Gå til innhold

Bakteriell vaginose - jeg er så lei:(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjentatte ganger hatt bakteriell vaginose gjennom årene og nå er jeg lei av at det alltid kommer tilbake. Jeg har generelt alltid slitt med mye utflod og selvom jeg bytter innlegg hvert 30 minutt er trusen min alltid våt pga dette. I noen perioder har jeg ekstremt mye og rennende utflod som ikke stopper og da er lukten helt forferdelig, nesten som svett sur ost, men ikke fiskeaktig. Jeg er redd andre rundt meg kan lukte det, da det er en ganske sterk lukt. Lukten setter seg på buksa, så jeg må vaske den etter å ha brukt den en hel dag. Jeg har fått antibiotika fra legen flere ganger og har brukt "Vivag Balanse" mot unormal utflod og lukt. Etter behandling har jeg normal utflod og ingen lukt i et par dager/uker (hvis jeg er heldig) før det kommer tilbake igjen. Jeg spiser hovedsakelig sunn mat uten sukker og jeg er ung og frisk ellers. Jeg ønsker ikke å ha sex før jeg har løst dette, da jeg har fått høre fra gutter tidligere at det lukter nedentil, noe som er kjempeflaut!😖 Jeg tar gjerne imot råd! 

Anonymkode: 8b97f...87c

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vært hos gynekolog og lege? 

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Du har vært hos gynekolog og lege? 

Jeg har vært hos fastlegen min, det er hun som skriver antibiotika. Har ikke vært hos gynekolog. Har så lite lyst til at noen skal se meg der nede og se masse utflod som renner nedover. For dem er det kanskje normalt, men jeg blir så flau:(

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags truser bruker du? 
Før brukte jeg alt mulig, sånne glatte sateng-truser og alle mulige materialer, og jeg hadde bakteriell vaginose HELE JÆVLA TIDEN. Gikk over til å utelukkende bruke bomullstruser, og har ikke hatt det igjen etter det. Sikkert 12-15 år siden. Kunstfiber direkte mot underlivet klusser til bakteriefloraen

Anonymkode: 5f281...10e

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har vært hos fastlegen min, det er hun som skriver antibiotika. Har ikke vært hos gynekolog. Har så lite lyst til at noen skal se meg der nede og se masse utflod som renner nedover. For dem er det kanskje normalt, men jeg blir så flau:(

Ok men du må til gynekolog. Å poppe antibiotika er ikke bra( hvor lenge har du fått på det og hvor ofte? ) 

Gynekolog undersøker mens man har menstruasjon...de har sett alt.

Når til du celleprøve sist?

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags truser bruker du? 
Før brukte jeg alt mulig, sånne glatte sateng-truser og alle mulige materialer, og jeg hadde bakteriell vaginose HELE JÆVLA TIDEN. Gikk over til å utelukkende bruke bomullstruser, og har ikke hatt det igjen etter det. Sikkert 12-15 år siden. Kunstfiber direkte mot underlivet klusser til bakteriefloraen

Anonymkode: 5f281...10e

Jeg bruker alle forskjellige materialer, inkludert bomullstruser. Men jeg skal teste å gå over til kun bruke bomull og ikke andre materialer. Takk for rådet!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (4 minutter siden):

Ok men du må til gynekolog. Å poppe antibiotika er ikke bra( hvor lenge har du fått på det og hvor ofte? ) 

Jeg skal be om en henvisning neste gang jeg er hos fastlegen min. Jeg har regelmessig tatt antibiotika hver 6. måned og brukt Vivag med ganske korte mellomrom, vanligvis hver 2. måned eller enda kortere. Dette har vært et problem for meg siden jeg var 16 år, og nå er jeg 21. Men antibiotika og vivag har jeg vell brukt såpass regelmessig siden jeg var 18. 

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (11 minutter siden):

Jeg har aldri tatt celleprøve. 

• Hjerte 1
Skrevet

Bomullstruser. Dra til gyn, og TA CELLEPRØVE! Kjempeviktig :) Lykke til!

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Gå til gynekolog! Fastlege er ikke godt nok, vi damer må ha skikkelig hjelp med disse tingene, helst en gang i året. 
Det kan være andre årsaker til problemene dine så du bør få tatt flere tester.

Ikke bruk såpe, skyll underlivet med varmt vann, bruk bomullstruser, de må vaskes på 60 grader med vaskemiddel uten såpe, neutral el. Jeg får kløe og svie hvis trusene vaskes med parfymert såpe.. Sov uten undertøy. Truseinnlegg gir et fuktig miljø, prøv å bruke papir isteden. 
Ikke bruk stringtruse. 
Ikke ta mer antibiotika før du har vært hos gynekolog. Skal du ha kur må du ta en middel samtidig som opprettholder balansen i underlivet, dette gir gyn ved siden av antibiotika. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skal be om en henvisning neste gang jeg er hos fastlegen min. Jeg har regelmessig tatt antibiotika hver 6. måned og brukt Vivag med ganske korte mellomrom, vanligvis hver 2. måned eller enda kortere. Dette har vært et problem for meg siden jeg var 16 år, og nå er jeg 21. Men antibiotika og vivag har jeg vell brukt såpass regelmessig siden jeg var 18. 

Hvorfor får du antibiotika? Du er jo ikke syk? 

En vanlig bivirkning ved bruk av antibiotika er sopp. En soppinfeksjon i underlivet gir vanligvis tykk, hvit utflod slik som du beskriver, samt kløe. En soppinfeksjon går ofte over av seg selv i løpet av noen dager. Alternativt kan man benytte et soppmiddel som man får kjøpt reseptfritt på apoteket.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Ser noen si at må sove uten truse. Det er et kjempetips, da får du luftet. Men hvis du sliter med innmari mye utflod er det kanskje vanskelig? Ellers, barberer du deg nedentil? Mange får soppinfeksjon/andre plager pga barbering.

Endret av xQueenKx
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gynekolog!

Hos meg forsvant det etter antibiotika kur. Det er helt forferdelig. Jeg husker en gang jeg sto på flyplassen i innsjekking ,og plutselig kom den lukta....så sier venninna mi at jeg tror noen her i køen har smuglet med seg oss hjem til Norge for det stinker her😱 Jeg kan jo ikke 100% vite om det var usant,men jeg husker jeg sprang på toalettet og kastet trusen mens jeg vasket meg som en gal med papir å såpe. Helt jævlig ha det der,det stinker !!!!

Anonymkode: 148ed...632

AnonymBruker
Skrevet

Gynekolog!

Hos meg forsvant det etter antibiotika kur. Det er helt forferdelig. Jeg husker en gang jeg sto på flyplassen i innsjekking ,og plutselig kom den lukta....så sier venninna mi at jeg tror noen her i køen har smuglet med seg oss hjem til Norge for det stinker her😱 Jeg kan jo ikke 100% vite om det var usant,men jeg husker jeg sprang på toalettet og kastet trusen mens jeg vasket meg som en gal med papir å såpe. Helt jævlig ha det der,det stinker !!!!

Ost*

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke rart du har dette problemet, du har jo kjørt bakteriefloraen din i dass! Antibiotika er for livsfarlige sykdommer, at legen skriver ut dette i over et tiår til noen som ikke har vært til gynekolog engang er hårreisende! Hjelper ikke med vivag når du fucker normalfloraen din jevnlig med teppebombing som dette. 😱😱

Anonymkode: 3b5aa...e6f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dropp det, med henvisning tar det ofte lang tid å få time.. . Bestill time hos privat gyn, der får du time innen en uke. Du betaler litt mer men  det høres ut som du er veldig plaget nå å da er det ingen grunn til å utsette det. 
Er du usikker eller redd kan du ta med deg noen på timen. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan det være trichomonas? Jeg hørte nylig på podcasten Abels tårn, der en lege som kunne mye om seksuelle overførbare sykdommer snakket om ulike varianter. Og trichomonas kunne ligne veldig på bakteriell vaginose i symptomer. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags dopapir bruker du? Bytt det ut og se om det hjelper. 

Jeg slet i 25 år. Det gikk over med et vegansk kosthold. Sikkert bare tilfeldig men. Alkohol slutte jeg med samtidig. 

Anonymkode: ae17f...5ca

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sopp og bakteriell vaginose om og om igjen. Fikk AB kur for BV, og fikk sopp av kuren. 
Har nå ikke hatt noen av delene på mange år. De endringene jeg har gjort er at jeg ikke skyller nedentil (man skal selvfølgelig ikke vaske seg nedentil med noe, men jeg tok dusjhodet og skyldte godt annen hver dag). Lar bare vannet renne ned.
Så har jeg gjort en endring med at jeg aldri lar trusene ligge lengre enn noen minutter i vaskemaskin etter det er ferdig (regner med du vasker det på 60 grader?). 
Lar man det ligge lengre enn ca en time så danner det seg bakterier. 
Vet ikke hvor gammel du er, men celleforandringer kan gi økt utflod med lukt, så ville tatt en celleprøve asap.
Og gynekologer har sett alt, så du må nesten bare legge fra deg at du ikke vil dra dit. De sjekker 90år gamle damer, de takler nok fint å se deg :) 
Du kan bli immun mot antibiotika, så ville prøvd ALT for å slutte på sånt.

Anonymkode: 2c804...32d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har sikkert prøvd alle kjerringråd, og byttet til bomullstruse, vasket undertøy på høy nok temperatur og alt det der?

Jeg får BV i forbindelse med at pHverdien min klusses til. Det vil si at jeg er ekstra utsatt rundt mensen, og dersom vi ikke bruker kondom går det rett til helvette. Har du forsøkt å se hva som skjer om du har en periode uten sukker og mel? 

Anonymkode: b0ede...456

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...