AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #1 Del Skrevet 7. mars 2024 Jeg ønsker å bytte ut margarin med noe annet, men er usikker på forskjellene.. hva er margin og hva er smør... Jeg bruker en smidjernpanne, så det må tåle å brukes i slike panner (og høy temp). Jeg liker ikke å bruke olje, kroppen min liker ikke når jeg steker noe i olje. Jeg bryter ut i kviser umiddelbart. Spesielt av raps/solsikke. Jeg syns også at mange typer smør har en tendens til å ose eller sette vond smak. Jeg trenger å steke i noe som er nøytralt i smak, ikke olje, og ikke margarin. Som kan brukes i jernpanne. Noen som vet? Anonymkode: 850ae...ed1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #2 Del Skrevet 7. mars 2024 Smør er smør, og margarin er margarin, det står merket på pakken. Smør tåler dårligere varme, så den brenner seg fortere, men den er overlegen på smak. Så hvis du ikke ønsker å bruke olje, så ville jeg brukt margarin når du skal steke på veldig høy varme, og smør ellers Anonymkode: f83a4...ea8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #3 Del Skrevet 7. mars 2024 Har du prøvd kokosolje? Vet du sier ikke olje, men føler den er ganske annerledes fra de andre oljene. Anonymkode: a5721...ab4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 7. mars 2024 #4 Del Skrevet 7. mars 2024 Smør! Se.på ingrediensene så ser du at smør er et "rent" produkt basert på melk, mens margarin er ultraprossesert med en lang ingrediensliste 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #5 Del Skrevet 7. mars 2024 Klarnet smør! Ghee, som det kalles. Kan kjøpes i "innvandrerbutikker". Melkeproteinene i smøret (som blir svidd ved høy varme) er fjernet, slik at kun fettet blir igjen. Anonymkode: 7fc76...5ab 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #6 Del Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Smør er smør, og margarin er margarin, det står merket på pakken. Smør tåler dårligere varme, så den brenner seg fortere, men den er overlegen på smak. Så hvis du ikke ønsker å bruke olje, så ville jeg brukt margarin når du skal steke på veldig høy varme, og smør ellers Anonymkode: f83a4...ea8 Men tåler all smør å stekes? Da tenker jeg altså vanlig steking ala kjøttdeig, egg, osv. Men i jernpanne. (opplever at den føles "hetere" selv om mat ikke svies) Anonymkode: 850ae...ed1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #7 Del Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har du prøvd kokosolje? Vet du sier ikke olje, men føler den er ganske annerledes fra de andre oljene. Anonymkode: a5721...ab4 jeg har ikke forsøkt kokosolje i stekepanne! jeg har brukt kokosolje (med smak) tidligere, og vært fornøyd. men det var på svak varme i annen panne. er litt redd kokosolje skal ose eller svies /ødelegges i jernpanne :s Anonymkode: 850ae...ed1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 7. mars 2024 #8 Del Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Klarnet smør! Ghee, som det kalles. Kan kjøpes i "innvandrerbutikker". Melkeproteinene i smøret (som blir svidd ved høy varme) er fjernet, slik at kun fettet blir igjen. Anonymkode: 7fc76...5ab Man kan også lage ghee selv: https://www.tine.no/oppskrifter/sauser-og-dressinger/kalde-sauser-og-dressinger/klaret-smør 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #9 Del Skrevet 7. mars 2024 Bremykt Anonymkode: 2e5bb...538 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #10 Del Skrevet 7. mars 2024 Roci skrev (1 minutt siden): Man kan også lage ghee selv: https://www.tine.no/oppskrifter/sauser-og-dressinger/kalde-sauser-og-dressinger/klaret-smør Ja, absolutt. Men for meg som bor i Oslo er det så lett tilgjengelig at jeg heller kjøper ferdig. Rimeligere blir det også. Men såklart, vil man støtte Tine eller Rørosmeieriene så lager man selv😊 Anonymkode: 7fc76...5ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 7. mars 2024 #11 Del Skrevet 7. mars 2024 Smør er et rent meieriprodukt laget av melk. Sunt og godt. Best til det aller meste. Margarin er en billig ultraprosessert smørerstatning laget av diverse planteoljer og et sammensurium av kjemikalier og E-stoffer for å få det til å likne smør. Hvis du trenger noe fett til steking på høy temperatur ville jeg heller brukt ren rapsolje, enn å bruke margarin. Margarinen inneholder også rapsolje eller liknende i tillegg til en masse andre greier du ikke trenger. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 7. mars 2024 #12 Del Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men tåler all smør å stekes? Da tenker jeg altså vanlig steking ala kjøttdeig, egg, osv. Men i jernpanne. (opplever at den føles "hetere" selv om mat ikke svies) Anonymkode: 850ae...ed1 Bruk ekte meierismør. Det kan du bruke til alt, fra steking og baking, til å ha på brødskiva. Fungerer fint i stekepanna til vanlig. Det blir brunt ved høy temperatur, men det gjør som regel ikke noe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #13 Del Skrevet 7. mars 2024 aksase skrev (1 minutt siden): Smør er et rent meieriprodukt laget av melk. Sunt og godt. Best til det aller meste. Margarin er en billig ultraprosessert smørerstatning laget av diverse planteoljer og et sammensurium av kjemikalier og E-stoffer for å få det til å likne smør. Hvis du trenger noe fett til steking på høy temperatur ville jeg heller brukt ren rapsolje, enn å bruke margarin. Margarinen inneholder også rapsolje eller liknende i tillegg til en masse andre greier du ikke trenger. Ja det var en av grunnene til at jeg ikke vil bruke margarin mer. Men jeg ønsker ikke å bruke rapsolje, da jeg ser ut til å reagere negativt på det. Er bare så redd for at smøret skal ose/ikke tåle å være i jernpanne? Anonymkode: 850ae...ed1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 7. mars 2024 #14 Del Skrevet 7. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, absolutt. Men for meg som bor i Oslo er det så lett tilgjengelig at jeg heller kjøper ferdig. Rimeligere blir det også. Men såklart, vil man støtte Tine eller Rørosmeieriene så lager man selv😊 Anonymkode: 7fc76...5ab Og for meg som enten må reise til nærmeste by eller bestille på nett, blir det både enklere og rimeligere å lage selv🙂 Da handler det mer om hva som er tilgjengelig enn hvem man vil støtte. Har for den saks skyld ingen motforestillinger mot å handle verken fra Tine eller Rørosmeieriet. Endret 7. mars 2024 av Roci 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 7. mars 2024 #15 Del Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bremykt Anonymkode: 2e5bb...538 Bremykt funker, men det er jo et blandingsprodukt, med meierismør innblandet rapsolje for å gjøre det mykere å smøre på brødskiva. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #16 Del Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men tåler all smør å stekes? Da tenker jeg altså vanlig steking ala kjøttdeig, egg, osv. Men i jernpanne. (opplever at den føles "hetere" selv om mat ikke svies) Anonymkode: 850ae...ed1 Kan fint steke med smør, jeg bruker nesten bare det. Problemet kommer først ved veldig høy varme, som når man skal steke biff feks, da tilsetter man smør helt på slutten for smak, og så det ikke rekker å bli brent Anonymkode: f83a4...ea8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 7. mars 2024 #17 Del Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja det var en av grunnene til at jeg ikke vil bruke margarin mer. Men jeg ønsker ikke å bruke rapsolje, da jeg ser ut til å reagere negativt på det. Er bare så redd for at smøret skal ose/ikke tåle å være i jernpanne? Anonymkode: 850ae...ed1 Da foreslår jeg at du prøver. Skaff deg litt meierismør, fyr opp panna, hiv oppi litt smør, og se hva som skjer. Folk lager mat og bruker stekepanner på ulike måter, så den beste måten å finne ut om det passer akkurat din "kjøkkenstil", det er å prøve selv. 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 7. mars 2024 #18 Del Skrevet 7. mars 2024 Før i tiden hadde vi bare jernpanner. Gikk helt fint med smør det. Men som med andre panner steiker man vel aldri på full guffe hele tiden... Noen ganger har jeg hatt bare litt olje sammen med smøret.. husker ikke om det er noe jeg har fra matlagingsprogrammer, men det skal gjøre at smøret tåler mer varme ellerno. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #19 Del Skrevet 7. mars 2024 Vi har bare smør. Funker til alt. Anonymkode: cb936...779 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #20 Del Skrevet 7. mars 2024 Jeg bruker bare meierismør til alt, rent produkt, i motsetning til margarin. Steker bare på litt svakere varme. Bruker også jernpanne. Anonymkode: 66885...4df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå