Gå til innhold

Alle venninnene opplever personlig utvikling og lykke. Jeg har stagnert i A4 livet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Alle venninnene opplever personlig utvikling for tiden.  Ei har fått barn, ei annen skal gifte seg og begynne å studere, en annen skal flytte til utlandet og studere. 

Livet mitt føles ganske meningsløst og begivenhetsløst i forhold.  Jeg har riktignok bodd i utlandet, studert, har samboer og alt det der.  Men det ligger så langt tilbake i tid at jeg føler at jeg  har  havnet i  en  tralt av identiske dager. Jeg har hatt samme samboeren i 20 år,  jeg har fast jobb i kommunen.  Jeg er selve definisjonen på et drepende kjedelig A4 liv. Jeg føler at alle rundt meg svever på en lykkesky av å flytte til utlandet, studere eller babylykke. Jeg føler at alt har stagnert sammenlignet med vennene mine sitt liv. 

Hva kan jeg gjøre for å få det bedre? Pr nå har jeg ikke mulighet til å studere igjen.  Men det må da finnes andre måter å få meg til å føle like verdifull som vennene mine.  Føler at livet deres er mye bedre og verdifull enn sånn som mitt liv ser ut nå

Anonymkode: 79698...494

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle venninnene opplever personlig utvikling for tiden.  Ei har fått barn, ei annen skal gifte seg og begynne å studere, en annen skal flytte til utlandet og studere. 

Livet mitt føles ganske meningsløst og begivenhetsløst i forhold.  Jeg har riktignok bodd i utlandet, studert, har samboer og alt det der.  Men det ligger så langt tilbake i tid at jeg føler at jeg  har  havnet i  en  tralt av identiske dager. Jeg har hatt samme samboeren i 20 år,  jeg har fast jobb i kommunen.  Jeg er selve definisjonen på et drepende kjedelig A4 liv. Jeg føler at alle rundt meg svever på en lykkesky av å flytte til utlandet, studere eller babylykke. Jeg føler at alt har stagnert sammenlignet med vennene mine sitt liv. 

Hva kan jeg gjøre for å få det bedre? Pr nå har jeg ikke mulighet til å studere igjen.  Men det må da finnes andre måter å få meg til å føle like verdifull som vennene mine.  Føler at livet deres er mye bedre og verdifull enn sånn som mitt liv ser ut nå

Få unge er jo så a4 som det kan bli, gifte seg tar èn dag og så er det over.. ganske a4 det også.. 

Begynne med noe nytt? En hobby, diverse kurs.

Anonymkode: 135c4...353

• Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enkelte som blir nudister på heltid, gjør det nettopp for å komme ut av A4-boblen, og utfordre samfunnets normer.

Anonymkode: 7224a...700

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må jo finne ut selv hva du har lyst til å gjøre.

Anonymkode: 05391...22d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri til samboeren din? Utforsk en ny hobby? Gjør noe du alltid har hatt lyst til å gjøre, men ikke turt/tatt deg tid til? Undersøk forskjellige reisemål, sett opp en sparekonto og planlegg drømmeferien? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette var litt gjenkjennbart hos meg iallefall 😅 jeg lurer på om det er litt typisk å føle det sånn når en er midt i livet-ish? Livet ruller og går, det er stabilt men har kanskje stagnert litt.

Mitt beste tips: Reis mer, hvis du har økonomi og mulighet til det. Prioriter det foran materielle ting, det er så verdt det. Er det et sted du alltid har hatt lyst til å besøke? Gjør det. Start planleggingen nå! Det krydrer livet i stor grad!

Anonymkode: 72ca5...94e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva liker du da? Delta på yogacamp i Goa? Øyhopping med ryggsekk i Hellas? Begynn med en idrett, lær deg å spille innebandy og bli med på lag. Liker du musikk? Finn deg noen du kan gå på konserter med! Liker du kultur? Masse arrangementer på biblioteker rundtom.

Anonymkode: 19377...dd6

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bli med i ditt lokale kor! Det er kjempegøy! 😃

Anonymkode: d83e1...481

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva liker du da? Delta på yogacamp i Goa? Øyhopping med ryggsekk i Hellas? Begynn med en idrett, lær deg å spille innebandy og bli med på lag. Liker du musikk? Finn deg noen du kan gå på konserter med! Liker du kultur? Masse arrangementer på biblioteker rundtom.

Anonymkode: 19377...dd6

Hvorfor bare høre på musikk når man selv kan lære seg å spille et instrument og lage sine egne komposisjoner.

Anonymkode: 7224a...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen randome forslag:

- Begynn med trening og sett deg noen fitnessgoals. Prøv med en hel livsstilsforandring bare for gøy. 

- Utforsk nye turstier.

- Reis til noen spennende land.

- Dra på konserter.

- Kjøp et billig keyboard og lær deg noen sanger.

- Lær deg mange nye spennende matretter. Be vennene dine på middag.

- Utforsk ny mote og oppgrader klesstilen din.

- Sett deg inn i et tema bare for moro skyld, som for eksempel ernæring, kunstig intelligens, politikk etc. 

- Kjøp noen nye bøker av sjangre du aldri har lest før.

- Begynn å male eller tegne. 

Uansett, så burde aldri fokuset ditt være å føle deg like verdifull som vennene dine. Man burde utforske nye ting og gjøre aktiviteter man liker fordi man selv vil det. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Veien til lykke går gjennom ditt eget dypdykk i deg selv. Du må finne ut hva som er viktige verdier for deg (på lang sikt), og aktivt forsøke å komme i posisjon til å oppnå det. Du finner aldri veien til lykke gjennom å sammenligne deg med andre, eller bruke samme definisjoner på lykke som vennene dine. Du er ditt eget individ, og må finne DIN vei.

Veien er en konstant indre dialog med deg selv, hvor du hele tiden føler på hva som er viktig for deg. Kortvarig lykke (ofte materielle ting) er bare adrenalinrush, men gir deg ingen lykke på lang sikt. Snakker av egen erfaring, hadde godt betalt jobb og hus som de fleste bare kan drømme om. Ga meg ingen ting, følte meg helt tom innvendig. Traff drømmekjerringa, hun var fra landet. Jobber i dag på SFO som assistent, tjener 1/4 del av det jeg gjorde for 10 år siden. Bor ut på landet. Har ikke mye penger lengre. Men min lykke er super kone, og 2 små jenter vi har i lag. De ble veien til lykke for min del.

Anonymkode: f2aee...d54

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle har jo utvikling i livet i ujevn grad. Nien ganger gjelder det flere på en gang. Da bare henger jeg på deres glede jeg da. Og får litt gratis glede på dem.

Anonymkode: 2c413...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdifull? Er du bare verdifull sett i sammenheng med venninnene dine? Hva gjør du hvis du får alt det der, og fortsatt ikke føler deg verdifull? Jeg skjønner deg godt, fordi det er et indre og ytre statusjag, men kunsten er å plassere seg i en fornøyd situasjon uansett hvor du er i morgen. Det betyr ikke at du ikke skal gjøre hva du har lyst til, få til det du vil, men det å føle seg verdifull avhenger av ditt eget syn på situasjonen, uansett hvor du er. Ikke andres syn på deg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tidsfordriv2023
16 hours ago, AnonymBruker said:

Du samenligner barne familie livet ditt med andre som ikke har barn. Ikke rart du føler deg nedenfør. Jeg føler meg også nedenfør når jeg samenligner livet mitt med en bachlor som bor på yacht hele sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt forslag er: sett pris på hverdagene og de små tingene i livet. Det er det som er verdifullt. 

Anonymkode: 9b58d...490

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva gjorde disse venninnene, når du bodde i utlandet? 

Giftemål og barn er vel omtrent så A4 som man overhode kan komme.
De som begynner studere nå, hva er grunnen til at de begynner studere nå? Jeg antar dere er i omtrent samme aldersgruppe? 
De jeg kjenner som begynner studere i voksen alder gjør det ikke for å få personlig utvikling, eller fordi de har så fryktelig lyst til å studere, men fordi de ikke har noe valg pga helse eller jobbmuligheter. 
Studere i voksen alder er heller ikke i nærheten av så gøy som i 20årene. For å ikke snakke om at det ofte er svært økonomisk krevende å være student som voksen, siden de fleste har økonomiske forpliktelser. 

Ting er sjeldent så rosenrødt, lykkelig og interessant som det kan se ut som. 

Men om du synes livet ditt er kjedelig, så kan du ta noen grep. 
Hvilke hobbyer har du?  Hvilke hobbyer har du alltid hatt lyst til å begynne med, men ikke mulighet til? 
Du sier du ikke har mulighet til å studere, hvorfor ikke? Det finnes masse studier du kan ta via nett, ved siden av jobb. 

Anonymkode: 47bf9...3a2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvis du har noen kreative interesser kan du bli hobbykunstner av noe slag. 

Opprett en egen, liten nettbutikk og selg kunsten din der. Man blir sjeldent rik av det, men morsomt å få noen salg allikevel (bare ikke push det på familie og venner). 

Anonymkode: 27a37...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt rare råd her. Du kan få familie du også. Du kan gjøre hva du vil. Men når du er i en situasjon nå der du ikke er i samme fase som venninnene dine, så kan du jo jobbe med det å ikke la det påvirke deg, og hvordan verdi du har for deg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er sikker på at de ser på livet ditt og tenker at det er flott. De tenker at de har barn og mister friheten du har osv osv..

Du må slutte å sammenligne deg selv med andre og ta initiativ over ditt eget liv. Hva vil du med livet ditt? Glemt alt annet rundt.

Anonymkode: a4570...294

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo A4 livet du drømmer om😅 Ingenting er så A4 som å få en unge. Og Ingenting gjør deg heller så bundet til A4 livet og rammene som en unge. 

Uten barn har en mye mer fleksibelt liv, om du ønsker. Om du ser muligheter fremfor problemer. Du er din egen lykkesmed og bare du selv kan ta grep og gjøre livet ditt til slik du ønsker. Ta motorsykkel lappen og dur avgårde uten noe plan på reisen en uke eller to, lær deg samisk og reis på tur til Kautokeino i et halvår... Åpne din egen cafe... Mulighetene er mange men det beror jo på deg selv og hva du ønsker og har resurser til.

Og slutt å sammenligne deg med andre!!! Det er det verste du kan gjøre for din egen livskvalitet, sammen med det å være redd for hva andre tenker om deg om du gjør sånn eller slik. Noen lever slik andre sånn, alle har vi problemer innimellom og stortsett alle har gode dager. Du må bare finne ut av hva du ønsker med livet ditt og gjøre aktive valg for å leve slik.

Endret av skreppamedleppa
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...