Gå til innhold

"Rekalibrere" et nervesystem, hvordan og hvor lang tid tok det for deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vet heller ikke, men jeg tror også det er en sammenheng. Har stått på venteliste til psykomotorisk fysioterapi i over ett år nå, håper det kan endre noe. 

Anonymkode: d0023...63b

• Liker 1
  • Hjerte 1

Fortsetter under...

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Nevrolinguistisk programmering (NLP) kan muligens fungere?

Anonymkode: d1b09...1fd

NPL er bullshit. Noe lignende CBT. 

Anonymkode: b9586...ce1

AnonymBruker

Sjekk ut pocasten Tell me about your pain og boka The way out.

Livsendrende for meg og jeg hadde egentlig gitt opp før dette. 

Nevroplastiske smerter kalles det og det er gjort en stor studie på det i USA, The Boulder back pain study. Handler absolutt ikke om kun ryggsmerter. Om noen år er dette noe alle vet.

Anonymkode: 42136...1dc

• Liker 1
AnonymBruker

Meg over. Jeg hadde ryggplager, veldig! Merket bedring kjempefort (to uker) og så gikk resten treigere. Nå har jeg etter ett år fått litt tilbakefall, pga noen greier i livet, men nå vet jeg at det er midlertidig, og at nesten alle får minst ett tilbakefall. 

Til de som er utmattet, long covid o.l ville jeg absolutt prøvd vagusbehandling hos en nevrorefleksolog, det hjalp søsteren min veldig!

• Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Meg over. Jeg hadde ryggplager, veldig! Merket bedring kjempefort (to uker) og så gikk resten treigere. Nå har jeg etter ett år fått litt tilbakefall, pga noen greier i livet, men nå vet jeg at det er midlertidig, og at nesten alle får minst ett tilbakefall. 

Til de som er utmattet, long covid o.l ville jeg absolutt prøvd vagusbehandling hos en nevrorefleksolog, det hjalp søsteren min veldig!

Det hørtes veldig refleksolog ut. Dvs, veldig uvitenskapelig og småshady?

Anonymkode: b9586...ce1

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal sjekke det ut! Takk! 

Har du noen gode tips du har testet ut som har fungert for deg? 

TS

Anonymkode: 2ede8...202

Mye handler om pusten, å faktisk senke skuldrene og puste nedi magen. Og å tørre å være i stillhet, uten å plukke opp mobilen eller fylle stillheten med lyd. Og å lytte til seg selv. Det krever mye øvelse, men nå kjenner jeg igjen slitenhet, og gir meg selv mulighet til å hvile. Før ble jeg urolig av å bli sliten, og gjorde husarbeid e.l for å takle de stressende følelsene. Men det er en prosess. Jeg er ikke utlært😅

Anonymkode: d2f62...7ba

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker

Hennes metoder bruker jeg. Begynte for noen uker siden, og opplever fremgang hver dag. Har k ptsd i bunn som står for dysreguleringen, samt diverse angstlidelser og personlighetsforstyrrelser.

Anonymkode: a1a82...e2e

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Mye handler om pusten, å faktisk senke skuldrene og puste nedi magen. Og å tørre å være i stillhet, uten å plukke opp mobilen eller fylle stillheten med lyd. Og å lytte til seg selv. Det krever mye øvelse, men nå kjenner jeg igjen slitenhet, og gir meg selv mulighet til å hvile. Før ble jeg urolig av å bli sliten, og gjorde husarbeid e.l for å takle de stressende følelsene. Men det er en prosess. Jeg er ikke utlært😅

Nettopp, pusten er den store nøkkelen her. Klarer man å finne tilbake til den normale gode og uanstrengte pusten er halve jobben gjort. Det tar enormt med tid og det er lurt å ha noen til å hjelpe seg med det. Psykomotorisk fysioterapi er veldig bra for dette, yoga er bra og da spesielt hvis man går på kurs hvor det er mest fokus på å roe ned.

Anonymkode: f8716...6f0

• Nyttig 2
AnonymBruker

Jeg er på samme "reisen". Har lært mye interessant fra podcasten Leger om livet, når det kommer til pusteteknikker og vagusstimulering. Jeg har spesielt godt av en pusteteknikk der man puster raskt inn og puster ut som om man puster gjennom et sugerør. Lengst mulig utpust, for da kobler man på det parasympatiske nervesystemet. Kjøpte et "angstsmykke" som er et smykke man har rundt halsen med et lite rør man kan puste gjennom. Bruker det selv om jeg ikke har direkte angst. For å roe nervesystemet. Har fått mindre smerter av dette. Har fibromyalgi og et hint av ptsd.

Anonymkode: 0fe33...81f

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt sikkert fordi jeg diktet opp det ordet i denne sammenhengen nå. Men jeg er overbevist om at 10 år snakkes dette mye om. At veldig mange sykdommer stammer fra kronisk stress og et nervesystem i ulage, og at mange behandlingsmetoder utelukkende handler om å "resette" og "rekalibrere" nervesystemet, for å "få livet i gave" på nytt. ❤️ 

TS

Neida. Dette er ikke noe du har diktet opp, men noe som har blitt forsket på lenge. Faktisk så viser det seg gjennom forskning i flere tiår at det stressresponsive nevroendokrine systemet kalibrerer seg etter hvor hardt miljøforholdene er innenfor ulike stadier, og dersom forholdene endrer seg kan HPAaksen re-kalibrere seg under puberteten slik at prosessert i kroppen fører til økt nevral plastisitet og modning av nevrokognitive systemer. Dette har økt interessen for potensialet for både kalibrering og /re-kalibrering av stresssystemer gjennom utviklingen, og det drives derfor forskning innenfor dette området. 

Anonymkode: 2d3ec...5f6

• Liker 1
  • Nyttig 2

Annonse

Dette var veldig interessant. 

Har lest litt om det for en del år siden, men det er nok kommet mye nye kunnskap. Følger med her. Jeg har begynt i det små med pusteøvelser, har kun holdt på 2 uker, så har ikke merket noe forskjell enda. Det er vanskelig å konsentrere seg om kun pusten, synes jeg. Men det er nok øvelse som skal til.  

Endret av Frida
  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Frida skrev (52 minutter siden):

Dette var veldig interessant. 

Har lest litt om det for en del år siden, men det er nok kommet mye nye kunnskap. Følger med her. Jeg har begynt i det små med pusteøvelser, har kun holdt på 2 uker, så har ikke merket noe forskjell enda. Det er vanskelig å konsentrere seg om kun pusten, synes jeg. Men det er nok øvelse som skal til.  

Du kan prøve å gjøre det samtidig som du gjør en bodyscan. 

Anonymkode: d0023...63b

Annonse
AnonymBruker

Somatic shaking hver dag! Helst litt morgen og kveld. Superenkelt og veldig effektivt.

Somatiske øvelser generelt har endret livet litt fullstendig. Merker stor forskjell når jeg glemmer å gjøre noe av det på en stund, sa sniker diverse symptomer sakte tilbake.

Anonymkode: 0c6a2...ca0

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1

Det er litt sånn work in progress. Vet ikke om jeg noen gang egentlig blir ferdig, men det tok meg i alle fall omtrent et år å merke at jeg ble bedre, begynte å puste mer normalt, ikke så anspent. Magen har blitt bedre. Jeg har kptsd og er unnvikende mot apatisk. 

Det er et strengt regime jeg lever da, for å ikke ramle ut igjen. Det er derfor jeg er oppe så tidlig nå. Trener og tøyer hver dag, mediterer, fokuserer på pust. Men der holder meg i en slags balanse. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette var en del av løsningen for meg også.

Jeg fant ut at hodet mitt ikke hvilte under søvn selv om kroppen gjorde det, og derfor ble det viktig med en rolig stund på dagtid der jeg kunne koble ut hjernen, og fokusere på pust og bare være tilstede.  Jeg trenger fremdeles lav musikk på øret for å kunne koble ut hjernen, men det kommer seg.

En annen del av løsninen for meg var å finne balansen mellom aktivitet og passivitet.
Å være for passiv var like belastende som å være for aktiv, men det var en jobb å finne den riktige balansen, spesielt fordi grensene for den riktige balansen kan flytte seg fra dag til dag.

Anonymkode: 847d8...fe8

• Nyttig 2
AnonymBruker

Så mange svar! 

Tusen hjertelig takk ❤️ Til dere som deler det dere selv har forsøkt og hvordan det har fungert for dere. Det setter jeg stor pris på. Skal lese gjennom bedre senere når jeg har mer tid, men det gjorde meg virkelig glad å se at det var kommet så mange svar siden i går. 

Nå skal jeg gjøre en "somatics" øvelse fra det som heter Hanna Somatics, opplever at dette har veldig god effekt på meg. Hvis noen ønsker å sjekke det ut. En annen ting jeg gjør er "pandiculation" hver morgen og kveld. Det betyr basically å strekke, men ikke sånn som i yoga-strekking, men at du gjør det "med" kroppen, slik som katter og hunder før de legger seg og når de står opp, sånn mange gjorde mer som barn. Jeg hadde helt avlært det, men det føles veldig bra. Og hjelper meg både å sove bedre, og å ha mindre smerter. 

TS

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...