Gå til innhold

Forskjell på avlaster og BPA

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En bekjent har fått spm om hun vil være avlaster for et barn hun har hatt i bhg for 2 år siden. Barnet er nå skolebarn.

Hva er forskjellen på BPA og avlaster? Tror familien ønsket 1 helgedag pr mnd. 

Anonymkode: bb993...260

AnonymBruker
Skrevet

Som BPA er du en forlenger av barnets armer og bein. Du gjør og hjelper til med alt barnet burde kunne i forhold til alder. Feks sykle tur, støvsuge lett hjemme, kanskje ta ut og inn av oppvaskmaskin. Spiller spill med/for barnet. Leser osv. Her er du jo i hjemmet til barnet. Rundt foreldrene/søsken. 

En avlaster er som en har barnet for at foreldre/søsken skal få en pause, og barnet en pause fra hjemmesituasjonen. Vil tro at mange av oppgavene en bpa gjør, gjør du om du har barnet på avlastning og, men her er du mer den trygge voksne, ikke barnets assistent 

Anonymkode: d8298...fbf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Som BPA er du en forlenger av barnets armer og bein. Du gjør og hjelper til med alt barnet burde kunne i forhold til alder. Feks sykle tur, støvsuge lett hjemme, kanskje ta ut og inn av oppvaskmaskin. Spiller spill med/for barnet. Leser osv. Her er du jo i hjemmet til barnet. Rundt foreldrene/søsken. 

Jeg skal ikke kuppe tråden, men jeg har bare lyst til å spørre om at en bpa er en forlenger av barnets armer og bein. Hva ligger i det uttrykket? Grunnen til at jeg spør er at en venninne av meg har et barn som har bpa hver dag, og bpaene sier at de er kun armer og bein. Så de begrenser jobben sin til kun det medisinske og forflytting, noe som selvsagt blir veldig begrensende for barnet. 

Anonymkode: 440a7...9e7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En bekjent har fått spm om hun vil være avlaster for et barn hun har hatt i bhg for 2 år siden. Barnet er nå skolebarn.

Hva er forskjellen på BPA og avlaster? Tror familien ønsket 1 helgedag pr mnd. 

Anonymkode: bb993...260

Det har med rettigheter, vedtak og ordning å gjøre. Det er ikke nødvendigvis veldig store forskjeller når det gjelder barn. Man kan også ha avlastning som BPA også hvis man trenger flere timer enn 1 helgedag i mnd. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skal ikke kuppe tråden, men jeg har bare lyst til å spørre om at en bpa er en forlenger av barnets armer og bein. Hva ligger i det uttrykket? Grunnen til at jeg spør er at en venninne av meg har et barn som har bpa hver dag, og bpaene sier at de er kun armer og bein. Så de begrenser jobben sin til kun det medisinske og forflytting, noe som selvsagt blir veldig begrensende for barnet. 

Hvordan begrensende? Ofte har det jo med å gjøre at de er forlengelse av armer (hjelper med å bygge Lego ved nedsatt håndfunksjon) eller forlengelse av bein (hjelper barnet med å forflytte seg selv i lek).

Anonymkode: c8c6d...7ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det har med rettigheter, vedtak og ordning å gjøre. Det er ikke nødvendigvis veldig store forskjeller når det gjelder barn. Man kan også ha avlastning som BPA også hvis man trenger flere timer enn 1 helgedag i mnd. 

Hvordan begrensende? Ofte har det jo med å gjøre at de er forlengelse av armer (hjelper med å bygge Lego ved nedsatt håndfunksjon) eller forlengelse av bein (hjelper barnet med å forflytte seg selv i lek).

De mener vist selv at de kun skal ordne med det medisinske og forflytning som i dette tilfellet er bæring og løft. Alt som går på å følge en 6 årings initiativ så barnet får deltatt i lek, være sosial i barnehagen (må da delvis ha hjelp av hjelpemidler), er vanskelig for bpaene fordi de «bare er armer og bein». Så mor klager over at de er veldig passive, blir mye sittende med telefonen og trør til når det trengs medisinske hjelpemidler. Tørr ikke skrive for utfyllende i tilfelle noen kan kjenne de igjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

De mener vist selv at de kun skal ordne med det medisinske og forflytning som i dette tilfellet er bæring og løft. Alt som går på å følge en 6 årings initiativ så barnet får deltatt i lek, være sosial i barnehagen (må da delvis ha hjelp av hjelpemidler), er vanskelig for bpaene fordi de «bare er armer og bein». Så mor klager over at de er veldig passive, blir mye sittende med telefonen og trør til når det trengs medisinske hjelpemidler. Tørr ikke skrive for utfyllende i tilfelle noen kan kjenne de igjen.

Hm, dette høres rart ut. Å være armer og bein er jo formålet, men det er jo ikke som de bare gjør det. Vi hadde BPA til vår 6-åring, og det handlet om å hjelpe rundt, bistå i lek og alt som en annen 6-åring ikke lenger trenger hjelp til.

Det kan være lurt å lage en stillingsbeskrivelse. Det er arbeidsleder (ofte foreldrene) som lager denne. Men kan kanskje få bistand fra arbeidsgiver (BPA-firmaet) gjennom koordinator. Jeg lagde vår stillingsbeskrivelse og skrev at de skulle bistå i lek (f.eks hjelpe med å bygge Lego, hjelpe til å ta ut lekekurver osv.), alt sånt som andre unger får til. Hjelp på do, ved mat osv.

Har også laget et punkt som heter overskytende oppgaver hvor det står hva de kan gjøre når barnet ikke trenger direkte hjelp (henge på mobil er uaktuelt). Vask av hjelpemidler (har en egen vaskeliste med oversikt over alt), lese fagbøker og blader for å sette seg inn i diagnosen og det å ha en funksjonsnedsettelse, bidra til gode systemer for hjelpemidler og utstyr osv, hjelpe med vedlikehold av hjelpemidler osv.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan være lurt å bruke litt mer tid på opplæring. Det er ofte unge mennesker som er BPA, så de skjønner ikke alltid hva de skal gjøre. Jeg har f.eks hatt med BPA ut for å leke, så kan de se hva jeg gjør og legge til rette på samme måte. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg skal ikke kuppe tråden, men jeg har bare lyst til å spørre om at en bpa er en forlenger av barnets armer og bein. Hva ligger i det uttrykket? 

Det ligger i selve navnet. Brukerstyrt Personlig Assistent.

Kommuner har ofte svært forskjellig forutsetninger for å fatte vedtak på BPA vs avlastning. En kommune kan feks ha som regel at det er et dokumentert bistandsbehov på 30 timer i uken for å fatte vedtak på BPA. Et avlastningsvedtsk kan fattes uten at det foreligger et konkret bistandsbehov, men kan fattes på bakgrunn av belastning for foreldre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En avlaster er som en har barnet for at foreldre/søsken skal få en pause, og barnet en pause fra hjemmesituasjonen. Vil tro at mange av oppgavene en bpa gjør, gjør du om du har barnet på avlastning og, men her er du mer den trygge voksne, ikke barnets assistent 

Jeg synes oppgavene her skurrer litt.  Skal man som bpa  ta ut av oppvaskmaskinen, støvsuge fordi barnet burde kunne hjelpe til med det? Blir man her en forlengelse av barnet istedenfor dens armer og ben? Da er der veldig mange oppgaver bpa kan gjøre, som ikke er direkte knyttet til barnet. 

Om man skal overta foreldrenes oppgaver, så er kanskje avlaster mer riktig begrep?  

Anonymkode: 3c753...e1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En BPA er da ikke bare «armer og bein»? 
Jeg vet om flere som ikke har noen fysiske utfordringer som har BPA.

Anonymkode: 9d9c5...04c

AnonymBruker
Skrevet

En avlaster høres nesten litt ut som en slags støttekontakt/barnevakt.

En BPA derimot, er en person som hjelper mennesker med funksjonshemminger. Og i tråd med funksjonshemmingen, varierer jo også arbeidsoppgavene ut fra hva "pasienten" trenger hjelp til. Jeg har vært BPA for en 20-åring, og da gjorde jeg alt han selv ikke fikk til, for at han skal kunne bo alene og klare seg selv, men kun BPA-hjelp. Det var alt fra å styre tlf'en hans (Lese mailer, sjekke snap), gjøre ting på pc, lage mat, stell, husarbeid etc. For små barn, som har oppegående foreldre, gjør man mye av det samme, men avhengig av hva foreldrene bistår med. Noen ønsker at BPA'ene gjør husarbeid i tillegg til å assistere barnet. Dette er oppgaver som må utarbeides før man blir ansatt.

Anonymkode: 54374...665

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg synes oppgavene her skurrer litt.  Skal man som bpa  ta ut av oppvaskmaskinen, støvsuge fordi barnet burde kunne hjelpe til med det? Blir man her en forlengelse av barnet istedenfor dens armer og ben? Da er der veldig mange oppgaver bpa kan gjøre, som ikke er direkte knyttet til barnet. 

Om man skal overta foreldrenes oppgaver, så er kanskje avlaster mer riktig begrep?  

Anonymkode: 3c753...e1e

I en del BPA-vedtak er det også avlastning. Da kan det inngå enkle oppgaver i hjemmet. For eksempel trenger barnet vårt hjelp til å stelle seg, kle av og på seg, hjelp til å vaske hender osv., noe jevnaldrende skolebarn ikke trenger. Noen ganger hjelper BPA med det. Noen ganger avlaster BPA med å ta ut av oppvaskmaskinen og lage suppe til barnet.

Vi må være 1:1 hands on på barnet hele tiden, selv om det er et skolebarn. Trenger bistand til alt. Løfte opp og ned av stol, hjelp til å holde leker, løfte på toalett osv. Noen ganger trenger vi at BPA gjør det fordi det blir tungt (har også mye nattlig hjelp til barnet, og ingen timer på natt). Men om BPA er fysisk på barnet hele tiden, hadde vi aldri fått vært med barnet, og vi vil jo det. Så da hender det at BPA tar andre oppgaver i hjemmet, som vi ellers ikke får utført siden vi er 1:1 på barnet hele tiden.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Den største forskjellen blir nok at avlastning skjer hjemme hos din venninne, mens bpa hovedsaklig er hjemme hos barnet. 

Ofte er det forskjellige kontorer i kommunen som gir lønn. 

Anonymkode: fcba8...868

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og ps: kommunen tildeler tjenester til foreldre med funksjonshemmede barn. Det kan være:

-Avlastning
-Praktisk bistand
-Personlig assistanse
-Bistand til sosialt liv
-Omsorgsstønad (til å kjøpe seg husvask)

Noen velger å få avlastningen gjennom privat avlaster eller at barnet er i kommunal avlastning/barnebolig. Ofte gjelder dette familier der barnet har alvorlig autisme, sterke atferdsutfordringer eller psykisk utviklingshemming. Der de trenger ro i hjemmet, f.eks. for å kunne ivareta søsken.

For vår del har barnet «bare» fysisk funksjonsnedsettelse, og vi ville ikke at barnet skulle være i barnebolig som kommunen egentlig ga oss i vedtak, samt at to timer til støttekontakt og to timer omsorgsstønad. Vi ba da om at tjenestene (avlastning, omsorgsstønad og støttekontakt) ble organisert som BPA i stedet slik at barnet kan være hjemme og være med på det familien ellers gjør.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som bpa er du med å gi medisiner, trener med barnet, er med på stell. Det kommer selvfølgelig an på hvilket funksjonsnivå barnet har.

Bpa er vel i hjemmet,mens avlastning ofte er utenfor hjemmet.

Anonymkode: b2e51...a9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...