Gå til innhold

Hvordan kan jeg få bedre selvbilde? Har lyst på kjæreste

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er egentlig flaut å skrive... 

Jeg er 30 år gammel. Har ikke vært i et forhold siden jeg var 24. Har ikke vært intim med eller datet en mann heller siden da. Jeg mista det helt etter at min forrige kjæreste var utro. Det knakk selvbildet mitt fullstendig. Jeg har alltid hatt et dårlig selvbilde, men det at han var utro gjorde det mye verre. Før det så turte jeg ikke å ha på mye lys når vi skulle ha sex, et lite lys var ok ("stemningsbelysning") men jeg klarte ikke å ha sex f.eks ute eller i stua når det var mye lys. På morgenen om sommeren og våren når sola skinner inn klarte jeg det heller ikke. 

Jeg har store komplekser for kroppen min og ansiktet mitt. :( Jeg er ikke en pen dame. Det eneste positive jeg har gående for meg er at jeg ser litt yngre ut enn jeg er (andre har gjettet at jeg er under 25), men jeg tror det er fordi jeg er overvektig. Jeg er redd for at man vil se alderen min når jeg har slanket meg (jeg mangler 15 kg ned). Så er det kroppen da, som jeg har vært så slem med. Har veid 100 kg. Prøver å komme meg til øvre siktet av normalvekt. Kjempe redd for løs hud. Puppene mine henger og er kjempe stygge. Jeg gråter hver gang jeg ser meg selv i speilet, etter jeg har dusjet må jeg stå med ryggen til speilet, jeg orker ikke se på meg selv. Jeg klarer ikke finne noe positivt med den. Midjen er litt definert, men ellers er det ingenting bra. Rumpa er ikke bra, puppene er ikke bra, de kan se ok ut i bh men er jo som natt og dag selvfølgelig siden de henger så mye. Jeg vet ikke hva andre syns er positivt med meg, jeg får aldri komplimenter. 

Prøver å komme i bedre form og har litt planer om å starte på treningssenter igjen, men jeg har prøvd så mange ganger og jeg faller av raskt. Hver gang har motivasjonen vært å få en finere kropp men jeg mister motivasjonen og blir lei meg når jeg ser så mange andre attarktive og veltrente kvinner, jeg vet at de legger mye arbeid i treningen og kostholdet sitt for å se slik ut og jeg forstår ikke hvordan jeg skal klare det samme. Samtidig vet jeg ikke om jeg vil, for det er jo mye annet jeg har lyst til enn å bruke mange timer på treningssenteret i uken. 

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, prøver å tenke at jeg er ok som jeg er, at det viktigste er at jeg er kjærlig og snill mot mannen. Jeg har ikke krav til utseende til mannen, jeg krever bare lojalitet og godhet tilbake. Kjemien må selvsagt være der men jeg er en ganske enkel person, de fleste kommer greit overens med meg. 

Hvordan jobber jeg med meg selv her? Å bli den beste versjonen av meg selv er overveldende da det er så uendelig mye som må tas tak i. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne og blir jeg noen gang bra nok før jeg er for gammel til å være attraktiv? :( Jeg er også veldig fristet av tanken på plastisk kirurgi, men jeg ønsker egentlig ikke å bruke penger på en slik industri. Men om det kan løse problemene mine så er det vel verdt det.. 

Anonymkode: 58410...5b2

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjemmer meg også bort i klær. Jeg har ikke en stil lenger, jeg har på meg store og formløse klær. Vil tiltrekke meg minst mulig oppmerksomhet fordi jeg skjemmes sånn over hvordan jeg ser ut. Jeg har ikke sminket meg på 3 år.. Jeg vet ikke lenger. 

AnonymBruker
Skrevet

Mye å ta tak i. Tror ikke et tilgjort selvbildet eller all verdens slankeprodukter og plastikk tiltrekker deg kjæreste og ekte kjærlighet før du bedre behersker betydningen av et godt selvbilde ellers i livet. 
Slanke kvinner  er tiltrekkende for mange menn fordi vi i gjennomsnitt er mer visuelle i tenningsmønstrene. Men det finnes mange menn som ikke vil ha for tynne heller, og de som liker det "feite", som liker hengepupper og naturlige fylde.
Dette med visuelt har også effekt i senga. Om en mann ønsker seg sex med deg, så vil det oftest ødelegge gleden dersom du oftest slår av lyset og gjemmer deg for ham.

Slankeprosessen skal være noe du gjør over tid med realistiske målsettinger, og kombinert med noe som gleder deg. Hovedmotivet skal ikke være andres bekreftelse, men på din egen helse. På et oppriktig ønske om å hjelpe deg selv for din egen del.

Utroskap har flere opplevd. Forferdelig, ja. Men var det ikke veldig bra at du fant det ut fremfor å leve uvitende om det? 
Det tar tid å bli glad i seg selv. Si det til deg selv i speilet hver dag. Start allerede nå, på kvinnedagen! Du blir ikke automatisk supermenneske på slutten av uka. Men om du gjør det til en god vane, vil det sakte, men sikkert bli noe også underbevisstheten din tror på.

Skriv ned lister, om gjøremål, og ting du føler. Skriv ned alt det negative. Etter på skal du tvinge deg selv til å finne argumenter på hvorfor det ikke er negativt likevel. Kan virke kunstig i starten. Men sånn er det med alle som har elendig selvbilde. Derfor må du gi deg selv tid. Egenskapen i å snu absolutt alt negativt til noe positivt er en betydelig del av hva et ektefølt og godt selvbilde er.

Anonymkode: 07145...2ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mye å ta tak i. Tror ikke et tilgjort selvbildet eller all verdens slankeprodukter og plastikk tiltrekker deg kjæreste og ekte kjærlighet før du bedre behersker betydningen av et godt selvbilde ellers i livet. 
Slanke kvinner  er tiltrekkende for mange menn fordi vi i gjennomsnitt er mer visuelle i tenningsmønstrene. Men det finnes mange menn som ikke vil ha for tynne heller, og de som liker det "feite", som liker hengepupper og naturlige fylde.
Dette med visuelt har også effekt i senga. Om en mann ønsker seg sex med deg, så vil det oftest ødelegge gleden dersom du oftest slår av lyset og gjemmer deg for ham.

Slankeprosessen skal være noe du gjør over tid med realistiske målsettinger, og kombinert med noe som gleder deg. Hovedmotivet skal ikke være andres bekreftelse, men på din egen helse. På et oppriktig ønske om å hjelpe deg selv for din egen del.

Utroskap har flere opplevd. Forferdelig, ja. Men var det ikke veldig bra at du fant det ut fremfor å leve uvitende om det? 
Det tar tid å bli glad i seg selv. Si det til deg selv i speilet hver dag. Start allerede nå, på kvinnedagen! Du blir ikke automatisk supermenneske på slutten av uka. Men om du gjør det til en god vane, vil det sakte, men sikkert bli noe også underbevisstheten din tror på.

Skriv ned lister, om gjøremål, og ting du føler. Skriv ned alt det negative. Etter på skal du tvinge deg selv til å finne argumenter på hvorfor det ikke er negativt likevel. Kan virke kunstig i starten. Men sånn er det med alle som har elendig selvbilde. Derfor må du gi deg selv tid. Egenskapen i å snu absolutt alt negativt til noe positivt er en betydelig del av hva et ektefølt og godt selvbilde er.

Anonymkode: 07145...2ea

Takk for svar. 

AnonymBruker
Skrevet

Dytter i håp om litt flere responser, men mangelen på tilbakemeldingen sier vel sitt. Jeg vet ikke lenger, klarer man å bli lykkelig alene og vil savn etter nærhet og sex gå over? Det er ikke så ille som før men det er der fortsatt. 

AnonymBruker
Skrevet

Klem ❤️

Anonymkode: 4f0f5...8e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er 30 år gammel. Har ikke vært i et forhold siden jeg var 24. Har ikke vært intim med eller datet en mann heller siden da. Jeg mista det helt etter at min forrige kjæreste var utro. Det knakk selvbildet mitt fullstendig. Jeg har alltid hatt et dårlig selvbilde, men det at han var utro gjorde det mye verre. Før det så turte jeg ikke å ha på mye lys når vi skulle ha sex, et lite lys var ok ("stemningsbelysning") men jeg klarte ikke å ha sex f.eks ute eller i stua når det var mye lys. På morgenen om sommeren og våren når sola skinner inn klarte jeg det heller ikke. 

Jeg har store komplekser for kroppen min og ansiktet mitt. :( Jeg er ikke en pen dame. Det eneste positive jeg har gående for meg er at jeg ser litt yngre ut enn jeg er (andre har gjettet at jeg er under 25), men jeg tror det er fordi jeg er overvektig. Jeg er redd for at man vil se alderen min når jeg har slanket meg (jeg mangler 15 kg ned). Så er det kroppen da, som jeg har vært så slem med. Har veid 100 kg. Prøver å komme meg til øvre siktet av normalvekt. Kjempe redd for løs hud. Puppene mine henger og er kjempe stygge. Jeg gråter hver gang jeg ser meg selv i speilet, etter jeg har dusjet må jeg stå med ryggen til speilet, jeg orker ikke se på meg selv. Jeg klarer ikke finne noe positivt med den. Midjen er litt definert, men ellers er det ingenting bra. Rumpa er ikke bra, puppene er ikke bra, de kan se ok ut i bh men er jo som natt og dag selvfølgelig siden de henger så mye. Jeg vet ikke hva andre syns er positivt med meg, jeg får aldri komplimenter. 

Prøver å komme i bedre form og har litt planer om å starte på treningssenter igjen, men jeg har prøvd så mange ganger og jeg faller av raskt. Hver gang har motivasjonen vært å få en finere kropp men jeg mister motivasjonen og blir lei meg når jeg ser så mange andre attarktive og veltrente kvinner, jeg vet at de legger mye arbeid i treningen og kostholdet sitt for å se slik ut og jeg forstår ikke hvordan jeg skal klare det samme. Samtidig vet jeg ikke om jeg vil, for det er jo mye annet jeg har lyst til enn å bruke mange timer på treningssenteret i uken. 

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, prøver å tenke at jeg er ok som jeg er, at det viktigste er at jeg er kjærlig og snill mot mannen. Jeg har ikke krav til utseende til mannen, jeg krever bare lojalitet og godhet tilbake. Kjemien må selvsagt være der men jeg er en ganske enkel person, de fleste kommer greit overens med meg. 

Hvordan jobber jeg med meg selv her? Å bli den beste versjonen av meg selv er overveldende da det er så uendelig mye som må tas tak i. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne og blir jeg noen gang bra nok før jeg er for gammel til å være attraktiv? :( Jeg er også veldig fristet av tanken på plastisk kirurgi, men jeg ønsker egentlig ikke å bruke penger på en slik industri. Men om det kan løse problemene mine så er det vel verdt det.. 

Ingen menn er "perfekte" heller. Det er menneskelig å ikke likne en modell! Man blir glad i kroppen til sin utkårede uansett 🥰

Anonymkode: 64320...92d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg gjemmer meg også bort i klær. Jeg har ikke en stil lenger, jeg har på meg store og formløse klær. Vil tiltrekke meg minst mulig oppmerksomhet fordi jeg skjemmes sånn over hvordan jeg ser ut. Jeg har ikke sminket meg på 3 år.. Jeg vet ikke lenger. 

Å ikke bruke sminke forynger ofte! 👍

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ingen menn er "perfekte" heller. Det er menneskelig å ikke likne en modell! Man blir glad i kroppen til sin utkårede uansett 🥰

Dette har jeg hørt noen ganger, men får det ikke helt til å stemme. Man har jo gjerne preferanser og man blir vel ikke så glad i hverandre før man har blitt godt kjent, hatt sex noen ganger osv. Jeg vet ikke.. 

AnonymBruker
Skrevet

Mestringsfølelse er tett knyttet opp til selvbilde, så kanskje du skal prøve å gjøre noe helt nytt du aldri har prøvd før? Du kan begynne i det små, feks strikke eller et eller annet prosjekt.

Anonymkode: dfee9...55b

Skrevet

Så leit at din forrige kjæreste var utro mot deg, det må ha vært veldig vondt å oppleve. Slike svik handler om den som valgte å være utro, en karakterbrist hos dem, ikke om kjæresten de var utro mot. 

Når det gjelder selvfølelse, selvtillit og selvverd, er dette noe som sitter mellom ørene. Å se på å prestere, trene eller oppnå andre ytre faktorer som veien til bedre selvfølelse, er det samme som å løpe på en tredemølle - du forblir på stedet. Du kommer aldri til å føle deg trent nok, tynn nok,  pen nok eller whatever nok til å føle deg bra nok som kjæreste, fordi det handler ikke om slike ytre prestasjoner. God selvfølelse handler om det indre, å akseptere seg selv nøyaktig som man er, med vorter, cellulitter, rynker og det hele, og innse at man fortjener like mye som alle andre likevell. Uansett hvordan man ser ut eller ikke ser ut. 

Hvis du skal bruke penger på dette, invester dem i psykolog eller fagbøker om selvfølelse ol. Du er bra nok akkurat som du er, selvfølgelig er du like mye verd å elske uavhengig av om du er 100 kg eller 60 kg, 30 år eller 50 år. Uavhengig av hva du selv syns, finnes det garantert mennesker der ute som synes du er pen. Det finnes mange måter å være pen på, hva man ser idoliseres i media er bare en av de måtene. Problemet ditt er dårlig selvfølelse og selvbilde, ingenting annet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 4.21):

Synes du er ei tøff jente som skriver det her selv som anonym. 

Det du skal vite er at menn er forskellige og liker forskjellige kvinner, og ganske mange av oss liker litt å ta i og.

Og tvert imot av hva du tror er det ikke uendelig mye å " ta tak i " som du skriver.

Det ene du skal ta tak i er hva du forteller deg selv av negative ting og særlig om utseendet ditt..

Hver gang du sier/ tenker du er stygg programmeres det inn i hjernen din som en objektiv sannhet,  noe det opplagt ikke er.. Det finnes garantert tusener på tusener av menn her ute som vil ha et forhold med deg..

Prøv noen dager nå å si fine ting til deg selv, prøv rett og slett å bli din egen beste venn du. Og klarer du det kommer livet ditt til å endre seg totalt..og til noe mye bedre.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan være noen kg for mye og ha god utstråling.

Anonymkode: d6882...d21

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg har ikke god utstråling. Jeg har ingenting. Ingenting å tilby av utseende, absolutt ingenting, og personligheten min skranter. Jeg har råtnet fullstendig. 

Dette gjør meg så uendelig trist og jeg tror jeg bare må finne noe annet som gir glede i livet :( Så ufattelig sårt, men jeg klarer ikke å fikse meg selv og jeg klarer ikke tro noe annet. Dere har gitt mange gode svar her men alt føles umulig for meg og jeg ser ikke hvordan jeg noen gang skal kunne klare å flørte og ha sex igjen, i det hele tatt la noen ta på meg. Jeg avskyr kroppen min så inderlig, jeg vil helst ikke ta på den selv, så klart kan ikke noen andre ta på den. 

Jeg føler meg så utrolig uelsket. Mamma og pappa er vel glade i meg men de er foreldrene mine, de må være glade i meg. Huff så det velta over meg nå i kveld. Dagene kommer og dagene går, tiden går veldig fort, snart er jeg gammel og alt er for sent. Det er allerede for sent. 

AnonymBruker
Skrevet

Fake it till you make it😊

Høres lettere sagt enn gjort ut, men det funka hos meg. Starta med å slutte å overtenke alt. At alt jeg sa og gjorde var teit. Jeg var bra nok! Og lærte meg å stråle det i tillegg. Selv om jeg følte jeg bare var ei grå mus. Men sakte men sikkert kom fargene. Jeg tørr nå å vitse og le selv om de gule tennene viser og magefettet disser litt😇 Merker at kolleger og folk generelt sette pris på meg. Trives i mitt selskap. Noen sier det rett ut, andre bare viser det. Midt oppi dette dukket også mannen opp. Han fant ei dame som var glad og virket trygg på seg selv. Og han har aldri trodd på meg når jeg har sagt at jeg ‘egentlig ikke er det’. For jeg har jo aldri vist det. Så har gått opp for meg at jeg har klart det. Ikke bare faka det slik jeg trodde😜

Anonymkode: 7208d...1d0

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...