AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #1 Skrevet 7. mars 2024 Hadde eksamen i bedriftsøkonomi som gikk til hel"@%&, rett og slett. Samlet poeng på eksamen var 100%, men tipper jeg fikk litt under 40%. Det jeg lurer på er om det er alle universiteter som kjører 41% praksisen? Jeg tok eksamen på UiA, men finner ikke info om 41% for å bestå hos dem. Anonymkode: 0584e...479
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #2 Skrevet 7. mars 2024 Det varier fra emne til emne hvordan de fordeler karakterer. Har i hovedsak vært borti 40% min for å bestå, men også normalfordeling av karakterer hvor 10% dårligste får stryk. Anonymkode: 319fc...f56
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #3 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det varier fra emne til emne hvordan de fordeler karakterer. Har i hovedsak vært borti 40% min for å bestå, men også normalfordeling av karakterer hvor 10% dårligste får stryk. Anonymkode: 319fc...f56 Er det vanlig praksis med 40% krav på de fleste universitetene? Selvom de presiserer det. Anonymkode: 8f94a...28a
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #4 Skrevet 7. mars 2024 36 minutter siden, AnonymBruker said: Det varier fra emne til emne hvordan de fordeler karakterer. Har i hovedsak vært borti 40% min for å bestå, men også normalfordeling av karakterer hvor 10% dårligste får stryk. Anonymkode: 319fc...f56 Er ganske uintelligent den normalfordelingen på karakterer som mange av utdanningene praktiserer. Skjønner ikke at noe sånt kan bli vedtatt og innført. Jeg var vært i mange år nå. For ett år kan faget ha en god foreleser og oppnå en god motiverende stemning blant studentene som gjør at mange blir flinkere. Neste år kan det være motsatt. Foreleser suger og to-tre studenter forsurer miljøet. Da vil alle de ti som stryker det første året kunne ha bestått hvis de bare utsatte ett år å ta eksamen men ikke glemte noe av undervisningen i mellomtiden (hvis de var flinke å repetere). Karakterene bør vise kunnskapsnivået, ikke hvordan de var sammenlignet med sine tilfeldige medstudenter og hvilket studiemiljø de tilfeldigvis havnet i. Det er kunnskapsnivået bedriftene ønsker å vite. Anonymkode: e1332...3a2 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #5 Skrevet 8. mars 2024 9 hours ago, AnonymBruker said: Er ganske uintelligent den normalfordelingen på karakterer som mange av utdanningene praktiserer. Skjønner ikke at noe sånt kan bli vedtatt og innført. Jeg var vært i mange år nå. For ett år kan faget ha en god foreleser og oppnå en god motiverende stemning blant studentene som gjør at mange blir flinkere. Neste år kan det være motsatt. Foreleser suger og to-tre studenter forsurer miljøet. Da vil alle de ti som stryker det første året kunne ha bestått hvis de bare utsatte ett år å ta eksamen men ikke glemte noe av undervisningen i mellomtiden (hvis de var flinke å repetere). Karakterene bør vise kunnskapsnivået, ikke hvordan de var sammenlignet med sine tilfeldige medstudenter og hvilket studiemiljø de tilfeldigvis havnet i. Det er kunnskapsnivået bedriftene ønsker å vite. Anonymkode: e1332...3a2 Dette 100% !!!! Normalfordeling og gruppeeksamen er to konsepter som burde vært avskaffet i høyere utdanning. Jeg klarer ikke å se at det gir noen mening overhode. Anonymkode: b3caa...4a5 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #6 Skrevet 8. mars 2024 40% er ikke standard, nei. Noen har som andre har nevnt normalfordeling (krever et stort antall studenter som tar emnet). Ellers varierer grensa. Der jeg jobber bruker vi for eksempel 40%, mens et annet fakultet bruker 35%. Jeg har vært ekstern sensor for en høyskole, der brukte de 30%, vet ett tilfelle 18%. 😵💫 Sistnevnte gjorde det nesten umulig å stryke noen, selv besvarelser som helt klart burde strøket. Anonymkode: 3deb8...bed
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #7 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er ganske uintelligent den normalfordelingen på karakterer som mange av utdanningene praktiserer. Skjønner ikke at noe sånt kan bli vedtatt og innført. Jeg var vært i mange år nå. For ett år kan faget ha en god foreleser og oppnå en god motiverende stemning blant studentene som gjør at mange blir flinkere. Neste år kan det være motsatt. Foreleser suger og to-tre studenter forsurer miljøet. Da vil alle de ti som stryker det første året kunne ha bestått hvis de bare utsatte ett år å ta eksamen men ikke glemte noe av undervisningen i mellomtiden (hvis de var flinke å repetere). Karakterene bør vise kunnskapsnivået, ikke hvordan de var sammenlignet med sine tilfeldige medstudenter og hvilket studiemiljø de tilfeldigvis havnet i. Det er kunnskapsnivået bedriftene ønsker å vite. Anonymkode: e1332...3a2 Enig, det viktige er jo hva studenten kan, ikke hva hen kan i forhold til alle andre. Sistnevnte ser man jo uansett ut fra karakterfordelingen i emnet, som kommer opp i Vitnemålsportalen. Anonymkode: 3deb8...bed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå