Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde eksamen i bedriftsøkonomi som gikk til hel"@%&, rett og slett. Samlet poeng på eksamen var 100%, men tipper jeg fikk litt under 40%. Det jeg lurer på er om det er alle universiteter som kjører 41% praksisen? Jeg tok eksamen på UiA, men finner ikke info om 41% for å bestå hos dem. 

Anonymkode: 0584e...479

AnonymBruker
Skrevet

Det varier fra emne til emne hvordan de fordeler karakterer. Har i hovedsak vært borti 40% min for å bestå, men også normalfordeling av karakterer hvor 10% dårligste får stryk.

Anonymkode: 319fc...f56

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det varier fra emne til emne hvordan de fordeler karakterer. Har i hovedsak vært borti 40% min for å bestå, men også normalfordeling av karakterer hvor 10% dårligste får stryk.

Anonymkode: 319fc...f56

Er det vanlig praksis med 40% krav på de fleste universitetene? Selvom de presiserer det.

Anonymkode: 8f94a...28a

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Det varier fra emne til emne hvordan de fordeler karakterer. Har i hovedsak vært borti 40% min for å bestå, men også normalfordeling av karakterer hvor 10% dårligste får stryk.

Anonymkode: 319fc...f56

Er ganske uintelligent den normalfordelingen på karakterer som mange av utdanningene praktiserer.

Skjønner ikke at noe sånt kan bli vedtatt og innført. Jeg var vært i mange år nå.

For ett år kan faget ha en god foreleser og oppnå en god motiverende stemning blant studentene som gjør at mange blir flinkere.

Neste år kan det være motsatt. Foreleser suger og to-tre studenter forsurer miljøet.

Da vil alle de ti som stryker det første året kunne ha bestått hvis de bare utsatte ett år å ta eksamen men ikke glemte noe av undervisningen i mellomtiden (hvis de var flinke å repetere).

Karakterene bør vise kunnskapsnivået, ikke hvordan de var sammenlignet med sine tilfeldige medstudenter og hvilket studiemiljø de tilfeldigvis havnet i. Det er kunnskapsnivået bedriftene ønsker å vite.

Anonymkode: e1332...3a2

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Er ganske uintelligent den normalfordelingen på karakterer som mange av utdanningene praktiserer.

Skjønner ikke at noe sånt kan bli vedtatt og innført. Jeg var vært i mange år nå.

For ett år kan faget ha en god foreleser og oppnå en god motiverende stemning blant studentene som gjør at mange blir flinkere.

Neste år kan det være motsatt. Foreleser suger og to-tre studenter forsurer miljøet.

Da vil alle de ti som stryker det første året kunne ha bestått hvis de bare utsatte ett år å ta eksamen men ikke glemte noe av undervisningen i mellomtiden (hvis de var flinke å repetere).

Karakterene bør vise kunnskapsnivået, ikke hvordan de var sammenlignet med sine tilfeldige medstudenter og hvilket studiemiljø de tilfeldigvis havnet i. Det er kunnskapsnivået bedriftene ønsker å vite.

Anonymkode: e1332...3a2

Dette 100% !!!!

Normalfordeling og gruppeeksamen er to konsepter som burde vært avskaffet i høyere utdanning. Jeg klarer ikke å se at det gir noen mening overhode.

Anonymkode: b3caa...4a5

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

40% er ikke standard, nei. Noen har som andre har nevnt normalfordeling (krever et stort antall studenter som tar emnet). Ellers varierer grensa. Der jeg jobber bruker vi for eksempel 40%, mens et annet fakultet bruker 35%. Jeg har vært ekstern sensor for en høyskole, der brukte de 30%, vet ett tilfelle 18%. 😵‍💫 Sistnevnte gjorde det nesten umulig å stryke noen, selv besvarelser som helt klart burde strøket.

Anonymkode: 3deb8...bed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er ganske uintelligent den normalfordelingen på karakterer som mange av utdanningene praktiserer.

Skjønner ikke at noe sånt kan bli vedtatt og innført. Jeg var vært i mange år nå.

For ett år kan faget ha en god foreleser og oppnå en god motiverende stemning blant studentene som gjør at mange blir flinkere.

Neste år kan det være motsatt. Foreleser suger og to-tre studenter forsurer miljøet.

Da vil alle de ti som stryker det første året kunne ha bestått hvis de bare utsatte ett år å ta eksamen men ikke glemte noe av undervisningen i mellomtiden (hvis de var flinke å repetere).

Karakterene bør vise kunnskapsnivået, ikke hvordan de var sammenlignet med sine tilfeldige medstudenter og hvilket studiemiljø de tilfeldigvis havnet i. Det er kunnskapsnivået bedriftene ønsker å vite.

Anonymkode: e1332...3a2

Enig, det viktige er jo hva studenten kan, ikke hva hen kan i forhold til alle andre. Sistnevnte ser man jo uansett ut fra karakterfordelingen i emnet, som kommer opp i Vitnemålsportalen. 

Anonymkode: 3deb8...bed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...