AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #1 Skrevet 6. mars 2024 Jeg er så dritt lei rus at jeg blir kvalm! Vi ble sammen i begynnelsen av 2020. Han røyka litt hasj her og der pga ADHD. Han slutta med det helt i 2021. I 2022 begynte han å prøve kokain, det ble verre og verre og til slutt var det hver dag. Holdt på sånn frem til våren 2023. Da klarte han å slutte så og si helt, men det gikk over til alkohol og ut på puben. Endte jo opp med fengsel i 1 mnd. Men vi snakket på telefon for han hadde det tøft når han da ble clean i fengselet. Han sa selv at han er glad det skjedde, det åpnet øynene hans. Han fikk en siste sjanse, og det gikk 3 mnd uten noe som helst. Plutselig ble det byen et par dager, som ble et par uker med flere dager ute. Så ble det litt coke igjen, og nå har det vært coke annenhver dag igjen siste 2 ukene. Altså hva faen for egoistisk menneske. Fcker opp økonomien vår hver gang. Jeg er så drittlei rus at jeg blir kvalm. Hvordan kan han elske meg og se meg hylgrine av frustrasjon? Jeg kunne ALDRI behandlet mennesker sånn. Spesielt siden han ble clean, og nå startet igjen. Rent ut bullshit! Har en bror som er akkurat likedan. En søster som tar innimellom. Jeg forstår ikke rus, kommer aldri til å forstå eller respektere det. Jeg føler alle bruker no? Jeg har veeldig stor familie hvor ALLE har avsky for rus. Jeg er selv på AAP minstesats, men jeg er ufrivillig på det pga kronisk migrene. Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne jobbe men det har ikke gått hittil. Hvordan skal jeg klare meg alene? Husleia vår nå er på 9000 alt inkludert. Jeg har 15.200kr netto. Jeg klarer meg egentlig godt på det, men jeg har liksom lyst til å spare litt.. Hvordan kan jeg noensinne få eget hus om jeg ikke får jobbet? Ikke at det går nå heller, for all del han kaster jo penger ut vindu. Jeg har en del kredittgjeld fra jeg var 18 som har økt, som jeg helst vil bli kvitt.. mye som tynger meg. Jeg er så lost akkurat nå. Det sluker meg av dårlig samvittighet om jeg får vite han har mista det igjen etter et brudd. Jeg har ingen venner igjen, alle har flytta vekk herfra hver sine retninger. Samboer er egentlig fantastisk når han er edru, det er derfor det er så vanskelig å gå. Men jeg ser ingen fremtid lenger, klarer ikke stole på han. Pappa ba meg finne en ordentlig god gutt med gode verdier som tror på Gud, jeg angrer på at jeg ikke hørte på han. Jeg vil bare være lykkelig.. ikke vær så harde mot meg men vær så snill gi meg noen gode råd og ord.. jeg vil bare ha det bra. Gjerne fra noen menn også som har noen gode råd.. Anonymkode: edc97...2e7 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #2 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er så dritt lei rus at jeg blir kvalm! Vi ble sammen i begynnelsen av 2020. Han røyka litt hasj her og der pga ADHD. Han slutta med det helt i 2021. I 2022 begynte han å prøve kokain, det ble verre og verre og til slutt var det hver dag. Holdt på sånn frem til våren 2023. Da klarte han å slutte så og si helt, men det gikk over til alkohol og ut på puben. Endte jo opp med fengsel i 1 mnd. Men vi snakket på telefon for han hadde det tøft når han da ble clean i fengselet. Han sa selv at han er glad det skjedde, det åpnet øynene hans. Han fikk en siste sjanse, og det gikk 3 mnd uten noe som helst. Plutselig ble det byen et par dager, som ble et par uker med flere dager ute. Så ble det litt coke igjen, og nå har det vært coke annenhver dag igjen siste 2 ukene. Altså hva faen for egoistisk menneske. Fcker opp økonomien vår hver gang. Jeg er så drittlei rus at jeg blir kvalm. Hvordan kan han elske meg og se meg hylgrine av frustrasjon? Jeg kunne ALDRI behandlet mennesker sånn. Spesielt siden han ble clean, og nå startet igjen. Rent ut bullshit! Har en bror som er akkurat likedan. En søster som tar innimellom. Jeg forstår ikke rus, kommer aldri til å forstå eller respektere det. Jeg føler alle bruker no? Jeg har veeldig stor familie hvor ALLE har avsky for rus. Jeg er selv på AAP minstesats, men jeg er ufrivillig på det pga kronisk migrene. Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne jobbe men det har ikke gått hittil. Hvordan skal jeg klare meg alene? Husleia vår nå er på 9000 alt inkludert. Jeg har 15.200kr netto. Jeg klarer meg egentlig godt på det, men jeg har liksom lyst til å spare litt.. Hvordan kan jeg noensinne få eget hus om jeg ikke får jobbet? Ikke at det går nå heller, for all del han kaster jo penger ut vindu. Jeg har en del kredittgjeld fra jeg var 18 som har økt, som jeg helst vil bli kvitt.. mye som tynger meg. Jeg er så lost akkurat nå. Det sluker meg av dårlig samvittighet om jeg får vite han har mista det igjen etter et brudd. Jeg har ingen venner igjen, alle har flytta vekk herfra hver sine retninger. Samboer er egentlig fantastisk når han er edru, det er derfor det er så vanskelig å gå. Men jeg ser ingen fremtid lenger, klarer ikke stole på han. Pappa ba meg finne en ordentlig god gutt med gode verdier som tror på Gud, jeg angrer på at jeg ikke hørte på han. Jeg vil bare være lykkelig.. ikke vær så harde mot meg men vær så snill gi meg noen gode råd og ord.. jeg vil bare ha det bra. Gjerne fra noen menn også som har noen gode råd.. Anonymkode: edc97...2e7 Han er syk desverre Anonymkode: 979c2...f52 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #3 Skrevet 6. mars 2024 Hvorfor er du fortsatt sammen med han? For hver gang du "tilgir" sånn så sier du indirekte til han at han bare kan fortsette, for du har ingen planer om å forlate han. Anonymkode: fbaee...572 5 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #4 Skrevet 7. mars 2024 Du må bryte og komme deg bort nå med en gang. Anonymkode: ec1f9...954 4 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #5 Skrevet 7. mars 2024 Du kan ikke endre ham! Du kan ikke gjøre ham frisk! Han må selv søke hjelp og gå i langvarig behandling og være rusfri i flere år før han bør gå inn i noen nytt forhold. Sjansen for at han kommer til å greie bli rusfri, den er nok ikke stor. Det spiller ingen rolle hva du gjør og ikke gjør, han er psykisk syk, han må selv ønske og be om behandling. Men du kan ikke hjelpe ham å bli frisk, det må fagpersoner og han selv gjøre i fellesskap. Du blir garantert sykere av å bo med ham! Du må redde deg selv! Å fortsette å bo med en så hektet rusmisbruker, det er oppskriften på å bli psykisk syk selv, ts. Depresjon, angst, leve i konstant frykt for om han vil ruse seg i dag. Be om hjelp, fra familie, fra Nav eller andre. Du må ut av dette forholdet! ❤️ Anonymkode: ab466...7a5 3 2
Grüner Skrevet 7. mars 2024 #6 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du kan ikke endre ham! Du kan ikke gjøre ham frisk! Han må selv søke hjelp og gå i langvarig behandling og være rusfri i flere år før han bør gå inn i noen nytt forhold. Sjansen for at han kommer til å greie bli rusfri, den er nok ikke stor. Det spiller ingen rolle hva du gjør og ikke gjør, han er psykisk syk, han må selv ønske og be om behandling. Men du kan ikke hjelpe ham å bli frisk, det må fagpersoner og han selv gjøre i fellesskap. Du blir garantert sykere av å bo med ham! Du må redde deg selv! Å fortsette å bo med en så hektet rusmisbruker, det er oppskriften på å bli psykisk syk selv, ts. Depresjon, angst, leve i konstant frykt for om han vil ruse seg i dag. Be om hjelp, fra familie, fra Nav eller andre. Du må ut av dette forholdet! ❤️ Anonymkode: ab466...7a5 Han er ikke psykisk syk; han er avhengig. 1
tussi84 Skrevet 7. mars 2024 #7 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg er så dritt lei rus at jeg blir kvalm! Vi ble sammen i begynnelsen av 2020. Han røyka litt hasj her og der pga ADHD. Han slutta med det helt i 2021. I 2022 begynte han å prøve kokain, det ble verre og verre og til slutt var det hver dag. Holdt på sånn frem til våren 2023. Da klarte han å slutte så og si helt, men det gikk over til alkohol og ut på puben. Endte jo opp med fengsel i 1 mnd. Men vi snakket på telefon for han hadde det tøft når han da ble clean i fengselet. Han sa selv at han er glad det skjedde, det åpnet øynene hans. Han fikk en siste sjanse, og det gikk 3 mnd uten noe som helst. Plutselig ble det byen et par dager, som ble et par uker med flere dager ute. Så ble det litt coke igjen, og nå har det vært coke annenhver dag igjen siste 2 ukene. Altså hva faen for egoistisk menneske. Fcker opp økonomien vår hver gang. Jeg er så drittlei rus at jeg blir kvalm. Hvordan kan han elske meg og se meg hylgrine av frustrasjon? Jeg kunne ALDRI behandlet mennesker sånn. Spesielt siden han ble clean, og nå startet igjen. Rent ut bullshit! Har en bror som er akkurat likedan. En søster som tar innimellom. Jeg forstår ikke rus, kommer aldri til å forstå eller respektere det. Jeg føler alle bruker no? Jeg har veeldig stor familie hvor ALLE har avsky for rus. Jeg er selv på AAP minstesats, men jeg er ufrivillig på det pga kronisk migrene. Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne jobbe men det har ikke gått hittil. Hvordan skal jeg klare meg alene? Husleia vår nå er på 9000 alt inkludert. Jeg har 15.200kr netto. Jeg klarer meg egentlig godt på det, men jeg har liksom lyst til å spare litt.. Hvordan kan jeg noensinne få eget hus om jeg ikke får jobbet? Ikke at det går nå heller, for all del han kaster jo penger ut vindu. Jeg har en del kredittgjeld fra jeg var 18 som har økt, som jeg helst vil bli kvitt.. mye som tynger meg. Jeg er så lost akkurat nå. Det sluker meg av dårlig samvittighet om jeg får vite han har mista det igjen etter et brudd. Jeg har ingen venner igjen, alle har flytta vekk herfra hver sine retninger. Samboer er egentlig fantastisk når han er edru, det er derfor det er så vanskelig å gå. Men jeg ser ingen fremtid lenger, klarer ikke stole på han. Pappa ba meg finne en ordentlig god gutt med gode verdier som tror på Gud, jeg angrer på at jeg ikke hørte på han. Jeg vil bare være lykkelig.. ikke vær så harde mot meg men vær så snill gi meg noen gode råd og ord.. jeg vil bare ha det bra. Gjerne fra noen menn også som har noen gode råd.. Anonymkode: edc97...2e7 Det er ingenting du kan gjøre her, bortsett fra å forlate han. Rus er sånn at man blir avhengig, og når man har blitt det så vil rusen alltid komme foran økonomi, forhold til kjæreste og familie, og evt Barn. Vet ikke om du har lyst på barn ts i fremtiden, men å få barn med denne fyren vil innebære at barnevernet blir innvolvert, og at det er en stor sjans for at barnet blir omplassert. Ingen barn skal vokse opp i rus. Du sier at han fucker opp økonomien hver mnd, og det skyldes avhengigheten. Samtidig så føler du ikke at du klarer deg selv økonomisk, siden du har kun aap som eneste inntekt. Jeg kan garantere deg at du har mer rettigheter på økonomiske stønader om du skulle bodd for deg selv. Feks bostøtte, og evt supplerende sosialhjelp. Når det gjelder gjelden så vet jeg ikke hvor mye det er snakk om, men nav har gjeldsrådgivning som kan hjelpe deg med å sette opp budsjett, og en betalingsplan til kreditorer. Det beste du gjør nå er å forlate denne fyren. Han kommer bare til å ødelegge økonomien deres enda mer fremover, han kommer ikke til å være til å stole på, og han kommer til å psyke deg ut pga hans sine rus problemer. 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #8 Skrevet 7. mars 2024 Det virker som at du omgir deg mennesker som ruser seg. Dette er en sirkel du burde bryte, og kvitt deg med samboeren din. Tilhører vennene dine og familien miljøer med mye rus? Hva jobber du med siden du har så lav inntekt? Anonymkode: f79ec...085 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #9 Skrevet 7. mars 2024 Jeg skjønner heller ikke dette med rus. Bare gå, han har for store problem. Gå, og la familien hans ta over bekymringen. Anonymkode: a6b9a...a0a 4
tussi84 Skrevet 7. mars 2024 #10 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det virker som at du omgir deg mennesker som ruser seg. Dette er en sirkel du burde bryte, og kvitt deg med samboeren din. Tilhører vennene dine og familien miljøer med mye rus? Hva jobber du med siden du har så lav inntekt? Anonymkode: f79ec...085 Står i hovedinnlegget. Ts går på aap 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #11 Skrevet 7. mars 2024 tussi84 skrev (5 minutter siden): Står i hovedinnlegget. Ts går på aap Ok, gikk glipp av det. Men da kan vel ts søke om bostøtte og- eller sosialhjelp? Anonymkode: f79ec...085 1
tussi84 Skrevet 7. mars 2024 #12 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ok, gikk glipp av det. Men da kan vel ts søke om bostøtte og- eller sosialhjelp? Anonymkode: f79ec...085 Går ut i fra det ja om hun kvitter seg med samboeren sin og bor alene/evt hun flytter ut og finner noe annet. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #13 Skrevet 7. mars 2024 Jeg tror det blir vanskelig å finne folk som IKKE mener du bør gå fra han der. Anonymkode: c0378...743 3 6
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #14 Skrevet 7. mars 2024 Grüner skrev (44 minutter siden): Han er ikke psykisk syk; han er avhengig. Selvfølgelig er han psykisk syk - han er narkoman! Han doper seg for å selvmedisinere, han er avhengig av narkotika. (Så godt som alle som er avhengige av narkotika har mer eller mindre alvorlig psykisk lidelse i bunn.) Personer med såpass alvorlig rusmisbruk og avhengighet er psykisk syke. Det betyr ikke at ts skal bli i forholdet, for som jeg skrev, hun må komme seg ut av dette forholdet, hun kan ikke redde ham, hun må redde seg selv! Anonymkode: ab466...7a5 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #15 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig er han psykisk syk - han er narkoman! Han doper seg for å selvmedisinere, han er avhengig av narkotika. (Så godt som alle som er avhengige av narkotika har mer eller mindre alvorlig psykisk lidelse i bunn.) Personer med såpass alvorlig rusmisbruk og avhengighet er psykisk syke. Det betyr ikke at ts skal bli i forholdet, for som jeg skrev, hun må komme seg ut av dette forholdet, hun kan ikke redde ham, hun må redde seg selv! Anonymkode: ab466...7a5 Enig, bare bruk andre ord❤️ Anonymkode: 979c2...f52
Bigote Skrevet 7. mars 2024 #16 Skrevet 7. mars 2024 14 minutter siden, AnonymBruker said: Selvfølgelig er han psykisk syk - han er narkoman! Han doper seg for å selvmedisinere, han er avhengig av narkotika. (Så godt som alle som er avhengige av narkotika har mer eller mindre alvorlig psykisk lidelse i bunn.) Personer med såpass alvorlig rusmisbruk og avhengighet er psykisk syke. Det betyr ikke at ts skal bli i forholdet, for som jeg skrev, hun må komme seg ut av dette forholdet, hun kan ikke redde ham, hun må redde seg selv! Anonymkode: ab466...7a5 Jeg er enig i det siste avsnittet. Når det kommer til det andre er nok realiteten rundt rusmisbruk litt mer kompleks. Her sprer du missinformasjon. 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #17 Skrevet 7. mars 2024 Tar han ikke adhd medisinene? Personer med adhd har mye større sjanse for avhengighet, og om han ikke innser han er avhengig er dette en prosjekt som ender skikkelig dårlig. Nå er du medavhengig, les om det. Ønsker deg alt godt og håper du kan være sterk nok til å gå om han ikke vil ha hjelp. Anonymkode: 879bd...c48
Serafin Skrevet 7. mars 2024 #18 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er så dritt lei rus at jeg blir kvalm! Vi ble sammen i begynnelsen av 2020. Han røyka litt hasj her og der pga ADHD. Han slutta med det helt i 2021. I 2022 begynte han å prøve kokain, det ble verre og verre og til slutt var det hver dag. Holdt på sånn frem til våren 2023. Da klarte han å slutte så og si helt, men det gikk over til alkohol og ut på puben. Endte jo opp med fengsel i 1 mnd. Men vi snakket på telefon for han hadde det tøft når han da ble clean i fengselet. Han sa selv at han er glad det skjedde, det åpnet øynene hans. Han fikk en siste sjanse, og det gikk 3 mnd uten noe som helst. Plutselig ble det byen et par dager, som ble et par uker med flere dager ute. Så ble det litt coke igjen, og nå har det vært coke annenhver dag igjen siste 2 ukene. Altså hva faen for egoistisk menneske. Fcker opp økonomien vår hver gang. Jeg er så drittlei rus at jeg blir kvalm. Hvordan kan han elske meg og se meg hylgrine av frustrasjon? Jeg kunne ALDRI behandlet mennesker sånn. Spesielt siden han ble clean, og nå startet igjen. Rent ut bullshit! Har en bror som er akkurat likedan. En søster som tar innimellom. Jeg forstår ikke rus, kommer aldri til å forstå eller respektere det. Jeg føler alle bruker no? Jeg har veeldig stor familie hvor ALLE har avsky for rus. Jeg er selv på AAP minstesats, men jeg er ufrivillig på det pga kronisk migrene. Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne jobbe men det har ikke gått hittil. Hvordan skal jeg klare meg alene? Husleia vår nå er på 9000 alt inkludert. Jeg har 15.200kr netto. Jeg klarer meg egentlig godt på det, men jeg har liksom lyst til å spare litt.. Hvordan kan jeg noensinne få eget hus om jeg ikke får jobbet? Ikke at det går nå heller, for all del han kaster jo penger ut vindu. Jeg har en del kredittgjeld fra jeg var 18 som har økt, som jeg helst vil bli kvitt.. mye som tynger meg. Jeg er så lost akkurat nå. Det sluker meg av dårlig samvittighet om jeg får vite han har mista det igjen etter et brudd. Jeg har ingen venner igjen, alle har flytta vekk herfra hver sine retninger. Samboer er egentlig fantastisk når han er edru, det er derfor det er så vanskelig å gå. Men jeg ser ingen fremtid lenger, klarer ikke stole på han. Pappa ba meg finne en ordentlig god gutt med gode verdier som tror på Gud, jeg angrer på at jeg ikke hørte på han. Jeg vil bare være lykkelig.. ikke vær så harde mot meg men vær så snill gi meg noen gode råd og ord.. jeg vil bare ha det bra. Gjerne fra noen menn også som har noen gode råd.. Anonymkode: edc97...2e7 Jeg har jobbet for Blå Kors. Er mann. Dette forholdet til han er skadelig for deg. Du må komme deg vekk fra han så fort som mulig og skape deg et liv uten ham. 3 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #19 Skrevet 7. mars 2024 Man må aldri forbli sammen med en rusavhengig siden vedkommende vil ødelegge økonomien til en selv noe som vil ha store konsekvenser på lang sikt. Klipp i stykker kredittkortene dine og aldri bruk dem igjen. Søk økonomisk rådgivning hos NAV, flytt for deg selv ved hjelp av bostøtte og supplerende sosialhjelp og stå i matkø om du må. Betal ned på gjelden din mens du hele tiden lever etter et stramt budsjett. Da vil du etter noen år komme deg på fote igjen og kan spare opp egenkapital og buffer slik at du får kjøpt deg en liten og ikke for dyr leilighet. Du er enda ung og der finnes mange fisker i vannet så ikke ødelegg deg selv ved å være sammen med en rusavhengig. Anonymkode: 49f7a...4ce 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #20 Skrevet 7. mars 2024 Han vil aldri bli bra.Vil alltid være noe han er avhengig av. Å bruke rusmidler er ett valg. Men det valget du kan ta, er å ikke bli sammen med ett slikt menneske. Alle bruker ikke slikt...Jeg ville ikke vedkjent meg en narkoman engang. Man kan være uheldig å ha en i familien. Men å VELGE de som venner og bekjente? Aldri. Anonymkode: 33ca6...c2f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå