Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså, mitt mål er null skjermtid for mine barn så langt det lar seg gjøre. Men, skjermtid for meg og med en klistermerkebaby… hva gjør dere?😅

Anonymkode: ecb6c...557

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser på tv. 

Anonymkode: 37448...0bd

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg så mye på tv...ikke alltid der var mye p gjøre med en baby...mye soving.. amming...ligge å pludre etc...

Så kom drømme hagen og barne tv med barnet etter vært...så youtube videor med tall, engelsk og ord

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så på TV da baby sov på meg, også klistremerke. Tenker det er helt greit hvis de sover. 

Vi har aldri latt henne se på TV eller hatt skjerm på mens hun har vært våken. Hun er nå 1,5 år og får (dessverre) se ca 10 minutter i ukens mens vi klipper negler. Ellers ingenting og vi har fortsatt aldri på noe skjerm mens hun er våken. 

Anonymkode: d0d38...8ca

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg koooste meg med serier i permisjonen, lå i sofaen og så på TV mens baby ammet eller sov. Han var jo ikke interessert i skjermen i det hele tatt. Tror ikke de klarer å se så langt en gang.

Nå er han ett år og vi ser ofte på TV. Han bryr seg som regel ikke. Han stopper opp og glor i noen minutter, så leker han videre.

Setter han aldri foran TV eller Ipad for at han skal se. Tror ikke han hadde likt det uansett. Altfor travel 😅

Anonymkode: c65d7...e6d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du det som mål? Det er reklameskjermer/TV-er i butikkvinduer, hos legen, alle handlesentre ect.. med andre ord umulig.. .
Snakk om å skape seg enda ett stressmoment. Alt med måte. Jeg så minst 3-4 episoder av serie hver dag. Baby lå stort sett på puppen eller sov oppå meg. Begynte ikke ta hensyn til dette før ungen var bikket 4-5 mnd fordi det var først da rutinene var godt etablert og da mener jeg med hensyn er at TV-en ryker av ett par timer før leggetid og thats it. 

Anonymkode: 0666b...a08

AnonymBruker
Skrevet

Herlighet se nå på tv 

Anonymkode: d5cde...50c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi ser på tv, ca 30 min når han våkner og 10 min før han legger seg. 11 mnd. 

Han er ikke så interessert i annet enn ms Rachel, så det blir henne om morgenen og ett eller annet rolig program på kvelden.

Har gjort livet veldig mye enklere, at vi kan forberede dagen i fred på morgenen og at vi kan roe ned sammen på kvelden. Fornøyde foreldre=fornøyd unge. 

Våre regler er: 

-Ingen mat/leker med tv. 

-Ingen skjerm i bil. 

-vi ser på det sammen. Altså at jeg eller pappan ser sammen med han mens den andre gjør klar dagen/kvelden. 

-Ingen annen skjerm, som iPad eller mobil. 

-Har undersøkt programmene på forhånd så de er nyttige, ikke overstimulerende. 

Vi er samtidig realistiske på at vi lever i en digital verden. Når han viser interesse for data/gaming som både jeg og far driver med, skal han få lære seg programmering, bygge sin egen pc og spille. Spillingen de første årene skjer da sammen med oss, som en familieaktivitet. 

Anonymkode: b7d71...417

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis barnet er under ett år anbefales det ingen skjermtid i det hele tatt. 
Når barnet blir mellom ett og to år endres anbefalingen til at barnet skal unngå «stillesittende skjermtid», 
som å se på TV. 
"Jo mindre jo bedre"- World Health Organization

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Altså, mitt mål er null skjermtid for mine barn så langt det lar seg gjøre. Men, skjermtid for meg og med en klistermerkebaby… hva gjør dere?😅

De aller fleste tenker slik før de får barna. 

Nå er jeg på baby nummer 3 og følger ikke rådene. De snur seg mot tv om de kan

Anonymkode: 45bae...a47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ser tv...  og lykke til med 0 skjermtid for barnet ditt. 

Anonymkode: b2c06...4c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så en god del på serier eller surfet på telefonen mens første baby sov oppå meg. Mens babyen var våken så jeg ikke på skjerm. 

Jeg hadde som regel at jeg ikke skulle holde på med noe skjerm i babyens våkentid. Men det ble altså litt i overkant mye skjerm på meg særlig med den eldste som gjerne bare ville sove på meg. Babyene har ikke sett på skjerm selv utover at barnas far noen ganger har distrahert dem med det for å få skiftet et stor bæsjebleie eller klippet negler. Jeg ville av prinsipp ikke bruke det da heller, samtidig som jeg ikke syns det gjorde noe at han gjorde det en gang i blant i 3-10 min. 

Anonymkode: d6e91...c3c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker skjerm mens babyen sover, ikke ellers. 15 mnd. 

Anonymkode: 73017...f5d

AnonymBruker
Skrevet

Ts her!

takk for svar! 
nå ønsket jeg ikke en diskusjon om skjermtid for barn, men kan jo si det at jeg ønsker ikke skjermavhengig barn fra liten alder, følger anbefalinger, og leser forskning på dette. Beklager om folk føler seg tråkket på tærne, men jeg er glad jeg er bevisst på dette tidlig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her!

takk for svar! 
nå ønsket jeg ikke en diskusjon om skjermtid for barn, men kan jo si det at jeg ønsker ikke skjermavhengig barn fra liten alder, følger anbefalinger, og leser forskning på dette. Beklager om folk føler seg tråkket på tærne, men jeg er glad jeg er bevisst på dette tidlig. 

Babyen ser ikke på tv selv om du gjør det. 

Anonymkode: 37448...0bd

Skrevet

Jeg så serie mens jeg ammet. Sluttet da baby ble oppmerksom på tven. Har kun brukt skjerm etter ett år når negler skal klippes, og litt når han er syk og ingenting roer, 15 mnd. Jeg tror skjerm ødelegger kreativiteten og evnen til å leke selvstendig. Vi vet jo selv hvor avhengighetsskapende det er.  Håper vi klarer å holde oss unna så lenge så mulig, og etter det forhåpentligvis ha et sunt forhold til skjerm 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tenker at det er bra for barna med null skjermtid, så er det vel bra for deg også med null skjermtid? 

Jeg er aldri på skjerm når barna er våkne. Og det å være lite på skjerm, både TV, KG og SoMe er det beste jeg har gjort for meg selv. Gleder meg til nr. 2. Det er deilig å være til stede i livet sitt og ikke bare på skjerm. 

Min guilty pleasure er KG, bruker litt tid her på kvelden. Finn det som er viktig for deg, og bruk skjermtid på det. Og ellers, la livet overraske deg om hvor spennende det kan være uten skjerm. 

Anonymkode: febce...688

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å se på tv på morningen til frokosten mens baby leker i babygym og på kvelden når jeg og mannen ser på noe serie sammen. På dagen har jeg som oftest bare på lydbok når jeg anmer eller leker, og leser bøker eller sitter på mobil når barnet sover. Slår av tven hvis barnet viser interesse for å ville se, som oftest ignorer hun den ennå 😅 5 mnd gammel, så vi får se hva som skjer fremover 🙈 prøver  å holde henne vendt vekk fra tv, men tenker at det ikke er såå farlig om hun ser den, så lenge hun ikke sitter foran og følger med.. 

Anonymkode: c877e...39d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så masse på TV i permisjon. Skrudde av når babyen begynte å titte på skjermen. Men vanligvis enten sov hun eller så tittet hun kanskje 10 sekunder på TVn, registrerte at det var noe som lyste og så lekte videre med egen leker. Når hun ble større var ikke det mulig da ville hun se på så da sluttet jeg å se på TV mens hun var våken.

(Hun har fått se litt på barne TV da så har ikke hatt noe null skjermtid-visjon, men vi ventet til rundt 8 mnd og begrenset veldig når og hvor lenge, og bare noen rolige programmer)

Anonymkode: c9fd7...6a0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste forresten også masse bøker og hørte på mange lydbøker, det anbefales med klistremerkebaby 😊

Anonymkode: c9fd7...6a0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...