AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #1 Skrevet 7. mars 2024 Hei, Dette er muligens skrevet i feil kategori, men jeg håper dere kan bære over med det. I vår familie er vi hjemme fra skole og barnehage 16:30 omtrent. Ut døra kl 07:20. Noen dager er det barneidrett. Vi ønsker å spise næringsrikt hver dag og tar sunne valg med at vi velger grovt/fullkorn, og barna får en frukt/grønnsak på veien hjem. Likevel er det krevende i en hektisk hverdag å rekke at man skal lage middag som ikke er fra pose hver dag. Hva gjør dere? Lager dobbelt opp og fryser ned slik at dere bare kan ta opp noe fra fryseren? Potetene bruker jo den tiden de bruker på å koke uansett hvilken dag det er, men å steke noe frossent gjør jo at man kan gjøre noe annet i mellomtiden. Hva gjør dere så dere kan lage sunn og næringsrik middag de fleste dagene i uka? Jeg trenger ikke tips om å bytte ut pølser med fiskekaker, men tips til å faktisk få det til tidsmessig. Oda, hello fresh etc leverer ikke her vi bor, så det er ikke et alernativ. Anonymkode: b7659...d9a
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #2 Skrevet 7. mars 2024 Vi lager alltid store porsjoner av gryteretter og supper, og fryser ned i passe mengder. Det samme med f.eks lasagne. Tar ut av fryseren på morgenen, evt. kvelden før. Raskt å varme opp mens vi tilbereder salat/grønnsaker. Kjøper små poteter, eller deler opp de store, før de kokes. Tar 20-25 minutter. Tilbereder i mellomtiden grønnsaker (stuet, kokt, revet....), eller frosset grønnsaksblanding og koker/steker kjøtt/fisk. Middagen skal være på bordet i løpet av 30 minutter. En viktig regel er å bestemme dagen før hva vi skal spise, og vite at vi har alt vi trenger. Anonymkode: 06c8d...3a7 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #3 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hei, Dette er muligens skrevet i feil kategori, men jeg håper dere kan bære over med det. I vår familie er vi hjemme fra skole og barnehage 16:30 omtrent. Ut døra kl 07:20. Noen dager er det barneidrett. Vi ønsker å spise næringsrikt hver dag og tar sunne valg med at vi velger grovt/fullkorn, og barna får en frukt/grønnsak på veien hjem. Likevel er det krevende i en hektisk hverdag å rekke at man skal lage middag som ikke er fra pose hver dag. Hva gjør dere? Lager dobbelt opp og fryser ned slik at dere bare kan ta opp noe fra fryseren? Potetene bruker jo den tiden de bruker på å koke uansett hvilken dag det er, men å steke noe frossent gjør jo at man kan gjøre noe annet i mellomtiden. Hva gjør dere så dere kan lage sunn og næringsrik middag de fleste dagene i uka? Jeg trenger ikke tips om å bytte ut pølser med fiskekaker, men tips til å faktisk få det til tidsmessig. Oda, hello fresh etc leverer ikke her vi bor, så det er ikke et alernativ. Anonymkode: b7659...d9a Jeg deler poteter i mindre biter for at de skal koke fortere. Ferdig oppkuttet grønnsaker i små bokser i kjøleskapet. Ordner kvelden før, sparer noe tid på middagen. Hvis jeg vet at i morgen skal vi ha kjøttkaker så kan jeg lage de klare dagen før. Alt jeg kan gjøre dagen før er helt supert. Ser også at man ikke må ha full middag hver dag, kan bruke lengre tid på middager i helgene f.eks. Anonymkode: 74942...596
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #4 Skrevet 7. mars 2024 Som den over; lager store porsjoner av supper, gryter, gratenger, paier, og fryser. Legger i kjøleskapet kvelden før. Har også bakt brød i fryser som raskt varmes i airfryer. Sheet pan dinners er også en del i bruk. Ting du nærmest kan gjøre klar kvelden før, hive i en form eller langpanne, som lager seg selv i ovnen. Ikke minst planlegges uka. Hos oss skjer det hver søndag, og ukeshandel mandag. Så vet hvilke dager vi rekker hva. Og alt ligger klart i kjøleskap i stedet for å løpe på butikken. Anonymkode: 38d3b...2a2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #5 Skrevet 7. mars 2024 Fiskeburgere lages på max 10 fra du kommer inn døra. Mais fra boks eller rå gulrot ved siden av. Anonymkode: ae172...5f5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #6 Skrevet 7. mars 2024 Jeg prepper mye på kvelden. i dag f.eks har vi spist strimlet kyllingfilet, med mange forskjellige grønnsaker, og pitabrød. I går kveld kuttet jeg opp kyllingfilet, lagde marinade og la det i en pose i kjøleskapet. Skjærte søtpotet i små biter, krydret og la det i en pose i kjøleskapet - slik at det som tar lengst tid å forberede er klart til å bli stekt i pannen(kylling), og i airfryer (potetene). Kutter opp de andre grønnsakene og salaten mens det stekte. Anonymkode: 790dd...5ae
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #7 Skrevet 7. mars 2024 Laks, pasta og pesto med grønnsaker går raskt å lage Anonymkode: f99e4...593
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #8 Skrevet 7. mars 2024 Bruker mye rene råvarer, altså dampede grønnsaker (kutter opp i biter, så dampes de møte på kort tid), noe kjøtt/fisk (feks laks i ovnen går fort) og fullkornpasta (om potet, dampes disse med grønnsakene i biter). Så lenge vi har alt i hus, føler jeg at vi stort sett ikke bruker mer enn 20min på en hverdagsmiddag, alltid næringsrik og sunn. Anonymkode: eb100...bd3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #9 Skrevet 7. mars 2024 Ulike frosne grønnsaksmikser og ris / potet (del i mindre biter før du koker og behold gjerne skallet på) / potet eller søtpotetbåter i ovn (del de smal så det går raskere), ulike grønnsaksmoser passer til det meste av kjøtt og fisk. Fisk kan du steke i ovnen sammen med grønnsakene eller du kan steke på panne eller trekke slik som lettsaltet torsk. Koteletter i ovnen eller kyllingfilet (skjær i strimler og stek i ovn eller panne så går det raskere). Wok med kjøtt eller fisk. Rømme, sweet chilli saus, soyasaus, sjysaus eller det som passer til. Den som først kommer hjem setter på ovnen. Stort sett ferdig på 30min. Chilli con carne, omelett, risgrøt, pannekaker (lag røre kvelden før), pasta med saus og kjøttdeig, grønnsakssuppe med pølse, hjemmelaget tomatsuppe med egg er også raskt. Alt går raskere om du deler i mindre biter. Lager du mos, del grønnsaker/potet i mindre biter før du koker til mør. Lager du gryter, supper, sauser så kan du lage to-tre ekstra porsjoner å fryse. Tar ikke særlig lengre tid å tilsette og skjære opp litt ekstra. Da har dere middag til de dagene det er aktiviteter. En og annen dag, feks i helgen kan du lage opp middager og fryse som kamskjell tar litt lengre tid. Gjerne noe dere likevel spiser i helgen så slipper du lage to ulike middager. Hjemmelagde kjøttkaker, fiskekaker, lasagne, pastasaus, fiskegrateng, viltgryte osv. På sikt vil dere alltid ha tilgjengelig 3-4 middager i frysen som kan brukes de travleste dagene. Anonymkode: ad053...988
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #10 Skrevet 7. mars 2024 Bruker ca 20 minutter på middag, spiser helt vanlig mat?😅 Taco, kyllingsalat, Kyllingwra (bruker ferdig grillet kylling som bare er å varme i ovnen), panert torsk med potetmos og grønnsaker, laks og grønnsaker i ovnen, pasta og kjøttsaus, pasta med kylling, pesto og grønnsaker, kjøttboller i fløtesaus med potetmos og grønnsaker. Tomatsuppe med fullkornspasta/egg/kjøttboller (varierer litt). I helgene lager vi litt annen mat som tar lengre tid å lage, f.eks pizza, Lasagne, hjemmelaget burger. Anonymkode: 260f9...d66
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #11 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bruker ca 20 minutter på middag, spiser helt vanlig mat?😅 Taco, kyllingsalat, Kyllingwra (bruker ferdig grillet kylling som bare er å varme i ovnen), panert torsk med potetmos og grønnsaker, laks og grønnsaker i ovnen, pasta og kjøttsaus, pasta med kylling, pesto og grønnsaker, kjøttboller i fløtesaus med potetmos og grønnsaker. Tomatsuppe med fullkornspasta/egg/kjøttboller (varierer litt). I helgene lager vi litt annen mat som tar lengre tid å lage, f.eks pizza, Lasagne, hjemmelaget burger. Anonymkode: 260f9...d66 Hvordan rekker du å lage potetmos på den tiden? Skreller og kutter opp potetene dagen før? Anonymkode: 06c8d...3a7
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #12 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan rekker du å lage potetmos på den tiden? Skreller og kutter opp potetene dagen før? Anonymkode: 06c8d...3a7 Skreller og kutter opp potetene før koking 😅 Dessuten er vi to voksne , går fort å lage middag da. Anonymkode: 260f9...d66
Stor pike Skrevet 7. mars 2024 #13 Skrevet 7. mars 2024 Ferdig fryste grønnsaker i pose. Blir glimrende suppe på 20 min.
Gruselgrafs Skrevet 7. mars 2024 #14 Skrevet 7. mars 2024 Jeg har begynt å koke potetene og gulerøttene i mikrobølgeovnen og slenge kjøttet eller fisken i airfryeren, ferdig på få minutter.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #15 Skrevet 7. mars 2024 Viktigste grepet jeg har gjort er å lage ukeplan og handle for hele uka. Om det er veldig travelt etter jobb hender det vi bytter om på rekkefølgen og gir ungene noe lett etter skole og spiser middag når vi pleier å spise kvelds. Også trenger ikke sunn mat alltid å være så avansert, litt rent kjøtt eller fisk stekt i panna og grønnsaker ved siden kan bli veldig godt, f.eks. litt rømme ved siden. Søndag lager jeg gjerne dobbel eller trippel porsjon og fryser ned eller spiser som middag mandag. Kyllingcurry gryte er raskt, wok i forskjellige varianter, poteter kan deles i mindre biter og kokes, grønnsaker deles i biter og kokes raskt eller i ildfast form i ovnen, de fleste pastaretter er raske, Marit Kolby sin fiskegrateng (tar 5 minutter å røre sammen, litt tid å steike men da gjør en andre ting), jukse bacalao, supper i mange varianter. Også er det såpass viktig for meg at jeg aksepterer at det tar litt tid å lage mat fra bunnen. Men er mange ganger blitt overrasket hvor raskt det er å lage ting selv som en har kjøpt ferdig på butikken av gammel vane. Anonymkode: beb63...5bc
Anim92 Skrevet 8. mars 2024 #16 Skrevet 8. mars 2024 Prepping, frysing av ovnsretter og ikke minst: ha middag til kvelds. Da får man litt bedre tid🤗 selv når jeg nå er hjemme og kan hente tidlig i barnehage har vi ofte middag til kvelds, pga mannen ofte kommer sent hjem.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #17 Skrevet 8. mars 2024 vi klarer ikke det, helt ærlig. To barn, aktiviteter 4 av 5 ukedager. Middager må lages på en halvtime, ganske ofte, og det går i raske ting som fiskekaker, løvstek med kjøpt pitabrød, ferdig kjøpt schnitzel, ostepanetter eller kyllingnuggets og alt dette er ultra-prosessert mat. Som vi burde spise mindre av, spises det. det er ikke mange ting barna spiser, og liker, som kan lages fort og uten å kjøpe ferdige ultraprosesserte matvarer. Pasta, men da kjøper vi ferdig saus. Jeg lager kyllingvinger fra råe frosne kyllingvinger men vi har pommes fritt til. Og laks i ovn, men dette er selvsagt oppdrettslaks. men om det er virkelig forventet av meg at jeg skal kunne alltid lage alt mat fra bunnen av, uten å kjøpte ferdige prosesserte matvarer, trenger jeg et par timer ekstra ledig tid om dagen, og BETALT. For det er heller ikke billig, å kjøpe ren kjøtt og fisk. Anonymkode: 205f2...0af
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #18 Skrevet 8. mars 2024 Løsningen for oss var vel en miks av: Erstatte poteter med grønnsaker som kokte raskere. Lage mat av typen "Hiv alt i en form, og sett det i ovnen" (Fisk/kjøtt og grønnsaker/potetbiter med eller uten saus) Lage klart dagen før, og bare varme opp når vi kom hjem. Lage store porsjoner når vi hadde god tid, og hive i fryseren. Evt. lage pasta med saus av hermetiske hakkede tomater, revet gulrot, løk og salt/pepper. Vi erstattet også en del potet med byggrynsris. Det tar litt tid å lage, om byggrynene må ligge i vann over natt og sånt. Men når de var ferdige la vi det porsjonsvis i fryser, og så var det ferdig på 3 minutter på en hverdag. Vi kjøpte også en del kjøtt av typen "veldig tynne skiver", fordi det kunne stekes kjemperaskt, og serveres med byggrynsris og amerikansk blanding. Anonymkode: 2dfe6...d7b
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2024 #19 Skrevet 9. mars 2024 For meg er det null problem å lage middag på en halvtime. Lager ofte wok hvor mye må hakkes opp og kjøttet må stekes før grønnsakene, men det tar meg maks en halvtime. En pasta bolognese tar ca 20 min å lage. Ellers koker jeg lite, det meste blir stekt eller bakes i ovn. Steker f. eks laks med wokede grønnsaker og ris til. Har riskoker som er veldig greit. Har fiskekaker eller fiskegrateng i ovn med båtpoteter og gulrøtter til. En annet tips er å lage en stor middag på søndager og ha mandag som fast restemat-dag. Gryter og lasagne er greit å varme opp dagen etter. Anonymkode: cf841...518
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå