AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #41 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Finnes det ikke en liste over aktivitetsplikter som noen kan poste her? Anonymkode: 8fe8c...c75 Veldig individuelt hva hver person har. Jeg hadde eks: få unger i bhg, gå tur og fysioterapeut og lege. Ser venni mi hadde: psykolog, lege og snakke med veileder på nav 1 gang i uka. Så veldig vanskelig å lage noe liste på slikt. Er noe mellom deg og veileder. Men eks hvis de sier du ska på utprøving i bedrift at en da møtter opp, hvis en ikke gjør har en brutt aktivitets plan Anonymkode: 10a28...fe9
Rotemor Skrevet 6. mars 2024 #42 Skrevet 6. mars 2024 Grüner skrev (1 time siden): Nei, å gå på medisin i seg selv er ingen aktivitet, men å gå i behandling er det. Medisinutprøving ER behandling.
Rotemor Skrevet 6. mars 2024 #43 Skrevet 6. mars 2024 (endret) Grüner skrev (1 time siden): Det kommer an på hva står i avtalen din, men å gå i behandling hos psykolog kan være en del av den. Går du på AAP er jobb/studier en del av aktivitetsplikten. Kravene til AAP er ikke nødvendigvis jobb eller studier, nei. Det kan være det. Men det kan også være å gå På trening eller prøve ut medisiner. Sjekk lovverket før du korrigerer andre. Du var heldig og traff på en som så absolutt kan dette regelverket og kan korrigere deg før du fortsetter med feilinformasjon. Endret 6. mars 2024 av Rotemor
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #44 Skrevet 6. mars 2024 Legen må skrive noe om funksjonen din og behandling på sykemeldingen. Du og arbeidsgiver må dele oppfølgingsplanen med NAV, der det kommer frem arbeidsoppgavene dine og muligheter og tilrettelegging og gradert jobb. Anonymkode: 5e3c2...156
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #45 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du og arbeidsgiver må dele oppfølgingsplanen med NAV, der det kommer frem arbeidsoppgavene dine og muligheter og tilrettelegging og gradert jobb. Det er ikke laget noen oppfølgingsplan. Jobben min pleier ikke å tilrettelegge. Jeg må snakke med legen min, vanskelig å sette seg inn i alt dette, synes jeg. Jeg trodde det var arbeidsgivers ansvar å ta initiativ til en slik plan og samtaler. Anonymkode: 6c091...bfe
Angelheart2 Skrevet 7. mars 2024 #46 Skrevet 7. mars 2024 Aktivitetskravet etter 8 ukers sykmelding handler i stor grad om å forsøke seg i arbeid. Dersom det er medisinske grunner til at det ikke er mulig å jobbe NOE, eller arbeidsgiver bekrefter at det ikke er mulig å tilrettelegge for noe jobb, så får du unntak fra aktivitetsplikten. Alle som er 100% sykmeldt i mer enn 8 uker blir vurdert av NAV og da må det enten komme en gradert sykmelding, en oppfølgingsplan fra arbeidsgiver eller dokumentasjon fra lege for å beholde sykepengene. Om NAV vurderer at aktivitetsplikten ikke er oppfylt så vil du få et varsel der det står at NAV KAN stanse sykepengene dine, men du får mulighet til å uttale deg, eller innhente dokumentasjon. Arbeidsgiver plikter å ha en samtale med deg og utarbeide denne oppfølgingsplanen innen 7 uker, så om du ikke har hørt noe fra lederen din bør du selv ta kontakt og etterspørre dette møtet/samtalen.
William_S Skrevet 7. mars 2024 #47 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Noen som kan forklare meg hva aktivitetsplikt går ut på? Hvis jeg feks går til psykolog en gang i uken, er aktivitetsplikt oppfylt da? Anonymkode: 6c091...bfe Aktiviteten kan omtrent være hva som helst - enten behandling eller andre arbeidsrettede aktiviteter. Men dette finner du ut av med din veileder. Litt vanskelig for oss som ikke kjenner situasjonen din å si hva som er passelig aktivitet.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #48 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er ikke laget noen oppfølgingsplan. Jobben min pleier ikke å tilrettelegge. Jeg må snakke med legen min, vanskelig å sette seg inn i alt dette, synes jeg. Jeg trodde det var arbeidsgivers ansvar å ta initiativ til en slik plan og samtaler. Anonymkode: 6c091...bfe Du har som sykemeldt mange plikter og du bør sette deg inn disse så fort som mulig. Anonymkode: 271c6...325
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #49 Skrevet 7. mars 2024 Arbeidsgiver har plikt til å følge opp https://www.nav.no/sykepenger#sykefraversoppfolging Anonymkode: 5e3c2...156
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #50 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Arbeidsgiver har plikt til å følge opp https://www.nav.no/sykepenger#sykefraversoppfolging Anonymkode: 5e3c2...156 Det stemmer, men den sykemeldte har plikt til å medvirke og etter åtte uker må man også tenke på aktivitetsplikten. Anonymkode: 271c6...325
Fireflies Skrevet 7. mars 2024 #51 Skrevet 7. mars 2024 Kontakt lege og arbeidsgiver. Ja, du kan miste sykepenger hvis nav ikke får noen oppfølgingsplan.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #52 Skrevet 7. mars 2024 https://www.nav.no/sykmeldt#ansvar Sjekk ut linken her til nav sine sider som forklarer dine plikter som sykmeldt. Der finner du også videoer som forklarer aktivitetsplikten, oppfølgingsplan og dialogmøter. Anonymkode: e7960...d11
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #53 Skrevet 7. mars 2024 Da jeg var sykemeldt pga PTSD skrev legen beskjed til nav på sykemeldingen at jeg var for syk til å ha møter med arbeidsgiver eller nav. Fastlegen skrev at jeg brukte alle krefter på behandling og det å bli bedre. Jeg var sykemeldt 8 måneder. (Mye gradert, jobbet alt fra 2 timer til 15 timer uka). Jeg ble aldri kalt inn til noe møte hverken med nav eller arbeidsgiver. Jeg fikk en melding fra nav der de spurte om jeg trengte oppfølging. Det var det. Snakk med den som har sykemeldt deg og spør om prosessen, så får du mer informasjon. Anonymkode: f8cdc...e15
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #54 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 6.3.2024 den 21.00): Hvis man har migrene da? Vet du det? Anonymkode: 8fe8c...c75 Migrene i seg selv er ikke en aktivitet... Utredning av migrene er en aktivitet, det inkluderer utprøving av medikamenter også. Jeg har vært i utredning i over to år (lange ventelister), og jeg har hatt AAP hele veien, med det som aktivitetsplikt. Anonymkode: 34ab0...d9b
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #55 Skrevet 7. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Migrene i seg selv er ikke en aktivitet... Utredning av migrene er en aktivitet, det inkluderer utprøving av medikamenter også. Jeg har vært i utredning i over to år (lange ventelister), og jeg har hatt AAP hele veien, med det som aktivitetsplikt. Anonymkode: 34ab0...d9b Jeg trodde det var snakk om AAP av en eller annen grunn. Ser det gjelder sykmelding. Da vet jeg ikke. Anonymkode: 34ab0...d9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå