Gå til innhold

"Rekalibrere" et nervesystem, hvordan og hvor lang tid tok det for deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Altså nyere forskning viser at nervesystem som er overaktivt, konstant i flukt, kjemp, og frys-respons, som ikke går inn i "rest and digest" skaper kronisk stress på kroppen som fører til sykdom, smerter, og ikke minst er grunnlinja i k-ptsd. Mange mener også at dette er kilden til en rekke fysiske lidelser, hudproblemer, smerteproblemer, til og med kreft, IBS o.l. Men jeg har aldri lest noe forskning om hvor lang tid det skal ta å "rekalibrere" et nervesystem. 

Derfor spør jeg deg! 

Du som har slitt med ulike sykdommer, eller et komplekst sykdomsbilde, gjerne smerteproblematikk, og som jobbet med å regulere nervesystemet. Jeg lurer på hvor lang tid det tok før kroppen din føltes frisk igjen. Eller i det minste frisk nok til å jobbe, til å jogge, til å ha et "normalt liv". Og hva gjorde du for å "rekalibrere" nervesystemet? 

Hvordan forandret toleransevinduet ditt seg fra før og etter du gjorde denne jobben, og hva er ditt tips til andre som forsøker å gjøre det samme? 

❤️ 

Anonymkode: 2ede8...202

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1

Fortsetter under...

AnonymBruker

Interessant spørsmål. Har en gammel nakkeskade etter en trafikkulykke for 25 år siden, som gir meg mye plager og smerter. Ettersom jeg har lest, sitter mye i nervene etter sånne skader. Men har ikke klart å rekalibrere nakken, til tross for mye behandling, trening, yoga og avspenning. Ikke helt samme problematikk som du spør om, men interessant å høre om du får noen gode svar.

Anonymkode: a7d18...104

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Interessant spørsmål. Har en gammel nakkeskade etter en trafikkulykke for 25 år siden, som gir meg mye plager og smerter. Ettersom jeg har lest, sitter mye i nervene etter sånne skader. Men har ikke klart å rekalibrere nakken, til tross for mye behandling, trening, yoga og avspenning. Ikke helt samme problematikk som du spør om, men interessant å høre om du får noen gode svar.

Anonymkode: a7d18...104

❤️ "Rekalibrere nakken", det hørtes så rart ut når du sa det sånn. Men jeg liker det! Jeg vil tro på det, at vi kan "rekalibreres", følte brått at vi var simmer. :D 

Fordi jeg har selvsagt rundet internett, Reddit og Google, så tenkte jeg å dele et eller annet jeg leste i løpet av de siste årene om at få strukturelle skader faktisk gir smerte så lenge etterpå, at det er "referert smerte". Og en greie var at det var fordi man spente resten av musklene rundt, og i stedet for å trene og avspenne, måtte jobbe med noe som hette "sensorimotor amnesia", veldig omdiskutert greier.  En annen reddit-post mente at smerter lenge etter en skade var referert smerte fra følelser, som har satt seg fast i hjernestruktur i nærheten av smertesenteret, at f.eks la oss si at man har ubearbeidet sinne, og så er det i nærheten av stedet der ene hoften er, så vil man få mye hoftesmerte. Og at de fester seg til de skadene man får fordi hjernestrukturer for dette blir "større" (?) eller noe sånt og dermed er lettere tilgjengelig å "sende smerten" til. 

Løst referert fra utallige reddit-poster og googlinger. Take it or leave it. Jeg deler ikke for å være sånn "Har du prøvd yoga?" plagsom person. Fordi jeg selv sliter med en plagsom smertelidelse, og tar i mot alt av hva som kan ha fungert for andre, fordi livet med smerter er et strevsomt liv, så sender jeg det bare ut der, i tilfelle det kan være av nytte. 

TS

• Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har aldri hørt om dette

Anonymkode: 63ec6...dbe

Helt sikkert fordi jeg diktet opp det ordet i denne sammenhengen nå. Men jeg er overbevist om at 10 år snakkes dette mye om. At veldig mange sykdommer stammer fra kronisk stress og et nervesystem i ulage, og at mange behandlingsmetoder utelukkende handler om å "resette" og "rekalibrere" nervesystemet, for å "få livet i gave" på nytt. ❤️ 

TS

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Helt sikkert fordi jeg diktet opp det ordet i denne sammenhengen nå. Men jeg er overbevist om at 10 år snakkes dette mye om. At veldig mange sykdommer stammer fra kronisk stress og et nervesystem i ulage, og at mange behandlingsmetoder utelukkende handler om å "resette" og "rekalibrere" nervesystemet, for å "få livet i gave" på nytt. ❤️ 

TS

Mener det snakkes en del om dette i noen av Mel Robbins sine podcastepisoder. Hun intervjuer eksperter på ulike områder, jeg har fått masse gode tips derfra. 

Anonymkode: d2f62...7ba

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mener det snakkes en del om dette i noen av Mel Robbins sine podcastepisoder. Hun intervjuer eksperter på ulike områder, jeg har fått masse gode tips derfra. 

Anonymkode: d2f62...7ba

Skal sjekke det ut! Takk! 

Har du noen gode tips du har testet ut som har fungert for deg? 

TS

Først: jeg er utredet på kryss og tvers og oppfyller ikke klare, tydelige sykdommer. Mulig det er noen bakenforliggende tilstander, men de får vi nå ikke medisinert vekk, så jeg har havnet i gruppa «vi finner et nervesystem i ubalanse».

Tarm og mageplager hos meg forsvant sakte over ett og et halvt år, noe som antyder at jeg er gått mer inn i «rest and digest». Der jeg er i dag er jeg på begynnelsen av å kunne ta mine første løpeturer, de varer to minutter for øyeblikket. Jeg er trolig tilbake til mer ordinær jobbsituasjon i november i år, (vi er nå i mars 2024), men har utfordringer som kan gjøre at jeg ender opp som ufør.

Behandlinga som har vist seg bærekraftig var grundig oppfølging for å befinne meg i tolleransevinduet mitt, fokus på restitusjon, både passiv og aktiv restitusjon: søvn, mindfullness, pusteøvelser, meditasjon. Samt øke og øve på grensesetting og bedre kommunikasjonen med meg selv. Noen muskelgrupper var og for svake og har trengt styrking. Det er et kognitivt, mentalt og identitetsmessig etterslep jeg enda ikke vet om jeg arbeider effektivt med på egen hånd, så der er anbefalinga mi til andre å gjerne ha coach eller psykolog med på laget.

Tolleransevinduet mitt er ikke noe å skryte av, de gangene jeg krasjer føles det umulig for meg å kutte ut noe fra de dagene, og de er innholdsrike. Fokuset er å bygge meg opp sakte og få et liv jeg trives i. Uten behandling ville jeg trolig fortsatt med å stå på og være i aktivitet til jeg stuper. Spesielt fysisk ville jeg trolig ha trent hardt og heller sove 16 timersnetter av utmattelse i noen måneder.

Jeg har en dagbok her på kvinneguiden som ser ut til å få betydning for meg. De fæle tingene blir skrevet ned for hånd på ark og de gode blir gjort tilgjengelig for de som leser på nett. Nå etter noen måneder kan jeg se tilbake på dager hvor jeg feiret at jeg hadde gått ut med søpla, versus i dag hvor jeg kan både gå en liten tur og senere dra og handle.

• Hjerte 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker

Uten at jeg går inn på detaljer kan jeg si at jeg kollapset etter en veldig lang periode (ca 20 år) der jeg levde i konstant «fight or flight»-modus. 
Etter ca 10 år var jeg på 80% igjen, men fikk en ny kollaps etter ca 3 år fordi det sympatiske nervesystemet hang seg opp igjen. 
Det er nå 8 år siden, og det er først nå i år at jeg begynner å komme litt ovenpå, og at det parasympatiske nervesystemet begynner å virke igjen slik at jeg ikke konstant lever i «fight or flight»-modus. 

Anonymkode: 847d8...fe8

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uten at jeg går inn på detaljer kan jeg si at jeg kollapset etter en veldig lang periode (ca 20 år) der jeg levde i konstant «fight or flight»-modus. 
Etter ca 10 år var jeg på 80% igjen, men fikk en ny kollaps etter ca 3 år fordi det sympatiske nervesystemet hang seg opp igjen. 
Det er nå 8 år siden, og det er først nå i år at jeg begynner å komme litt ovenpå, og at det parasympatiske nervesystemet begynner å virke igjen slik at jeg ikke konstant lever i «fight or flight»-modus. 

Har du fått hjelp, eller kun jobbet med det selv? 

AnonymBruker
Rumle skrev (4 minutter siden):

Har du fått hjelp, eller kun jobbet med det selv? 

Begge deler. 

Jeg gikk til psykolog i begynnelsen, men følte ikke at det hjalp (det var fysiske årsaker/sykdom som var problemet, men jeg håpet at psykologen kunne gi meg noen hjelpemidler som jeg kunne bruke). 
Etter det har det vært mye prøving og feiling, og tilslutt fant jeg noe som fungerer her og nå. Om det som fungerer i dag vil fungere like godt morgen vet jeg ikke, men det er et problem for den dagen det eventuelt kommer. 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Annonse

AnonymBruker

Jeg skal prøve vagusnerve-stimulering. Men de fleste mediterer og/eller gjør pusteøvelser. Selv tror jeg mine fysiske tilstander er et resultat av et nervesystem i ubalanse, pga en vond barndom og mobbing.

Anonymkode: 216fd...588

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Altså nyere forskning viser at nervesystem som er overaktivt, konstant i flukt, kjemp, og frys-respons, som ikke går inn i "rest and digest" skaper kronisk stress på kroppen som fører til sykdom, smerter, og ikke minst er grunnlinja i k-ptsd. Mange mener også at dette er kilden til en rekke fysiske lidelser, hudproblemer, smerteproblemer, til og med kreft, IBS o.l. Men jeg har aldri lest noe forskning om hvor lang tid det skal ta å "rekalibrere" et nervesystem. 

Derfor spør jeg deg! 

Du som har slitt med ulike sykdommer, eller et komplekst sykdomsbilde, gjerne smerteproblematikk, og som jobbet med å regulere nervesystemet. Jeg lurer på hvor lang tid det tok før kroppen din føltes frisk igjen. Eller i det minste frisk nok til å jobbe, til å jogge, til å ha et "normalt liv". Og hva gjorde du for å "rekalibrere" nervesystemet? 

Hvordan forandret toleransevinduet ditt seg fra før og etter du gjorde denne jobben, og hva er ditt tips til andre som forsøker å gjøre det samme? 

❤️

Jeg levde i mange år med overfølsomt nervesystem iht nervesmerter Det tok faktisk 16 år før jeg fikk vite hva som feilte meg. 

Jeg over natten fikk kramper i kroppen, viste seg jeg fikk de pga en kronisk sykdom.  Jeg klarte da nesten ikke gå på ett år. 

Eneste jeg ble tilbudt var fysio, men ble da bare værre. De satte på strøm, masasje, akupunktur  osv uten noe annet resultat enn å bli værre.

I min situasjon kom ikke dette av stress og følser. Men problemer med musklene som ga mye muskel kramper. Det tok 16år før jeg fikk vite hva som var årsaken til smerter 24/7/365. På skala fra en til 10. Lå jeg i snitt på 8. 

Når du opplever å få smerter så spenner du kroppen. Det kan jo hjelpe der og da om du fungerer normalt. Hos meg stivnet ledd og muskler feks under søvn, og om morgen gråt heg av smerter av og til fordi det var så vondt å bryte løs musklene. 

Jeg fant en australsk studie m3d ca 350 deltakere.  Disse fikk kunnskap om hvordan smerte oppstår i kropoen og fikk samme kurs, og div utprøvinger. De møttes aldri. Studien ble ansett som mislykket pga ingen bedring. Men 6 av disse 350 personene hadde blitt smertefrie. Så de ble kontaktet. Disse hadde heller ikke møttes før. 

Alle 6 hadde gjort det samme. Fordi på kurset så hadde de lært om oksygen ut i musklene og hva som skjer om du spenner deg. Noe du gjør feks om du stresser eller har smerter.  Så de hadde på eget initiativ  da med ny kunnskap begynt å ta pusteøvelser, folusert på å gjøre det motsatte av det kroppen automatisk gjør og heller slappe av og bevege.

Eks.  Hvis jeg sitter så blir jeg stiv. Vondt å reise seg. Men føste stegene var jeg oppe i 10 i smerteskala. Og da sammeligner jeg gjerne med press rier.  Jeg la merke til at på 10 steget så løsnet det.

Med ny måte, gjorde jeg litt pusteteknikk før jeg reiste meg. Sto rolig, fokuserte hardt på å slappe av i kroppen og puste når jeg tok første steget.   Jeg merket da at det slapp etter 5 steg istedenfor 10. Men ellers merket jeg ikke forskjell i begynnelsen.  En mnd senere var det litt bedring. Ikke mye. Og sånn gikk det i 6mnd. Jeg tenkte at bittelitt var jo bedre enn ingenting.  

Men 6 mnd etter våknet jeg plutselig en dag og smertene var borte, stivheten var også borte. Eller dem kommer om jeg gjør litt for mye ( da mener jeg ikke normal støl stivhet)

Men da er det rett på ibux og sove. Da setter det seg ikke på ny. Og nå gjør jeg det kanskje 2 ganger i året. 

Er 98% smertefri 10 år etter

Anonymkode: 4a073...c1a

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Annonse
AnonymBruker

Er over 50 og gitt opp. Nå prøver jeg å leve med et ødelagt nervesystem. Radical acceptance. Er trygda. Bor greit. Holder på grunnleggende rutiner og døgnrytme. Har få, men gode relasjoner. Slipper ikke noen nye inn (brent meg for mye). Gitt opp mange interesser og drømmer. Takk og lov for at jeg finner mye glede i musikk. Er et lite og stusselig liv, sett utenfra, men det er det jeg får til.

Anonymkode: b9586...ce1

• Liker 1
  • Hjerte 5
AnonymBruker

Det er en forbannelse å leve med kptsd. Man trenger mennesker for å bli bedre, men det er mennesker som er triggende... Damned if you do, damned if you dont. 

Anonymkode: b9586...ce1

• Liker 1
  • Hjerte 6
AnonymBruker

Jeg synes rekalibrere var ett godt ord her. Det er 7 år siden jeg gikk ut døra på jobb for siste gang, prøvde ett par småstillinger mens jeg var på aap (lønnede jobber utenom arbeidsutprøvingen). Jeg er veldig mye bedre nå men det er fortsatt en vei å gå. Jeg er der at jeg kan kjenne på ro i kroppen en del dager men jeg har også typisk kommet i en kraftig overgangsalder pluss jeg er på tredje tøffe kur for hudsykdom så det vil gå enda mere tid før jeg er i havn og jeg kommer aldri til å gå ut i full jobb igjen, håper på deltid iallefall.

Anonymkode: f8716...6f0

• Hjerte 3
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg skal prøve vagusnerve-stimulering. Men de fleste mediterer og/eller gjør pusteøvelser. Selv tror jeg mine fysiske tilstander er et resultat av et nervesystem i ubalanse, pga en vond barndom og mobbing.

Anonymkode: 216fd...588

Vil du oppdatere hvordan det går? Jeg har samme bakgrunn som deg og er helt fastkjørt. 

Anonymkode: d0023...63b

• Liker 1
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...