AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #1 Skrevet 7. mars 2024 Tips til hvordan man takler det? Ender opp med at jeg ikke gjør øvelsene jeg har tenkt og drar hjem tidlig. Jeg har slitt med anoreksi i mange år og har mistet mye muskelmasse på grunn av det, så trenger egentlig å trene meg opp. Vært normalvektig i cirka 1 år nå og DPS har avsluttet behandlingen min, men kropp er fortsatt veldig vanskelig. Anonymkode: 6b7c1...b83 1 2
c_buk Skrevet 7. mars 2024 #2 Skrevet 7. mars 2024 Nå er nok din situasjon mer kompleks enn at et enkelt svar her har noen særlig innvirkning. Men det har seg slik at ingen av de andre på treningssenteret tenker på noe annet enn sin egen trening. Om man er redd for at man løfter for lite, gjør øvelser feil eller hva enn det er så kan det være så uendelig mange grunner til det. Skader osv. Uansett er det et positivt tiltak at du stiller opp og trener kroppen. Ingen ofrer det sidemannen gjør en tanke. 2
Keiko99 Skrevet 7. mars 2024 #3 Skrevet 7. mars 2024 Hva med å gå sammen med noe du kjenner ? Kanskje det hjelper ? 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #5 Skrevet 7. mars 2024 Kan det hjelpe å kjøpe timer med PT til du er i gang? Det hjalp meg med følelsen av å bli sett på, redselen for å gjøre feil, at noen fremmede skulle komme bort for å rette på meg osv. Syns fortsatt det er vanskelig alene, men ikke på langt nær like ille. Ble litt eksponeringsterapi tror jeg, når jeg bare måtte gjennomføre. Anonymkode: 50def...213 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #6 Skrevet 7. mars 2024 Jeg er PT, og har angst. Slet skikkelig med dette da jeg begynte på treningssenter. Din situasjon er nok mer kompleks enn mange andres, men vit at det er veldig vanlig å kjenne på angst når man skal begynne på treningssenter! Jeg kan selvfølgelig ikke gi råd tilknyttet anoreksi, men det jeg ofte råder folk til er å velge «trygge» øvelser og så bygge på derfra. Om du trener styrke kan du holde deg til apparater i begynnelsen om frivekter føles skumle, eller du kan ta med deg to hantlere til en bortgjemt krok og trene der. Eventuelt begynn smått med bare et par øvelser, og øk gradvis. Det er ingenting i veien med å ta det ett skritt om gangen, og trening er trening, selv om du ikke kjører tunge knebøy fra dag én. Mange liker også å gå sammen med en venn, eller å kjøpe PT-timer slik at de får en trygg start og vet hva de skal gjøre. Anonymkode: 126f0...a61 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #7 Skrevet 7. mars 2024 Løsningen er å ikke trene på et treningssenter. Menneskene har i tusenvis av år holdt formen uten å måtte betale for å trene; dette er en helt ny, og totalt unødvendig oppfinnelse med mindre man elsker å være omgitt av andres svette kropper. Anonymkode: 76c7b...f4a 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #8 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Løsningen er å ikke trene på et treningssenter. Menneskene har i tusenvis av år holdt formen uten å måtte betale for å trene; dette er en helt ny, og totalt unødvendig oppfinnelse med mindre man elsker å være omgitt av andres svette kropper. Anonymkode: 76c7b...f4a Jada, mye som er nye oppfinnelser vi setter pris på. TS bør trene styrketrening for å legge på seg vekt som hun skriver etter anoreksi. Hva foreslår du av tung styrketrening ute i naturen for ei som er svekket av atrofi? Anonymkode: 49d1f...670 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #9 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jada, mye som er nye oppfinnelser vi setter pris på. TS bør trene styrketrening for å legge på seg vekt som hun skriver etter anoreksi. Hva foreslår du av tung styrketrening ute i naturen for ei som er svekket av atrofi? Anonymkode: 49d1f...670 Hver gang man ser noen stirre på smarttelefonen sin mens de krysser en trafikkert vei, blir man minnet om hvilken vei utviklingen går, og det er dessverre ikke framover. Når kroppen er sterkt svekket, går man ikke løs på "tung styrketrening", men bygger opp kroppens styrke med et balansert, sunt kosthold og rører på seg i naturlige sammenhenger; både barn og resten av menneskeheten har gjort det siden tidenes begynnelse, så metoden er svært godt utprøvd. Anonymkode: 76c7b...f4a 2
petterm Skrevet 7. mars 2024 #10 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan det hjelpe å kjøpe timer med PT til du er i gang? Det hjalp meg med følelsen av å bli sett på, redselen for å gjøre feil, at noen fremmede skulle komme bort for å rette på meg osv. Syns fortsatt det er vanskelig alene, men ikke på langt nær like ille. Ble litt eksponeringsterapi tror jeg, når jeg bare måtte gjennomføre. Anonymkode: 50def...213 Som ...213 sier TS, PT kan hjelpe deg igang!
1000x Skrevet 7. mars 2024 #11 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Løsningen er å ikke trene på et treningssenter. Menneskene har i tusenvis av år holdt formen uten å måtte betale for å trene; dette er en helt ny, og totalt unødvendig oppfinnelse med mindre man elsker å være omgitt av andres svette kropper. Anonymkode: 76c7b...f4a Grunnen til at treningssenter er oppfunnet er fordi det er behov for dem. Vi jobber ikke ute med fysisk arbeid lenger. Det er dessuten mye mer effektiv trening enn å stå og støtte seg på en spade eller et spett. Sånn, nå kanskje du fikk en bedre forståelse av det moderne mennesket og et moderne samfunn. 1
Grüner Skrevet 7. mars 2024 #12 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tips til hvordan man takler det? Ender opp med at jeg ikke gjør øvelsene jeg har tenkt og drar hjem tidlig. Jeg har slitt med anoreksi i mange år og har mistet mye muskelmasse på grunn av det, så trenger egentlig å trene meg opp. Vært normalvektig i cirka 1 år nå og DPS har avsluttet behandlingen min, men kropp er fortsatt veldig vanskelig. Anonymkode: 6b7c1...b83 Jeg ville droppet treningssenter, hvis du blir så selvbevisst at du får angst. Prøv heller gruppetrening e.l. hvor du kan få fokus litt bort fra deg selv og din egen kropp, men likevel få trent og samtidig få fellesskapsfølelse. Når du har en instruktør som legger opp programmet, heier og pusher er det mindre sjanse for å begynne å overtenke, få angst og trekke seg. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #13 Skrevet 7. mars 2024 Har ikke angst, men mister motivasjonen av treningssenter. Finnes så mange øvelser man kan gjøre hjemme dersom man skal trene seg gradvis opp! Må nok kjøpe en god matte, noen vekter, o.l. etter behov men jeg er ganske godt trent selv om jeg ikke bruker apparater. Fikk veiledning av fysioterapeut til øvelser jeg kan gjøre hjemme, og bruker youtube flittig. Anonymkode: 70d82...184
Grüner Skrevet 7. mars 2024 #14 Skrevet 7. mars 2024 1000x skrev (3 minutter siden): Grunnen til at treningssenter er oppfunnet er fordi det er behov for dem. Vi jobber ikke ute med fysisk arbeid lenger. Det er dessuten mye mer effektiv trening enn å stå og støtte seg på en spade eller et spett. Sånn, nå kanskje du fikk en bedre forståelse av det moderne mennesket og et moderne samfunn. Det finnes da mange andre måter å trene på enn treningssenter 🙄
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #15 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Løsningen er å ikke trene på et treningssenter. Menneskene har i tusenvis av år holdt formen uten å måtte betale for å trene; dette er en helt ny, og totalt unødvendig oppfinnelse med mindre man elsker å være omgitt av andres svette kropper. Anonymkode: 76c7b...f4a Eksponeringsterapien med at ts tar å gå ut av komforsonen sin er også en del av å bryte ut av ett destruktivt mønster. Så det å bli etterhvert komfortabel med å ha folk rundt seg uten å føle seg kjempe synlig er god trening i seg selv. Får ikke samme utbytte av å trene i skogen alene selvom det også er godt selvfølgelig. Anonymkode: 85151...6de 1
1000x Skrevet 7. mars 2024 #16 Skrevet 7. mars 2024 Grüner skrev (4 minutter siden): Det finnes da mange andre måter å trene på enn treningssenter 🙄 Har jeg sagt noe annet?
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #17 Skrevet 7. mars 2024 1000x skrev (56 minutter siden): Grunnen til at treningssenter er oppfunnet er fordi det er behov for dem. Vi jobber ikke ute med fysisk arbeid lenger. Det er dessuten mye mer effektiv trening enn å stå og støtte seg på en spade eller et spett. Sånn, nå kanskje du fikk en bedre forståelse av det moderne mennesket og et moderne samfunn. Det er objektivt sett like mye behov for treningssentre som for sand i Sahara, eller kjøleskap på Nordpolen. Eller for den saks skyld vann på flaske på REMA. Den eneste grunnen til at man har fått treningssentre, er at smarte sjeler har funnet ut at man kan få penger i kassen ved å få folk til å betale for noe som alltid har vært gratis; av samme grunn sender man idag barn på organiserte aktiviteter der barn før i tiden fikk all treningen de trengte ved å leke i friluft. Dersom det moderne mennesket ikke har tilstrekkelig IQ til å forstå psykologien i økonomien og behovet til å tømme andres lommebøker for totalt unødvendige ting som blir framstilt som "nødvendige", er det god grunn til å slå alarm. Om man er profesjonell idrettsutøver, og satser på å vinne kommende VM eller EM, er treningssentre nyttige. Men ikke for et vanlig menneske med en normal fysikk; alt handler om penger og å skape unødvendige behov, akkurat som reklamen forsøker å påvirke folk til å kjøpe ting de overhodet ikke trenger. AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Eksponeringsterapien med at ts tar å gå ut av komforsonen sin er også en del av å bryte ut av ett destruktivt mønster. Så det å bli etterhvert komfortabel med å ha folk rundt seg uten å føle seg kjempe synlig er god trening i seg selv. Får ikke samme utbytte av å trene i skogen alene selvom det også er godt selvfølgelig. Anonymkode: 85151...6de Hvis man ønsker å gå ut av komfortsonen, får man nøyaktig samme utbytte ved å trene i en park der det er andre mennesker, i tillegg til at luftkvaliteten er langt bedre. Helt gratis, faktisk. Anonymkode: 76c7b...f4a
1000x Skrevet 8. mars 2024 #18 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Den eneste grunnen til at man har fått treningssentre, er at smarte sjeler har funnet ut at man kan få penger i kassen ved å få folk til å betale for noe som alltid har vært gratis; av samme grunn sender man idag barn på organiserte aktiviteter der barn før i tiden fikk all treningen de trengte ved å leke i friluft. Det er her resonnementet ditt svikter. Barn trener ikke på treningssenter, og voksne er ikke barn. Sitter du på kontor hele dagen er det fint å kompensere for det med en time effektiv styrketrening. Det får du ikke andre steder enn på et treningssenter. Der finner du apparater som dekker hele bevegelsesspekteret til en menneskekropp. Det finner du ikke andre steder i friluft. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #19 Skrevet 8. mars 2024 c_buk skrev (18 timer siden): Men det har seg slik at ingen av de andre på treningssenteret tenker på noe annet enn sin egen trening. Jeg ser dette stadig gjentas, men det er selvsagt ikke sant. Det er stadig innlegg her om hva folk trener i, sjekking på treningssenter, folk som har fått kommentert kropp eller blitt glodd på. Folk glor, sladrer, snakker og tenker generelt sett altfor mye på hva andre driver med. Sånn er det bare. Overalt, også på treningssenter. Anonymkode: 66f14...7fd
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #20 Skrevet 8. mars 2024 Jeg har ikke samme bakgrunn som deg, men sliter med treningssenter selv. Alltid gjort det. Sist jeg trente så startet jeg med PT-timer. Det hjalp å få en god innføring i riktig teknikk, også ble jeg mer trygg på senteret. At jeg visste at jeg hadde PT-time hver/annenhver uke gjorde også at jeg følte meg forpliktet til å trene selv i mellomtiden også, for noen fulgte meg opp. Jeg begynte å trene på morgenen, da var det svært få til ingen der, og jeg følte meg ikke så usikker. Med tiden ble jeg veldig sikker på at jeg kunne det jeg var der for også, og jeg fikk det til. Fortsatte likevel å trene på morgenen, for jeg likte at det var "min tid", det ga meg energi og en god start på dagen. Da jeg flyttet så byttet jeg treningssenter, og da kom følelsen av usikkerhet tilbake. Kom liksom ikke helt i gang. Så fikk jeg barn, og tiden bare gikk uten trening. Sånn jeg bor nå så er det ingen senter som ligger mellom hjem og arbeidsplass som har åpningstider som passer for at jeg kan trene om morgenen, og det er noe dritt. Har vært støttemedlem på et senter i 9 måneder nå, for jeg må skjerpe meg, men det er først de siste tre ukene at jeg har møtt opp. Pga jobb og barn så kommer jeg meg først ut av huset i 19/19.30 tiden, så det er mye folk der. Det er vanskelig, men jeg har møtt opp hvert fall. Gjort litt, prøvd å komme i gang. Det blir bedre, jeg kjenner jo det, men det tar nok tid før jeg kjenner meg komfortabel der. Jeg anbefaler PT-timer, morgentrening og det å ta det fra gang til gang hvert fall. Masse lykke til, TS😊 Anonymkode: 3424e...cfd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå