Gå til innhold

Samboer evner ikke å kle på barna ordentlig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ett barn sammen på to år, og han har et barn fra tidligere forhold som er ni år.

Når det kommer til vårt felles barn, så har jeg så å si all kontroll over påkledning, men jeg må stadig rette på hva han velger å kle niåringen i. Han tar ikke til seg råd, og jeg kjenner at jeg blir helt matt.

F.eks. her i vinter skulle han ut for å leke med den eldste i snøen. Da hadde han gitt barnet en utebukse, og ikke noe til å ha under! Barnet gikk altså med kun truse under i flere minusgrader og snø. Barnet hadde også på seg joggesko.

Her om dagen hadde barnet på seg en utebukse, softshellbukse, da han skulle være inne på skolen en hel dag uten noe under, for faren ser ikke forskjell på inneklær og uteklær.

Barnet går ofte i alt for små klær i størrelse 110/116, med ermer som er alt for korte.

I dag var jeg syk og ba samboer gå ut for å leke litt med toåringen som hadde mye energi. Vi bor på Østlandet, og her er det fortsatt mye snø og fem varmegrader ca. I ettertid fikk jeg vite at han hadde kledd på barnet de nye sommerjoggeskoene (fordi far selv hater vinterstøvlene), og en fleece dress. Toåringen gikk da ut for å leke i joggesko og en fleece dress i våt snø!

Når jeg tar det opp med han, så blir han bare sur og vil ikke snakke om det. Sier jeg pirker for mye, og det er det mulig jeg gjør, men jeg må jo først og fremst tenke på barna, og at de skal ha det bra.

Overreagerer jeg? Bør jeg bare la sånt gå?

Anonymkode: 85fdb...1c7

• Liker 3
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke den skarpeste kniven i skuffen altså.

Hvorfor formere seg med en slik? 

Anonymkode: 5d0dc...a69

• Liker 9
  • Nyttig 20
AnonymBruker
Skrevet

Er han blind? 

Anonymkode: 5de34...4d1

• Liker 2
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Virker som noen sitter å lager trolletråder her i kveld. 

Anonymkode: e197d...9d5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Be helsesøster snakke med ham (fordi han ikke gidder å høre på deg) og bruke t-skje metoden. Clothing for dummies er en bok enkelte tydeligvis trenger. 

Han tillater seg selv å ikke tenke. Å ikke gjøre logiske vurderinger basert på fakta (vær, temp og aktivitet). Så lenge han ikke har boveiledning, støttekontakt og store kognitive problemer så er det ikke vanskeligere for ham enn for deg.

Anonymkode: 5e204...cc9

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det at du tror at dette er en trolletråd beviser jo bare for meg hvor tullete hele greia er.

Skulle ønske det ikke var sant, men det er det dessverre...

Ts

Anonymkode: 85fdb...1c7

• Liker 3
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Kler han seg selv like idiotisk? Hvis ja er han kanskje litt dum, hvis nei er han bare uempatisk og driter i hvordan barna har det?

Ville tatt en alvorsprat om at han har ansvaret for vel og ve til disse barna og spurt om hvorfor han ikke bryr seg om det. Spør om det er helt greit for ham at barna fryser eller har ubehag på grunn av for små klær eller våte klær feks.

Anonymkode: faf95...e99

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke den skarpeste kniven i skuffen altså.

Hvorfor formere seg med en slik? 

Anonymkode: 5d0dc...a69

Også flere ganger 🧐

Anonymkode: 1f2eb...f80

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Også flere ganger 🧐

Anonymkode: 1f2eb...f80

Ts har bare ett barn...

Anonymkode: 2c6c6...de2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Alle never "HAN".  

Er "han" trygdet grunnet et syndrom?

Anonymkode: 8faca...7c8

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det trenger ikke å være trolletråd, nei. 

Eksen til samboer er som din mann. Hun kan kle min stesønn i tykk ull og vinterdress i 25 varmegrader, og tynne ullstrømper uten vinterbukse i -10. Altså, det er jo til å bli oppgitt av. Man gremmes jo.

Uansett, her må kanskje noen andre ta en prat med han? Men jeg lurer jo oppriktig på om det feiler slike folk noe, altså, ser de det virkelig ikke selv? Her må du faktisk ta en skikkelig prat med han, og tåle at han blir sur. For han MÅ faktisk forstå at dette ikke er greit. Og som kontaktlærer reagerer jeg selv på barn som er f.eks dårlig kledd, det er jo ugreit når barn fryser og ikke er riktig kledd. Det viser jo en viss grad av dårlig omsorgsevne, mener jeg.

Endret av SPOCA
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En 9-pring bør vel klare å kle på seg selv..

Anonymkode: 856fe...8bc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Gi 9-åringen yr-appen, så klarer hun det selv. Hadde også tatt en åpen og nysgjerrig ikke-dømmende prat om hva som skjer i hodet hans.

Anonymkode: 12286...0e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ideelt sett ja, men alt må læres. Barnet lærer det opplagt ikke av far. Og selv om mor er på ballen, kan det være vanskelig for barnet om far bare finner frem noe vilkårlig og mener at det får være greit. 

Og vi kan jo alltids fokusere på barnas kompetanse, men vi kan jo ikke overse at vi her har å gjøre med et voksent menneske som er for inkompetent til å være alene med en toåring i minusgrader.

Da må man jo lure på om det er evnen eller viljen det skorter på. For om det virkelig er evnen, burde vi ikke ta for gitt at niåringen burde vite bedre. Det er vel sannsynlig at dette gidder ikke far bruke hjernekapasitet på, og om noen pirker borti latskapen, passer han på å «sinte» seg til de ikke orker mer. Og slik slipper han unna med omsorgssvikt, mens kvinnene i livet til disse barna gjør sitt beste for å begrense skaden. 

Anonymkode: 115ba...ad1

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Ja, burde der, men med den rollemodeller og veilederen så ser jeg det at det kan være vanskelig.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker dette må være tull, 110/116 er ikke mulig for en 9 åring å i det heletatt få på seg, min på 3 og et halvt bruker 110 i bukser og snart 5 åringen 116.

Og ingen mann med full funksjonsevne klarer vel ikke se forskjell på inne og uteklær.  Og en normal 9 åring er uansett godt i stand til kle på seg selv!  Så dette er for sprøtt, til at det er svidd å småbrenner i kantene!

Anonymkode: 7a75e...97f

• Liker 1
Skrevet

Niåringen sier vel ifra, eller hjelper seg selv, om han har på for mye eller for lite klær? Er vel ikke noe stort problem å gå med en softshellbukse en skoledag? Her lager du problemer...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Når jeg tar det opp med han, så blir han bare sur og vil ikke snakke om det. Sier jeg pirker for mye, og det er det mulig jeg gjør, men jeg må jo først og fremst tenke på barna, og at de skal ha det bra.

Samboeren din må ha eventuelle mangler med virkelighetsoppfatningen når det gjelder klær og hvordan livet utendørs betoner seg. Jeg har ikke like god kontroll som min samboer når det gjelder klær, men jeg passer på at ungene har klær på seg som er passende til været ute. Hvis jeg er alene med påkledningen så bruker jeg tid på å finne de rette klærne.

Gjorde en tabbe da eldstejenta gikk i bhg og jeg skulle kle på henne en fin kjole i forbindelse med en juleavsluttning, knappene på kjolen var på fremsiden, skulle vært bak. Men hun var fin uansett:) 

Anonymkode: 54923...eea

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenker dette må være tull, 110/116 er ikke mulig for en 9 åring å i det heletatt få på seg, min på 3 og et halvt bruker 110 i bukser og snart 5 åringen 116.

Og ingen mann med full funksjonsevne klarer vel ikke se forskjell på inne og uteklær.  Og en normal 9 åring er uansett godt i stand til kle på seg selv!  Så dette er for sprøtt, til at det er svidd å småbrenner i kantene!

Anonymkode: 7a75e...97f

Barn kommer i alle størrelser.  Ene min brukte str 110 da han begynte på skolen.  Så et lite nett barn på 9 år klare nok å få på seg 110/116 klær. 

Denne mannen har kanskje ikke full funksjonsevne?  Det er jo det som er hele problemet.  

Anonymkode: ed257...c39

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er kjempetragisk. Mannen må jo være mindre intelligent. Og lost case. 

Barna kan du lære opp. Det er ikke vanskelig å kle på seg. De må ha klær som fungerer til innebruk (bukse og genser som regel) og et lag til å ta over. Forskjell på inneklær og uteklær kan min 2-åring.. 

Anonymkode: 1a3d7...2b1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...