Gå til innhold

hjelp til å strikke sokker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare med (på nybegynnerspråk) hvordan jeg strikker sokker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vrangbord

Legg opp 48 (12 på hver pinne) masker. Strikk så langt du ønsker.

Hæl

Strikk 20 omganger glattstrikk over 24 av maskene (bruk kun to pinner). Ta første maske løst av på hver pinne. Disse maskene skal du bruke etterpå. Strikk så 14 masker, så to sammen og en etterpå. Snu og ta den første løs av. Strikk så til det er 10 masker igjen. Strikk to sammen, en etterpå. Snu, ta den første masken løst av. Strikk så tilbake til der du felte første gangen (hullet). Strikk sammen masken før og etter hullet, en etterpå. Snu, ta den første løs av. Fortsett slik til hullene er borte. Fordel så maskene fra hællappen på to pinner. På disse pinnene skal også de 10 kjedemaskene som ble laget tidligere. Strikk en omgang rett. Neste omgang skal du strikke to sammen på hver side av kjedemaskene. Dvs., la de 7 maskene på hver pinne som utgjør delen under foten være i fred, fell kun kjedemaskene. Dette fortsetter du med til det er 12 masker igjen på kjedemaskepinnene (altså like mange på hver av de fire pinnene). Strikk glattstrikk til du skal felle tåa.

Prøv sokken på foten. Når det du har strikket dekker lilletåa er det på tide å felle. Strikk fire masker, to sammen ut hele omgangen. Strikk så fire omganger rett uten å felle. Så strikker du 3 masker rett, to sammen ut omgangen, så tre omganger uten å felle. Strikk 2 masker, to sammen. Strikk 2 omganger uten felling. Strikk 1 maske, 2 sammen og så en omgang rett. Strikk to og to masker sammen. Nå er det kun igjen 2 masker på hver pinne, til sammen 8. Klipp av tråden, dra den gjennom alle maskene og fest godt. Fest andre eventuelle tråder også.

Denne bruker jeg, og jeg trodde det var noe av det vanskeligste i hele verden å strikke sokker, men så strikker jeg så det griner etter ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...