Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt mye melk frem til nå, og babyen har vært fornøyd. men i kveld har vært krise. Han har ligget på puppene i 6t i strekk, og med jevne mellomrom gulpa masse. Så desperat på let etter puppen igjen. Smokken blir han irritert av. Puppene er nesten tømt nå, og han er miserabel. Sovner ikke, og blir tilsynelatende aldri mett! Har jeg for lite melk for han?? 😰 

Anonymkode: 3e31f...85f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har hatt mye melk frem til nå, og babyen har vært fornøyd. men i kveld har vært krise. Han har ligget på puppene i 6t i strekk, og med jevne mellomrom gulpa masse. Så desperat på let etter puppen igjen. Smokken blir han irritert av. Puppene er nesten tømt nå, og han er miserabel. Sovner ikke, og blir tilsynelatende aldri mett! Har jeg for lite melk for han?? 😰 

Mest sannsynlig er han bare overtrøtt og/eller har vondt i magen, og dermed trøstespiser. Evnt at han gulper såpass mye (oppkast?) at han ikke får i seg nok mat.

Holder du han over skulderen etter amming for å hjelpe han å rape? Ammer du i en stilling der han lett kan sovne, feks liggende? Har du andre måter å forsøke å roe han på i timfelle han bare er trøtt, feks trille i vogn, vugge, bysse, bære rundt etc

Uansett høres det ikke ut som du har for lite melk, men det høres ut som noe du kanskje kan  få hjelp til på helsestasjonen i morgen, om ikke annet ved å komme innom (eller mer ideelt få helsesykepleier hjem til deg, men sikkert ikke mulig på så kort varsel) og veie han før og etter amming for å se om han faktisk spiser nok per måltid.

Anonymkode: 7b886...268

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er vel økedøgn. Helt normalt

Anonymkode: 58f13...473

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Økedøgn. Helt normalt😊 Ikke lett å være liten og gå fra næring 24/7 og så måtte spise selv. Og ikke alltid lett å være mammaen heller😅 

Anonymkode: 26495...ead

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mest sannsynlig er han bare overtrøtt og/eller har vondt i magen, og dermed trøstespiser. Evnt at han gulper såpass mye (oppkast?) at han ikke får i seg nok mat.

Holder du han over skulderen etter amming for å hjelpe han å rape? Ammer du i en stilling der han lett kan sovne, feks liggende? Har du andre måter å forsøke å roe han på i timfelle han bare er trøtt, feks trille i vogn, vugge, bysse, bære rundt etc

Uansett høres det ikke ut som du har for lite melk, men det høres ut som noe du kanskje kan  få hjelp til på helsestasjonen i morgen, om ikke annet ved å komme innom (eller mer ideelt få helsesykepleier hjem til deg, men sikkert ikke mulig på så kort varsel) og veie han før og etter amming for å se om han faktisk spiser nok per måltid.

Men først bør man vel se an om dette kan være økedøgn. Det er helt normalt det. Sv og til må en amme hele døgnet. Det er stress ja. Men det bare er sånn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De første ukene går til å etablere amming og melkeproduksjon. Min datter lå også ved brystet fra kl 13-22 noen av de første ukene 😅 sykt slitsomt. 
Dersom du er i tvil om barnet får i seg nok næring så ta naturligvis kontakt med helsestasjonen 🩷 har baby jevnlig våte bleier, fx? 
Vit at det går seg til og de får en rytme etterhvert - de første ukene er svært tøffe og så blir det bedre 😊

Hilsen mamma som ligger og ammer 5 mnd gammel baby akkurat nå 😅

Anonymkode: ed1ac...0a3

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Google økedøgn og kveldsuro. Slitsomt, men normalt at det er sånn en periode ❤️ La baby få mye pupp, og prøv å få avlastning når du kan. 

Anonymkode: 05100...d21

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men først bør man vel se an om dette kan være økedøgn. Det er helt normalt det. Sv og til må en amme hele døgnet. Det er stress ja. Men det bare er sånn. 

Gulper de gjerne mer ved økedøgn? Vi fikk endelig sove i natt, og da var det mer normal spising igjen. Men hele ettermiddagen og kvelden var kun mas om pupp, gulp, mer pupp, gulp.. er så redd for å ikke ha nok melk 😕

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gulper de gjerne mer ved økedøgn? Vi fikk endelig sove i natt, og da var det mer normal spising igjen. Men hele ettermiddagen og kvelden var kun mas om pupp, gulp, mer pupp, gulp.. er så redd for å ikke ha nok melk 😕

Jeg tror 90% av nybakte mødre er redd for å ikke ha nok melk i starten. Inkludert meg. Det virker jo sånn, når baby dier og dier ustoppelig, og brystene føles tomme på kvelden. Men det er altså helt normalt! 

Anonymkode: 00e90...c98

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror 90% av nybakte mødre er redd for å ikke ha nok melk i starten. Inkludert meg. Det virker jo sånn, når baby dier og dier ustoppelig, og brystene føles tomme på kvelden. Men det er altså helt normalt! 

Anonymkode: 00e90...c98

Og så kommer endringen  rundt 3 måneder der mange tror de mister melken fordi de ikke lenger er sprengte, men føler seg tomme og melken nå er etterspørselsstyrt istedenfor hormonelt. Så til trådstarter: ikke bli engstelig hvis det rundt 3 måneder virker som du mister melken, følg heller med på våte bleier! Og man kan ha mer enn nok melk selv om man ikke klarer å pumpe, jeg fikk aldri til pumping, kom nesten ingenting, men baby fikk i seg nok melk allikevel. Jeg ammet fint helt til jeg ikke ville amme mer ved godt over 2 års alderen. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det meste er helt normalt med liten baby, men når man engster seg er det jo ikke noe i veien for å ta kontakt med helsestasjonen, som skal være et lavterskeltilbud, særlig i starten. Mye bedre enn å få råd av tilfeldige på nett, selv om det ikke er uvanlig at det spises mye i perioder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som hun over her sier, ikke bruke eventuell pumping til å vurdere om du har lite melk eller ikke. Jeg kunne få ut bare 10-20 ml melk med tyve min pumping, men ungen min la seg godt opp på 97-prosentilen. Noen av oss har bare ikke pumpepupper. 

Anonymkode: 26495...ead

Skrevet

Bare følg babyen. Vil barnet ha brystet så gi brystet. Ikke tenk på pumping for å sjekke om du har nok melk eller for å øke mer. Babyen din og du klarer fint å regulere dette selv. 

Senk skuldre. Rigg deg til i godstolen. Pass på å ha noe å spise, drikke og ellers det du trenger for å kose deg. Sånn som dette vil det bli med mer eller mindre jevne mellomrom. 

Hilsen ei som har 7 år med amming på sitt "rulleblad". (og som aldri har fått til å pumpe) 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det meste er helt normalt med liten baby, men når man engster seg er det jo ikke noe i veien for å ta kontakt med helsestasjonen, som skal være et lavterskeltilbud, særlig i starten. Mye bedre enn å få råd av tilfeldige på nett, selv om det ikke er uvanlig at det spises mye i perioder.

Helsestasjonen er ikke en akuttjeneste og man får ikke akutt hjemmebesøk på en fredag hvis man ringer samme morgen, og man får som regel heller ikke tilbud hjemmebesøk utenom det første hjemmebesøket, da må man komme inn på helsestasjonen og som regel er det kun mulig på åpen helsestasjon når det er på relativt kort varsel. Det er det rett og slett ikke ressurser til. Det er forskjell på lavterskel og akutt. Hvis noe er presserende, har man jo en fastlege man kan få ø-hjelpstimer hos og så har man legevakt.

Anonymkode: 47069...b44

AnonymBruker
Skrevet

Bare å dra innom helsestasjonen og ta en vektkontroll om man er stressa, men dette høres helt normalt ut.

Anonymkode: a2571...720

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helsestasjonen er ikke en akuttjeneste og man får ikke akutt hjemmebesøk på en fredag hvis man ringer samme morgen, og man får som regel heller ikke tilbud hjemmebesøk utenom det første hjemmebesøket, da må man komme inn på helsestasjonen og som regel er det kun mulig på åpen helsestasjon når det er på relativt kort varsel. Det er det rett og slett ikke ressurser til. Det er forskjell på lavterskel og akutt. Hvis noe er presserende, har man jo en fastlege man kan få ø-hjelpstimer hos og så har man legevakt.

Anonymkode: 47069...b44

Det må være meget spesielle forhold der du holder til. 

Vi har ALLTID kunnet droppe inn på helsestasjonen på hverdager for å kontrollveie når vi har vært bekymret for vektoppgang. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...