AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #1 Skrevet 7. mars 2024 Jeg er nysgjerrig på hvordan andre uføre løser sin økonomi med tanke på bufferkonto. For de fleste er det lurt å ha 2-3 månedslønner i buffer men jeg har valgt å bare ha 1 månedslønn stående og så fokusere på spare i fond og pensjonssparing ut over det. Jeg har jo fortsatt mulighet til å få ut de pengene innen rimelig tid, de får da også avkastning eller enn at de bare står å taper seg i verdi på en vanlig sparekonto. Jeg vet at jeg er heldig økonomisk som kan spare overhode så jeg tar det ikke for gitt at alle andre uføre kan det samme. Jeg er med andre ord interessert i de som kan spare og deres tankegang her. Tankegangen min er at trygd er såpass sikkert at om den brått opphører er det større bekymringer enn de økonomiske, altså da har Norge gått konk eller noe. Jeg kan ikke akkurat permiteres eller få sparken mener jeg. Anonymkode: c14a8...775 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #2 Skrevet 7. mars 2024 Jeg har 500000 stående på høyrentekonto. Anonymkode: 52d88...4e4
MiniMjau Skrevet 7. mars 2024 #3 Skrevet 7. mars 2024 Hvordan bor du og hvor mye vil du potensielt måtte ut med om noe ryker? Er du singel eller har du barn?Har du bil(er)? Om du bor i liten blokkleilighet uten bil kontra eie gammelt hus på landet ...så vil behovet for buffer være veldig forskjellig. 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #4 Skrevet 7. mars 2024 MiniMjau skrev (2 minutter siden): Hvordan bor du og hvor mye vil du potensielt måtte ut med om noe ryker? Er du singel eller har du barn?Har du bil(er)? Om du bor i liten blokkleilighet uten bil kontra eie gammelt hus på landet ...så vil behovet for buffer være veldig forskjellig. Jeg eier leilighet, god standard med relativt nye våtrom, ingen bil, barn eller dyr. Ingen annen gjeld enn et boliglån med under 50% gjeldsgrad og grei (etter dagens forhold) rente. Jeg har med andre ord mange grunner til å velge mindre buffer, men igjen så sparer jeg jo fremdeles penger, bare da i andre former enn å la de stå på konto. Jeg spørr altså ikke fordi jeg er utrygg i egne valg men av nysgjerrighet rundt hvordan andre i lignende situasjoner tenker. Anonymkode: c14a8...775 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #5 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har 500000 stående på høyrentekonto. Anonymkode: 52d88...4e4 Er det den eneste sparingen din? Er det noen spesiell grunn til st du velger å ha en såpass stor sum stående på konto? Kort sparehorisont eller lignende? Anonymkode: c14a8...775
Lille39 Skrevet 7. mars 2024 #6 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er nysgjerrig på hvordan andre uføre løser sin økonomi med tanke på bufferkonto. For de fleste er det lurt å ha 2-3 månedslønner i buffer men jeg har valgt å bare ha 1 månedslønn stående og så fokusere på spare i fond og pensjonssparing ut over det. Jeg har jo fortsatt mulighet til å få ut de pengene innen rimelig tid, de får da også avkastning eller enn at de bare står å taper seg i verdi på en vanlig sparekonto. Jeg vet at jeg er heldig økonomisk som kan spare overhode så jeg tar det ikke for gitt at alle andre uføre kan det samme. Jeg er med andre ord interessert i de som kan spare og deres tankegang her. Tankegangen min er at trygd er såpass sikkert at om den brått opphører er det større bekymringer enn de økonomiske, altså da har Norge gått konk eller noe. Jeg kan ikke akkurat permiteres eller få sparken mener jeg. Anonymkode: c14a8...775 Selv ufør, min buffer står på avida finans, veldig god rente. Så micro sparer jeg hver gang jeg handler. utrolig hvor mye man får spart på den måten. 1
MiniMjau Skrevet 7. mars 2024 #7 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg eier leilighet, god standard med relativt nye våtrom, ingen bil, barn eller dyr. Ingen annen gjeld enn et boliglån med under 50% gjeldsgrad og grei (etter dagens forhold) rente. Jeg har med andre ord mange grunner til å velge mindre buffer, men igjen så sparer jeg jo fremdeles penger, bare da i andre former enn å la de stå på konto. Jeg spørr altså ikke fordi jeg er utrygg i egne valg men av nysgjerrighet rundt hvordan andre i lignende situasjoner tenker. Anonymkode: c14a8...775 Men om du bor sånn da er vel det verste som kan skje at oppvaskmaskin og vaskemaskin ryker. ? 😊 beregne inn et par avdrag på huslånet i tillegg? Sparing til annet enn uforutsette utgifter, definerer ikke jeg som buffer. Jeg har i tillegg til buffer, feks feriesparing, langsiktig i fond og noen sinking funds stående. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #8 Skrevet 7. mars 2024 Lille39 skrev (2 minutter siden): Selv ufør, min buffer står på avida finans, veldig god rente. Så micro sparer jeg hver gang jeg handler. utrolig hvor mye man får spart på den måten. Mikrosparing er kjempelurt. Jeg er helt enig i at det er utrolig hjelpsomt for sparinga, jeg gjør det samme☺️ Anonymkode: c14a8...775 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #9 Skrevet 7. mars 2024 Er ufør, eier hus og bil og har dyr. Har 10 000 på bufferkonto, men er samboer så vi er to til å dele om noe skjer. Det ordner seg alltid. Anonymkode: 6b1ab...e90 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #10 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er det den eneste sparingen din? Er det noen spesiell grunn til st du velger å ha en såpass stor sum stående på konto? Kort sparehorisont eller lignende? Anonymkode: c14a8...775 Nei, har nedbetalt hus og hytte. De står bare der. Jeg har mer enn nok i trygd for å leve svært ok. Anonymkode: 52d88...4e4 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #11 Skrevet 7. mars 2024 Godt å høre at Ikke alle uføre er blakke . Anonymkode: e1aa1...cc4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #12 Skrevet 8. mars 2024 Jeg tror rådet om 2-3 månedsinntekter kommer av at hvis man plutselig må finne nytt sted å bo. Samlivsbrudd for eksempel. Depositumet alene kan gjøre at bare 1 månedsinntekt for blir for lite. Men hvis ditt liv føles mer stabilt så ville jeg ikke vært bekymret om du har minst like mye i fond. De fleste fond jeg har vært borti og solg fra så har pengene vært på konto mellom 3-7 dager senere. Så jeg antar det er vanlig. Unntaket er IPS-fond, de er bundet til man blir pensjonist om jeg forstår rett. Anonymkode: 87031...763 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #13 Skrevet 8. mars 2024 To uføre. Bor i blokk (eier). Buffer på foreløpig 3x månedslønner. Jobber oss oppover, vil ha minst 5x. Fellesøkonomi. Anonymkode: 913eb...351
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2024 #14 Skrevet 8. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Godt å høre at Ikke alle uføre er blakke . Anonymkode: e1aa1...cc4 Arv ordner veldig mye. Jeg kan også ta rammelån på huset på 1,5 mill, om jeg vil. 2 mill før renta steg. Anonymkode: 52d88...4e4
newman01 Skrevet 8. mars 2024 #15 Skrevet 8. mars 2024 Kjekt å ha litt buffer for å reparere bil, kjøpe ny vaskemaskin hvis den ryker, tannlege osv, men har man en ryddig økonomi, trygg inntekt og godt igang med å nedbetale boligen er det strengt tatt ikke spesielt nødvendig. Ryker vaskemaskinen og konto er tom kan man bare bruke kredittkort. Pusse opp bad er stort sett planlagt oppussing, og man får refinansiert huset om taket er lekk. Så man trenger likviditet for de store tingene. Ha masse kontanter stående på en konto er i aller høyeste grad bortkasta penger, siden inflasjonen spiser dem opp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå