AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #1 Skrevet 6. mars 2024 Synes folk maser om at ting var større før hele tiden. For eksempel. Merker det på Tise og finn, folk skriver at størrelsen er S, men så er det 38. Hva synes du størrelse 38 er? Alltid ment at det er medium. Anonymkode: 9dd53...4b9 1 1
Sofakona Skrevet 6. mars 2024 #2 Skrevet 6. mars 2024 Husker på 90 tallet gjorde flere klesbutikk om str. Da m var s og s var xxs etc 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #3 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes folk maser om at ting var større før hele tiden. For eksempel. Merker det på Tise og finn, folk skriver at størrelsen er S, men så er det 38. Hva synes du størrelse 38 er? Alltid ment at det er medium. Anonymkode: 9dd53...4b9 Tenker det er omvendt! Alt er så stort i størrelsen nå at jeg ikke kan kjøpe vanlige merker lenger som only og HM fordi jeg svømmer i gensere i str. XS. Og jeg er helt normal! Men jeg er lav, og jeg vil ikke gå med oversized gensere til alt mulig heller. Str. 38 er definitivt M, 36 er S og 34 XS. Anonymkode: f7f30...ae1 8
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #4 Skrevet 6. mars 2024 38 er 38. Medium er medium. Anonymkode: 686ce...3f6 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #5 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tenker det er omvendt! Alt er så stort i størrelsen nå at jeg ikke kan kjøpe vanlige merker lenger som only og HM fordi jeg svømmer i gensere i str. XS. Og jeg er helt normal! Men jeg er lav, og jeg vil ikke gå med oversized gensere til alt mulig heller. Str. 38 er definitivt M, 36 er S og 34 XS. Anonymkode: f7f30...ae1 Er 40l, 42xl, 44xxl, 46xxxl, 48xxxxl. 50xxxxxl osv da? For det stemmer overhodet ikke! Anonymkode: 686ce...3f6 2
svartkatt Skrevet 6. mars 2024 #6 Skrevet 6. mars 2024 Størrelser har blitt endret flere ganger. Og forskjellige merker og land har ulike standarder. I tillegg finnes det for eksempel oversized klær. Greit nok at det er en mote, men spør dere meg kunne folk ha kjøpt større klær istedenfor at M plutselig er XL.. skjønt det er jo ofte det ikke er så mye av større størrelser.. Hva var det jeg så noe om her om dagen? HM skal fjerne XL? Jeg leste ikke saken.. men det er jo bare helt psykt. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #7 Skrevet 6. mars 2024 Str kn man ikke stole på lengre. Før var det en standard på dette, men nå er det helt fucka. Bestilte meg et skjørt fra hm. Gikk i skapet og så på den gamle buksa mi. Der står det 38. Så bestiller 38. Når skjørtet kommer så mangler jeg 7cm på å få igjen glidelåsen. I dag er det ungsoms str som er egentlig barnestr. Så s til ungdom jan være en 12års str mens s til dame er større. I tillegg kjører kjeder egne mål på str. Klær j3g har kjøpt sste 5 årene er alt fra 40 til 46 En kinesisk L er det samme som S her. Så man har forskjellige mål iht verdensdel også. Før bar det mest vanlig med europeisk, amerikansk, kineisk og nordiske str. Europeisk var kortere på magen og ermene enn nordiske. Nå har jeg ikke sett nordisk på flere år. Anonymkode: 8aec3...63e 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #8 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Er 40l, 42xl, 44xxl, 46xxxl, 48xxxxl. 50xxxxxl osv da? For det stemmer overhodet ikke! Anonymkode: 686ce...3f6 Jo? Anonymkode: 0365d...88e 6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #9 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Er 40l, 42xl, 44xxl, 46xxxl, 48xxxxl. 50xxxxxl osv da? For det stemmer overhodet ikke! Anonymkode: 686ce...3f6 Anonymkode: 0365d...88e
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #10 Skrevet 6. mars 2024 Tenker at M er 38/40. Jeg bruker som regel M i bokstavstørrelser (noen ganger M), men bruker både 38 og 40 i tallstørrelser. Klær fra Munthe f.eks., bruker jeg 38, mens jeg må opp i 40 hvis jeg kjøper noe fra H&M. Bruker 12 i britisk og 8 i us-størrelser. Anonymkode: c6e44...b55 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #11 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tenker at M er 38/40. Jeg bruker som regel M i bokstavstørrelser (noen ganger M), men bruker både 38 og 40 i tallstørrelser. Klær fra Munthe f.eks., bruker jeg 38, mens jeg må opp i 40 hvis jeg kjøper noe fra H&M. Bruker 12 i britisk og 8 i us-størrelser. Anonymkode: c6e44...b55 *(Noen ganger L) Anonymkode: c6e44...b55
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #12 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Tenker det er omvendt! Alt er så stort i størrelsen nå at jeg ikke kan kjøpe vanlige merker lenger som only og HM fordi jeg svømmer i gensere i str. XS. Og jeg er helt normal! Men jeg er lav, og jeg vil ikke gå med oversized gensere til alt mulig heller. Str. 38 er definitivt M, 36 er S og 34 XS. Anonymkode: f7f30...ae1 Helt enig! Jeg bruker XS og nå de siste årene str XXS. Mamma sine gamle klær fra 70-tallet i str S og M sitter derimot som støpt på meg. Klær blir større og større på grunn av vanity sizing. Lindex har til og med sluttet å føre str XS i mange av plaggene de selger. Irriterer meg også over folk på apper som Tise (gjenbruksapp for blant annet klær hvor man kan filtere på størrelser) hvor folk legger ut klær i str 36 under kategorien XS. 36 har blitt den nye 34, 38 den nye 36, 40 den nye 38, osv. Anonymkode: f5142...175 5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #13 Skrevet 6. mars 2024 Ingenting stemmer lenger hvert fall. Før så var det enkelt. 38 og m brukte jeg. Men no så må jeg opp i L og 40. Og 36 i noen butikker. Så det er ikke så lett synes jeg. Anonymkode: 67143...8c0 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #14 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jo? Anonymkode: 0365d...88e 🤣🤣 vel jeg er tydeligvis 6xl da siden jeg bruker 52 i bukse, mens jeg i realiteten bruker xl-xxl Anonymkode: 686ce...3f6 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #15 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): 🤣🤣 vel jeg er tydeligvis 6xl da siden jeg bruker 52 i bukse, mens jeg i realiteten bruker xl-xxl Anonymkode: 686ce...3f6 Om du bruker 52 i bukser (hvor selger de det egentlig?) hvorfor bruker du XL da? XL tilsvarer jo 42-44 max. En av de størrelse hadde ikke passet deg Anonymkode: 9dd53...4b9 2 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #16 Skrevet 7. mars 2024 Synes også det kan være litt vanskelig. Hvis jeg kjøper en bukse på HM må jeg gjerne opp i 40, mens på Bikbok kan jeg passe 36.. En genser fra Kapphal i XS er alt for stor, mens en genser fra Carlings i XS er alt for liten. Har funnet ut at det er best å bare prøve klærne til jeg finner det som er passelig, og ikke tenke for mye på størrelsen. Hvis jeg skal bestille på nett ser jeg på guiden deres eller hvilken størrelse modellen har på seg, det funker som oftest greit. Anonymkode: fc89e...e6b 1
skreppamedleppa Skrevet 7. mars 2024 #17 Skrevet 7. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (15 timer siden): Synes folk maser om at ting var større før hele tiden. For eksempel. Merker det på Tise og finn, folk skriver at størrelsen er S, men så er det 38. Hva synes du størrelse 38 er? Alltid ment at det er medium. Anonymkode: 9dd53...4b9 Det er forskjell på str før og nå. Sånn er det bare. Vanity sizing er blitt mer i vinden og noen kjeder er verre enn andre. Forfengelighet sitter mellom ørene på folk men det har resultert i at str xs kan være ganske vanskelig å få tak i. Og det er forskjell på en str M i vintage butikker og f.eks Match butikker. Bik Bok får stadig klager fordi de selger små str men gjør de egentlig det når befolkningen vokser og vokser, men stortsett bare i midjemål? Bikbok selger små størrelser fordi andre kjeder selger store størrelser og da blir det så ekstra synlig for oss når ikke alle kjeder føyer seg etter forfengelighet str. Det er så mye dokumentasjon på forfengelighet størrelser og hvor mye en str har økt i vidde de siste 30 årene spesielt så det nytter ikke å ro seg ut av, mest i utlandet men også selvfølgelig her I Norge. https://www.vintagejeans.no/blogs/news/vanity-sizing-hvilken-storrelse-er-jeg-egentlig Hva skjedde? På slutten av 90-tallet ble det moderne med lave liv. På med tubetopp og den flate magen (som ikke alle hadde) skulle vises. Livet skulle være lavt nok til at man kunne vise frem litt bling i navelen Opp 4 størrelser fordi linningen er lengre ned på hofta? Leverandørere skjønte at de ikke kunne lansere en modell som var lavere i livet og samtidig be damer med brede hofte og smale midjer om å gå opp 4-5 størrelser. Derfor ble størrelsen den samme, selv om jeansene ble flere tommer større i linningen. Hva skjer med størrelsessystemet? Jo, det blir ulogisk og har ikke lengre så mye å gjøre med målebåndet. Et annet eksempel som illustrerer poenget: Endret 7. mars 2024 av skreppamedleppa 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #18 Skrevet 7. mars 2024 Men ja jeg bruker å tenke at 34=xs, 36=s, 38=m, 40=l osv Anonymkode: fc89e...e6b 1
c_buk Skrevet 7. mars 2024 #19 Skrevet 7. mars 2024 Størrelsen har blitt tullete. Jeg er en mann 186 cm høy og veier 80 kg. Normalt trent. Jeg må ofte kjøpe størrelse s, og i største fall m.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #20 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): 🤣🤣 vel jeg er tydeligvis 6xl da siden jeg bruker 52 i bukse, mens jeg i realiteten bruker xl-xxl Anonymkode: 686ce...3f6 Kan jeg spørre hvor du handler disse buksene i str xl/xxl? Hvis det er en plus size butikk så kan de jo sikkert kalle str 52 for XL. Det er ikke meningen å fornærme, men jeg bare lurer, for det gir ikke mening. Etter min siste graviditet skulle jeg ha nye jeans, og kjøpte str 44 på HM. Det stemte ganske greit med XXL i en annen tights jeg hadde. Nå bruker jeg 40, og det stemmer f.eks. fortsatt med large. Anonymkode: c4f18...84a 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå