Gå til innhold

Paranoid etter overgrep, men vet det er irrasjonelt. Er det vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble utsatt for seksuelt overgrep hjemme hos en fyr for en stund siden. Jeg kjente denne fyren, men har innsett at han drev med manipulasjon. Jeg har lagt frem hele situasjonen til par venner av meg, som sier at det han drev med er ren manipulasjon. Og han tok seg veldig til rette. I ettertid, så har jeg slitt med paranoia. Jeg er redd om kveldene, er skvetten for hver lyder. Og er redd han er i nærheten der jeg bor. Selvom han ikke vet hvor jeg bor nå, og jeg har heller ikke adressa mi ute på nettet. Så jeg vet dette er irrasjonelle tanker, men likevel er jeg helt paranoid til tider. Fordi han har i ettertid tatt kontakt med meg og skylder på meg. Jeg har ikke svart på meldingen, og kommer heller ikke til å gjøre det. 

Er det vanlig å være så paranoid? Han vet jo ikke hvor jeg bor. Eller han vet område, men ikke adressen. 

Anonymkode: f1de1...bf3

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Opplever man et traume er det vanlig å ha reaksjoner ja. Viktig å bearbeide. 

Anonymkode: e0641...b90

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har vært utsatt for et overgrep. Da er det helt vanlig å reagere slik. 

Anonymkode: 772ed...605

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som mann og overgrepsoffer i barndommen kan jeg svare for mange. Ja, det er veldig vanlig.

Anonymkode: 01fa6...ac0

Skrevet

Hva med å tøffe deg opp? Gi beskjed om at visst han sender en eneste melding til så anmelder du han? Angrep er beste forsvar. Ta kontrollen tilbake ❤️ invester i selvforsvarutstyr om det hjelper på. Ingen burde opplevd dette, men det er så mange som har gjort det samme. Husk du er ikke ødelagt og er verdifull. Han må leve med det han vet han har gjort med eller uten samvittighet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble utsatt for seksuelt overgrep hjemme hos en fyr for en stund siden. Jeg kjente denne fyren, men har innsett at han drev med manipulasjon. Jeg har lagt frem hele situasjonen til par venner av meg, som sier at det han drev med er ren manipulasjon. Og han tok seg veldig til rette. I ettertid, så har jeg slitt med paranoia. Jeg er redd om kveldene, er skvetten for hver lyder. Og er redd han er i nærheten der jeg bor. Selvom han ikke vet hvor jeg bor nå, og jeg har heller ikke adressa mi ute på nettet. Så jeg vet dette er irrasjonelle tanker, men likevel er jeg helt paranoid til tider. Fordi han har i ettertid tatt kontakt med meg og skylder på meg. Jeg har ikke svart på meldingen, og kommer heller ikke til å gjøre det. 

Er det vanlig å være så paranoid? Han vet jo ikke hvor jeg bor. Eller han vet område, men ikke adressen. 

Overgriperen min er død for lenge siden, men jeg får fremdeles vemmelser hvis jeg ser noen på gata som har liknende utseende som han. (Jeg var 15 og han 41). Nå er jeg 46.

Anonymkode: 60c81...f6e

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt normalt.. jeg er på samme sted akkurat nå. Det å være på en buss med folk er helt grusomt, og vibrasjonene fra bussen gir meg bilder i hodet. Du kan dra på krisesenter der du bor om du er redd han oppsøker deg. Nok er ett fint og gratis hjelpetilbud du kan prate med de om traumer og veien videre. Dag for dag sier jeg. Ta ting en dag av gangen, tenk hva du kan gjøre i dag. Og i morgen tar du i morgen. Om du vil sove med ett lite lys på, gjør det. Om du må sove hos en venn eller familie, gjør det. Hold deg opptatt med folk, det hjelper mye i prosessen💖 Du burde anmelde om du ikke har gjort det. Som de sa til meg "de fleste angrer i etterkant på at de ikke gjorde noe eller lurer på om de har gjort nok eller tatt alle de grepene de kunne ta." Og da er anmeldelsen en av de prosessene som kan hjelpe deg å sette ord på det, komme videre. Og gi han den beste medisinen uten å bli fysisk ~ Skremme han med anmeldelsen til å ALDRI gjøre dette med noen igjen. Henlagt blir den nok, men den vil alltid ligge der. Og da kan du få besøksforbud/voldsalarm hvis du anmelder ~ kanskje han må oppsøke deg for å få det, men det kan også meldinger vise til om han har planer om å gjennomføre ett besøk.

Anonymkode: 5e403...a37

• Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...