Apis Skrevet 7. mars 2024 #21 Del Skrevet 7. mars 2024 Aldri si fra seg odel, bare vike plassen. Slik at vis broren selger igjen, så har en fortsatt odel og forkjøpsrett til å overta. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #22 Del Skrevet 7. mars 2024 Apis skrev (4 minutter siden): Aldri si fra seg odel, bare vike plassen. Slik at vis broren selger igjen, så har en fortsatt odel og forkjøpsrett til å overta. Og hvor i loven står det at man kan holde på en odel i uendelighet? Anonymkode: 7d4e8...1af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #23 Del Skrevet 7. mars 2024 Din far kan gi gården gratis til din bror så lenge din far er i live, og du har da 6mnd på å kreve odel. Frasier du deg odel, så vil du arve 50% av det din far etterlater seg av immaterielle verdier (evt mindre dersom du har flere søsken) den dagen han går bort. Venter dere til din far dør, så har du førsteretten til å kjøpe gården. Takst blir da vanligvis landbrukstakst minus 25% åsetefradrag, så får den som kjøpes ut av boet 50% av det som gjenstår etter åsetefradraget dersom det er bare dere to. Blir gården eller jord osv solgt før det har gått 10 år, så skal fortjenesten deles på alle arvingene. Etter 10år og 1 dag sår den som ‘fikk’ gården fritt til å selge gården skattefritt uten å måtte dele med sine søsken. Anonymkode: 5d917...982 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #24 Del Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke sånn at jeg skal ha gården, men hvis sant skal sies har det vært så innmari forskjellsbehandling på oss «barna» opp igjennom at det hadde faktisk vært fint for en gangsskyld å fått noe økonomiske fordeler. Føler jeg har måtte gå den harde veien med lang utdanning, huslån, kjøp av bil, betaling av studiegjeld etc… mens bror har ikke utdanning/studiegjeld, har fått det ene hovedhuset på gården han nå bor i, en traktor, en gravemaskin etc… Slik tenkte mitt yngre søsken også. At det var så synd i hen som ikke hadde en gård. Men hen fikk den gratis av meg da far døde. Resultatet? Alle kyrne sendt på slakt etter mindre enn 5 år, 2.5 millioner i gjeld og ei voldsom bitterhet. Det er tøft å vokse opp som "The Spare", men du er faktisk den heldige her. Hva skal din bror finne på når gården ikke kan drives lengre? Han har jo ingen verdens ting. Ikke utdannelse og knapt en CV. Anonymkode: 98f63...85a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 7. mars 2024 #25 Del Skrevet 7. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Og hvor i loven står det at man kan holde på en odel i uendelighet? Anonymkode: 7d4e8...1af Er det ikke 20 år? Edit : fant denne https://www.bondelaget.no/jusilandbruket/fraskrivelse-av-odelsrett-eller-losningsrett Avgjørende er derfor hvorledes erklæringen om fraskrivelse av "odelen" er formulert fra nr. 1 og 2. Dersom de kun har fraskrevet seg løsningsretten overfor nr. 3 og hans/hennes linje, jf. "andsynes einskilde" etter § 25, er det bare en prioritetsvikelse overfor nr. 3 og hans/hennes linje som er skjedd ved at nr. 3 med sin linje rykker opp med beste prioritet i søskenflokken. Ved salg til andre enn nr. 3`s linje, har nr. 1 og 2 fortsatt odelsretten i behold uansett hvor lang tid etter nr. 3`s erverv salget skjer til andre. De kan dermed reise odelssøksmål mot kjøperen. Endret 7. mars 2024 av Apis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #26 Del Skrevet 7. mars 2024 Jeg har en venninne som har odelsrett, men ønsket ikke å ta over gården. Men broren hennes ønsket å ta over gården. Venninnen min har en søster til, så de arver hver sin hytte isteden. Anonymkode: 53294...93c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 7. mars 2024 #27 Del Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg og bror snakker godt sammen, og det er nærmest en selvfølge at han skal overta gården og drive den. MEN dette med odelsrett - hva har egentlig jeg krav på? Min tante ble kjøpt ut av odelen av min far (hun var også førstefødte på denne gården), men nå mener min far at min bror ikke trenger å kjøpe meg ut. Han sier at han kan gå forbi meg og skrive gården rett på bror. Er dette virkelig sant? Det er ikke sånn at jeg skal ha gården, men hvis sant skal sies har det vært så innmari forskjellsbehandling på oss «barna» opp igjennom at det hadde faktisk vært fint for en gangsskyld å fått noe økonomiske fordeler. Føler jeg har måtte gå den harde veien med lang utdanning, huslån, kjøp av bil, betaling av studiegjeld etc… mens bror har ikke utdanning/studiegjeld, har fått det ene hovedhuset på gården han nå bor i, en traktor, en gravemaskin etc… Noen som har vært i samme situasjon? Jeg synes det er vanskelig å navigere seg på nett om hva man har krav på i dagens mange lover og forskrifter. Far har nok ikke tenkt til å gi fra seg gård før han dør… og jeg ønsker ikke å måtte punge ut for advokathjelp hva angår spørsmål om odel riktig enda før det faktisk blir nødvendig. Anonymkode: 74602...c3b Jeg leser at det er mye du ikke har forstått når det gjelder odel. Det blir for mye å nevne alt, men her kan du lese deg opp. https://www.bondelaget.no/jusilandbruket/ For det første kan det ikke stemme at din far kjøpte ut din søsters odelsrett. Han er 83 år, og først ved lovendring i 2009 ble kvinner og menn likestilte mht. odelsrett. Ingen lov har tilbakevirkende kraft, og din far hadde altså odel til gården selv om hans søster var eldst. Når han betalte henne, var dette frivillig, og ikke noe han juridisk måtte. Siden faren din er over 80, vil jeg anta at du og broren din er i 50-60 årsalderen. Vær da klar over at menn født før 1965 har bedre odelsrett enn sine eldre søstre. Mange kvinner tror de har odelsrett, men har det ikke. Ja, faren din har rett. Han kan skrive gården over på broren selv om du har best odel. Da må du reise odelsløsningssak innen 6 mnd etter tinglysning. Da fastsetter retten en odelstakt som du må betale for å overta gården. Da følger også bo- og driveplikt med. I din sak vil imidlertid "Urimelighetsregelen" slå inn. Da nekter domstolen odelsløsning. Det gjelder f.eks. når et yngre barn (broren din) har hjulpet til på gården og nå overtatt den fra foreldrene, men det eldste barnet (du) har flyttet hjemmefra og har et annet yrke. Det er leit å lese din bitterhet over å føle deg urettferdig behandlet. For meg høres den ut til å være basert på manglende kunnskaper om gårdsdrift og verdier. Din far mottar pensjon, og da er det rimelig at inntekten fra gården tilfaller driver, altså broren din. Når han velger å kjøpe traktor/gravemaskin er det investeringer i gården - ikke en gave. Kort sagt, du er helt på jordet! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #28 Del Skrevet 7. mars 2024 Anonym90059005 skrev (3 timer siden): Tror ikke han har rett til å skrive over gården til sønnen så lenge det er odel på den? Hvis han har solgt eller gitt bort deler av den og den er nå under en viss antall mål så faller odelsretten bort. Anonymkode: 47411...b18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #29 Del Skrevet 7. mars 2024 Amossa skrev (45 minutter siden): Jeg leser at det er mye du ikke har forstått når det gjelder odel. Det blir for mye å nevne alt, men her kan du lese deg opp. https://www.bondelaget.no/jusilandbruket/ For det første kan det ikke stemme at din far kjøpte ut din søsters odelsrett. Han er 83 år, og først ved lovendring i 2009 ble kvinner og menn likestilte mht. odelsrett. Ingen lov har tilbakevirkende kraft, og din far hadde altså odel til gården selv om hans søster var eldst. Når han betalte henne, var dette frivillig, og ikke noe han juridisk måtte. Siden faren din er over 80, vil jeg anta at du og broren din er i 50-60 årsalderen. Vær da klar over at menn født før 1965 har bedre odelsrett enn sine eldre søstre. Mange kvinner tror de har odelsrett, men har det ikke. Ja, faren din har rett. Han kan skrive gården over på broren selv om du har best odel. Da må du reise odelsløsningssak innen 6 mnd etter tinglysning. Da fastsetter retten en odelstakt som du må betale for å overta gården. Da følger også bo- og driveplikt med. I din sak vil imidlertid "Urimelighetsregelen" slå inn. Da nekter domstolen odelsløsning. Det gjelder f.eks. når et yngre barn (broren din) har hjulpet til på gården og nå overtatt den fra foreldrene, men det eldste barnet (du) har flyttet hjemmefra og har et annet yrke. Det er leit å lese din bitterhet over å føle deg urettferdig behandlet. For meg høres den ut til å være basert på manglende kunnskaper om gårdsdrift og verdier. Din far mottar pensjon, og da er det rimelig at inntekten fra gården tilfaller driver, altså broren din. Når han velger å kjøpe traktor/gravemaskin er det investeringer i gården - ikke en gave. Kort sagt, du er helt på jordet! Men stemmer dette helt? Søkte litt og fant saksnummer 2005/024 som viser til odelslov av 1974. Moren min er eldst, men lillebroren hennes hadde odel. De er født i 1960 og 1963. Tror mamma fikk odelsretten pga odelsloven av 1974, men jeg kan selvsagt ta feil. Anonymkode: 018a4...6b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #30 Del Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men stemmer dette helt? Søkte litt og fant saksnummer 2005/024 som viser til odelslov av 1974. Moren min er eldst, men lillebroren hennes hadde odel. De er født i 1960 og 1963. Tror mamma fikk odelsretten pga odelsloven av 1974, men jeg kan selvsagt ta feil. Anonymkode: 018a4...6b7 Odelsloven av 1974 ga barn født i 1965 eller senere odelsrekkefølge uavhengig av kjønn. Gutter født før 1965 hadde fortsatt bedre odel enn sine eldre søsken. Dette ble endret i 2009, hvor rekkefølgen ble uavhengig av kjønn også for fe født før 1965. Så moren din hadde dårligere odel enn broren fram til 2009. Anonymkode: 3223d...ce6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #31 Del Skrevet 8. mars 2024 Din tante ble nok ikke kjøpt ut, TS, hun fikk nok forskudd på arv bare at familien bruker uttrykkene feil. Som de andre har skrevet har du ikke rett på penger, du har rett på å kjøpe gården (til lavere enn markedspris) neste gang den skal skifte hender. Arv fordeles når foreldrene deres er døde, iht vanlige regler. Anonymkode: 58957...e14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #32 Del Skrevet 8. mars 2024 For å si det på en annen måte: Du har ikke krav på penger, men du har krav på å få lov til å bruke en hel haug med penger (hvis du ønsker) for å kjøpe gården, og deretter drifte den. Anonymkode: 58957...e14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #33 Del Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har en venninne som har odelsrett, men ønsket ikke å ta over gården. Men broren hennes ønsket å ta over gården. Venninnen min har en søster til, så de arver hver sin hytte isteden. Anonymkode: 53294...93c Og her blander du odel og arv. Dine foreldre KAN selvsagt gi noe annet til de som ikke overtar gården, men da er det en gave og har ingenting med odel og gjøre. Gaver kan man gi bort som man vil og så urettferdig man vil mens man lever, og odel er det ingen krav om at skal kompenseres. Men er det arv så skal odel holdes utenfor. Man skal ikke trekkes i arv om man har overtatt på odel mens foreldrene levde. Anonymkode: 3c623...742 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #34 Del Skrevet 8. mars 2024 Amossa skrev (10 timer siden): Siden faren din er over 80, vil jeg anta at du og broren din er i 50-60 årsalderen. Vær da klar over at menn født før 1965 har bedre odelsrett enn sine eldre søstre. Mange kvinner tror de har odelsrett, men har det ikke. Kort sagt, du er helt på jordet! Hvordan kan du anta det? Hun skriver jo at hun er 40 år og født 20 minutter før sin tvillingbror…. Anonymkode: c944c...3f9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 8. mars 2024 #35 Del Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Den som har odelsrett (den eldste) må fraskrive seg odelsretten før neste i søskenflokken kan overta. Og evt barn til den som har odelsrett kommer før neste søsken. Anonymkode: 0ea94...fcc Nei, den må odelsrett må ikke skrive fra seg odelsretten. Far kan selge til hennes bror. Dog kan TS kreve at hun får gården på odel innen seks måneder. Derfor er det vanlig at man ber de som har bedre odel om å skrive fra seg retten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå