Gå til innhold

Bli frisk fra ulike sykdommer fra graviditet, kan du dele din historie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt om flere tilfeller av folk som har blitt friske fra ulike sykdommer ved graviditet, altså at graviditeten "kurerte" dem. Men dette er ikke folk jeg kjenner personlig, så jeg har ikke kunne spurt ut om mer om situasjonen deres, derfor ville jeg spørre her. 

F.eks er det denne saken https://www.rb.no/nyheter/me/sykdom/graviditeten-gjorde-gina-aurora-24-frisk-etter-ni-ar-med-me/s/5-43-330421 om en som ble frisk fra ME, og det jeg har hørt om er folk som har blitt frisk fra OCD og GAD. 

Er det noen andre som ble frisk fra (langvarig) sykdom da dere ble gravid, varte det for alltid, hvordan fungerte det. Hva er din historie? Alt av sykdommer gjelder, men tenker selv at det kanskje er mest relevant med tanke på psykiske sykdommer, og kroniske smertetilstander og utmattelsestilstander, men jeg er åpen for at det kan skje med andre ting også. 

Anonymkode: 2b503...f20

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en hormonsykdom, som forsvant, og jeg kunne slutte med medisiner! Om det var kun svangerskapet, hvem vet, men jeg slet med mye lav energi, svimmelhet og kvalme før, som gikk magisk over. Fikk til gjengjeld PTSD etter fødsel. Så.. det kan gå andre veier også 🙃

Anonymkode: 2f0da...b41

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde en hormonsykdom, som forsvant, og jeg kunne slutte med medisiner! Om det var kun svangerskapet, hvem vet, men jeg slet med mye lav energi, svimmelhet og kvalme før, som gikk magisk over. Fikk til gjengjeld PTSD etter fødsel. Så.. det kan gå andre veier også 🙃

Anonymkode: 2f0da...b41

Uff, så leit å høre at du fikk PTSD. Var dette utelukkende pga fødselssituasjonen, eller tror du det hadde sammenheng med sykdommene dine fra tidligere? 

Var lav energi, svimmelhet og kvalme i en sånn grad at du ikke hadde 100% funksjonsevne/arbeidsevne? Rart å høre egentlig, at det kan fungere sånn. 

God bedring med PTSD, det høres tungt ut, jeg har troa på deg og at du kan "riste det av deg" (ref. til somatic experiencing som mener vi skal riste oss ut av traumer :P ) 

TS

AnonymBruker
Skrevet

I 7-8 år før graviditeten reagerte magen min ganske så dårlig på melkeprodukter - men etter første graviditet virker det som om det har gått i orden igjen 😅

Anonymkode: 775e3...a35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En venninne av meg begynte å tåle gluten igjen da hun var gravid😊

Anonymkode: 80162...386

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tålte plutselig melk når jeg ble gravid, varte til baby var nesten 2 mnd, da ble jeg dårlig igjen 😅

Anonymkode: 371fe...960

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med hypofosfatemi, kronisk lavt fosfat nivå i blodet i flere år, der jeg har vert svært trøtt og sliten i perioder, hodepine og muskelsmerter. Har vert på utredning, men de har ikke funnet noen årsak. Nå i graviditeten har fosfat verdiene utrolig nok steget, nivåene er fine og jeg har aldri hatt så fine nivåer som jeg har nå. Jeg vil påstå det har noe med graviditeten å gjøre, da jeg har stått på behandling i flere år uten effekt. Blir spennende å se om dette vedvarer etter graviditeten også!

Anonymkode: 136b4...2a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har slitt med hypofosfatemi, kronisk lavt fosfat nivå i blodet i flere år, der jeg har vert svært trøtt og sliten i perioder, hodepine og muskelsmerter. Har vert på utredning, men de har ikke funnet noen årsak. Nå i graviditeten har fosfat verdiene utrolig nok steget, nivåene er fine og jeg har aldri hatt så fine nivåer som jeg har nå. Jeg vil påstå det har noe med graviditeten å gjøre, da jeg har stått på behandling i flere år uten effekt. Blir spennende å se om dette vedvarer etter graviditeten også!

Kan det hende at siden maten passeres sakte gjennom tarmsystemet under en graviditet at kroppen får bedre tid til å absorbere fosfat i maten?

AnonymBruker
Skrevet

Fibromyalgien min har blitt bedre under begge svangerskap, men lik etterpå. Så det er vel noe hormonelt som påvirker.

Anonymkode: de252...a20

AnonymBruker
Skrevet
Månestråla skrev (4 timer siden):

Kan det hende at siden maten passeres sakte gjennom tarmsystemet under en graviditet at kroppen får bedre tid til å absorbere fosfat i maten?

Tviler på at dette er årsaken, da det er med urinen jeg skiller ut for mye fosfat, opptaket i tarmen er fint, har sjekket med gastroskopi og koloskopi. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Wow, det er jo helt fantastisk. ❤️

Krysser fingrene for deg og at det varer etter graviditet. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fibromyalgien min har blitt bedre under begge svangerskap, men lik etterpå. Så det er vel noe hormonelt som påvirker.

Anonymkode: de252...a20

Så leit at det bare var midlertidig. Kanskje løsningen for oss er å være kronisk gravid. :P 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har FÅTT en ny autoimmun sykdom etter hvert svangerskap og de er permanente.

Anonymkode: 920f2...be3

AnonymBruker
Skrevet

Tourettes og ble kvitt verbale (og sjenerende) tics. Ble med enebarn pga frykt for å aktivere dem i en ny graviditet. (Har fortsatt motoriske tics da, så feil å si helt frisk)

Anonymkode: c185b...fe1

AnonymBruker
Skrevet

Migrenen min forsvant i første svangerskap, og kom så vidt tilbake i en mye mildere versjon som er helt til å leve med etter fødselen. Moren min ble helt kvitt migrenen da hun var gravid med meg. 

Jeg har heller ikke hatt en eneste urinveisinfeksjon etter at jeg fikk eldstebarnet, og så mange år uten infeksjon har jeg aldri vært i nærheten av før. Jeg har vært plaget av tilbakevendene uvi'er siden barndommen. Jeg tør ikke si høyt at jeg er kurert enda, men det begynner nesten å virke sånn :) 

Anonymkode: 1515a...5e7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja!!! Jeg hadde kronisk senebetennelse i håndleddet, og med den fulgte en rar "kul" plassert oppå på det smaleste stedet ved håndleddet. Denne kulen hadde jeg hatt i ÅRESVIS, og den var så stor at jeg fikk temmelig nedsatt bevegelighet i håndleddet. Jeg gikk til fysio, kiropraktor, fikk trykkbølgebehandling etc. ingenting hjalp, og tilslutt var hjelpen jeg fikk dette rådet: "nei, du får bare ikke anstrenge deg så", bortsett fra at drt var livet som ga meg betennelsen.. hvordan avlaste liksom. 

Såååå ble jeg gravid, og en dag… våknet jeg opp uten kulen! Bevegeligheten kom tilbake i håndleddet også, og siden har jeg ikke hatt senebetennelse i hendene! 

Jeg har faktisk tøyset med at det var et mirakel……. Men mulig det er en helt vanlig medisinsk hendelse da, siden flere blir friske fra ymse i graviditetene? :sjokk: ja ja! Jeg er uansett fornøyd!

Anonymkode: b1314...446

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble kvitt menssmerter :P Men det tror jeg er ganske vanlig.

Anonymkode: e2eff...868

AnonymBruker
Skrevet

Ikke sykdom, men laktoseintoleranse. Har kunnet spist vanlige melkeprodukter i 3 graviditeter uten å få intense magesmerter og dårlig mage. Var fantastisk å spise soft is og melkesjokolade! Gynekolog mente det kunne være pga at fordøyelsen var tregere som gravid. Toleransen gikk dessverre gått over like etter fødsel alle gangene. 

Anonymkode: a0f04...95f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...