AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #1 Del Skrevet 7. mars 2024 Er 31 år og er utdannet medisinsk sekretær(fagskole). jobber som sekretær på sykehus i 2 år (pr.dags dato). Jeg startet utdanning på fagskole til helse og oppvekst fag vg1 ifjor august og tar nå vg2/vg3 helsefagarbeider utdanning (ferdig juni 24). Jeg har ingen praksis innenfor helsearbeiderfaget og vet ikke hva som lønner seg. Vet at det er ca 5 år med praksis, eller evt lærling i 2 år. Hva er utbetalingen som helsefagarbeider lærling vs. Praksisplass? Hvordan er arbeidstiden? Turnus, helg osv? Flere som har erfart og kan dele tips? vil også informere om at jeg har ett barn på 3 år som jeg har aleneomsorg for, om dette er relevant. Anonymkode: b86b4...b1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #2 Del Skrevet 7. mars 2024 Skjønte ikke helt det med fagskole, du tar vel ikke vgs-pensum der? Når det gjelder praksisplass er det vel gjerne sånn at man kan jobbe fem år som pleieassistent, altså i en ufaglært stilling før man kan ta fagbrev. Jeg jobbet som dette sommeren 2020 og hadde timelønn på rundt 160 kr, uten tillegg. Om du får læreplass er det vanlige at man skal ha en fagarbeiders årslønn i løpet av de to årene man er lærling, og så varierer det nok litt fra sted til sted hvordan dette fordeles. Har hørt at noen har 50% lønn hele lærlingløpet, og da jeg selv var lærling (i maritim industri, så det er jo noe helt annet), startet vi på 40% av fagarbeiderlønn første halvår, og steg hvert halvår. Siste halvår hadde vi 80% av fagarbeiderlønn. Det kan nok være lurt å forhøre seg litt hos aktuelle arbeidsplasser 😊 Anonymkode: e1d30...286 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #3 Del Skrevet 7. mars 2024 For å oppfylle kravet om 5 års praksis slik at du kan ga opp til fagprøven, burde du samle sammen alle attester du har som er relevant for jobben. Jeg tviler om sekretær er relevant. Det at du har barn teller også noe. Du kan også få fratrekk for å ha fullført tidligere utdanning. Fullført VG1 i Helse og oppvekst gir 1 års fratrekk, samme med VG2. Hør med en fagkoordinator på karriere senter. Jeg kjenner noen som ikke har 5 års praksis, men likevel fikk gå opp til fagprøva, men da har de jobbet i yrket i 2-3 år. Lærlinger i kommunen får 50% av årslønna, om jeg husker rett. Anonymkode: 67eef...5c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå