AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #1 Del Skrevet 6. mars 2024 Når det gjelder digitalisering henger jeg femten år etter. Ønsker å forstå mer av hva som er vanlig nå, men faller ofte av lasset når noen prøver å forklare. Er det noen her som kan forklare ting på en enkel og forståelig måte? Jeg vet hva Facebook og Youtube er. Og Tiktok er nesten det samme som Youtube. Instagram er litt som Facebook med bilder som alle i hele verden kan kommentere på. Er Snap det samme som Instagram men at bare venner kan kommentere? Og Whatsapp er det samme som Snap men uten bilder, så bare kommentarer? Eller er det det samme som het MSN for 15–20 år siden (chatte med venner og fremmede i hele verden)? Har jeg forstått dette riktig? Noe mer jeg trenger å forstå om hvordan disse fungerer og hvordan folk bruker disse i hverdagen? Jeg har fått med meg mer om sikkerhetsproblemene enn om hvordan de faktisk brukes. En ting jeg ikke skjønner er hvorfor man trenger så mange apper? Hvorfor ikke bare sende en SMS eller e-post? Hva er fordelene med å bruke så mange apper? Er det ulik forventet responstid på de ulike appene? Jeg forventer f.eks. raskere svar på en SMS enn på en e-post, og det er heller ikke alle e-poster jeg forventer noe svar på mens for SMS forventer jeg nesten alltid svar. Noen som kan opplyse meg litt? Anonymkode: 3a052...d07 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #2 Del Skrevet 6. mars 2024 Snapchat er en meldingstjeneste hvor man kan sende bilder, videoer og meldinger til kontakter og legge ut stories som varer 24 timer og som alle som har lagt deg til kan se. Man kan også følge kjendiser og se deres snapchat-stories som legges ut. Hvis man snakker sammen hver dag får man en snapchat-streak med den andre personen, og mange synes det er gøy å følge med på hvor lang periode man får det. Det som er annerledes med Snapchat er at det du sender til andre kun varer en kort tid, så er det borte vekk. Men den andre kan ta screenshot av det du har sendt, og da får du beskjed i chatten at hen har gjort det. Snapchat brukes mest av unge folk, selv om det er litt over nå. Whatsapp er også en meldingstjeneste hvor man kan snakke med kontakter, man kan både sende meldinger, bilder, videoer men man kan også ringe hverandre. Dette er ikke sånn at du legger ut innhold som andre kan se, når du logger inn ser du bare en oversikt over de ulike samtalene du har med andre. Hvem som helst kan kontakte deg på Whatsapp så lenge de har nummeret ditt, men som regel brukes dette for å sende meldinger frem og tilbake med venner og familie. Mange bruker whatsapp siden det er en gratis måte å snakke med folk man kjenner verden over. Det er også lett å lage gruppemeldinger på whatsapp slik at man kan kommunisere noe til mange samtidig. Grunnen til at det er så mange sånne tjenester er rett og slett at det er et marked for det. Folk utvikler apper som TikTok, Snapchat osv fordi de håper å tilby noe som er litt annerledes enn de andre og vil tjene penger. Folk bruker forskjellige apper fordi andre gjør det og fordi det er gøy å prøve noe nytt og spennende. Mange bruker mye tid på sosiale medier som dette og synes kanskje det er enklere, kjappere eller mer lavterskel å holde kontakt der enn å skrive en epost eller SMS. Forventninger på responstid varierer veldig, jeg tror det kommer an på alderen. Unge folk virker som de synes det er veldig frekt å ikke svare kjapt, mens eldre folk tror jeg ikke bryr seg noe særlig. Anonymkode: 2f156...821 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #3 Del Skrevet 11. mars 2024 Snapchat - bildedelingstjeneste der du sender bilder til venner du har lagt til i appen, eller legger ut på en "story", dvs at alle vennene dine kan se bildet i 24 timer før det forsvinner. Bilder forsvinner etter du har sett de, om du ikke lagrer det. Whatsapp - ringe- og meldingstjeneste (som vanlig telefon/tekstmeldinger) bare at du sender via nett, så du kan kommunisere med folk i alle land (så sant de også har Whatsapp). Jeg har ikke brukt whatsapp mye, men i senere tid i jobbsammenheng har det vist seg å være en lur måte å kontakte folk på tvers av landegrensene. Sosiale medier er i rask endring, jeg tror ikke du vil klare å få tilbake at folk nøyer seg med sms/e-post. Anonymkode: 15b7f...ba6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå