer meg. Men det beste av alt; ingen reisevei. Jeg får hundrevis av timer ekstra fritid i året.

I tillegg kan jeg ta med meg jobben på ferie om jeg vil. Være borte mye lenger enn de 5 ukene man vanligvis har. I fjor satt jeg 3 måneder på en øy i stillehavet.

Anonymkode: 3818d...ac7

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som de fleste andre, reiseveien og åpent landskap. Slipper forstyrrelser og jobber mye mer effektivt, og da mener jeg MYE. Det ser arbeidsgiver også, og har gått fra skepsis til tilnærmet full frihet på dette området. Hvis arbeidsgivere skulle gjort ett enkelt tiltak for å få folk på kontoret, ville nok skroting av åpent landskap vært det mest effektive. Men det koster jo penger, og hva tjener de egentlig på det hvis folk gjør en enda bedre jobb hjemme? Vår arbeidsgiver vurderer nå billigere lokaler for de gangene man MÅ inn, som strengt tatt er meget sjeldent hos oss.

Anonymkode: 49222...4d8

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i åpent landskap og synes det er godt å være hjemme innimellom og slippe støy og uro rundt meg. I tillegg er det lettere å avspasere noen timer på dagtid om det er noe jeg skulle ha gjort/har lyst til om jeg allerede er hjemme. 

Men vi har bare to dager i uka, synes det er viktig med det sosiale også. Så jeg liker en mellomting. 

Anonymkode: 2d89d...104

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan bli ganske sliten av å være på kontor hver dag. Ikke alltid jeg er like effektiv heller da det blir mye skravling med kollegaer. Hjemme så er det mye mere ro, slipper stresset hver morgen med å komme meg til jobben, og hvis jeg er trøtt7sliten så kan jeg bruke pausen til å sove 30min. De 30 min kan gjøre underverker for meg. Så par dager med hjemmekontor er gull verdt for meg for ikke å bli utbrent og gjøre jobben min mest mulig effektivt.

Min mann har i utgangspunktet 2 dager med hjemmekontor, men er ofte hjemme mye mer. Han er myyye mer effektiv hjemme. Han får jobbet i fred og ro og tar kun do og lunchpause. Hjemmekontor har gjort at han klarer å ta på seg å kunne hjelpe til med enda et prosjekt (det er selvvalgt, han elsker det). 

Det finnes sikkert de som sluntrer unna, men det kommer du ikke utenom. Og ved å ha fleksibilitet så tror jeg det er mange som har gått ned på egenmeldinger. Hvis en har mulighet til å sove par timer ekstra på morgenen mot å jobbe par timer ekstra på ettermiddag kan hjelpe mange med.

Så fordeler og ulemper er det selvfølgelig, men jeg tror nok at hjemmekontor er et gode som folk har fått øynene opp for og som har kommet for å bli. Og nå skal vi jobbe enda lenger, så det gjelder å finne arbeidsformer som gjør at vi orker å stå i jobben lenger.

Anonymkode: e90a4...bd2

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle andre her sier, pendling er noe av det værste som fins. Tanken på å kaste bort så mye tid av livet mitt for å gjøre nøyaktig samme arbeid som jeg kunne gjort hjemme er helt forferdelig. Tid og penger koster det meg. I tillegg må man jo da «pynte» seg og ta på fin klær, istedet for å sitte u komfortable koseklær hjemme i godstolen.

Åpent kontorlandsskap suger, jeg jobber mye bedre hjemme.

og som andre sier, nå kan jeg dra til legen, butikken, ut med bikkja midt i arbeidstiden (uten å føre timer for det selvfølgelig), men deilig å få gjort ring når det trengs, ikke midt i rushen. Så nå jobber jeg til alle tider som passer meg best, arbeidsgiver får 7,5 effektive timer det jeg er mest konsentrert istedet for at jeg stirrer i lufta fordi jeg er utslitt mellom 15-17. 

arbeidsgiver kan selvfølgelig se hvor mye arbeid jeg har gjort da jeg faktisk må levere ting. Så nei ingen unnasluntring her :) får gjort mer hjemme enn på kontoret.

Anonymkode: 661ec...cb7

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg snakker med min datter :

1. Slippe pendling!! Det er 1-3 timer om dagen som kastes vekk, og koster penger du ikke egentlig får igjen

2. Det blir mer og mer åpent landskap, hvilket spiser opp ekstreme mengder av jobbeffektiviteten. Det er nærmest umulig å konsentrere seg, og bygge en helhetlig tanke i løpet av en dag.  Hele dagen blir et ad hoc møte. 

3. Muligheten til å utnytte lunsj. På kontoret er lunsj en sosial setting. Det reaggeres på om du setter deg for deg selv i stillhet.  

4. Til sammen betyr disse tre at man er ekstremt sliten etter arbeidsdagen : belastningen av jobben tar mindre av fritiden. 

5. Fleksibilitet. Når hun jobber med andre tidssoner, kan hun dele arbeidstid over tidssonene, hun trenger ikke ta det som overtid /fleksitid.  

6. Mindre fravær. De fleste "egenmeldinger" og "hjemme med sykt barn"  forsvinner når du ikke er nødt til å ta hensyn til andre ansatte. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipper å kjøre ut i rushen. Slipper bompenger. Slipper å betale parkering. Slipper å kaste bort flere timer om dagen på transport. Hunden min slipper å være alene hjemme. Får mer søvn, fordi det eneste jeg trenger å gjøre for å "dra på jobb" er å åpne øynene og slå på PCen. Jeg jobber dessuten med noe som er målbart, og her er ikke noe skriving av timer, og så lenge jobben blir gjort innen deadline har det ingenting å si for arbeidsgiver når jeg jobber. Så veldig fleksibel timeplan.

Anonymkode: a5ebb...fc7

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...