Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I 2023 betalte jeg litt gjeld og dermed også gjeldsrenter/rentekostnader. Hos to ulike selskap. Vil disse to selskapene rapportere inn rentekostnadene for 2023 automatisk til Skatteetaten? Eller bør jeg alltid sjekke over en ekstra gang? 

Anonymkode: 536e5...88c

AnonymBruker
Skrevet

Du må alltid sjekke med årsoppgaven fra lånegiver med tallene i skattemeldingen.

Anonymkode: 3a1d8...701

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du må alltid sjekke med årsoppgaven fra lånegiver med tallene i skattemeldingen.

Anonymkode: 3a1d8...701

Ja. Har vært litt sløv med det i de siste årene. Jeg får skjerpe meg fra og med i år. 

Skrevet

Sjekk over. Alle norske kredittselskaper er pliktige å rapportere til skatteetaten, men det lønner seg ofte å dobbeltsjekke at ikke noe er blitt feil underveis. Særlig betalte renter. Rimer det som er rapportert med ca det du har betalt i renter? Du skal ha fradrag for en viss prosent av betalte renter, så greit å få med seg.

Det kan bli noen godt betalte minutter å faktisk sjekke over og regne ut at alt er rett på skattemeldingen før man sender inn. Og passe på at alle fradrag er med! (betalt barnepass, kjørefradag ved pendling, betalt fagforeningsavgift, alt mulig sånt)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg la inn alt av inntekt og rentekostnader i skattekalkulatoren nå, og ifølge den har jeg betalt 3600 kroner "for mye" i skatt ifjor. Så da får jeg heldigvis ikke baksmell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...