Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser mye på presentasjoner, online kurs og webinarer. Dette er jo ulike typer fagfolk, men gjerne folk som har en rolle der de ofte prater foran folk. Hvorfor får ikke disse bedre oppfølging i forhold til nettopp det å holde foredrag slik at det går an å få med seg HVA som sies, og ikke bare HVORDAN det sies? 

Folk som er nervevrak, skjelver på hendene og i stemmen og som sier eeeeehh i hver eneste setning... Folk som plutselig får ekstremt høy tone på hvert bidige ord i slutten av en setning. Folk som stammer. Folk som kremter konstant. Hørte en gang på en podcast med en grøtete bergenser som både sa eeehh OG lespet... Var jo helt grusomt å høre på, greide ikke høre ferdig podcasten selv om innholdet var interessant.

En gang så jeg et kurs med en advokat som hørtes ut som Minnie Mus. Det var rett og slett forferdelig!! Hvorfor får hun ansvaret for å snakke på et kurs?? 

En annen gang også en advokat så depressiv at jeg lurte på om han skulle henge seg på video når han var ferdig å prate... Altså??

I tillegg har folk gjerne på seg grusomme farger som kræsjer helt (kan ikke å kle seg i det hele tatt), eller som ikke har børstet håret sitt på en uke (kan det se ut som). Man blir jo helt forferdet over at folk i høye stillinger, som er så faglig sterke, ikke har sett seg selv i speilet før de går ut døra...

Hvorfor er det ingen fokus på formidlingsevne og selvtillit ved foredragsholdere? Nå er jeg alltid spent hver gang det er en ny foredragsholder, om det blir behagelig og enkelt å høre på innholdet, eller om man blir så forstyrret av elendig kvalitet på språk og fremtreden at innholdet nesten forsvinner... 

Anonymkode: bcc72...0d9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gode kommunikatører er en mangelvare her i landet. Finnes noen, men de fleste jobber i utlandet. Ser det jo også på at norge har lite gode skuespillere etc. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes jo noen gode, såklart. 

Men merker det veldig når jeg er på internasjonale seminarer. Amerikanere utmerker seg, de pleier å være dritflinke, ikke nødvendigvis i det de har å melde, men i måten de formidler det på - de er bare naturlig gode på scenen. Det er vel noe som kommer inn med morsmelka og kulturen hos noen. Så kommer en tysker eller nordmann eller italiener, og det er jo noe med at engelsk ikke er deres hovedspråk, men det er også tydelig at de (med unntak, selvsagt) bare ikke er like gode til å presentere.

Anonymkode: 7e6ac...68b

• Liker 2
Skrevet

Det er mange dårlige formidlere, dessverre. Politikere og div (med god råd) får leksjoner hos dramainstruktører og profesjonelle coacher. 
Litt sjarmerende av og til her til lands, ihvertfall hvis de er flinke i det (faget) de snakker om. 
I mange år trodde jeg at de som snakket ‘overbevisende’ og med engasjement hadde rett i det de sa, pga måten de snakket på.. I dag har jeg lært masse selv så klarer å skille ‘skitt og kanel’. Det beste er om de faglig flinke kunne lære mer om formidling.. Jeg har opplevd at etter jeg har lært mer, så tør jeg å holde små foredrag, nettopp fordi jeg kun da snakker om ting jeg mener jeg er god på. Så retter en takk til dårlige foredragsholdere - listen er da lav for å tørre det selv, har vært så nervøs før og derfor som regel bare hatt 1/1 opplæring/formidling. Men opplever at en god del yngre er flinkere, noen har hatt mye presentasjoner og debatter osv på skolen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder mye kurs selv, og har lært at den beste måten man kan lære å bli bedre på er rett og slett å se på opptak av seg selv. Alle disse fyllordene som eeeh får jeg også fnatt av, men jeg var ikke klar over at jeg gjorde det selv før jeg så meg selv i opptak. Nå er jeg veldig bevisst det når jeg holder kurs, men det er krevende faktisk, fordi det kommer så naturlig.

ellers tror jeg faktisk jeg vet hvem du mener når du snakket om Minnie Mus. Men hvis det er samme person så synes jeg det er en meget dyktig formidler, og vedkommende kan jo ikke noe for den stemmen hun har.

Anonymkode: b9920...876

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

dette er ikke bare et fenomen i Norge. 
Jeg bor lenger nede på kontinentet og jobber for et firma som har kontorer i forskjellige land. 

Vi har hyppige oppdateringer via TEams, og jeg kan bekrefte at det er veldig veldig mange som totalt mangler kunnskap i presentasjonsteknikk

Anonymkode: 64ad0...813

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg så overskriften trodde jeg at temaet var kvaliteten på det som ble formidlet og ikke hvordan det ble formidlet. 

Jeg har en arbeidsgiver som leier inn drøssevis av foredragsholdere og får nærmest aldri noe ut av å høre på foredragene. Foredragene er som regel alt for vage til at man kan bruke noe av det man lærer i jobben. 

Anonymkode: 57c58...e9e

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Da jeg så overskriften trodde jeg at temaet var kvaliteten på det som ble formidlet og ikke hvordan det ble formidlet. 

Jeg har en arbeidsgiver som leier inn drøssevis av foredragsholdere og får nærmest aldri noe ut av å høre på foredragene. Foredragene er som regel alt for vage til at man kan bruke noe av det man lærer i jobben. 

Edit:  Kan legge til at mange foredrag handler om markedsføring av foredragsholderen/firmaet til foredragsholderen.  Foredragene blir utgitt for å snakke om noe viktig som kan hjelpe deg, men det de håper på er at du etter foredraget skal kjøpe inn tjenester/produkter fra dem. 

• Nyttig 2
Skrevet

Det er bare å se på essay og kåseri som sjangre her i Norge. Det blir nedprioritert, og straks man bruker et snev av det her inne på kg så tror folk at man er dyssosial. Norge bare er sånn 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som med alt annet i livet, så er presentasjonsteknikk noe man må ha et bevisst forhold til og øve opp over tid for å bli god i det. Det hjelper å ta kurs der man får tilbakemeldinger på forbedringspotensial og deretter øver på å implementere dem.

Anonymkode: 096d4...11f

• Nyttig 1
Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet

Det finnes så absolutt gode slike her:)

jeg har sett og hørt innenfor IT-top notch, men så er det et fag som engasjerer og.

• 5 måneder senere...
Skrevet

a

Skrevet
On 3/7/2024 at 6:34 PM, AnonymBruker said:

Edit: Kom på denne tråden da jeg var på mitt siste foredrag på jobben.  Sjefen min hadde flytt inn en foredragsholder fra vestkysten i USA. Man skulle tro at når man først bruker ressursene til å fly noen fra andre siden av kloden til Norge så er det en som er dyktig. Men foredragsholderen var helt blåst. Eneste grunnen til at han blir bedt om å holde foredrag er at han har et stort navn og er dyktig til å markedsføre seg selv. 

Selv tviler jeg på min egen sjef med tanke på alle skrullingene han leier inn som foredragsholdere. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet om en dyktige norsk som har holdt foredrag i USA med 2000 lege deltakere. Hun skjelver ikke et sekund. 

Anonymkode: e26fa...b9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...