AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #1 Skrevet 7. mars 2024 Lurer litt på om noen med mer erfaring enn meg (og noen av de forvirra legene) vet noe om sammenhengen i fysisk/psykiske diagnoser. Jeg har tidligere hatt epileptiske anfall, to tonisk-kloniske anfall med kort mellomrom. Dette er 15 år siden, og de satte ikke diagnosen. Jeg har derimot hatt et par episoder i senere år hvor jeg blant annet mistet synet i noen minutter. Har slitt mye med diverse småtteri, sliter tidvis med at hender/fingre dovner bort og blir "hvite" samt synet sånn generelt. Jeg skal nå i utredning på grunn av langvarig depresjon og nedstemthet, dårligere og dårligere følelsesregulering. Gruer meg veldig, og er redd for at det i verste fall får konsekvenser for jobbmulighetene mine, hovedsakelig utdannet miljøarbeider. Har diskutert litt med fastlegen min og mtp gener og arv er det ikke utenkelig at jeg har en form for personlighetsforstyrrelse, adhd e.l. Skal sies at oppveksten har vært noe turbulent og preget av rus, dette er jeg i utgangspunktet ute av. Leser jo litt om at mange av de psykiske diagnosene faktisk er direkte feil i hjernen og nervesystemet. Kan dette isåfall ha noe med epilepsi og andre plager å gjøre, hvordan henger det sammen? Hvilke medisiner vil man eventuelt ha hjelp av? Hvordan kan rus ha spilt inn? Er selvfølgelig litt nervøs for dette. Jeg spør av nysgjerrighet også, sånne ting tar jo tid, og tenker at andre erfaringer kanskje kan hjelpe meg litt med tankekjøret;) Anonymkode: 934ed...15a
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #2 Skrevet 7. mars 2024 ADHD og autisme gir vesentlig forhøyet risiko for epilepsi. Også for angstlidelser, depresjon og spiseforstyrrelser. Så vidt jeg vet er det ikke økt risiko for personlighetsforstyrrelse, men ikke helt uvanlig at autister initielt feildiagnostiseres med dette - da særlig engstelig/unnvikende. Anonymkode: b751b...9ed 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #3 Skrevet 7. mars 2024 Jeg er på autismespekteret og har i tillegg kraftig angst og depresjon som resultat av det. Anonymkode: 835f8...eaa 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #4 Skrevet 7. mars 2024 Jeg har aspergerTror absolutt det kan være en sammenheng. Noen som vet hvordan det eventuelt henger sammen i hjernen når det er snakk om slike "kombinasjonsforstyrrelser"? Altså når man evnt blir plaget med fysiske sykdommer Anonymkode: 934ed...15a
Fighter83 Skrevet 7. mars 2024 #5 Skrevet 7. mars 2024 Ofte så vil en med en personlighetsforstyrrelsesdiagnose ved en senere anledning der man på nytt går til utredning vise at de heller har en autismespekterdiagnose. De med en autismespekterdiagnose vil i større grad slite i det sosiale og de kan ofte slite med tvangstanker(her under gjelder spiseforstyrrelser og veldig intens interesse for en eller flere ting), angst og oftere får psykoser. De vil dermed være mer utsatt for å utvikle depresjoner også. Adhd ligger vel snart i samme spekter som autismespekterdiagnosene tror jeg men er ikke helt sikker på dette. Så ADHD er veldig vanlig blant de. Man ser også oftere at de med autisme også har en utviklingshemming og fordøyelsesvansker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå