Gå til innhold

Hei, jeg er deprimert men vet ikke hvorfor :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg orker ikke dra til legen. Har vørt deprimert mange ganger, er veldig psykisk svak men jeg har alltid hatt en grunn, som dårlig periode men mannen, dårlig arbeidsmiljø osv. Alltid holdt meg sterk pga barna. Jeg har hatt barna alene i 1 mnd nå, kan det være at jeg har vært mye stresset med det? Jeg er på nippet til å gråte hele tiden uten og vite hvorfor?? Sover masse når jeg kan, kunne sovet hele døgnet for tiden. Blir litt mer stresset av å selv ikke ha noe grunn til å være så nedstemt. Skjønte i dag at jeg har gått med samme klærne i to uker (skiftet truser da), og nesten ikke dusjet. Jeg har vært nøye med barnas klær så klart. Kan jeg ha blitt mer alvorlig syk nå? Det har pågått en stund. Jeg klarer ikke dra til legen med dette

Anonymkode: 9694f...adc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Imorgen så hopp i dusjen, vask huset, få deg litt frisk luft, kos deg med god sunn mat på kvelden... 

Jeg husker en stund tilbake jeg gikk igjennom noe, så fikk angst å gikk inn på kommunens nettside får å finne ut hvordan jeg kunne søke hjelp. Har som deg slitt tidligere men har vært fin i helsa i mange år så ble veldig redd får å gå tilbake. Men jeg fant noe på nettet. Skal søke på det å se om jeg finner det igjen. Men jeg så på dette her den kvelden å jeg innså at dette kunne jeg klare å fikse 😊 men uansett om jeg finner det eller ikke så begynn å gå turer, dusj, hold hus rent å pent å spis normalt kosthold så er jeg helt sikker på at du kommer ut av det. Begynn forsiktig om du syns det er vanskelig❤️

Anonymkode: 85abe...236

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan du ikke dra til legen med dette? Stress kan absolutt være en medvirkende faktor for at du føler deg deprimert. Du er trolig overveldet av å stå med alt ansvaret. Når kommer mannen din hjem igjen? Og har du familie eller venner du kan åpne deg for? 

Anonymkode: 29b37...f44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dra til legen. Depresjon er ikke noen spøk og jo lengre du går uten hjelp, jo verre blir det. 

Anonymkode: f5918...aca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Imorgen så hopp i dusjen, vask huset, få deg litt frisk luft, kos deg med god sunn mat på kvelden... 

Knipse fingrene og ta seg sammen, altså - det er ditt råd? Merkelig at det er behov for psykiatri mot depresjon egentlig, når det er så enkelt å fikse.

🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 26116...a4d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Knipse fingrene og ta seg sammen, altså - det er ditt råd? Merkelig at det er behov for psykiatri mot depresjon egentlig, når det er så enkelt å fikse.

🤦🏼‍♀️

Ho skriver ho ikke klarer å gå til legen. Skal ho bare la det skure å gå? Stakkars! 

Psykriatri er ikke noen som trykker på en knapp så er du frisk. De snakker med vedkommende å får dem på gode tanker å god å positiv hverdag så livet bli bra igjen. Ho kommer til å gjøre dette får å bli bedre mest sannsynlig uansett.. 

Å det er ikke å knipse å gjør alt det jeg sa når man er deprimert! Bare å komme seg i dusjen kan være vanskelig.. eller å gå ut døra.. 

Din positive mening hjelper værfall ingen, er jo like før jeg blir deprimert av å lese hvor hyggelig du er.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får slike symptomer av fysisk sykdom og vitaminmangel så anbefaler sterkt at du går til legen, selv om du ikke orker. 

Anonymkode: f3c89...71c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg husker en stund tilbake jeg gikk igjennom noe, så fikk angst å gikk inn på kommunens nettside får å finne ut hvordan jeg kunne søke hjelp. Har som deg slitt tidligere men har vært fin i helsa i mange år så ble veldig redd får å gå tilbake. Men jeg fant noe på nettet. Skal søke på det å se om jeg finner det igjen. Men jeg så på dette her den kvelden å jeg innså at dette kunne jeg klare å fikse 😊 men uansett om jeg finner det eller ikke så begynn å gå turer, dusj, hold hus rent å pent å spis normalt kosthold så er jeg helt sikker på at du kommer ut av det. Begynn forsiktig om du syns det er vanskelig❤️

Sa ingen som noen gang har vært gjennom en depresjon. Og grunnen til at jeg reagerer på dette er at et slikt "råd" ville virket mot sin hensikt når jeg var sjuk. Det ville gjort at når jeg ikke engang klarte å gå en tur, eller ta en dusj - ville følt meg enda mer mislykket. Også gikk jeg av og til den turen, tok den dusjen - og vet du hva? Jeg var fortsatt deprimert. 

Kjære TS ❤️ 

Det høres ut som du er deprimert ja. Og ofte kommer det uten noen åpenbar grunn. Kan du få noe avlasting? Har du noen du kan ringe som kan komme å hjelpe deg en periode? En depresjon vil gå over av seg selv i de aller fleste tilfeller, men å få helsehjelp kan forkorte perioden og gi deg noen verktøy som du også kan bruke en annen gang. Prøv så godt du kan å bestill en legetime. Eller få noen andre til å gjøre det for deg. 

Ta deg selv på alvor. Ta barnet ditt på alvor, og ta livet ditt på alvor. Du er viktig.

Anonymkode: d1b34...81f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

🤦🏼‍♀️

Sa ingen som noen gang har vært gjennom en depresjon. Og grunnen til at jeg reagerer på dette er at et slikt "råd" ville virket mot sin hensikt når jeg var sjuk. Det ville gjort at når jeg ikke engang klarte å gå en tur, eller ta en dusj - ville følt meg enda mer mislykket. Også gikk jeg av og til den turen, tok den dusjen - og vet du hva? Jeg var fortsatt deprimert. 

Kjære TS ❤️ 

Det høres ut som du er deprimert ja. Og ofte kommer det uten noen åpenbar grunn. Kan du få noe avlasting? Har du noen du kan ringe som kan komme å hjelpe deg en periode? En depresjon vil gå over av seg selv i de aller fleste tilfeller, men å få helsehjelp kan forkorte perioden og gi deg noen verktøy som du også kan bruke en annen gang. Prøv så godt du kan å bestill en legetime. Eller få noen andre til å gjøre det for deg. 

Ta deg selv på alvor. Ta barnet ditt på alvor, og ta livet ditt på alvor. Du er viktig.

Det er da ingen som har påstått at disse tingene fikser alt, men det å prøve ivareta personlig hygiene, få seg frisk luft, og prøve holde det greit hjemme er det absolutt alle psykologer råder til som en del av det å komme seg ut av depresjon. 
Selvfølgelig blir man ikke frisk av å ta en dusj, men man har uansett godt av å ta seg en dusj om man har gått i de samme klærne i to uker.... 

Jeg var innom fire ulike psykologer da jeg var deprimert, og samtlige sa at jeg burde prøve komme meg igjennom dusjen og ut å gå meg en tur. Samtlige oppmuntret meg til husarbeid. 

Jeg vil faktisk si det er MYE verre å påstå at en depresjon i de fleste tilfeller vil gå over av seg selv. 

Anonymkode: d8f1f...7b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det behøver ikke være noen grunn, det kan bare skje noen ganger. Hvis du har vært deprimert flere ganger før så er det ikke uvanlig at det kommer tilbake. Gå til legen. Ta vare på deg selv. ❤️

Anonymkode: 7c453...ea4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er da ingen som har påstått at disse tingene fikser alt, men det å prøve ivareta personlig hygiene, få seg frisk luft, og prøve holde det greit hjemme er det absolutt alle psykologer råder til som en del av det å komme seg ut av depresjon. 
Selvfølgelig blir man ikke frisk av å ta en dusj, men man har uansett godt av å ta seg en dusj om man har gått i de samme klærne i to uker.... 

Jeg var innom fire ulike psykologer da jeg var deprimert, og samtlige sa at jeg burde prøve komme meg igjennom dusjen og ut å gå meg en tur. Samtlige oppmuntret meg til husarbeid. 

Jeg vil faktisk si det er MYE verre å påstå at en depresjon i de fleste tilfeller vil gå over av seg selv. 

Fullstendig enig med deg. 

Alle forstår at slike ting ikke fikses i en håndvending. Og det er som du sier, en hver psykolog vil anbefale det samme. Jeg får inntrykk av at mange psykisk syke er livredde for at andre skal vurdere deres sykdom for noe enklere enn hva det er. Som om man vil tviholde på alvorlighetsgraden i deres egen sykdom og alle innspill vil oppleves som en bagatellisering av sykdommen deres. 

Jeg kan for så vidt forstå denne engstelsen, men noen ganger kommer den i veien for dem selv. Å insistere på at alt er umulig og ingenting kan løses, er ren selvsabotasje og kan bli selvoppfyllende. Det må være lov å komme med innspill og oppmuntring om at "den minste lille ting" kan faktisk hjelpe. Det kan hjelpe å starte et sted. Starte i det veldig små. 

Anonymkode: d6614...102

• Liker 1
Skrevet

Du bør komme deg til legen. Det kan være du mangler vitaminer eller noe. Ikke nødvendigvis depresjon i seg selv, men det er som andre har nevnt ikke en spøk. Noen ganger er det faktisk nødvendig med medisiner. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vil faktisk si det er MYE verre å påstå at en depresjon i de fleste tilfeller vil gå over av seg selv

Men det er sant - de aller fleste depresjoner går over av seg selv. For meg var det en liten trøst å vite når jeg var deppa. 

I ditt innlegg ble det presentert som en kvikk-fiks - dusj, gå en tur og rydd, så føler du deg bedre! Vips!

De rådene, spesielt når de ble presentert av en ikke-profesjonell, fikk meg til å føle meg veldig dårlig. De trenger ikke å være feil, men de må komme på riktig tid fra riktig person, og presentert på riktig må. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg orker ikke dra til legen. Har vørt deprimert mange ganger, er veldig psykisk svak men jeg har alltid hatt en grunn, som dårlig periode men mannen, dårlig arbeidsmiljø osv. Alltid holdt meg sterk pga barna. Jeg har hatt barna alene i 1 mnd nå, kan det være at jeg har vært mye stresset med det? Jeg er på nippet til å gråte hele tiden uten og vite hvorfor?? Sover masse når jeg kan, kunne sovet hele døgnet for tiden. Blir litt mer stresset av å selv ikke ha noe grunn til å være så nedstemt. Skjønte i dag at jeg har gått med samme klærne i to uker (skiftet truser da), og nesten ikke dusjet. Jeg har vært nøye med barnas klær så klart. Kan jeg ha blitt mer alvorlig syk nå? Det har pågått en stund. Jeg klarer ikke dra til legen med dette

Anonymkode: 9694f...adc

Når jeg går gjennom depressive perioder er det aldri noen åpenbar grunn. Det er bare en konsekvens av langvarig stress. Til slutt kan det skje noe lite som bare får begeret til å renne over.

Jeg dro ikke til lege før jeg ikke hadde sovet skikkelig på over en måned, og tre døgn uten søvn. Fikk time på dagen. Var på nippet til å bli psykotisk, og klarte ikke å jobbe. Satt bare og gråt, spiste ikke, alt var bare svart. 

Anonymkode: 58600...b45

AnonymBruker
Skrevet

Dra til legen og ta en årlig sjekk med blodprøver. Kanskje det er b eller d vitaminer. Kanskje noe annet. 

Anonymkode: 6bf2d...687

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når jeg går gjennom depressive perioder er det aldri noen åpenbar grunn. Det er bare en konsekvens av langvarig stress. Til slutt kan det skje noe lite som bare får begeret til å renne over.

Jeg dro ikke til lege før jeg ikke hadde sovet skikkelig på over en måned, og tre døgn uten søvn. Fikk time på dagen. Var på nippet til å bli psykotisk, og klarte ikke å jobbe. Satt bare og gråt, spiste ikke, alt var bare svart. 

Ja… poenget mitt var… Kom deg til lege så fort du kan, selv om du sier du ikke klarer. Du må. Depresjoner er alvorlige. Det kan gå over av seg selv, men det kan også bli mye, mye verre. 

Klem❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fikk du hjelp fra lege? Hva gjorde du for å bli bedre?

Anonymkode: b0080...0ad

Skrevet

Det offisielle navnet på diagnosen er SAD (Seasonal Affecitve Disorder), eller vinterdepresjon, som det populært kalles på norsk. 

Trøsten er at det går over til sommeren, like fort som det kom. 

Nøkkelen til mysteriet er D-vitamin, som blant mye annet også styrer produksjonen av serotonin. Når sola i april igjen står høyt nok på himmelen til at vi kan produsere D-vitamin selv i huden, går SAD som regel over for de fleste. 

Sitat

Rollen til vitamin D i mental helse
Serotoninproduksjon
Serotonin er en nevrotransmitter som spiller en avgjørende rolle i å regulere humør, appetitt og søvn. Studier har vist at vitamin D spiller en nøkkelrolle i produksjonen av serotonin. Vitamin D bidrar til å omdanne den essensielle aminosyren tryptofan til serotonin. Lave nivåer av vitamin D har vært knyttet til lave nivåer av serotonin, som kan føre til depressive symptomer.

Kilde: https://www.sabinorecovery.com/vitamin-d-for-seasonal-depression/

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alltid depresjon har en klar grunn. Jeg har vært deprimert "hele" mitt voksne liv og det finnes ikke noen grunn til det. Hva jeg vet.  

Anonymkode: d340e...310

AnonymBruker
Skrevet

Fikk du hjelp fra lege? Hva gjorde du for å bli bedre?

Anonymkode: b0080...0ad

Ja. Fikk sykemelding, antidepressiv og sovepiller. Etter hvert kom jeg til psykolog, og da kom det frem flere diagnoser også..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...