AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #1 Skrevet 7. mars 2024 Noen som har vært i samme situasjon eller sittet på andre siden av bordet? Evt noen med juridisk kompetanse som kan hjelpe? Jeg er 40år og har odel på en gård i innlandet. Denne gården sitter forøvrig min far fortsatt på (han er nå 83). Jeg har en tvillingbror som bor på denne gården sammen med sin familie, med far 20 meter unna som nærmeste nabo. Det er altså to hovedhus på denne gården, de bor i hvert sitt altså. Gjennom hele oppveksten har det vært tydelig at det var en skuffelse at jeg som kvinne ble førstefødte med 20 minutter. Det passet tross alt far best om broren min kom først, det var skrevet i sten at han skulle overta nemlig. Jeg og bror snakker godt sammen, og det er nærmest en selvfølge at han skal overta gården og drive den. MEN dette med odelsrett - hva har egentlig jeg krav på? Min tante ble kjøpt ut av odelen av min far (hun var også førstefødte på denne gården), men nå mener min far at min bror ikke trenger å kjøpe meg ut. Han sier at han kan gå forbi meg og skrive gården rett på bror. Er dette virkelig sant? Det er ikke sånn at jeg skal ha gården, men hvis sant skal sies har det vært så innmari forskjellsbehandling på oss «barna» opp igjennom at det hadde faktisk vært fint for en gangsskyld å fått noe økonomiske fordeler. Føler jeg har måtte gå den harde veien med lang utdanning, huslån, kjøp av bil, betaling av studiegjeld etc… mens bror har ikke utdanning/studiegjeld, har fått det ene hovedhuset på gården han nå bor i, en traktor, en gravemaskin etc… Noen som har vært i samme situasjon? Jeg synes det er vanskelig å navigere seg på nett om hva man har krav på i dagens mange lover og forskrifter. Far har nok ikke tenkt til å gi fra seg gård før han dør… og jeg ønsker ikke å måtte punge ut for advokathjelp hva angår spørsmål om odel riktig enda før det faktisk blir nødvendig. Anonymkode: 74602...c3b 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #2 Skrevet 7. mars 2024 Haha, jeg er nesten i en identisk situasjon som deg. Også toegget tvilling fra gård og eldst og med en gård det har vært meningen han skal overta. Forskjellen er at jeg ikke ser på det som at han har fått noe mer enn meg fordi jeg vet hvor sinnsykt mye arbeid det er å ta over en gård. Og et pengesluk. Hadde bror derimot tatt imot og så solgt hadde jeg sett annerledes på det, men sånn det er nå så er det ikke sånn at noen av dem sitter på formue og har råd til å kjøpe meg ut. Dessuten har du mye større mulighet til å tjene godt enn han med mindre dette er en uvanlig stor gård med et produkt i et nisjemarked. Og så slipper du å bruke inntekten du får på alt vedlikeholdet av hus og maskiner. Tror også faren din har rett til å gi gården til den han vil, men er enig i at det naturlige ville vært at du fikk en form for kompensasjon som hytte, skogarealer, hjelp til boligkjøp e.l. Anonymkode: 679b0...b68 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #3 Skrevet 7. mars 2024 Du har ikke krav på noe annet enn å ta over gården dersom du ønsker det (og oppfyller visse krav for å evt kunne drive en gård). Dersom det ikke er aktuelt så går tilbudet over til din bror. Uansett hvem som overtar, så må man betale for gården. Enten til din far eller til deg. Odelsrett er ikke arv. Anonymkode: f14c6...5ae 8
Anonym90059005 Skrevet 7. mars 2024 #4 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Haha, jeg er nesten i en identisk situasjon som deg. Også toegget tvilling fra gård og eldst og med en gård det har vært meningen han skal overta. Forskjellen er at jeg ikke ser på det som at han har fått noe mer enn meg fordi jeg vet hvor sinnsykt mye arbeid det er å ta over en gård. Og et pengesluk. Hadde bror derimot tatt imot og så solgt hadde jeg sett annerledes på det, men sånn det er nå så er det ikke sånn at noen av dem sitter på formue og har råd til å kjøpe meg ut. Dessuten har du mye større mulighet til å tjene godt enn han med mindre dette er en uvanlig stor gård med et produkt i et nisjemarked. Og så slipper du å bruke inntekten du får på alt vedlikeholdet av hus og maskiner. Tror også faren din har rett til å gi gården til den han vil, men er enig i at det naturlige ville vært at du fikk en form for kompensasjon som hytte, skogarealer, hjelp til boligkjøp e.l. Anonymkode: 679b0...b68 Tror ikke han har rett til å skrive over gården til sønnen så lenge det er odel på den? 5 2
bare innom en tur Skrevet 7. mars 2024 #5 Skrevet 7. mars 2024 (endret) Jeg kjenner odelsloven veldig godt. Har odel på gård selv, og kjøpt gård som jeg har sjekket ut odelsrettighetene på. Du har krav på en ting, og bare en ting: Du har førsterett på å kjøpe gården neste gang den bytter eier. Hvis du ikke benytter deg av forkjøpsretten så har du ikke krav på noenting. Ingenting. En odelsrett er en forkjøpsrett, og ingenting annet. Edit: Det kan være ett unntak fra det jeg skriver over. Hvis broren din overtar gården, og selger tomter til bolig eller næring og tjener store beløp på det så tror jeg du har rett på noe av fortjenesten hvis salget skjer innen ti år (eller noe slikt) etter overtagelse. Dette er noe jeg tar på hukommelsen, så jeg tar noen forbehold, men hvis gården har potensial til å skille ut tomter så bør du sjekke dette med en advokat før broren din overtar. Endret 7. mars 2024 av bare innom en tur 9
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #6 Skrevet 7. mars 2024 Den som har odelsrett (den eldste) må fraskrive seg odelsretten før neste i søskenflokken kan overta. Og evt barn til den som har odelsrett kommer før neste søsken. Anonymkode: 0ea94...fcc
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #7 Skrevet 7. mars 2024 TS har ikke krav på noe som helst dersom broren skal overta gården. Null nada niks. Anonymkode: 9c0c9...a6c 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #8 Skrevet 7. mars 2024 Jeg er for øvrig enig med vedkommende som skrev at det knapt er noen fordel å ta over en gård. Det er et pengesluk og med masse slit og arbeid. Jeg ville faktisk betale for å få slippe. Anonymkode: 9c0c9...a6c 4
bare innom en tur Skrevet 7. mars 2024 #9 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): ... det naturlige ville vært at du fikk en form for kompensasjon som hytte, skogarealer, hjelp til boligkjøp e.l. Anonymkode: 679b0...b68 Det å blande sammen odel og arv slik du gjør her er en svært vanlig feil. Det korrekte er at foreldrene selger gården til ett av barna, og at alle barna fordeler arven når den tid kommer. 6 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #10 Skrevet 7. mars 2024 Du har rett til å overta gården til odelstakst. Faren din kan gi gården til broren din, men du kan da bruke odelsrett din, og kjøpe den. Du må bruke odelsrett i løpet av noen år, husker ikke hvor mange. Dersom faren din dør før han overfører gården, er situasjonen en annen. Da er gården en del av boet som skal deles likt mellom arvingene. Broren må da betale deg ut av boet. Dersom du vil overta, må du betale ut ham. Dersom han sitter i uskiftet bo, og gården er en del av et uskiftet felleseie, kan han ikke gi den bort. Flere søsken betyr flere som må kjøpes ut av boet. Anonymkode: 3223d...ce6 1
bare innom en tur Skrevet 7. mars 2024 #11 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har rett til å overta gården til odelstakst. Faren din kan gi gården til broren din, men du kan da bruke odelsrett din, og kjøpe den. Du må bruke odelsrett i løpet av noen år, husker ikke hvor mange. Anonymkode: 3223d...ce6 Det er 6 måneder. 3
bare innom en tur Skrevet 7. mars 2024 #12 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dersom faren din dør før han overfører gården, er situasjonen en annen. Da er gården en del av boet som skal deles likt mellom arvingene. Broren må da betale deg ut av boet. Dersom du vil overta, må du betale ut ham. Anonymkode: 3223d...ce6 Dette er feil. Da skal den nye eieren av gården kjøpe den av boet, og deretter skal boet deles. Det er ingenting som heter å "betale ut". 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #13 Skrevet 7. mars 2024 Jeg hadde odel, men det ble skrevet over på annen familie. Jeg fikk ingenting for det. Kunne brukt odelsretten min og kjøpt gården for odelstaks, men fordi jeg var 18 år enda ikke ferdig på vgs da dette ble gjort, hadde jeg ikke råd til det. Anonymkode: c2053...b3f
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #14 Skrevet 7. mars 2024 bare innom en tur skrev (1 minutt siden): Dette er feil. Da skal den nye eieren av gården kjøpe den av boet, og deretter skal boet deles. Det er ingenting som heter å "betale ut". Hva kaller du det da? Betale for? I min verden betyr å betale ut å kjøpe eller netale for en del av et bo. Mulig din ordbok har en annen betydning. Uansett, poenget er at det er gården han betaler for, ikke odelsretten. Det samme gjaldt nok da tanten ikke overtok. Anonymkode: 3223d...ce6
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #15 Skrevet 7. mars 2024 https://advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/den-vanskelige-odelsretten/ her står en del. Uansett må han betale deg ut i fra arven. Så her var en vi kjenner der var de 3 sett med tvillinger. Eldste av de måtte ta opp lån for å betale ut sine søsken for å ta over. Og ut fra markedspris, mange tror foreldre kan skrive 1 kr og slippe unna, men det stemmer ikke Anonymkode: 0a379...f99
bare innom en tur Skrevet 7. mars 2024 #16 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Den som har odelsrett (den eldste) må fraskrive seg odelsretten før neste i søskenflokken kan overta. Og evt barn til den som har odelsrett kommer før neste søsken. Anonymkode: 0ea94...fcc Nei, det må han ikke. Foreldrene kan selge gården til hvem de vil uten at noen skriver fra seg odelsretten. Men hvis de gjør det kan kjøperen bli utsatt for odelsløsning. 4
bare innom en tur Skrevet 7. mars 2024 #17 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): https://advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/den-vanskelige-odelsretten/ her står en del. Uansett må han betale deg ut i fra arven. Så her var en vi kjenner der var de 3 sett med tvillinger. Eldste av de måtte ta opp lån for å betale ut sine søsken for å ta over. Og ut fra markedspris, mange tror foreldre kan skrive 1 kr og slippe unna, men det stemmer ikke Anonymkode: 0a379...f99 Du blander sammen odel og arv. Det blir feil. Odel og arv er to helt forskjellige ting. 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #18 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): https://advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/den-vanskelige-odelsretten/ her står en del. Uansett må han betale deg ut i fra arven. Så her var en vi kjenner der var de 3 sett med tvillinger. Eldste av de måtte ta opp lån for å betale ut sine søsken for å ta over. Og ut fra markedspris, mange tror foreldre kan skrive 1 kr og slippe unna, men det stemmer ikke Anonymkode: 0a379...f99 Det blir ikke arv før foreldrene er døde, odel slår inn når gårdbruker "pensjonerer" seg og vil at et av barna tar over videre drift. Anonymkode: 96051...be3 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #19 Skrevet 7. mars 2024 Odel er jo ikke arv. Om du sier fra deg odelen, så må din bror kjøpe gården av deres far. Den kjøpes på odelstakst, ikke markedspris. Det er vanlig at gården fortsatt er belånt når neste generasjon overtar. Så om odelstakst er 3 mill. så er kanskje lånet på 1,8. Jeg vet jo ikke, men mange tenker ikke på at for å drive en gård må man jevnlig låne opp på ny pga. kostnadskrevende vedlikehold, nye traktorer, utstyr, oppgraderinger osv. Et gårdslån er dermed ikke nødvendigvis som et huslån som jevnlig minker over 20 år. Det som da blir pluss, må jo ofte brukes til ny bolig for foreldre om neste generasjon overtar og flytter inn i kårboligen på gården. Så en eventuell arv vil for de fleste som skriver fra seg odelen først komme når foreldrene dør. Jeg sa fra meg odelen og aldri noengang har jeg tenkt som deg. Jeg er evig glad for at ett annet av søsknene mine virkelig ønsket og vie livet sitt til å drive gården. Jeg vet hvilket evig slit det er, hvor dårlig økonomi, hvor lite fritid og hvor mye vedlikehold og ansvar. Så er det søknader, regnskap og mye annet papirarbeid. Men, samtidig er det gode minner og ett nydelig sted som har vært i slektas eie i generasjoner. Så heldigvis for meg lå ikke alt på mine skuldre. Jeg kunne reise ut og kjenner på en voldsom takknemlighet for at søsken ønsket å overta og drive videre. Jeg tenker og motsatt av deg om hjelp og penger. Jeg synes bare det er rimelig og godt at mine foreldre hjelper den som driver gården ut litt ekstra både praktisk og økonomisk. Er du blitt veldig skånet for realitetene i norsk landbruk i dag? Din bror jobber vel utenom gården i tillegg? Er ikke dette en vinn-vinn løsning for alle? Anonymkode: 1e138...a6d 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #20 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Odelsrett er ikke arv. Nettopp ! Det er der mange tar feil. Anonymkode: 55e24...342 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå