Gå til innhold

Når kan barn ta buss alene til samvær?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er startet prosessen med å tenke på at barnet skal begynne å ta buss når han skal til oss på samvær. Nå kjører far å henter og leverer og det tar 2 t én vei. 

Det vil jo kreve at mor følger barnet på bussen. Barnet selv sier at det skal gå fint. Han blir 9 år. Mor motsetter seg alt så dette blir en kamp. Men før vi starter kampen så vil vi høre om det er realistisk å tenke at en på snart 9 år kan ta buss alene. Barnet er en rolig og fornuftig kar og ser ikke mørk på dette selv. Vi bor på landet. 

Anonymkode: fb19c...e86

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

12 år minst. 

Anonymkode: 46967...abc

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi er startet prosessen med å tenke på at barnet skal begynne å ta buss når han skal til oss på samvær. Nå kjører far å henter og leverer og det tar 2 t én vei. 

Det vil jo kreve at mor følger barnet på bussen. Barnet selv sier at det skal gå fint. Han blir 9 år. Mor motsetter seg alt så dette blir en kamp. Men før vi starter kampen så vil vi høre om det er realistisk å tenke at en på snart 9 år kan ta buss alene. Barnet er en rolig og fornuftig kar og ser ikke mørk på dette selv. Vi bor på landet. 

Aldri. Det er alltid de som skilte seg som tar byrden dersom de ikke bare velger å skille lag som par men også velger å ikke være naboer, som siviliserte voksne. Så - aldri. Den sekken skal dere voksne bære. Den byrden er deres.

Anonymkode: 4ad33...15f

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Aldri. Det er alltid de som skilte seg som tar byrden dersom de ikke bare velger å skille lag som par men også velger å ikke være naboer, som siviliserte voksne. Så - aldri. Den sekken skal dere voksne bære. Den byrden er deres.

Man må jo få lov å gjøre feil valg av partner men samtidig gjøre det beste ut av saken 🤷‍♀️ Det er jo ikke en straff å ta buss?

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

12 år minst. 

Anonymkode: 46967...abc

Oi, da hadde jeg allerede tatt buss alene i 6 år🤭

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Far bør fortsatt hebte sin 9-åring

Anonymkode: 50cb2...c05

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at fire timer alene på buss annnenhver helg, er for mye for en niåring. Kanskje dere kan inngå kompromiss? Annenhver vei, annenhver gang etc?

To timer i bil kan jo også være fin tid for gode samtaler mellom gutten og pappaen.

Anonymkode: b29fc...ef6

• Liker 5
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Far gidder altså ikke hente barnet sitt men vil heller sende på buss, sp koselig dor barnet🙄

hva med å heller tenke at bilturen er tid for gode samtaler for de to

• Liker 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Barn tar Jo rutebuss alene til skolen når de er 6/7 år, så jeg tenker at 9-åring kanskje burde greie dette. Jeg vokste opp i by og tok buss til byen alene for fritidsaktiviteter fra jeg var 7-8 år.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Å ta buss er jo ikke noen straff. Mange barn liker å være selvstendig og gjøre ting på egen hånd, og det er sannsynligvis bare sunt også.

Anonymkode: 199f5...bbb

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er trist for ungen å måtte tilbringe 4 timer annenhver helg alene på en buss. Det er ikke ungens feil at h*n "må" hit og dit.

Finnes det eventuelt et naturlig sted midtveis h*n kan gå av bussen? Så får man i det minste litt tid sammen i bilen...

Reagerer ikke på alderen nødvendigvis, dersom det er en og samme buss og man ikke trenger å bytte osv. Men jeg reagerer på at barnet skal måtte sitte alene på buss for å ha samvær. Høres nitrist ut og vil fort bety at barnet velger bort samværet.

Anonymkode: f0fbd...df4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barn tar Jo rutebuss alene til skolen når de er 6/7 år, så jeg tenker at 9-åring kanskje burde greie dette. Jeg vokste opp i by og tok buss til byen alene for fritidsaktiviteter fra jeg var 7-8 år.

Å ta buss er jo ikke noen straff. Mange barn liker å være selvstendig og gjøre ting på egen hånd, og det er sannsynligvis bare sunt også.

Anonymkode: 199f5...bbb

Stor forskjell på å ta skolebuss - kontra sitte to timer alene på buss.

Anonymkode: b29fc...ef6

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min bonusdatter tok buss fra hun var 12 - 13 år. 1 time, ingen bussbytte. Det gjorde at hun kom tidligere til oss fredager enn hun ville ha gjort om far skulle hente. Han kjørte henne alltid hjem søndag kveld, for de likte å ha den timen alene i bilen for å skravle i fred 🙂❤️. Nå er hun voksen.

Anonymkode: cb2b5...d08

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker det går fint å prøve så lenge det er greit for barnet. Det trenger jo heller ikke være en fast ordning. Det kan jo byttes på.

Man må ikke låse seg helt fast og sette seg på bakbeina mot alle forslag...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars skilsmissebarn.

Anonymkode: 26a73...21c

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Far bør fortsatt hebte sin 9-åring

Transport skal vel deles på. Og det er vel ikke rettferdig at far skal bruke 8 timer i bil annenhver helg...

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde aldri satt min 9 åring alene på buss. Det er han for liten til…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ærlig talt handler det velikke om å orke hente og levere barnet men om at det å lære seg å ta buss er en naturlig del av det å bli større. Når det er sagt kommer det jo ann på om denne bussen går i direkte rute og hvor mange stopp som er på veien osv, om det er i storby med bytte eller på landet som TS skriver. Vår eldste tok buss fra Ålesund til Molde som 10 åring for å besøke besteforeldrene sine alene, vi fulgte til bussen og de hentet på bussen - det gikk helt fint.. Men så var det greit for sjåføren å "følge med" og barnet satt slik at sjåføren så barnet hele veien og det er "på bøgda" tross alt, og det er noen år siden men jeg ser ikke at det burde være et stort problem i en slik setting. Barn kan reise alene med fly fra de er 5 år liksom og de får ikke så mye pass akkurat på turen.. 

Anonymkode: 76d0a...717

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Far gidder altså ikke hente barnet sitt men vil heller sende på buss, sp koselig dor barnet🙄

hva med å heller tenke at bilturen er tid for gode samtaler for de to

Det handler jo om hva som er mest praktisk for hele bildet.. barnet kommer tidligere på dagen til oss fordi far har jo jobb på fredag før han må kjøre. Han har redusert dag annenhver fredag men likevel kommer barnet tidligere hvis han tar bussen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her bør jo kjøreordningen endres slik at den er bærekraftig for begge. Ville ventet noen år med buss. Vi kjører barnet vårt, og kommer til å gjøre det til hun flytter ut. Hun har ting hun vil ha med, og skal ikke føle hun er på reise mellom oss. 

Dersom barnet ønsker ta buss etter hvert, så er det jo en annen sak. Dere bør jo prate med barnet om dette:) 

Anonymkode: bf088...fe3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Synes det er trist for ungen å måtte tilbringe 4 timer annenhver helg alene på en buss. Det er ikke ungens feil at h*n "må" hit og dit.

Finnes det eventuelt et naturlig sted midtveis h*n kan gå av bussen? Så får man i det minste litt tid sammen i bilen...

Reagerer ikke på alderen nødvendigvis, dersom det er en og samme buss og man ikke trenger å bytte osv. Men jeg reagerer på at barnet skal måtte sitte alene på buss for å ha samvær. Høres nitrist ut og vil fort bety at barnet velger bort samværet.

Anonymkode: f0fbd...df4

Vi kan jo gjøre det slik at barnet tar buss til oss og at vi kjører tilbake. I alle fall i starten 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...