Gå til innhold

Overføre eiendom til barn mens forelder fortsatt er i live?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min far eier sitt barndomshjem som vi bruker som feriehus.

Han er syk, og han og min mor ønsker å overføre huset til meg. Jeg er enebarn, og huset er ikke verdt mye når det gjelder penger, men betyr mye for meg personlig.

Noen som vet hva som lønner seg her? Blir det mest avgifter osv hvis det overføres mens han fortsatt lever, eller burde vi vente til det blir arv etter hans død?

Anonymkode: 1d318...26c

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom eiendommen overføres til deg nå, må du betale dokumentavgift. Du slipper å betale dokumentavgift ved arv. Dokumentavgiften betegnes fra verdi godkjent av Statens kartverk, også om du ikke betaler for eiendommen.

Anonymkode: d2fa0...56e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk.

Husker jeg riktig hvis jeg tenker at dokumentavgiften er 2,5%(?) av verdien?

I så fall har det ikke så mye å si....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk.

Husker jeg riktig hvis jeg tenker at dokumentavgiften er 2,5%(?) av verdien?

I så fall har det ikke så mye å si....

Det er riktig ja

Anonymkode: 696c2...90b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan utløse formueskatt hos deg. Da blir huset regnet som sekundærbolig og da tas 100% av markedsverdi. Hvis du ikke har mer verdier enn lån kan det utløste skatt. Det er ikke en voldsom sum men greit å være klar over det.

Anonymkode: e9dd3...8ae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det kan utløse formueskatt hos deg. Da blir huset regnet som sekundærbolig og da tas 100% av markedsverdi. Hvis du ikke har mer verdier enn lån kan det utløste skatt. Det er ikke en voldsom sum men greit å være klar over det.

Anonymkode: e9dd3...8ae

Takk for innspill. Takst på hus er ikke voldsom (vil tippe godt under en million med tanke på størrelse, standard og beliggenhet og hva andre boliger går for i kommunen), men det er verdt å sjekke opp!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...