Gå til innhold

Hvordan kan en konkursbostyrer (advokat) opptre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har hatt en ubrukelig entreprenør som skulle gjøre en fasadejobb hos oss. Midtveis i prosjektet har han nå gått konkurs. Det er masse feil og mangler ved arbeidet som gir oss stort tap om vi skal hyre inn en ny entreprenør til å gjøre jobben.

Vi har meldt krav til konkursboet, og selvsagt blitt kontaktet av en bostyrer som har meldt tilbake om utestående krav på betaling fra oss. Jeg har snakket med han på telefon, og selv om dette var en høflig mann, kom han med påpekninger som ga uttrykk for lite tillit til at vårt krav er reelt, ved å si at folk ofte smører tykt på med krav overfor konkursbo, osv. Så sa han at dersom de ikke forfølger kravet videre er det uttrykk for tillit til at kravet vårt er reelt, han oppfordret oss til å "tenke på samvittigheten" og se på kravet en gang til og at det er straffbart å gi uriktige opplysninger til et konkursbo...

Jeg oppfatter dette som en utpressingstaktikk for å få oss til å betale penger til konkursboet! Har en advokat lov til å oppføre seg slikt?

Anonymkode: af2e7...fa9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bobestyreren har som sin jobb å hente inn verdier til konkursboet, og har ikke kapasitet til å kontrollere alle krav og motkrav som kommer inn i en konkurs. Det kan tenkes at noen urettmessig nekter å betale det selskapet ikke fikk inn før de gikk konkurs (som ofte er grunnen til konkurser i utgangspunktet - at man er i konflikt med kunder). Spesielt gjelder det når de står overfor en bostyrer som man vet ikke kan forfølge alle krav.

Slik jeg ser det har bostyrer gjort jobben sin. Det er jo helt riktig at å unndra penger fra et konkursbo er straffbart og sånn sett er det et stort element av tillitt og ansvar her. Om jeg var deg ville jeg vært helt trygg om du har dokumenterbare krav, og det er vel også slik jeg tolker bostyrer ut fra det du skriver.

Om du tror du har krav, men de ikke er dokumenterbare ennå (f eks fordi du ikke vet hvor mye ting vil koste, men du vet det må fikses) kan du dokumentere skadene. Du bør uansett være åpen med bostyreren - han er der for å sørge for at alt blir rettferdig for alle som har krav, inkludert deg.

Anonymkode: 6fc2d...1f2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bostyrer kan kreve inn regninger på lik linje med andre, dvs sende de til inkasso. Men inkasso skal ikke brukes på omtvistet krav. 

Et omtvistet krav må til retten. Bostyrere har vanligvis lite penger å jobbe for, og vil ofte ikke ha anledning til å dra en slik sak til retten. 

Det går altså an å prøve seg, men grunnlaget for at kravet er omtvistet bør holde ovenfor ev inkassobyrå. 

Betaler dere, så går pengene ned i det store hullet. Dere får ingen fordeler av det. 

Dere bør ellers finlese entreprisekontrakten. Vanligvis skal det settes av penger tilsvarende x % av kontraktssum for å dekke mangler med mer, garantisummen trappes ned over tre år eller noe? 

Dette settes ofte bort til en tredjepart. Kanskje dere kan rette krav mot dem for å få utbedret fasaden skikkelig? 

Anonymkode: 29bc5...78c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...