Gå til innhold

Forventninger til hvem som skal spandere…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ny på datingmarkedet. Har vært på et par dates, men synes dette med hvem som skal betale alltid er vanskelig. Ligger jo ikke noe automatikk i at det er mannen. 
Hva er normalt å forvente? Skal man alltid tilby seg å splitte regningen? Er jo ikke noen selvfølge at mannen er den med best råd…likevel så er det liksom noe med det å gå på date med en gjerrigknark og.

Anonymkode: efd83...44d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta ALLTID som en selvfølge at du skal stå for det du spiser og drikker! Kan finne deg en kjempemann,  selv om han har dårlig råd. Betyr IKKE at han er gjerrigknark.

Personer med slik holdning er jo egentlig et stort rødt flagg, hvis jeg skulle sett det fra mannens side! 

Anonymkode: 55181...8dc

• Liker 16
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri, virkelig aldri forventa å bli påspandert noe i datingfasen.

De første gangene jeg har møtt noen har vi betalt hver for oss, så har det gått over til at vi har tatt hver vår tur, da i hovedsak slik at den som inviterer betaler, så tar den andre neste gang. Dette har jeg alltid syntes det var naturlig å snakke om. Jeg skjønner ikke hvorfor folk kvier seg for å ta opp slikt eller selv forklare forventninger og sjekke om den andre er enig.

Anonymkode: 35e10...c94

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg mener det er naturlig at man betaler for det man spiser og drikker. 

Synes det er ironisk hvor opptatt noen kvinner er av likestilling samtidig som de krever at mannen skal betale, hvor er likestillingen i det?

Jenter som kaller det rødt flagg eller turnoff om mannen ikke spanderer er egentlig et rødt flagg i seg selv. Forventer man at mannen skal betale sender man et tydlig signal om at det er pengene som gjelder og ikke personen, en slik kvinne ville jeg aldri blitt venn med engang.

Gold digger kalles det.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 15
Skrevet

Tenker det er helt soleklart at man antar en selv betaler for seg selv. Likestilling handler ikke bare om det vi kvinner liker

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde hatt forventning om å betale min egen mat. Ikke splitte regningen. Da har jeg ikke kontroll på egen økonomi.  Men tatt det som et positivt tegn om han insisterte på å ta hele regningen. Sett på det som en gest iht at han er interessert i å møtes igjen. Men helt ok om han ikke gjør det også og sender melding dagen etter og takker for en hyggelig kveld, og sier han ønsker å gjøre det igjen 

Anonymkode: ea662...d02

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ny på datingmarkedet. Har vært på et par dates, men synes dette med hvem som skal betale alltid er vanskelig. Ligger jo ikke noe automatikk i at det er mannen. 
Hva er normalt å forvente? Skal man alltid tilby seg å splitte regningen? Er jo ikke noen selvfølge at mannen er den med best råd…likevel så er det liksom noe med det å gå på date med en gjerrigknark og.

Jeg har ikke vært singel siden jeg traff mannen for 15 år siden(så mulig jeg har et utdatert syn på dette), men syns man alltid skal være klar til å betale hele regningen. Er mannen for treig med å foreslå å betale og han ikke liker å bli påspandert,  så får han være raskere neste gang. Særlig om jeg ikke fikk et godt inntrykk av mannen, så ville jeg betalt alt for å ikke "skylde han noe". 

En date skal være romantisk, og man skal være på tilbudssiden og ikke gnien, uansett kjønn. 

Anonymkode: 61fc8...128

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Den er lett, man har ikke forventninger til at andre skal spandere. Man betaler selv det en har spist og drukket.

Anonymkode: 9696e...d3d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man betaler for sin mat. Og for meg hadde det vært negativt om han skulle insistere på å betale. 

Anonymkode: 465de...5a6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Evig dilemma det der. 

Er du kvinne gjør du lurt i å markere at du er en oppegående, selvforsynt kvinne ved å splitte regningen. 

Er du mann bør du være forberedt på å ta hele regningen, men det beste er å dele. Dersom du som mann begynner å diskutere og må kreve at dere spleiser, så er det garantert siste gangen du ser den dama. Men kanskje det er like greit.  

Som mann, liker jeg å spandere av og til. Jeg er ikke rik, men jeg tjener ok og liker å være raus når jeg kan. Men om jeg merker at daten har som forventning at jeg alltid spanderer, så kommer det noen betenkeligheter. Og jeg vil nok runde av datingen med henne. Det ene er at jeg liker ikke damer med prinsessesyndrom og det andre er at da vet jeg at aktivitetsnivået vårt blir styrt og begrenset av min økonomi. Vi kan få til mer om vi samarbeider. Det er heller ingen grunn til å ikke samarbeide økonomisk i 2024. Er dama lutfattig kan jeg være rausere, men da vil jeg nok også styre unna.   

Å bli enige om dette krever litt sosiale antenner.  Ting jeg synes er turn-off er: 

* Damer eller menn som forventer/krever å bli påspandert

* Damer eller menn som tar fra kalkulatoren og finregner på regninga. 

* Damer eller menn som gjør det til en hard diskusjon om hvorvidt de skal spandere eller ikke. Hvis du som mann ikke vil spandere, men dama forventer eller krever det - ta regninga som en mann og dropp videre dating med henne.  

* Damer som kommer med nedsettende kommentarer om menn som vil spandere. 

Anonymkode: 25dc7...577

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Å betale for sitt er i det fleste tilfeller det som er innafor. Hvertfall om det er snakk om første date og dere ikke kjenner hverandre.

Det jeg syns er logisk (med dates, venner, folk man kjenner litt mer) er at den som inviterer ut er den som spanderer. Som oftest er det en lokale sjapper og ikke dyr restaurant, så man blir ikke helt blakk av å spandere på mat der. Er man oppegående og hyggelig person så spanderer man neste gang slik at begge parter bidrar

Å dele regninga høres fint ut, men det spørs veldig. Bestiller du drikke mens den andre unner seg et måltid for 3 så ville 50/50 deling vært urimelig å kreve

Anonymkode: dfd4f...867

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok det som en selvfølge å betale hver for seg. Taklet ikke de som insisterte på å betale, jeg ville ikke følte at jeg skyldte noe. Et glass imidlertid, eller en kaffe, er ok. Men da tok jeg neste. 

Anonymkode: 2792c...13e

AnonymBruker
Skrevet

Mannen betaler. Dersom han ikke gjør, blir det ikke flere dater

Anonymkode: a614e...3e4

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg (M43) tar det som en selvfølge at jeg skal betale, men jeg forventer at tradisjonelle kjønnsroller gjelder også på andre områder.

Anonymkode: 56baf...3b5

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg (M43) tar det som en selvfølge at jeg skal betale, men jeg forventer at tradisjonelle kjønnsroller gjelder også på andre områder.

Anonymkode: 56baf...3b5

Perfekt match, jo. 

Anonymkode: 2792c...13e

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Betaler alltid for meg selv. Ikke intressert i å bli påspandert. Ofte vil det da være en foreventning om noe tilbake i fysisk form.

Anonymkode: 7bb2c...faa

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Og hvis betaler forventet jeg sex røff sex med knyttnever involvert.

Anonymkode: 8af18...731

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Fint om du skriver det i profilen din slik at vi som leter etter voksne damer kan styre unna. Best for alle. 😉

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Evig dilemma det der. 

Er du kvinne gjør du lurt i å markere at du er en oppegående, selvforsynt kvinne ved å splitte regningen. 

Er du mann bør du være forberedt på å ta hele regningen, men det beste er å dele. Dersom du som mann begynner å diskutere og må kreve at dere spleiser, så er det garantert siste gangen du ser den dama. Men kanskje det er like greit.  

Som mann, liker jeg å spandere av og til. Jeg er ikke rik, men jeg tjener ok og liker å være raus når jeg kan. Men om jeg merker at daten har som forventning at jeg alltid spanderer, så kommer det noen betenkeligheter. Og jeg vil nok runde av datingen med henne. Det ene er at jeg liker ikke damer med prinsessesyndrom og det andre er at da vet jeg at aktivitetsnivået vårt blir styrt og begrenset av min økonomi. Vi kan få til mer om vi samarbeider. Det er heller ingen grunn til å ikke samarbeide økonomisk i 2024. Er dama lutfattig kan jeg være rausere, men da vil jeg nok også styre unna.   

Å bli enige om dette krever litt sosiale antenner.  Ting jeg synes er turn-off er: 

* Damer eller menn som forventer/krever å bli påspandert

* Damer eller menn som tar fra kalkulatoren og finregner på regninga. 

* Damer eller menn som gjør det til en hard diskusjon om hvorvidt de skal spandere eller ikke. Hvis du som mann ikke vil spandere, men dama forventer eller krever det - ta regninga som en mann og dropp videre dating med henne.  

* Damer som kommer med nedsettende kommentarer om menn som vil spandere. 

Enig med deg i alt.

Hadde jeg vært mann ville jeg nok fått betenkeligheter om det lå en forventning om at jeg automatisk skulle betale alt , spesielt også da om vedkommende bestilte det dyreste.  

Jeg kan syntes det er hyggelig om daten på en hyggelig måte ønsker å betale alt.  Men jeg har opplevd menn som kjøper mat til meg som jeg har sagt nei til  fordi jeg akkurat har spist.  Men kjøpt alikevel,  og blitg sinna for at jeg ikke ble med på et ligg etterpå, fordi han hadde jo kjøpt største burgeren til meg. 

Så jeg er ikke direkte kritisk til å bli påspandert. Men kan bli kritisk i måten det blir gjort på. 

Men man merker jo fort om det ligger en baktanke eller om det er for å være hyggelig.  

Jeg selger meg iallefall ikke for en burger jeg ikke vil ha 😂 huff ddt er mange med dårlig folkeskikk der ute. Men da er de ute av den dansen

Anonymkode: ea662...d02

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og hvis betaler forventet jeg sex røff sex med knyttnever involvert.

Anonymkode: 8af18...731

Sa gjerrigknarken som hater kvinner 😂

Anonymkode: f8ba5...345

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...