Gå til innhold

Du med BPD (ubehandlet/behandlet). Hvordan merker du/dere diagnosen i forhold?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

… tenker det er interessant å høre!

Jeg har borderline type emosjonell ustabil pf + ADHD. Venter på behandling… Gudene skal vite at livet til tider kan være et lite sirkus, selv om jeg har fast partner over flere år ❣️Skal sies at jeg er noe traumatisert av tidligere livsstil, så tror det er der noen av problemene bunner i.

For min del:

• ganske lett mistenksom (!). Kanskje det verste symptomet! Føler plutselig at noe skurrer, er galt, at han ikke elsker meg lenger, at han planlegger noe dårlig, osv. Dette er ofte helt ut av det blå, uten kontekst.

• tomhetsfølelse, kan plutselig ikke kjenne noen følelser annet enn monoton misnøye eller bare ingenting. Kjenner ikke hva jeg føler for partner en stund, f.eks., men han merker ikke noe til det, siden jeg «vet» hva jeg føler intellektuelt sett og handler derifra.

• føler meg lett avvist eller «plottet» mot, og leter nesten etter unnskyldninger for å ditche noen og stikke fra relasjonsproblemer.

•  ofte en tanker fra «styggen på ryggen» som sier at ingen er til å stole på, at jeg må være obs på andre, klare meg selv, osv.

• kan slite med å huske hva jeg nettopp følte og mente, liksom miste konteksten og sammenhengen, og bytte mening og følelser opp og ned

Anonymkode: 1e07f...7fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har borderline type emosjonell ustabil pf + ADHD. Venter på behandling… Gudene skal vite at livet til tider kan være et lite sirkus, selv om jeg har fast partner over flere år ❣️Skal sies at jeg er noe traumatisert av tidligere livsstil, så tror det er der noen av problemene bunner i.

For min del:

• ganske lett mistenksom (!). Kanskje det verste symptomet! Føler plutselig at noe skurrer, er galt, at han ikke elsker meg lenger, at han planlegger noe dårlig, osv. Dette er ofte helt ut av det blå, uten kontekst.

• tomhetsfølelse, kan plutselig ikke kjenne noen følelser annet enn monoton misnøye eller bare ingenting. Kjenner ikke hva jeg føler for partner en stund, f.eks., men han merker ikke noe til det, siden jeg «vet» hva jeg føler intellektuelt sett og handler derifra.

• føler meg lett avvist eller «plottet» mot, og leter nesten etter unnskyldninger for å ditche noen og stikke fra relasjonsproblemer.

•  ofte en tanker fra «styggen på ryggen» som sier at ingen er til å stole på, at jeg må være obs på andre, klare meg selv, osv.

• kan slite med å huske hva jeg nettopp følte og mente, liksom miste konteksten og sammenhengen, og bytte mening og følelser opp og ned

Har du tenkt på gruppeterapi? Der deler man jo slike ting i en trygg gruppe. Jeg ønsker ikke å legge ut for mye på nett i tilfelle jeg blir gjenkjent, men det er noe helt annet i ei gruppe. 

Anonymkode: 08191...b46

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting som gjør meg mer ustabil enn menn. I himmelen i ett øyeblikk, helvete i neste. Har unngått forhold med menn jeg har følelser for i mange år for å ha overtaket og holde meg stabil. Ikke i forhold nå, men har følelser for noen. Får det veldig dårlig om han f.eks ikke svarer på meldinger/gir lite oppmerksomhet. Blir destruktiv, usikker og  lei meg og vil såre han tilbake.

Anonymkode: ca879...2ef

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har det på samme måten, kan sies noe mildere men det er helt jævlig, kjemper hardt for tiden nå som jeg er i et forhold. Har det best alene men det er igjen ensomt. 

Anonymkode: 1cdbd...b54

AnonymBruker
Skrevet

- Føler meg lett avvist og fornærmet

- Går fra 0 til 100 på ekstremt kort tid

- I det ene øyeblikket er kjæresten min verdens beste, i det neste øyeblikket vil jeg slå opp

- Ekstreme raseriutbrudd hvor jeg slenger med dører, skriker, slår opp og banner

- Problemer med å gjenkjenne og regulere følelser

- Suicidal etter raseriutbruddene mine/i krangler med samboeren

- Vanskelig for meg å knytte og beholde, nære relasjoner 

Anonymkode: cfcd1...8f0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingenting som gjør meg mer ustabil enn menn. I himmelen i ett øyeblikk, helvete i neste. Har unngått forhold med menn jeg har følelser for i mange år for å ha overtaket og holde meg stabil. Ikke i forhold nå, men har følelser for noen. Får det veldig dårlig om han f.eks ikke svarer på meldinger/gir lite oppmerksomhet. Blir destruktiv, usikker og  lei meg og vil såre han tilbake.

Anonymkode: ca879...2ef

Hadde samme problem, tro meg! Ts her altså. Men fant ut at det man trenger er stabile, gode mennesker som man kan fortelle situasjonen til, og som du kan «stole» på (så mye som en som meg med BPD kan). Fortsatt driver jeg jo og switcher mellom den «snille» og normale meg og den som frykter og mistenker og «hater». Men ja, satser på å bli bedre en dag 🫠

Føler reaksjonen vår her er litt normal også da, bare sterkere. Det er ikke bra hvis man møter på folk med den oppførselen, uansett. For slike red flags er ofte ekte redflags og ikke vår diagnose..

Skrevet (endret)

Jeg har hatt bpd, og da jeg var såkalt ubehandlet eller ikke var langt i behandling, så valgte jeg bevisst å være singel fordi jeg visste at med min diagnose ville forhold være fryktelig vanskelig for både meg og en evt partner.

Er nå ikke lenger "borderline" og er fremdeles singel. Men nå fordi jeg ønsker det, ikke fordi jeg må/bør 

Endret av Topsi
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt bpd, og da jeg var såkalt ubehandlet eller ikke var langt i behandling, så valgte jeg bevisst å være singel fordi jeg visste at med min diagnose ville forhold være fryktelig vanskelig for både meg og en evt partner.

Jeg fant dessverre ikke ut om at jeg potensielt hadde en diagnose, før jeg hadde bodd med samboeren min i nesten et år.. Hadde jeg visst det, ville jeg aldri utsatt han, eller meg selv, for det vi har gått gjennom... 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fant dessverre ikke ut om at jeg potensielt hadde en diagnose, før jeg hadde bodd med samboeren min i nesten et år.. Hadde jeg visst det, ville jeg aldri utsatt han, eller meg selv, for det vi har gått gjennom... 

Men jeg tenker at du kan jo få behandling, du kan lære andre måter å løse følelser på, dere kan jo finne ut av det og ha et sunt forhold etterhvert sammen likevel?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For min del:

Jeg har B. Har egentlig ikke mer symptomer enn andre ville ha hatt med en slik traumatisk livshistorie som min. Største trekk er redsel for å bli forlatt... Av partner. 

Anonymkode: f72ac...409

AnonymBruker
Skrevet

Og ja går i behandling dps

Anonymkode: f72ac...409

AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (1 minutt siden):

Men jeg tenker at du kan jo få behandling, du kan lære andre måter å løse følelser på, dere kan jo finne ut av det og ha et sunt forhold etterhvert sammen likevel?

Ja, jeg venter på behandling og har fremdeles håp for at forholdet vårt kan bli sunt og kjærlighetsfylt. Han har heldigvis heller ikke gitt opp ❤️ 

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...