AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #1 Skrevet 7. mars 2024 De sier arret blir penere da, men det klør så innmari. Nå er det 9 uker siden operasjonen, arret ser pent ut og er 100% grodd. Hva er det egentlig denne teipen gjør som er så magisk? Arret er jo pent allerede, og under klærne er det jo beskyttet. Jeg vet ikke om jeg orker å gå å klø pga limet i nesten fire måneder til. Dere som kan dette - kan jeg droppet teipen? Anonymkode: 547a0...8d5
SexBOMBo Skrevet 7. mars 2024 #2 Skrevet 7. mars 2024 Ja du kan selvsagt droppe det, men da blir arret litt mindre pent enn det kan bli. Huden bruker 6 mnd på å reparere seg. 3 2
Million Skrevet 7. mars 2024 #3 Skrevet 7. mars 2024 Jeg har heller ikke skjønt vitsen, etter at såret faktisk er grodd. Teipen er jo for å "holde sammen" sårkantene og hindre at det dras i huden under legingen, for da ville det blitt et bredere arr. Er det grodd, så er det jo grodd. Teip vil vel ikke endre noe da? Jeg brukte sårteip etter en operasjon i 2018, ordentlig nøye med det, men det ble store arr likevel. Bortkastet kløe og svie (jeg reagerer på limet i de fleste plaster og sårteiper).
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #4 Skrevet 7. mars 2024 Million skrev (6 minutter siden): Jeg har heller ikke skjønt vitsen, etter at såret faktisk er grodd. Teipen er jo for å "holde sammen" sårkantene og hindre at det dras i huden under legingen, for da ville det blitt et bredere arr. Er det grodd, så er det jo grodd. Teip vil vel ikke endre noe da? Jeg brukte sårteip etter en operasjon i 2018, ordentlig nøye med det, men det ble store arr likevel. Bortkastet kløe og svie (jeg reagerer på limet i de fleste plaster og sårteiper). Ja! Akkurat sånn tenker jeg og. Hva er det teipen gjør som er så fantastisk etter at såret er grodd? Limet i teipen gjør at jeg blir rød og klør. Jeg tok den av i går og lot den være av en times tid. Da ble huden fin igjen og klødde ikke lenger. Så tok jeg på ny teip, for det har jeg jo fått beskjed om, og nå klør det igjen så jeg tror jeg blir smågal. Ts Anonymkode: 547a0...8d5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #5 Skrevet 7. mars 2024 Klør du av tapen har du en reaksjon på den. Prøv en annen tape. Anonymkode: e974f...dcc 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #6 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Klør du av tapen har du en reaksjon på den. Prøv en annen tape. Anonymkode: e974f...dcc Jeg tåler ikke plasterlim. Blir alltid rød og klør. Selv de for barn reagerer jeg på. Ts Anonymkode: 547a0...8d5
LovelyLocks Skrevet 7. mars 2024 #7 Skrevet 7. mars 2024 Det er for at arret skal bli penere og mindre synlig. Huden bruker lang tid på å helbrede seg etter en operasjon (du må også unngå å sole området etter oprasjonen) Jeg brukte kirurg tape (hakeimplantat) nesten ett år, men det tok over 2 år før rødheten forsvant. I dag er arret nesten helt usynlig.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #8 Skrevet 7. mars 2024 "De som kan dette" er vel legene som har bedt deg gjøre det. Ikke et tilfeldig forum på nett. Anonymkode: 015ab...2b1 6 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #9 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tåler ikke plasterlim. Blir alltid rød og klør. Selv de for barn reagerer jeg på. Ts Anonymkode: 547a0...8d5 Prøvd silikonteip? https://www.farmasiet.no/catalog/sar-bitt-og-stikk/arrbehandling/mepiform-usteril-arrbandasje-5x75-cm,5000989?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA6KWvBhAREiwAFPZM7uiQVeMzu7fruMs3kKycU_GOVv-kVEwB_z6DPCXa5i0A55ADceUaShoCbZgQAvD_BwE Anonymkode: 5d5e4...fc7 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #10 Skrevet 7. mars 2024 Har blitt operert 3 mndr siden og har en 15 cm langt arr langs venstre leggen. Fjernet sting ca 2 uker etter operasjonen og i flere anledninger har jeg spurt legen og helsepersonell om tejp og fikk beskjed om at jeg skulle ha micropore på i ca. 3 dager etter stingfjerning, og at man ikke trengte tejpe arr etterpå. Det har jeg fulgt og alt går sin vei helt ok, jeg påfører div. kremer og vaselin, men ifølge legen det var heller ikke nødvendig. Anonymkode: 5f14f...785 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #11 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Prøvd silikonteip? https://www.farmasiet.no/catalog/sar-bitt-og-stikk/arrbehandling/mepiform-usteril-arrbandasje-5x75-cm,5000989?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA6KWvBhAREiwAFPZM7uiQVeMzu7fruMs3kKycU_GOVv-kVEwB_z6DPCXa5i0A55ADceUaShoCbZgQAvD_BwE Anonymkode: 5d5e4...fc7 Takk for tips, men i og med at arret er 30 cm langt, blir det fort 300 kr dagen med den teipen 😅 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har blitt operert 3 mndr siden og har en 15 cm langt arr langs venstre leggen. Fjernet sting ca 2 uker etter operasjonen og i flere anledninger har jeg spurt legen og helsepersonell om tejp og fikk beskjed om at jeg skulle ha micropore på i ca. 3 dager etter stingfjerning, og at man ikke trengte tejpe arr etterpå. Det har jeg fulgt og alt går sin vei helt ok, jeg påfører div. kremer og vaselin, men ifølge legen det var heller ikke nødvendig. Anonymkode: 5f14f...785 Det er micropore jeg har landet på og. Lurer fremdeles på hva som er så magisk med å teipe i seks måneder etter at såret er grodd. Hva er det med teipen som gjør at arret angivelig blir penere? Ts Anonymkode: 547a0...8d5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #12 Skrevet 7. mars 2024 Kanskje det er noe med at det holdes litt mer fuktig på en måte. Jeg kan plutselig få tørre flekker på et flere år gammelt arr. Selv om det har grodd, så er det liksom ikke ferdig leget på en måte. Men du kan jo bare spørre legen. Anonymkode: 9812a...98a 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #13 Skrevet 7. mars 2024 44 minutter siden, Million said: Jeg har heller ikke skjønt vitsen, etter at såret faktisk er grodd. Teipen er jo for å "holde sammen" sårkantene og hindre at det dras i huden under legingen, for da ville det blitt et bredere arr. Er det grodd, så er det jo grodd. Teip vil vel ikke endre noe da? Jeg brukte sårteip etter en operasjon i 2018, ordentlig nøye med det, men det ble store arr likevel. Bortkastet kløe og svie (jeg reagerer på limet i de fleste plaster og sårteiper). Jeg brukte ikke teip på et arr jeg trodde var helet. Det er veldig lett å se hvor solen har tatt og hvor sokken var. Jeg skulle ønske noen fortalte meg om at det burde teipes Anonymkode: 11a03...96e 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #14 Skrevet 7. mars 2024 31 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tåler ikke plasterlim. Blir alltid rød og klør. Selv de for barn reagerer jeg på. Ts Anonymkode: 547a0...8d5 De for barn er ofte de værste syns jef Anonymkode: 11a03...96e
smurfebuss Skrevet 7. mars 2024 #15 Skrevet 7. mars 2024 Man teiper for å holde såret sammen og unngå at det sklir ut og blir er bredt arr. Selv om såret er grodd er ikke huden sterk enda akkurat der. I tillegg holder det sollys borte fra arret. Sol kan gjøre arret mørkere enn huden rundt. Dette er en litt rimeligere silikonteip enn tidligere vist: https://www.farmasiet.no/catalog/sar-bitt-og-stikk/forstehjelp/3m-silikontape-25cm,5004836?searchQuery=Silikontape 3
Million Skrevet 7. mars 2024 #16 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg brukte ikke teip på et arr jeg trodde var helet. Det er veldig lett å se hvor solen har tatt og hvor sokken var. Jeg skulle ønske noen fortalte meg om at det burde teipes Anonymkode: 11a03...96e Javel. Men der jeg ble operert og teipet (en stund) skinner ikke sola, så for min del hadde ikke det noe å si. Jeg bryr meg heller ikke om soling. Men det er klart at for de som er svært opptatte av å unngå arr for enhver pris og at bleke striper etter arr ødelegger livet omtrent, så bør de plastre en ganske god stund etter at såret er grodd. Beskytte arret mot sol fullstendig i mange måneder.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #17 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ja! Akkurat sånn tenker jeg og. Hva er det teipen gjør som er så fantastisk etter at såret er grodd? Limet i teipen gjør at jeg blir rød og klør. Jeg tok den av i går og lot den være av en times tid. Da ble huden fin igjen og klødde ikke lenger. Så tok jeg på ny teip, for det har jeg jo fått beskjed om, og nå klør det igjen så jeg tror jeg blir smågal. Ts Anonymkode: 547a0...8d5 Tapen beskytter såret mot infeksjoner. Du må bytte den jevnlig. Den beskytter også klærne mot blod. Anonymkode: 58e64...09d
Million Skrevet 7. mars 2024 #18 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tapen beskytter såret mot infeksjoner. Du må bytte den jevnlig. Den beskytter også klærne mot blod. Anonymkode: 58e64...09d TS snakker om ETTER at såret er grodd. Det står tydelig hele veien. Det er ingen infeksjonsfare uten teip når huden er helt grodd og såret lukket, ingen skorper og ingen farer for blødning. Det er ikke dette hun snakker om. Hun skriver i hovedinnl. at det er mange uker siden operasjonen. 2 3
PurpleTuliip Skrevet 7. mars 2024 #19 Skrevet 7. mars 2024 Jeg har operert albuen etter brudd og har ett arr som går fra baksiden av armen rett over albuen og rundt til ca midt på undersiden av armen. Pga plassering og at jeg var singel på den tiden så slet jeg med å teipe arret skikkelig og opplever at arret er bredere og styggere der jeg slet med å teipe. Ble forklart at teipingen er anbefalt fordi at selvom såret ser grodd ut så jobber det under overflaten og holder sårkantene sammen så arret ikke blir bredere enn nødvendig. Merker jeg er mer følsom der arret er bredere. 4
Rosa Sitron Skrevet 7. mars 2024 #20 Skrevet 7. mars 2024 (endret) 19 minutter siden, Million said: Javel. Men der jeg ble operert og teipet (en stund) skinner ikke sola, så for min del hadde ikke det noe å si. Jeg bryr meg heller ikke om soling. Men det er klart at for de som er svært opptatte av å unngå arr for enhver pris og at bleke striper etter arr ødelegger livet omtrent, så bør de plastre en ganske god stund etter at såret er grodd. Beskytte arret mot sol fullstendig i mange måneder. Bleke striper hadde gått fint, her det snakk om 10 cm arr hvor der der var sokk er det pent, mens der det ikke var sokk ikke er pent. Og det er sikkert 10 år siden. Var ikke snakk om soling heller, det var en dag i solen. Med lek og aktiviteter. Og var kun ment som en erfaringsutveksling, og kanskje tips til Ts om at om hun skal i solen og arret er synlig for solen så kan hun da dekke det. Endret 7. mars 2024 av Rosa Sitron
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå