AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #1 Skrevet 6. mars 2024 Jeg har migrene. Heldigvis ikke så ofte, som regel. Min mor får av den typen som gjør at hun må ligge i et mørkt rom mens det pågår, og hun kaster også ofte opp. Jeg har aldri kastet opp selv om jeg kan være uvel, og jeg klarer som regel å fungere på jobb selv om det er vondt og slitsomt. Nå har jeg hatt migrene i halvannet døgn, og sannsynligvis varer det ut morgendagen eller til fredag da, av erfaring. Men det gjør ikke like vondt hele tiden... Flere som har samme erfaring? Altså, det gjør vondt hele tiden, men av og til gjør det mer vondt. Sitter som regel på høyre side hos meg, og i ettermiddag er jeg liksom "nummen" i høyre del av ansiktet og har en rar følelse i høyre øye. Blir også alltid stiv i nakken og øverste del av ryggen når jeg har migrene. Flere som har det som meg, eller er det sånn at de fleste har det som min mor? Jeg har som regel uten aura først, hender at hodevondten starter med aura, og det hender også at jeg får aura uten påfølgende hodepine. Men jeg lurer mest på om flere har over flere dager, og at smerten og ubehagen/uvelfølelsen varierer i styrke mens det står på....? Anonymkode: 7dfb9...092
Queen19 Skrevet 6. mars 2024 #2 Skrevet 6. mars 2024 Jeg får migreneanfall over flere dager, dersom jeg presser meg for hardt og ikke lytter til kroppen. Får jeg feks migreneanfall på jobb, og det bare blir verre, og jeg likevel fortsetter å jobbe, da vil anfallet garantert vare i minst én dag til. Har fått aura to ganger, har aldri kastet opp pga migrene.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #3 Skrevet 6. mars 2024 Queen19 skrev (1 time siden): Jeg får migreneanfall over flere dager, dersom jeg presser meg for hardt og ikke lytter til kroppen. Får jeg feks migreneanfall på jobb, og det bare blir verre, og jeg likevel fortsetter å jobbe, da vil anfallet garantert vare i minst én dag til. Har fått aura to ganger, har aldri kastet opp pga migrene. Takk for svar. Jeg har jo lurt på om det hadde gitt seg fortere hvis jeg hadde kastet inn håndkleet med en gang det starter... Men som regel føler jeg meg ikke dårlig "nok" til å gjøre det... Er bare slitsomt og plagsomt, men ikke helt krise (som regel). Jobber på en barneskole, så det er jo ikke stille og fredelig akkurat.... Anonymkode: 7dfb9...092
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #4 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har migrene. Heldigvis ikke så ofte, som regel. Min mor får av den typen som gjør at hun må ligge i et mørkt rom mens det pågår, og hun kaster også ofte opp. Jeg har aldri kastet opp selv om jeg kan være uvel, og jeg klarer som regel å fungere på jobb selv om det er vondt og slitsomt. Nå har jeg hatt migrene i halvannet døgn, og sannsynligvis varer det ut morgendagen eller til fredag da, av erfaring. Men det gjør ikke like vondt hele tiden... Flere som har samme erfaring? Altså, det gjør vondt hele tiden, men av og til gjør det mer vondt. Sitter som regel på høyre side hos meg, og i ettermiddag er jeg liksom "nummen" i høyre del av ansiktet og har en rar følelse i høyre øye. Blir også alltid stiv i nakken og øverste del av ryggen når jeg har migrene. Flere som har det som meg, eller er det sånn at de fleste har det som min mor? Jeg har som regel uten aura først, hender at hodevondten starter med aura, og det hender også at jeg får aura uten påfølgende hodepine. Men jeg lurer mest på om flere har over flere dager, og at smerten og ubehagen/uvelfølelsen varierer i styrke mens det står på....? Anonymkode: 7dfb9...092 Jeg har det sånn. Varer som regel i 3 dager. Migrene i halve ansiktet. Jeg fungerer i jobb og hverdagen hvis jeg tar 1/2 relpax migrene tablett. Anonymkode: 9033e...2e8
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #5 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar. Jeg har jo lurt på om det hadde gitt seg fortere hvis jeg hadde kastet inn håndkleet med en gang det starter... Men som regel føler jeg meg ikke dårlig "nok" til å gjøre det... Er bare slitsomt og plagsomt, men ikke helt krise (som regel). Jobber på en barneskole, så det er jo ikke stille og fredelig akkurat.... Anonymkode: 7dfb9...092 Min lege har fortalt meg at dersom man pusher seg til "holde ut" på jobb med migrene, så forverrer du bare migrenen og det tar mye lengre tid å bli frisk - ofte vil migrenen komme igjen i en verre modus enn når den startet. Selv når man tar medisiner som triptaner så er disse ment å virke NÅR du har lagt deg på et mørkt rom for å HVILE. HVILE er alfa og omega for at migrenen skal gi seg. Jeg har feilet og lært av dette, så når jeg får migrene så må jeg dra hjem med en gang og hvile. Ellers skjer det at jeg blir verre og sengeliggende lengre og dermed borte fra jobb. Selv med triptaner innabords. Anonymkode: 890f6...785 1
Queen19 Skrevet 6. mars 2024 #6 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar. Jeg har jo lurt på om det hadde gitt seg fortere hvis jeg hadde kastet inn håndkleet med en gang det starter... Men som regel føler jeg meg ikke dårlig "nok" til å gjøre det... Er bare slitsomt og plagsomt, men ikke helt krise (som regel). Jobber på en barneskole, så det er jo ikke stille og fredelig akkurat.... Anonymkode: 7dfb9...092 Barneskole er ikke migrene-vennlig miljø nei 😅 Selv jobber jeg med pc hele arbeidsdagen, som er skikkelig triggende dersom jeg har migrene. Det er noen tilfeller hvor jeg klarer å fullføre arbeidsdagen, men om jeg kjenner trykk bak og over det ene øyet samt. smerter i ansiktet, må jeg bare kaste inn håndkleet med en gang, hvis ikke blir jeg dårlig i 1-2 dager etterpå.
Queen19 Skrevet 6. mars 2024 #7 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min lege har fortalt meg at dersom man pusher seg til "holde ut" på jobb med migrene, så forverrer du bare migrenen og det tar mye lengre tid å bli frisk - ofte vil migrenen komme igjen i en verre modus enn når den startet. Selv når man tar medisiner som triptaner så er disse ment å virke NÅR du har lagt deg på et mørkt rom for å HVILE. HVILE er alfa og omega for at migrenen skal gi seg. Jeg har feilet og lært av dette, så når jeg får migrene så må jeg dra hjem med en gang og hvile. Ellers skjer det at jeg blir verre og sengeliggende lengre og dermed borte fra jobb. Selv med triptaner innabords. Anonymkode: 890f6...785 Jeg får så ekle bivirkninger av triptaner, så de tar jeg ikke, med mindre jeg kan legge meg på et mørkt rom. Føles som at hodet er frakoblet resten av kroppen, klarer ikke å holde det oppe. Men jeg har merket dette selv, at hvis jeg presser meg for lenge på jobb, med et aktivt migreneanfall, så ber jeg om et langvarig anfall, som gjerne blir desto verre dagen etter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå