AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #1 Skrevet 7. mars 2024 Vår sønn er halvt norsk/halvt afrikansk (Ghana) og er 6 mnd. Han er like lys i huden som meg. Jeg er norsk, med veldig lys hud, blondt hår og blå øyne. Sønnen vår ble født med blå øyne og har dette enda. Når han ikke har fått noe pigment enda, vil det ikke komme? Øyenfarge kan jo endre seg, men andre par vi kjenner med samme kombinasjon ble født med brune øyne. Noen som har halvt norske/halvt afrikanske barn som var født med blå øyne? Anonymkode: 91ab3...def
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #2 Skrevet 7. mars 2024 13 minutter siden, AnonymBruker said: Vår sønn er halvt norsk/halvt afrikansk (Ghana) og er 6 mnd. Han er like lys i huden som meg. Jeg er norsk, med veldig lys hud, blondt hår og blå øyne. Sønnen vår ble født med blå øyne og har dette enda. Når han ikke har fått noe pigment enda, vil det ikke komme? Øyenfarge kan jo endre seg, men andre par vi kjenner med samme kombinasjon ble født med brune øyne. Noen som har halvt norske/halvt afrikanske barn som var født med blå øyne? Anonymkode: 91ab3...def Om han har blå øyner enda så vil ikke det endre seg ❤️ Anonymkode: 48c6c...5ae 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #3 Skrevet 7. mars 2024 Mine 3 barn ( norsk - gambisk) ble litt mørkere etter første sommeren deres pga sol og lys men to av de er mye lysere enn den ene. Veldig ulike Anonymkode: 48c6c...5ae
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #4 Skrevet 7. mars 2024 Spiller det noen rolle...? Anonymkode: d6ed3...825 4 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #5 Skrevet 7. mars 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Spiller det noen rolle...? Anonymkode: d6ed3...825 Nei sikkert ikke men helt lov å spørre.. hva er problemet ditt? Anonymkode: 48c6c...5ae 15
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #6 Skrevet 7. mars 2024 Venninne gift med en afrikansk ættet mann. Tobarn. Eldste ser ut som faren. Mørk, brunøyd og nydelig. Yngste har fått moren sine gener - mye lysere i huden og øyenfargen er mellom brunt og blått. Heter kanskje hassel? Øyenfarge hos barn kan endre seg ila et par år. Men trenger ikke nødvendigvis det Anonymkode: eebe8...4bc 2
Supermerry Skrevet 7. mars 2024 #7 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vår sønn er halvt norsk/halvt afrikansk (Ghana) og er 6 mnd. Han er like lys i huden som meg. Jeg er norsk, med veldig lys hud, blondt hår og blå øyne. Sønnen vår ble født med blå øyne og har dette enda. Når han ikke har fått noe pigment enda, vil det ikke komme? Øyenfarge kan jo endre seg, men andre par vi kjenner med samme kombinasjon ble født med brune øyne. Noen som har halvt norske/halvt afrikanske barn som var født med blå øyne? Anonymkode: 91ab3...def Alle "blandinger" av mennesker som ikke er samme familie fra tidenes morgen - og da er de gjerne alvorlig innavlet - slår utseendemessig ut i mange forskjellige retninger. Noen blir mer lik den ene forelderen, andre mer lik den andre. Selv om noen gener statistisk sett slår sterkere ut slik at man kan forutse en stor sjanse for at barnet vil se sånn-eller-slik ut, så trenger det ikke skje i enkelttilfeller. Brune øyne arves oftere enn blå øyne, men blå øyne kan også arves, selv om én forelder har brune øyne. I enkelte "mørke" etnisk norske familier fra Vestlandet (som har en del gener over tid fra portugisiske sjøfarere) dukker det likevel opp Synnøve Solbakken-type hvitblonde barn innimellom. I England har de flere eksempler på kritthvite mødre som fødte barn med afrohår og tydelige afrikanske trekk, hvor far også var kritthvit. I noen av disse familiene ville far ha skillsmisse, trodde mor hadde vært utro osv. Så med moderne teknologi, fant de ut at både mor og far var barnets biologiske foreldre. Også besteforeldrene, og alle kjente personer bakover i slekten var hvite. Men noen lenger bak i slekten har hatt partnere som ikke var hvite, og de genene som gjør at dette er synlig, dukket altså ikke opp før flere generasjoner etterpå. Barn med så markant forskjellig utseende enn sine foreldre er nok ikke så vanlig, men det skjer, og poenget med denne historien, er å fortelle at barna kan få alle mulige forskjellige utseender, og det er helt normalt. Når det gjelder barn av etnisk norske og mennesker med afrikansk opphav, er min erfaring at i samme søskenflokk er noen helt mørke, noen midt-imellom og noen helt hvite. Hår varierer fra tett afro til svake krøller. Øyenfarge varierer fra varianter av brunt, til litt sjeldnere lyse og/eller blå øyne. De blir som de blir, og variasjonen er stor. 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #8 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Om han har blå øyner enda så vil ikke det endre seg ❤️ Anonymkode: 48c6c...5ae Begge mine barn har endret øyenfarge når de har vært rundt året fra blå til brun med nr. 1 og blå til grønn med nr. 2. Ingen av oss er halvt afrikanske, men jeg er halvt portugisisk. Anonymkode: f9fe5...169 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #9 Skrevet 8. mars 2024 Afrikanske barn får så og si alltid brune øyne etterhvert. Anonymkode: 85bb4...86b
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #10 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Om han har blå øyner enda så vil ikke det endre seg ❤️ Anonymkode: 48c6c...5ae Det stemmer jo ikke. Det er først når de runder året man kan se konturene av hvilken øyenfarge de får. Anonymkode: 0e1db...b9f
_popcorn_ Skrevet 8. mars 2024 #11 Skrevet 8. mars 2024 Ryddet for brukerdebatt og svar til det. _popcorn_, adm
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #12 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Om han har blå øyner enda så vil ikke det endre seg ❤️ Anonymkode: 48c6c...5ae Jo, det kan det. Mitt barn er halvt latino, og øynene ble ikke brune før nesten ett år. Riktignok er de lysebrune, ikke mørkebrune som farens øyne, men de forandret seg altså radikalt fra de blå øynene h*n var født med. Barnet mitt har også arvet min lyse hud. Mannen min er naturlig nok ikke like mørkhudet som en afrikaner, så det kan vel ikke sammenlignes helt, men folk vi kjenner/snakker med uttrykker stadig overraskelse over at en så brun mann kunne få så blek unge😛 Anonymkode: 2281e...c48
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #13 Skrevet 8. mars 2024 Genet for blå øyne nedarves recessivt. Dvs at begge foreldre må være bærere av genet. Om barnet beholder blåfargen tyder det på at forelderen med brune øyne bakover i sine slektslinjer har hatt andre som er bærere eller vært blåøyde. Slik nedarving kan ligge skjult gjennom flere generasjoner før man får et barn det vises fenotypisk på. Har man blå øyne har man alltid arvet fra begge foreldre. Har man brune, men er bærer av blått er det 50% mulighet for å gi videre, men for å få barn med blå øyne må den andre også ha genet. Brune øyne nedarves dominant og da har man alltid brune øyne om man er bærer av genet. Anonymkode: dc5dd...3e1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #14 Skrevet 8. mars 2024 Sønnen din vil nok fortsatt ha blå øyne og lys hud. Desverre! Anonymkode: 0fbfd...eb4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #15 Skrevet 8. mars 2024 Nå er vi norske, men øyenfargen endret seg da de ble 1 år, da gikk den fra blå til grønn/brun. Og ene barnet hadde lyse blondt hår, men det endret seg gradvis til brunt, men det tok flere år. Anonymkode: 95303...9c5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #16 Skrevet 8. mars 2024 Utrolig fascinerende at biologiske søsken kan få så ulike farger. Nydelige er de, uansett❤️ Anonymkode: 64c8b...681
IkkeStudentLenger Skrevet 8. mars 2024 #17 Skrevet 8. mars 2024 Vet om en jente som fikk fargene til moren og trekkene til faren. Moren er rødhåret, blåøyd og lys, mens faren var av afrikansk avstamning (usikker på hvilket land).
Leifr Skrevet 9. mars 2024 #18 Skrevet 9. mars 2024 Egentlig litt fascinerende at vi som art har såpass stor variasjon i pigmentering og utseende forøvrig, når vi har så lite genetisk variasjon generelt. (Seriøst, vi er ikke like ille innavlet som f.eks. geparder, men vi bærer tydelig preg av at våre forfedre må ha kommet nokså nær utryddelse en gang under midten av siste istid.) Muligens en sammenheng med at vi er så visuelt orienterte, at utseende ofte er svært avgjørende ved valg av partner.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #19 Skrevet 9. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 7.3.2024 den 23.29): Venninne gift med en afrikansk ættet mann. Tobarn. Eldste ser ut som faren. Mørk, brunøyd og nydelig. Yngste har fått moren sine gener - mye lysere i huden og øyenfargen er mellom brunt og blått. Heter kanskje hassel? Øyenfarge hos barn kan endre seg ila et par år. Men trenger ikke nødvendigvis det Anonymkode: eebe8...4bc Er ikke yngste nydelig...? Anonymkode: 38304...570
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå