AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #1 Skrevet 7. mars 2024 For hvis jeg får slettet renter for denne perioden uten jobb, men kun betaler ned på selve lånet, så blir det mindre renter med mindre lån når jeg får meg jobb igjen? Tenker jeg helt feil her? Vet at studielån er det beste lånet man kan ha, men jeg kommer aldri til å få kjøpt meg leilighet uansett. Anonymkode: 9a6a0...ed8
Gjest Bromance Skrevet 7. mars 2024 #2 Skrevet 7. mars 2024 (endret) Nei du tenker ikke feil. Du skriver du er arbeidsledig, men er det sjanse for at du ender opp som ufør? Hvor stort er lånet ditt? Årsaken til at jeg spør om eventuell uførhet er at hvis man blir ufør så kan man få slettet hele / deler av studielånet. Og da er det dumt å betale ned på det hvis man uansett hadde fått slettet dette lånet. Endret 7. mars 2024 av Bromance skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #3 Skrevet 7. mars 2024 Takk for svar! Man vet vel kanskje aldri helt om man blir ufør, men foreløpig er jeg bare arbeidsledig fordi jeg er nyutdannet og ikke har fått napp på noe enda. Lånet mitt er på 500.000, sånn ca., så ganske mye. Anonymkode: 9a6a0...ed8
Gjest Bromance Skrevet 7. mars 2024 #4 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar! Man vet vel kanskje aldri helt om man blir ufør, men foreløpig er jeg bare arbeidsledig fordi jeg er nyutdannet og ikke har fått napp på noe enda. Lånet mitt er på 500.000, sånn ca., så ganske mye. Anonymkode: 9a6a0...ed8 Da hadde jeg betalt ned så mye jeg kan, men hvorfor tenker du at du aldri får kjøpt deg leilighet uansett?
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #5 Skrevet 7. mars 2024 Bromance skrev (1 minutt siden): Da hadde jeg betalt ned så mye jeg kan, men hvorfor tenker du at du aldri får kjøpt deg leilighet uansett? Jeg har bare hatt drittjobber og høyt studielån, så har tatt omskolering i godt voksen alder for å få 'normal' lønn uten at det ser så lovende ut akkurat nå. Er dessverre også en ekte storbyrotte, så jeg kan enten flytte utpå bygda og være venneløs og trist, eller bo i storbyen med nettverk og leie. Sikkert et dumt valg ifølge mange, men sånn er dessverre jeg. Anonymkode: 9a6a0...ed8 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #6 Skrevet 7. mars 2024 Jeg hadde ikke betalt ned noe mer enn minimum. Anonymkode: 29d30...51b
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #7 Skrevet 8. mars 2024 Hvis du tror du kan gjøre noe bedre med pengene i stedet, for eksempel investere i fond, eller investere i deg selv (utdanning, kurs), så er det dumt å betale mer enn nødvendig på et lån som ikke koster noe når renten er 0. Faktisk minker lånet reelt sett når renten er null. Pga inflasjon blir kronen mindre verdt. Men det kommer også an på din egen disiplin. For hvis pengene du lar være å betale ned låned med sløses bort på meningsløse ting du ikke engang har særlig glede av, så får du straffen senere når du faktisk må begynne å betale renter og avdrag du ellers kunne ha sluppet. Fond har også en bakside, det kan gå halvt i dass. Anonymkode: 9a668...468 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå