Gå til innhold

Hvordan forsikre meg at ny hund kan bo med katt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Heisann, alle! 

Jeg sitter i en kjip situasjon. Jeg har katt fra før som tåler å bo med hund om de ikke er altfor voldsomme, så det er egentlig det største kravet jeg har for ny hund. Men nå har jeg fått prøve med ulike hunder, og skjønner ikke hvordan jeg kan vurdere om det vil gå greit eller ikke uten å måtte skaffe og så evt omplassere/returnere igjen. Og det er veldig trist og dumt å gjøre!

Hunder som er 99% sikkert på at de jager skaffer jeg selvfølgelig ikke, men har merket at de som blir sagt at godtar katt, jager og blir helt gale av seg når de får øye på katt. Og det er jo ikke det jeg ser etter, selv om det sikkert bare er ment som lek.

Så er det hundene som er uerfarne på katt som oppfører seg mer skeptiske og holder avstand til katten. Og det syns jeg er en mye bedre start da katten kan være i samme rom uten at hunden reagerer annet enn å se på og flytte på seg. Føles mer respektfult selv om hunden er usikker på den lille skapningen. Men noen hunder som er uerfarne er av typen som jager også...

Det blir så vanskelig å velge riktig. Så langt har jeg og eierne avtalt hjemmebesøk for å se reaksjonen til hunden sånn at hunden ikke må flytte gang på gang. Noen har jeg fått prøvetid med for å se an, og holder da kontakt for å oppdatere. Jeg sier klart ifra om at forholdet mellom katt og hund er ekstremt viktig sånn at de er 100% klar over hva kriteriene er for at hunden skal bli boende. 

Jeg vil ikke ødelegge hundene mentalt ved å la dem bli kasteball fra hjem til hjem, og føler det blir så dumt å gjette om hund og katt vil funke. Hjemmebesøkene er egentlig den beste måten å se an, men hvem vet om oppførselen kan endre seg etter 2-3 måneder. Lengste jeg har prøvd var 1 år pga hunden noen dager var bedre, men gikk tilbake til sitt "gamle seg" andre dager. Og noen bor såpass langt unna at hjemmebesøk ikke er interessant, og vil ikke avtale prøvetid (da er det uaktuelt for meg).

Jeg har prøvd med ulike aldre utenom nylig leveringsklar valp fra oppdretter. Jeg er ikke kjempegira på 8-10 uker gammel valp, foretrekker heller at de nærmer seg ca. 8mnd og oppover, men det føles nesten ut som at det er den eneste valget jeg har hvis jeg vil ha katt og hund sammen?...

Noen som har tips?

Anonymkode: a6a17...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Valp med lavt jaktinstinkt er vel det enkleste. 

Anonymkode: 525c4...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Valp med lavt jaktinstinkt er vel det enkleste. 

Jeg har opplevd jaging og slik reaksjon med raser som sies at har lite jaktlyst... Så jeg er litt skeptisk til å skaffe valp av den grunn også. I tillegg til at jeg ikke er så gira på valp

Helt klart enklest med valp som jeg kan forme selv da🙂

Hvordan kan man se/vurdere jaktlysta til foreldrene før valg av valp? Å vurdere selve valpen blir vanskelig om jaktlyst ikke vises før den blir litt eldre

Å skaffe hund som ikke løper etter alt levende ble visst vanskeligere enn jeg trodde😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de aller, aller fleste tilfeller så må man ta høyde for at litt jobb vil det bli for å få de til å gå overens uansett alder. Mine bor sammen med to katter, men blir allikevel nysgjerrige på fremmede katter og kan finne på å jage de om katten flykter. All introduksjon foregår derfor med hunden i bånd og skjerming av katten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har en hund med høy jaktlyst. Tok oss nesten to år å fa han til å være avslappa rundt katten. I mellomtiden hadde han bånd på inne. 

Den eneste måten å gjøre dette på er å hindre hunden i å jage katten over lang tid. Hver gang hunden jager katten syns den det er kjempegøy, og får lyst til å gjøre det mer. Hindrer du lenge nok ( men lar de være nær) vil det neste alltid være mulig å få hund og katt til å leve sammen. Det er ganske slitsomt, vi måtte enten binde hunden eller sette han på et annet rom når katten var inne. Men det fungerte jo til slutt.

Det er jo umulig å vite på forhånd hvor sterk interesse en hund vil ha for å jage, men om du legger i innsatsen kan du få det til

Anonymkode: fca37...3ba

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde en ett år gammel katt da jeg fikk valp. Han var veldig mild, så han satt ikke seg særlig i respekt sånn sett, men han fikk alltid mat først. Hunden min jaget han ikke, og vi sov i samme seng, de sov sammen på sofaen mens jeg var på jobb osv. Men alle andre katter reagerte hun på, og ville jage. Av og til tok hun feil av min katt ute, men når han ikke løp så roet hun seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har fuglehund og katter. Bikkja har erfart katteklør på snuta og har dermed veldig respekt for kattene, han tør ikke hvis de først blir hissige. De kan dog både leke og sove sammen, slikke hverandre, kose osv. Er veldig gode venner. Men hvis kattene blir sure så backer han med en gang. 

Anonymkode: 99afa...f67

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her

Takk for at dere deler like opplevelser og praktiske tips!

Her har hundene også vært i bånd inne om de ikke var på eget område (delt med grind) eller rom. Katten får alltid gå fritt

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har en hund med høy jaktlyst. Tok oss nesten to år å fa han til å være avslappa rundt katten. I mellomtiden hadde han bånd på inne. 

Oi, to år! I huset ble det såpass stressende og upraktisk at å leve sånn i to år hadde blitt et rent mareritt. Å skille hunden ga meg så dårlig samvittighet at det tok overhånd til slutt😢 Å ha hund med høy jaktlyst er ikke ideelt her jeg bor med mye vilt, så det var kanskje det beste for alle parter at det endte slik. Hunden var blanding, men var kliss lik en svart labrador, så at den skulle ha så mye jaktlyst var overraskende

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har fuglehund og katter. Bikkja har erfart katteklør på snuta og har dermed veldig respekt for kattene, han tør ikke hvis de først blir hissige. De kan dog både leke og sove sammen, slikke hverandre, kose osv. Er veldig gode venner. Men hvis kattene blir sure så backer han med en gang. 

Fuglehunder virker så snille mot/glade i katter at det motsier alt jeg lærer!😅 Å la dem få en smakebit av klørne virker til å funke på veldig mange hunder. Det var synd at de som jagde var så eksplosive og ukontrollerbare at katta hadde aldri turt å bli stående, hvertfall ikke gå nære nok til å gi et dask med poten.

Jeg får vurdere neste framtidige hund nøye, men da vet jeg at det kan gå seg til med litt tid. Å ha en med høy jaktlyst som kan trenge flere år før den roer seg ned blir uaktuelt da, men om hunden er noen hakk roligere enn det så skal jeg ikke være like skeptisk til å prøve😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Oi, to år! I huset ble det såpass stressende og upraktisk at å leve sånn i to år hadde blitt et rent mareritt. Å skille hunden ga meg så dårlig samvittighet at det tok overhånd til slutt😢 Å ha hund med høy jaktlyst er ikke ideelt her jeg bor med mye vilt, så det var kanskje det beste for alle parter at det endte slik. Hunden var blanding, men var kliss lik en svart labrador, så at den skulle ha så mye jaktlyst var overraskende

Ja, det er nok ikke akkurat noe jeg vil anbefale akkurat. Vår hund er en "selskapshund" og oppdretter har katt selv så jeg trodde det skulle være enklere. Men rasen jeg har, selv om den er en "selskapshund" i dag er opprinnelig en jakthund, og det eksemplaret vi fikk har en enormt høy jaktlyst (har hatt han på mentaltest og han scoret max på det). Det er jo mange av selskapshundene som egentlig er jakthunder, så det må man ta høyde for (f. x dachs, kanindachs, ulike terriere,urhunder som basenji og shiba mm). I tillegg er han veldig egenrådig og vanskelig å trene, så jeg tror nok vi har hatt et ekstremtilfelle.
Men labrador er jo også egentlig en jakthund, så det er kanskje ikke så overraskende. Om du skal se på raser så er det vel de som enten er gjetere eller voktere, eller som har blitt avlet som selskapshund fra starten av (som papillion f. eks) som er de mest aktuelle. 

Jeg tror det tryggeste for din del er å se på Finn.no etter omplasseringshunder som har bodd med katt. Mange som omplasserer når de får barn f. eks og ikke har tid til hunden mer. Hvis hunden har bodd med katt før og det har gått greit så kan man vel gå ut i fra at det skal gå an å introdusere de og få de til å fungere sammen med litt innsats. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer nok an på både hunden og katten, vil jeg påstå. Vi har 3 katter som alle er ganske chille og spesielt terriotirale etc. Vi valgte å gå for valp, så vi hadde bedre kontroll og kunne trene mer rettet på dette med kattene fra dag 1. Valgte en rase som skal kunne gå godt overens med katter og andre dyr og var nøye på å ikke trigge jaktinstinkt hos valpen. Her hjalp det veldig at kattene var helt rolige og løp ikke vekk fra valpen fra dag 1 og vi kunne avlede valpen fra å følge etter kattene (fikk ikke følge etter, leke med kattene i begynnelsen). Drev mye med anti-jakt trening generelt, men nå er katten og hunden gode kompiser. Hunden er heller ikke særlig trigget til å jage av hverken fugler eller andre dyr som beveger seg i skogen heldigvis. Nysgjerrig på andre katter, tror alle katter er dens venn..... 

Alternativ nr 2 er å finne en hund som allerede er vant til å bo med katt og ikke lar seg affisere. Det er ganske vanskelig, er min erfaring.

Anonymkode: caa0e...561

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har to katter som er nervøse typer, men med tid, tålmodighet og kjærlighet går det meste.

Vi overtok en valp og det tok 1,5 år før kattene aksepterte nærværet hans. Vi løste det sånn at kattene fikk ha hele 2 etasje i huset i fred (vi sperret av med grind med "katteluke" så de kunne gå inn/ut fra 2 etasje som de ville). Etter hvert som kattene ble litt tryggere på valpen begynte vi å mate dem i nærheten av hverandre. Startet med at kattene fikk godbiter i høyden ganske langt unna valpen (de kunne fortsatt se hverandre), deretter litt og litt nærmere. Etter hvert kunne de stå på bordet mens valpen var der og da ga vi hele måltid. Husker jeg leste noe om at det kunne virke betryggende for kattene å kunne spise i nærheten av valpen så de så at den ikke stjal mat - om det er sant eller ikke er jeg usikker på, men har funket her i hvert fall 🙂

Anonymkode: f5757...4db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Samme erfaring her. Her var utfordringen i starten til å få kattene til å akseptere «inntrengeren», siden kattene var her først. De var ganske ufyselige mot valpen i starten, men nå er de bestevenner og sover alltid sammen. Hunden har aldri jaget kattene (motsatt skjedde i starten 🙈)

Anonymkode: e45d1...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge hunden er valp og katten er voksen vil den innordne seg og det vil gå bra med litt jobb. Jeg har Alaska husky (som jager alt), men han er vokst opp med voksne katter så de hilser han på på samme måte som vennlige hunder og jager dem ikke :)

Anonymkode: 7c782...3d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Glemte å sjekke tråden igjen, veldig fine og lærerike svar!

Tanken var å skaffe omplasseringshund som var vant til katt fra før, men har bommet der. Sikkert ulikt hva folk syns er grei oppførsel, noen lar katt og hund herje mye mens andre foretrekker roligere lek og generelt roligere oppførsel mellom dyra. 

Det er fint å lese at framgangen har vært ganske lik hos mange. Da var det mest sannsynlig feil hund for oss mtp det sterke jaktinstinktet. Andre hunder som har vært her (bl.a. familie på besøk med hunden) har vært langt mildere, men fortsatt nysgjerrige og lekne. Da turte kattene å bli stående i alle fall. Over tid hadde de nok klart å leve sammen uten bånd og grind.

Aktuelle hunder/raser blir ihvertfall ikke de som har bakgrunn innen jakt. Gjeter-, vokter- og selskapshunder kan funke (Selvfølgelig ikke brukslinjer).

Etter siste hunden kommer nok alle andre hunder til å virke roligere i forhold hahah. Men da skal jeg ikke miste håpet med en gang ❤️ 

Hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ideele er jo å ha en katt som forholder seg rolig og ikke løper ettersom det er gjerne akkurat det som trigger jaktlysten. 😅 

Ihvertfall, det viktige er å ikke la hunden jage katten, så stå klar med godis og avledning og bruk bånd/bur om du ikke har mulighet til å passe på. Tenker at uansett om det er en valp eller hund som er vant til katt fra før, så må man bruke tid på sånt i begynnelsen. Alt etter temperament hos både hund og katt, man må se det an. 

Jaktinstinkt er vanskelig å forutsi. Jeg tror de fleste hunder jeg vet om jager katter uansett om de er jakthund eller selskapshund. 🙈 Jeg har Lagotto (fra brukshundlinjer, ikke selskapshund) og hun jager ikke, men kullsøsken jager og Lagotto kan ha ganske skjult jaktinstinkt  ( i likehet med mange andre selskapshunder, pudler f.eks) så man bør være bevisst i oppdragelsen av valp. De fleste synes jo det er så søtt når valpen jager etter duene/småfuglene/endene og gidder ikke avverge det, for valpen klarer jo ikke ta de likevel.... men skaden er skjedd og jaktlysten vekket og det er jo sånt man ikke tenker på før hunden er stor og det plutselig ikke er så søtt når bikkja halser etter alt som rører på seg.  

Anonymkode: caa0e...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...