Gå til innhold

Søskenkrangling jeg er lei, trenger råd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei... Hvor mye er det vanlig at søsken krangler ? Mine har akkurat fylt syv og tre, og jeg trodde ikke det begynte såå tidlig. 

Alt som kan krangles om, krangles om. Hvem som skal gå først, skru av lyset, hvem som sa hva skal sladres om. Kjenner jeg blir skikkelig irritert og lei, og jeg har egentlig sluttet å bry meg når de sladrer for det ligger jo ikke noe i det ser jeg, bare at de vil at den andre skal få "kjeft". 

Kjøper jeg en yoghurtpakke med fire til de begge to, skal eldste ha fire av de dyreste yoghurtene fordi hun ikke liker de jeg har valgt ut feks.. godtar ikke at jeg foreslår noe de begge liker. 

Har yngste stått opp tidlig og sett på tv, så skal eldste se tilsvarende amount of time uansett hvor sene vi blir. 

Yngste kan finne på å få til uprovosert angrep om eldste sitter i veien. Det er selvsagt ikke greit.

Jeg sier selvsagt nei til ting som er urimelig, og en prøver så godt jeg kan å gjøre alt rettferdig og alle skal få like mye selvom jeg vet at det ikke blir tatt imot eller spist eller er bra nok.

Jeg trenger noen gode tips og råd til noen som har erfaring med dette ? Hva kan jeg gjøre og si til dem ? Hva kan jeg gjøre for å minske kranglingen litt ? 

Anonymkode: 70d7e...d3c

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Alt som kan krangles om, krangles om. Hvem som skal gå først, skru av lyset, hvem som sa hva skal sladres om. 

Regler og rutiner. Eldste går først/slukker lyset i like uker/datoer, Yngste på ulike...

Kjøper jeg en yoghurtpakke med fire til de begge to, skal eldste ha fire av de dyreste yoghurtene fordi hun ikke liker de jeg har valgt ut feks.. godtar ikke at jeg foreslår noe de begge liker. 

Kjøp to yoghurtpakker. Easy way out.

Har yngste stått opp tidlig og sett på tv, så skal eldste se tilsvarende amount of time uansett hvor sene vi blir. 

Ny regel: Man må se så mye TV man lyster inntil kl. 9:00 på morgenen. Først etter kl. 9:00 teller det som skjermtid. 

Yngste kan finne på å få til uprovosert angrep om eldste sitter i veien. Det er selvsagt ikke greit.

Hjelp henne å sette ord på problemet og lær henne setninger til å løse det. «Eldste, du sitter i veien. Kan du flytte deg. Takk.» Gi ros når Yngste løser problemet med ord. 

Hva kan jeg gjøre for å minske kranglingen litt ? 

Anonymkode: 70d7e...d3c

Nok en særdeles kontroversiell holdning på KG, hvor søsken tilsynelatende MÅ gjøre ALT sammen ALLTID, men jeg ville «forsere» at begge får litt egentid på hver sitt rom. (E.g.: Ny regel: Egentid. Fra 19-20 skal man leke på rommet sitt).

Anonymkode: 8e625...27a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...