Gå til innhold

Hvordan får jeg nye venner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

19 åring her som lurer på hvordan jeg kan få venner. Mitt sosiale liv begynte å forsvinne når jeg begynte på ungdomsskolen. Jeg slet med ocd (fikk aldri noe diagnose, men hadde sterke symptomer som skifting av klær og hyppig håndvask). Ting begynte å bli bedre 2. og 3. år på videregående, og vil si selv at jeg ikke har noen tegn til ocd lenger. 

Grunnen til at jeg nevner dette er fordi det gjorde at jeg distanserte meg bort fra venner, og på skolen var ofte fokuset på uviktige ting som kanskje fikk meg til å se rar ut. Var ofte ukomfortabel på skolen. Venner inviterte meg ofte til å gjøre ting på fritiden, men jeg takk nei hver gang bortsett fra en eller to bursdager. Sist gang jeg gjorde noe sosialt med venner var 5 år siden. 

Egentlig så er jeg ikke så usosial. Jeg kan være sosial med nær familie, og av og til noe familie lenger unna. De siste to årene har jeg ikke vært redd for sosiale arenaer. Jeg begynte å gå på butikken, noe som jeg aldri gjorde da jeg gikk på ungdomsskole. Sendte til og med en tidligere venn en "hit me up" i år, men hen har ikke gjort det siden. 

Begynte å studere i fjor, og tenkte at det var en fin mulighet til å få nye venner. Desverre virket de fleste ganske too much. Ti stykker som kommer gående i én klump til forelesning, og helgene går til drikking og rusmidler. Bestemte meg fort for å ikke bli altfor godt kjent med dem.

Andre arenaer for å bli kjent med nye mennesker er selvfølgelig å melde seg til en eller annen gruppe, men jeg vet ikke om jeg har noen særlige interesser som jeg kan dele med folk. Ikke vondt ment, men jeg vil helst ha venner på min alder før jeg blir kjent med "voksne".

Small-talken min kan gå begge veier. Hvis jeg møter på en tidligere venn, blir det ofte en fin samtale. Hvis jeg prøver å bli kjent med andre, går det som oftest litt dårligere. 

Har meldt meg på noe sosialt angående studiet, så håper jeg kan få noe vennskap der. Vil ikke føkke over enda en gyllen mulighet for å få venner. Har noen tips til hvordan man bør bli kjent med folk, og kanskje gode arenaer til nettopp dette?

Anonymkode: c9dab...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det pleier jo å være ulike grupper, studentforeninger osv på studiesteder?

Selv meldte jeg meg frivillig til å jobbe litt på studentpub’en, og ble med i et studentkor.

Hva som finnes ulike steder er sikkert forskjellig, men pleier jo å være studentdrevne aktiviteter de fleste steder?

Ved å være frivillig på studentpuben især ga meg mange vennskap jeg har den dag i dag. Bonus - der kunne jeg treffe og bli kjent med folk på tvers av studieretninger.

Det kjekke med å være frivillig er at en jo jobber sammen, så en blir kjent på en naturlig måte :)

Anonymkode: bf118...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...