AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #1 Skrevet 7. mars 2024 Hjelp! Jeg må igjennom en koloskopiundersøkelse og er skikkelig redd for at dette skal være veldig smertefult! Er det noen som har vær igjennom en sånn undersøkelse som kan fortelle hvordan det var? Fikk du evt smertestillende/ beroligende? Hvordan var det etterpå? Anonymkode: 0f301...db6
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #2 Skrevet 7. mars 2024 Det går kjempefint....får drugs å slappe av på Bare sifra først at du må ha maks dose. Ikke noe å grue seg for, gjort det flere ganger. Skal være glad du ikke skal ha slangen ned i munnen. Anonymkode: fe1bf...de1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #3 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det går kjempefint....får drugs å slappe av på Bare sifra først at du må ha maks dose. Ikke noe å grue seg for, gjort det flere ganger. Skal være glad du ikke skal ha slangen ned i munnen. Anonymkode: fe1bf...de1 Er det ikke vondt/verre oppi enden? Anonymkode: 2fa30...d5e
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #4 Skrevet 7. mars 2024 Man får tilbud om både smertestillende og beroligende. Jeg har tatt gastroskopi også som jeg synes var mye verre, men andre gang jeg gjorde gastroskopi gjorde jeg det med beroligende. Jeg trengte ikke smertestillende eller beroligende for koloskopien. Det var ubehagelig i den ene svingen i tarmen fordi tarmen min kjempet i mot og det hadde nok gjort jobben til legen lettere hvis jeg takket ja til beroligende siden musklene da slapper av, men hun kom seg forbi svingen med skopet tilslutt. For meg var tømmingen det verste fordi jeg har IBS-D, så jeg var ferdig tømt etter første dose og trengte egentlig ikke dose 2 siden jeg har så løs mage fra før. Så jeg satt på do hele den natta i forkant. Anonymkode: ce995...537 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #5 Skrevet 7. mars 2024 Du får ikke smertestillende/beroligende automatisk, det er ulik praksis på sykehus. Be om å få det. Da går det helt fint å ta koloskopi. Anonymkode: daa2b...616 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #6 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det ikke vondt/verre oppi enden? Anonymkode: 2fa30...d5e Nei, det er lite smertefullt. Anonymkode: ce995...537 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #7 Skrevet 7. mars 2024 Legen sin erfaring er også viktig, jeg har gjort dette privat etter dårlig opplevelse på sykehus. Anonymkode: fe1bf...de1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #8 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det går kjempefint....får drugs å slappe av på Bare sifra først at du må ha maks dose. Ikke noe å grue seg for, gjort det flere ganger. Skal være glad du ikke skal ha slangen ned i munnen. Anonymkode: fe1bf...de1 Du får avslappende medisiner. Ikke det du kaller for drugs. Anonymkode: 4fb64...b67 2 1
Snublefot62 Skrevet 7. mars 2024 #9 Skrevet 7. mars 2024 Jeg har vært igjennom det uten beroligende. Jeg synes ikke det var vondt på noen måte. Personalet var veldig flinke og respektfulle. Men det er ubehagelig når kameraet skal rundt svinger i tarmen. Det kommer du bare ikke unna. Men jeg følte ikke smerte av det. Trenger du beroligende sier du bare fra så får du det. Men sørg da for å ha sjåfør. For du får ikke kjøre hjem selv etterpå med beroligende i kroppen. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #10 Skrevet 7. mars 2024 Det er ikke vondt. Jeg fikk ikke beroligende eller smertestillende, og trengte det heller ikke. Kanskje litt ubehagelig innimellom, men ikke vondt. Anonymkode: 7a49b...210 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #11 Skrevet 7. mars 2024 Takk for svar, alle sammen! Nå ble jeg litt beroliget! Tror jeg kommer til å be om beroligende! Orker ikke å presse meg igjennom smerter- og så håper jeg legen er dyktig 😬😁 Ts Anonymkode: 0f301...db6
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #12 Skrevet 7. mars 2024 Jeg har nettopp vært gjennom det. Det er IKKE vondt og det går ganske raskt. Det eneste som var ubehagelig for meg var redselen for å drite på meg faktisk (men innen den tid så er det så godt som klar væske bare). Du må gjennom et tømme tarmen-regime først og jeg anbefaler ikke å satse på kollektivt (for du får ikke kjøre bil om du får beroligende), for du har ganske mange timer du må fly på do og hos meg kom det fremdeles ut ting til rett før timen så hadde ikke veldig lyst til å sitte på tog eller buss da. Veldig deilig å få det overstått med og spise litt igjen. Anonymkode: 36496...11d
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #13 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hjelp! Jeg må igjennom en koloskopiundersøkelse og er skikkelig redd for at dette skal være veldig smertefult! Er det noen som har vær igjennom en sånn undersøkelse som kan fortelle hvordan det var? Fikk du evt smertestillende/ beroligende? Hvordan var det etterpå? Anonymkode: 0f301...db6 Går fint uten noen form for medikamenter så lenge slangefører er noe oppegående... Nyrestein var vondere. Anonymkode: f3f9f...eb6
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #14 Skrevet 7. mars 2024 Smerte mener jeg er feil ord. Ubehag beskriver det bedre. Du får også sannsynligvis tilbud om smertestillende sprøyte som virker ganske raskt. Du sovner ikke av den men det føles som tiden går fortere og hukommelsen fra undersøkelsen kan bli dårligere. Men du får ingen smertestillende sprøyte mot smerten fra sprøyten... Anonymkode: 02d0f...fea 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #15 Skrevet 7. mars 2024 Det pleier å gå helt fint. Første gangen så fikk jeg litt smertestillende og det var ingenting å grue seg for. Andre gangen kunne jeg ikke får da jeg skulle på jobb senere på dagen (kjører bil på jobben) og det gikk helt fint det og. Anonymkode: 00cf1...c4e
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #16 Skrevet 7. mars 2024 Jeg tok koloskopi i Skien, på en privatklikk (tror de har offentlig avtale også, men jeg kunne ikke vente) Det gikk SÅ fint! Jeg fikk beroligende og smertestillende i armen. Og synes personlig at det var mye bedre den veien enn gastroskopi. (Men der kan man sikkert også få beroligende.) Masse lykke til! Anonymkode: a0f7b...94e
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #17 Skrevet 7. mars 2024 Etter å ha vært igjennom det flere ganger opplever jeg tarmtømmingen som mer slitsomt enn selve undersøkelsen. Jeg har vært plaget med smerte/sårhet i anus ved tarmtømming. Mindre smerter hvis du klarer å drikke nok. Jeg pleier å smøre zink salve rundt åpningen. Det hjelper. Ved undersøkelsen er min fokus bare å puste rolig og slappe av. Anonymkode: 5b982...080 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #18 Skrevet 7. mars 2024 Jeg fikk beroligende kombinert med avslappende, merket nesten ingenting til undersøkelsen. De timene med å tømme tarmen, var derimot ikke såå kult. Ei heller å sitte på bussen på vei til undersøkelsen, å kjenne at det fremdeles var litt igjen som måtte ut 😅 Var mer ubehagelig med gastroskopi. Anonymkode: 03c4f...b38
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #19 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg fikk beroligende kombinert med avslappende, merket nesten ingenting til undersøkelsen. De timene med å tømme tarmen, var derimot ikke såå kult. Ei heller å sitte på bussen på vei til undersøkelsen, å kjenne at det fremdeles var litt igjen som måtte ut 😅 Var mer ubehagelig med gastroskopi. Anonymkode: 03c4f...b38 Mener selvsagt beroligende kombinert med smertestillende 😄 Anonymkode: 03c4f...b38
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #20 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Etter å ha vært igjennom det flere ganger opplever jeg tarmtømmingen som mer slitsomt enn selve undersøkelsen. Jeg har vært plaget med smerte/sårhet i anus ved tarmtømming. Mindre smerter hvis du klarer å drikke nok. Jeg pleier å smøre zink salve rundt åpningen. Det hjelper. Ved undersøkelsen er min fokus bare å puste rolig og slappe av. Anonymkode: 5b982...080 Helt enig; den er veldig slitsom og problematisk med tanke på jobb etc. På infoskrivet jeg fikk, så sto det at man kunne bli sår (kunne bli er litt underdrevet:), og da måtte man smøre med vaselin og ikke sinksalve. Pga farge sikkert, men det har jo gått bra for deg da:) Anonymkode: 36496...11d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå