Gå til innhold

Drikke saft eller ikke få i seg særlig væske?

Baktusen

Anbefalte innlegg

Jeg er overvektig og sliter med depresjon. Sliter også med nyresten. Fått beskjed at jeg bør drikke mer vann. 

Samtidig er emaljen på tennene mine ødelagte og tannlege sier jeg må droppe brus og saft, foruten måltider.

Men jeg klarer ikke å få i meg nok vann.

Skal jeg prioritere å få i meg 2l saft hver dag, selv om tennene ikke har det bra med å bruke saft som tørstedrikk?

Eller, skal jeg bare drikke vann og droppe saftvog brus utenom måltid? Selv om det betyr at jeg ikke drikker så mye som jeg burde....? Kanskje 5dl til 1l daglig..

Hva er minst dumt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fun light, da? Da får du smak, men ikke sukker. 

Evt drikk saft med sugerør, og prøv unngå å la saften nå tennene. 

Nyresten er jo grusomt vondt, så prøv å drikke mer💗

PS! Sitron og kullsyre er ikke bra ved for emaljen, så unngå det også så godt du kan. 

Anonymkode: 3bca4...cce

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt til sukkerfri saft, som foreslått av hun over her :)

og så trenger det ikke være enten eller. Drikk både og. Det verste for tennene er om du drikker på saft hele tiden - drikk heller 2-3 store glass heller enn å små-sippe på saft hele dagen lang. 

Hva med ett lite glass vann først og så saft? Hva og så gradvis øke mengden vann og redusere mengden saft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for saft, men sukkerfri og bland den så tynt du bare greier, og drikk med sugerør. 

Anonymkode: 239eb...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann og melk 

Anonymkode: ebb42...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor klarer du ikke å få i deg vann? 😊

Anonymkode: 370f8...ef0

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sukkerfri saft er like skadelig for emaljen som sukkerholding saft. Det er ikke sukkeret som skader emaljen men syreinnholdet.

Bruk sugerør så saften ikke treffer tennene direkte. Og skyll eventuelt munnen med litt vann etter å ha drukket et glass saft.

Anonymkode: ce952...bf6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann. Bare å skjerpe seg. 

Anonymkode: c9747...6af

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på hvorfor du ikke klarer å få i deg vann. Brekker du deg og kaster opp?

Vann er smakløst og sunt for deg. Prøv med iskaldt vann, om det ikke fungerer, prøv å tilsett lime eller sitron for å gi litt smak. Dropp saft og brus da emaljen på tennene dine er ødelagt. Drikk rent vann, det er minst dumt. Å drikke saft og sukkerfri saft i ditt tilfelle er idioti, uavhengig av unnskyldning. 

Og fra en deprimert til en annen: jeg så bedringer i symptomene når jeg kuttet ut brus. Drikker kun vann nå, og i blant litt brus for kosen sin skyld. Kjøp en stor drikkeflaske, gjerne en på 1,5-2 l, ha som mål å drikke den opp i løpet av en dag. Null stress. 

Anonymkode: f07aa...99c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dehydrering er ikke bra i det hele tatt, prøv å drikk med sugerør og skyll munnen med vann etterpå. Men ville likevel prøvd å drikke meste mulig vann. 

Anonymkode: f9984...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Evt drikk saft med sugerør, og prøv unngå å la saften nå tennene. 

Nyresten er jo grusomt vondt, så prøv å drikke mer💗

PS! Sitron og kullsyre er ikke bra ved for emaljen, så unngå det også så godt du kan. 

Anonymkode: 3bca4...cce

Unnskyld at jeg sporer av, men er kullsyre dårlig for tennene? Hilsen en som er glad i hjemmelaget «Farris» ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk ofte. Ta en slurk med jevne mellomrom, ikke tenk at du må drikke et helt glass.

Smaksett vannet om du liker det - skiver av sitron, lime, appelsin, jorbær, bringebær.

Pass på at vannet er friskt og passe kaldt. Ha evt isbiter oppi.

Bruk en kopp, flaske eller glass som er fin! Gjerne kjøp en ny :)

Gjør det til en konkurranse. Drikker du 5 dl i dag? Sett deg et overkommelig mål på 7 dl og følg med på at du klarer det.

Anonymkode: 08239...b54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Unnskyld at jeg sporer av, men er kullsyre dårlig for tennene? Hilsen en som er glad i hjemmelaget «Farris» ☺️

Ja, kullsyre er noe av der verste for tennene. Kullsyren etser bort emaljen. Har selv blitt kjeftet på av tannlegen pga. mitt Pepsi Max-inntak og hva det har gjort med tennene mine.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, kullsyre er noe av der verste for tennene. Kullsyren etser bort emaljen. Har selv blitt kjeftet på av tannlegen pga. mitt Pepsi Max-inntak og hva det har gjort med tennene mine.

Det er jo andre ting enn syren som er verst for tennene med Pepsi Max. I tillegg er det ikke bra for tarmen.

Anonymkode: e1ac9...bf1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For nyrestein så kan du fint drikke saft. 
For vekten sin del bør saft være kalorifattig. 
For tenner bør du droppe saft. 

Hvorfor får du ikke i deg vann? 
For helsen generelt bør du begynne øke inntak av vann uansett. 

For min del så startet jeg først med å tvinge i meg ett helt glass vann jevnlig. Som når jeg sto opp, ett helt glass vann. Før måltider, ett helt glass vann. Før leggetid, ett helt glass vann. Etter hvert ble det en vane å drikke vann, og nå foretrekker jeg vann. 

Anonymkode: e5114...190

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ikke kullsyren fra vann du lager med kullsyremaskin hjemme. Det er som å drikke helt vanlig vann. Det er tilsetningsstoffer, smaker, etc, som ikke er bra for tennene. 

Anonymkode: df8dd...3f6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke kullsyren fra vann du lager med kullsyremaskin hjemme. Det er som å drikke helt vanlig vann. Det er tilsetningsstoffer, smaker, etc, som ikke er bra for tennene. 

Anonymkode: df8dd...3f6

Feil. Kullsyre senker PH-nivået til vann. Det er ikke som vanlig vann. Vanlig vann er PH 7, vann med kullsyre ligger fra 5 og nedover.

Det heter kullsyre av en grunn.

Anonymkode: 64883...b78

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktusen skrev (12 timer siden):

Jeg er overvektig og sliter med depresjon. Sliter også med nyresten. Fått beskjed at jeg bør drikke mer vann. 

Samtidig er emaljen på tennene mine ødelagte og tannlege sier jeg må droppe brus og saft, foruten måltider.

Men jeg klarer ikke å få i meg nok vann.

Skal jeg prioritere å få i meg 2l saft hver dag, selv om tennene ikke har det bra med å bruke saft som tørstedrikk?

Eller, skal jeg bare drikke vann og droppe saftvog brus utenom måltid? Selv om det betyr at jeg ikke drikker så mye som jeg burde....? Kanskje 5dl til 1l daglig..

Hva er minst dumt?

Det minst sunne er å ta seg selv i nakken og rett og slett endre vanene dine.

Sett deg regler, drikk et glass vann minimum 2 dl om morgenen, et nytt til lunsj tider, og et til middag, så ett til kveldsmat og et før tannpuss. Utenom det ha en flaske vann tilgjengelig om du er tørst utenom det. Ha alarm på mob!

Dropp saft og brus helt om emaljen din er skadet. 

Anonymkode: 1f526...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det mest sunne er å ta seg selv i nakken og rett og slett endre vanene dine.

Sett deg regler, drikk et glass vann minimum 2 dl om morgenen, et nytt til lunsj tider, og et til middag, så ett til kveldsmat og et før tannpuss. Utenom det ha en flaske vann tilgjengelig om du er tørst utenom det. Ha alarm på mob!

Dropp saft og brus helt om emaljen din er skadet. 

Skrev feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Lill3My skrev (12 timer siden):

Bytt til sukkerfri saft, som foreslått av hun over her :)

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ville gått for saft, men sukkerfri og bland den så tynt du bare greier, og drikk med sugerør.

Hva nytte skal dette gjøre når det er emalje som er etset bort og ikke karies som TS sliter med? Det er syren i drikker som etser bort emaljen, ikke sukkeret. Og syre er det like mye av i sukkerfri saft. 

Men å bruke sugerør er en god ide når man først må drikke det.

Anonymkode: 10305...423

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...