Gå til innhold

Noen som har fjernet livmora her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal få fjernet livmora og har noen spørsmål ang det. Har time på pre.op. neste uke, så da får jeg sikkert svar der også.

• Går de inn gjennom magen eller nedentil?
  • Hvis nedentil, er det mye blødninger etterpå, ev ca hvor lenge?
  • Er det mye smerter etter operasjonen?
  • Antar at man ikke skal bære tungt eller gjøre andre ting en stund etter op. Hvor lenge skal man holde seg i ro?
  • Regner med at det er etterkontroll, hvor lenge etter op. er det?

Anonymkode: ffcab...126

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

-Tilgang avhenger av grunnen til at du skal fjerne livmoren, samt praksis der du opereres.

-Blødningsmengde avhenger mye av kirurg, han som opererte meg er meget dyktig, jeg blødde nesten ingenting. 

-Smerter avhenger av tilgang, men det går fint med vanlig smertestillende

-Hvor lenge du skal holde deg i ro avhenger av tilgang, sykemeldingslengde avhenger av type jobb. Noen kan være på jobb etter to uker, noen etter fire. 

-Ingen etterkontroll med mindre du opereres pga kreft. Er det operert med åpen eller kikhull og sydd med tråd som må fjernes gjøres det hos fastlegen en uke-halvannen etter operasjonen.

Anonymkode: 055c1...de9

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, har ikke livmor 

Anonymkode: 96f75...5e3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

-Tilgang avhenger av grunnen til at du skal fjerne livmoren, samt praksis der du opereres.

-Blødningsmengde avhenger mye av kirurg, han som opererte meg er meget dyktig, jeg blødde nesten ingenting. 

-Smerter avhenger av tilgang, men det går fint med vanlig smertestillende

-Hvor lenge du skal holde deg i ro avhenger av tilgang, sykemeldingslengde avhenger av type jobb. Noen kan være på jobb etter to uker, noen etter fire. 

-Ingen etterkontroll med mindre du opereres pga kreft. Er det operert med åpen eller kikhull og sydd med tråd som må fjernes gjøres det hos fastlegen en uke-halvannen etter operasjonen.

Anonymkode: 055c1...de9

Takk for utfyllende svar :) 

AnonymBruker
Skrevet

Den mest vanlige metoden de bruker er  kikkhullsoperasjon, de lager da noen små hull i magen, 3 stk normalt. Skal de også ta med livmorhalsen blir livmor pluss denne dratt ut igjennom vagina og de syr igjen. Jeg blødde ikke mye etter dette. Man må ta det rolig i et par uker ja, ikke løfte tungt. Ikke ha sex på noen uker, ikke bade i svømmebasseng osv. ved kikkhullsoperasjon blir man på sykehuset bare til dagen etter. Man har blitt fylt med gass under operasjonen og det tar litt tid før alt er ute. 
legger ved en link til en side med mye info. Ikke bekymre deg, dette vil gå bra 😉

https://www.oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/hysterektomi-fjerning-av-livmor-ikke-kreft/

Anonymkode: c1192...3e2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Venter på innkalling til hysterektomi, men har fått høre at det er veldig lang ventetid. Så jeg sitter nå her og smører meg med tålmodighet...

TS-kan du fortelle hvordan det går etter hvert?

Hos meg blir det kikkehull og uttak via vagina. Usikker på om jeg har vært på pre.op. da siste gynekologisk undersøkelse på sykehuset var veldig omfattende og vi diskuterte operasjonen, men de kalte det ikke pre.op. eller noe slikt....men var det det tro? Hva gjør de egentlig på pre.op? 

Fikk mye "skremmende" informasjon, noe jeg synes var overdrevent, men de prøvde kanskje å provosere meg for at jeg skulle være helt sikker på at det er dette jeg vil. Med mine plager så ser jeg ikke noe alternativ, så jeg ble helt på gråten. 

Anonymkode: 2cbab...c6b

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Venter på innkalling til hysterektomi, men har fått høre at det er veldig lang ventetid. Så jeg sitter nå her og smører meg med tålmodighet...

TS-kan du fortelle hvordan det går etter hvert?

Hos meg blir det kikkehull og uttak via vagina. Usikker på om jeg har vært på pre.op. da siste gynekologisk undersøkelse på sykehuset var veldig omfattende og vi diskuterte operasjonen, men de kalte det ikke pre.op. eller noe slikt....men var det det tro? Hva gjør de egentlig på pre.op? 

Fikk mye "skremmende" informasjon, noe jeg synes var overdrevent, men de prøvde kanskje å provosere meg for at jeg skulle være helt sikker på at det er dette jeg vil. Med mine plager så ser jeg ikke noe alternativ, så jeg ble helt på gråten. 

Hos meg har det gått veldig fort i helsevesenet. Er ferdig med overgangsalderen for lenge siden, men fikk plutselig blødninger. Var hos legen som henviste meg til gynokolog, å der fikk jeg time 3 dager etter legebesøk da gynekologen hadde en avbestilling og legen hadde ønsket hastesak.

2 uker etter at jeg var hos gynekolog så har jeg time til pre-op. Vet ikke så mye om det, men skal igjennom div undersøkelser, mulig røntgen og det skal klargjøres for operasjon, sikkert hvilken type.

På operasjonsdagen skal jeg møte på kirurgisk dagpost, å etter som jeg skjønner, så skal jeg hjem samme dagen, men vet ikke. Det får jeg sikkert vite mer om på pre-op dagen. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk fjernet min forrige fredag. Lapraskopisk, gjennom skjeden. 

Jeg kom inn hit nå, nettopp for å spørre om andres erfaringer med blødning etter operasjonen. Jeg ville trodd at jeg ikke skulle blø mer nå etter en uke, men har hatt to tilfeller med litt større blødninger de siste par dagene. Noen som har erfaring med dette?

Ellers hadde jeg en større undersøkelse i november, hvor det ble konkludert med at jeg skulle få operasjon. Hadde en time til forundersøkelse tre dager før operasjonen, men det var bare en rask titt og blodprøver, siden undersøkelsen i november var såpass nøye.

Selve operasjonen gikk fint, lå en natt på sykehuset og fikk dra hjem dagen etter. Bortsett fra blødningene (som jeg ikke helt vet om er normale eller ikke) har det gått ganske greit uten for store smerter.

Anonymkode: fc7a8...961

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor dere får livmoren fjernet? Inkluderer det også eggstokkene? Spør fordi jeg er nysgjerrig og temaet er interessant. 

Anonymkode: 24d2f...575

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kan jeg spørre hvorfor dere får livmoren fjernet? Inkluderer det også eggstokkene? Spør fordi jeg er nysgjerrig og temaet er interessant. 

Min ble tatt på grunn av store muskelknuter, og de plagene det fører med seg. Jeg er også utsatt for tarminfeksjoner, og kan ikke bli forstoppet, og livmoren min begynte å bli for stor slik at det ble trangt

Anonymkode: fc7a8...961

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke meningen å kuppe tråden, men hvilke plager har dere før dere har fått fjernet den, og hvordan har livet blitt i ettertid? Hormonelt, seksuelt osv? Jeg har forstått det sånn at det ikke skal påvirke hormonene hvis eggstokkene står igjen?

Jeg spør fordi jeg har hatt kraftige menssmerter i 19 år, og jeg er nå 30 år gammel. Det startet bare ved menstruasjon, så gikk det over i å vare hele mensperioden, til å starte litt før og gjennom hele menstruasjonen, så ved eggløsning, litt før eggløsning osv. osv. Det ballet på seg, og for noen år siden sto jeg da igjen med en uke i løpet av syklusen hvor jeg ikke hadde smerter i noen grad.

P-piller fikk jeg fra jeg var veldig ung, for det skulle jo hjelpe. Ble ikke hørt da jeg sa det ikke hjalp, for mensen var jo vondt for noen. Gikk til en privat gynekolog med tiden som anbefalte hormonspiral. Det fungerte ikke for meg. Hun henviste meg til sykehuset, og jeg følte først at jeg endelig skulle få hjelp, men så ble det bråstopp.

Legen på sykehuset sa at siden jeg hadde vondt gjennom nesten hele måneden så var det ikke sikkert at det var endometriose, og den eneste måten å få diagnosen var å gå inn med kikkhull, men det ville de helst unngå. Det var visst ikke bra å gå inn i buken, sånn i tilfelle det ikke var noe der, og om det var det så var det uansett ingen kur. Nedtur. Fikk beskjed om at hormonspiral eller å få barn var det eneste jeg kunne gjøre, og at jeg fikk ta kontakt om jeg ikke ble gravid i løpet av 6 måneder med aktiv prøving.

Vi hadde snakket om å prøve på barn snart, og håpet om en endelig utredning var det eneste som hadde stoppet oss, så vi gikk i gang. Ble gravid og hadde nesten 9 smertefrie måneder, fødte, fikk tilbake menstruasjonen og fikk smerter igjen. Fikk enda et barn ganske raskt, og det var det samme igjen. Moren min slet med det samme før barn, og brukte mange år på å bli gravid med både søsteren min og meg, men hun har ikke hatt smerter etter graviditet.

Jeg har slitt med depresjoner ved hormonforandringer, så jeg går ikke på noe hormonelt nå. Derfor tør jeg heller ikke få flere barn, for sannsynligheten er høy for en ny runde med depresjon. Jeg har drømt om å fjerne hele livmoren, både som prevensjon og for å slippe smerter, men det er jo veldig drastisk. Det er vel også urealistisk all den tid jeg ikke fikk kikkhullsoperasjonen for å få diagnosen engang. Jeg vet jo ikke HVA det er. Jeg er jo også redd for hvordan det påvirker resten av livet å ikke ha en livmor.

Beklager langt innlegg som kupper hele tråden, det bare var flere her med erfaring, og skulle så gjerne hatt noen svar.

Anonymkode: 31905...8ea

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Pga store langvarige blødninger i forbindelse med mensen. Kunne blø i 3-4 uker, ha en uke opphold for så å starte på igjen.

Fikk fjernet livmora, en beholdt eggstokkene. Har dessverre fortsatt mensblødninger regelmessig på tross av fjerning av livmor, så vær forberedt på at ikke alle mister mensen helt. Jeg har mye mye mindre blødninger nå, men kroppen min har visst et stort ønske om å ha mensen 🤣

Anonymkode: 212ed...721

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg fjernet min pga enorme blødninger, og brukte 1- 2,5 pakke med bind. Jeg har eggstokkene mine.

Hos meg gikk det veldig fort, jeg snakket med legen min på en mandag, han sendte henvisning på samme dagen, samme uke var jeg hos gyn på sykehuset og mandagen etter  var datoen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt lyst å fjerne hele driften i mange år, men fikk høre jeg var for ung og kunne jo tenkes jeg ville ha mer barn. Første gang jeg hørte var jeg 31 og hadde da 2 barn, som jeg egentlig først hadde fått beskjed vi ikke kunne få pga de mente jeg hadde for mye polyper osv i livmor og eggstokker. Andre ganger var jeg 40. 

Er så lei smerter,  blødninger som kommer å går

Anonymkode: 82252...3b8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fjernet min livmor for mange år siden pga muskelknuter som ikke gikk tilbake etter svangerskap. Livmorhals og eggstokker ble værende igjen. Operasjonen ble utført med laporaskopi, og jeg blødde aldri en eneste dråpe. Hadde ingen plager i ettertid, kun smerter i brystregionen et par dager etter inngrepet som følge av gassen de bruker for å spenne ut buken. 

Anonymkode: e41dc...8c5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal få fjernet livmora på grunn av muskelknuter og nedfall. Føler meg gravid uten å være det, og får ubehag ved belastninger. 

Har fått forespeilet 20 uker ventetid, så jeg er lei meg for at hele våren, sommeren og høsten potensielt vil gå med. Jeg er avhengig av å kunne trene for å holde kropp og hode i gang, og smertenivået i kroppen på et minimum, så dette kjenner jeg er hardt. 

Fint å ha en tråd der både de som vil ha fjernet livmora, de som venter på operasjon og de som har fått utført hysterektomien får skrevet noen ord. Godt å vite at en ikke er alene.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dessverre der at jeg er "for gammel" for å få barn, livet ble ikke slik jeg hadde sett for meg, så vurderingen om å fjerne livmoren er særdeles stor. Jeg har nok dessverre en sammenvoksning, grunnet fjerning av blindtarm som baby, samt noen muskelknuter. Menstruasjonen min er særdeles sårbar, litt stress og den blir borte. Jeg ville i så fall også ha fjernet livmorhalsen. 

Grunnen til ønske om fjerning er og fordi jeg har en mann som ikke finner meg noe som helst seksuell attraktiv og å gå rundt med en livmor som ikke kan gjøre noe som helst er bortkastet. 

Anonymkode: 40d38...be7

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pga store langvarige blødninger i forbindelse med mensen. Kunne blø i 3-4 uker, ha en uke opphold for så å starte på igjen.

Fikk fjernet livmora, en beholdt eggstokkene. Har dessverre fortsatt mensblødninger regelmessig på tross av fjerning av livmor, så vær forberedt på at ikke alle mister mensen helt. Jeg har mye mye mindre blødninger nå, men kroppen min har visst et stort ønske om å ha mensen 🤣

Anonymkode: 212ed...721

Hæ? Hvordan går det an? Er ikke det fysisk umulig? 

• Liker 2
Skrevet

Jeg fjernet livmor via kikkhull. Dro til et annet sykehus, for å få det utført på denne måten. Min søster fjernet med operasjon via magen og venninne fjerne via vagina.

Jeg hadde veldig lite smerter, hjem dagen etter operasjon. 

Fjernet livmor grunnet celleforandring livmorhals. Beholdt eggstokker for å ikke komme direkte i overgangsalder.

Skrevet

Fjernet for noen år siden. Gjennom magen, men pga arrdannelse fra flere andre operasjoner, ble det åpen kirurgi og ikke kikkehull. Beholdt eggstokkene og livmorhalsen (idiotisk). Hadde en bitteliten blødning etterpå, typ truseinnlegg etter det ingenting. 

Hadd voldsomme blødninger og endometriose. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...